een accu-meet vraag

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

een accu-meet vraag

Bericht door wolf » vr 31 jul 2020 15:17

ik heb een nieuwe accu voor de caravan (Victron AGM Super Cycle). Het aantal oplaadcycli van deze accu is sterk afhankelijk van de ontlaadtoestand bij herladen:
- 600 bij herladen met nog 60% lading
- 1500 bij herladen met 30% lading

Welk meettoestel (niet-chinees) gebruik ik het best om de laadtoestand van die accu (continu?) te meten zodat ik ze pas oplaad als het nodig is.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: een accu-meet vraag

Bericht door henry12 » vr 31 jul 2020 15:23

Misschien Chris eens vragen , hij heeft zich geloof ik aardig verdiept in deze accu .
Zit er geen indicator op hoe vol/leeg de accu is .
Ik heb sinds kort een sencell gold en daar zit het wel op.
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: een accu-meet vraag

Bericht door iemand » vr 31 jul 2020 15:50

Staat er LADING of ONTLADING scratch.gif

Gewoon gebruiken en je doet het goed...
FF moveren en weer aan de paal en weer opladen. Maw nooit diep ontladen en dan heb je veel cycli.

Uit een manual.. https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ery-NL.pdf
Levensduur
≥ 300 cyclussen bij volledige ontlading (ontlading tot 10,8 V met I = 0,2C₂₀, gevolgd door ongeveer twee uur rust in
ontladen, en dan opnieuw opladen met I = 0,2C₂₀)
≥ 700 cyclussen bij 60% ontlading (ontlading gedurende drie uur met I = 0,2C₂₀, direct gevolgd door opnieuw opladen met
I = 0,2C₂₀)
≥ 1000 cyclussen bij 40% ontlading (ontlading gedurende twee uur met I = 0,2C₂₀, direct gevolgd door opnieuw opladen met
I = 0,2C₂₀)

Mbt de accu kwaliteit.. gewoon de CCA meten. ... haha met een Chinees metertje van Eur 26 thumbup.gif

Misschien is een Accu monitor wel wat voor je ... kzit net de BM2 te bekijken. Meet eea automatisch en wrkt via blauwe tand icm app op je mobiel
Laatst gewijzigd door iemand op vr 31 jul 2020 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: een accu-meet vraag

Bericht door wolf » vr 31 jul 2020 16:07

RE.gif zoals je kan merken verleng je de levensduur van een batterij toch wel enorm door op een efficiente manier te laden en dit niet "zomaar" op het gevoel te doen:
Aantal cycli bij 100% ontlading: 300
Aantal cycli bij 60% ontlading: 700
Aantal cycli bij 40% ontlading: 1000
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: een accu-meet vraag

Bericht door Chris » vr 31 jul 2020 16:20

De fabrikant gegevens is een richtlijn.
Geen keihard gegeven dus.
Daarnaast..
Als je een computergestuurde lader hebt zal deze zelf je accu in de best mogelijke conditie houden.
Nu is dit een normale AGM accu en de laadcondities verschillen niet van andere AGM accu's.

Anders is het wanneer je een ouderwetse, niet computergestuurde lader inzet.
En daar zijn deze gegevens eigenlijk op gebaseerd.
Dus..
Welke lader gebruik je...computergestuurd??

Je kan ip elke normale accu tester gebruiken zolang het maar geen ouderwets ding met gloeispiraal is.
Maar daarmee kan je de ontlading ook niet meten.
Snap-on heeft een goede accutester maar die kost 8x de prijs van jou accu.
Ik test mijn Yellowtop AGM spiral accu wel met een Chinese accutester...waarom niet??
Is een gezonde prijsverhouding denk ik..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: een accu-meet vraag

Bericht door wolf » vr 31 jul 2020 19:49

ik had zo'n chinees geval maar de tekst erop was zo zwakjes dat ik , als slechtziende, het niet kon lezen.
Welke lader ik heb... daarvoor mot ik eens in onze caravan geraken. Dat zal voor morgen zijn.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: een accu-meet vraag

Bericht door Chris » vr 31 jul 2020 20:55

RE.gif
Dat leesbare is een ander criterium dan.
Begrijp ik ook best.
Mijn advies..
Kijk en post je lader merk en model..
Dan zoeken wij verder voor je.
Maar...over laad of ontladen niveau's...
Hou de accu gewoon geladen, dan is ie altijd paraat voor gebruik, en een computergestuurde lader is zelfdenkend..
Die weet het beter dan wij..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: een accu-meet vraag

Bericht door wolf » za 1 aug 2020 11:23

de lader is : Victron energy blue power charger 12/7
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: een accu-meet vraag

Bericht door iemand » za 1 aug 2020 11:34

De manual .. https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... NE_web.pdf

12 volt 7 ampere smart lader
Ik denk dat deze je accu prima kan verzorgen, ook als onderhoudslader. thumbup.gif
De lader heeft geen specifieke AGM stand.
Stand Hoog (14.7 volt) is denk ik aan te bevelen voor je accu.
Officieel is het 14.6 volt, maar die 0,1volt is nihiel en valt wel weg over je bekabeling.
bron https://www.accuweb.nl/service/onderhou ... den-accus/
Op die site staat ook een mooie uitleg over de cyclus en de impact daarvan.

Maar 14.7 volt kan toch ... zie 'snelladen' in de spec. van de accu, daar staat "14.6 ... 14.9"
Zie https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ery-NL.pdf
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”