Lamp inbouwspot Knaus vervangen

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Hittjo
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 3 aug 2020 10:54

Lamp inbouwspot Knaus vervangen

Bericht door Hittjo » ma 3 aug 2020 12:53

Dag allemaal,

Eén van de lampjes van een inbouwspot is kapot.
Het gaat om een Knaud Südwind Gold Edition 420QD van bouwjaar 2005, de inbouwspots boven de keuken in een grijs profiel.

Ik kan de hele spots er een stukje uittrekken maar ze zitten vast een paar veren. Ik kan wel de zwarte achterkant van de spot zien.
Ik durf niet te veel kracht er op te zetten omdat ik bang ben om de veren kapot te maken.
De spots zijn niet bereikbaar via de achterkant, draaien helpt niet om bijvoorbeeld het glaasje weg te kunnen halen.

Weet iemand wat ik moet doen om tehc het lampje te kunnen vervangen?

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Lamp inbouwspot Knaus vervangen

Bericht door thmeyer » ma 3 aug 2020 16:02

RE.gif
Een foto van die bewuste inbouwspot zou voor heel veel forumleden een stuk duidelijker zijn.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lamp inbouwspot Knaus vervangen

Bericht door Chris » ma 3 aug 2020 16:15

Probeer met een haakje veer voor veer naar het spotgat te trekken.
Zo ging het goed bij mijn Knaus, maar die is wel wat jonger...
Of het dezelfde spotjes zijn weet ik niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hittjo
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 3 aug 2020 10:54

Re: Lamp inbouwspot Knaus vervangen

Bericht door Hittjo » di 6 okt 2020 16:31

Hi all, het is opgelost met hulp van de handige buurman.
Het spotje is vastgezet met twee veren die horizontaal uitklappen bij het monteren.
Als je het spotje voorzichtig naar beneden trekt (tegen de veerdruk in) dan worden de veren vertikaal gezet en kan je het spotje er uit trekken.
Voorzichtig want als je het te snel doet schieten de veren los en ben je een uur bezig ze weer op de juiste manier op het frame van het spotje te zetten.
Bij het losmaken kan je de veren beter even in vertikale positie vasthouden en als de spot helemaal los is kan je de veren ook voorzichtig los laten.

Je kan daarna de sierring verwijderen door te draaien en het glaasje verwijderen door een palletje een beetje opzij te drukken.

Terugplaatsen:: veren vertikaal houden en in gat voor de spot drukken, veren loslaten en doordrukken totdat ze horizontaal uitklappen.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”