Weghalen, vervangen 12v trafo in meterkast

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
MichelMD
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 22 jul 2009 00:18

Weghalen, vervangen 12v trafo in meterkast

Bericht door MichelMD » ma 27 jul 2020 14:01

Onze caravan uit 1997 heeft een flinke 12v trafo in de 'meterkast' zitten.
Nu wordt dat ding best warm (en warme = energieverlies), zal ook niet het eeuwig leven hebben, en heb hier en daar al eens verhalen opgepikt dat deze trafo's door stof en vervuiling in brand kunnen vliegen.

Nu 23 jaar verder, caravan staat op een jaarplaats, zijn alle 12v halogeen lampjes vervangen voor LED's, en heeft ook de waterpomp plaats moeten maken voor een stadsaansluiting met magneetklep.
Al met al zit ik er aan te denken om die grote trafo af te sluiten, en het 12v gedeelte door een losse 12v adapter (bijvoorbeeld van een router of TV ontvanger) te vervangen.
Deze adapters zijn een heel stuk efficiënter, geven nauwelijks warmte af, zitten in een gegoten behuizing, en zijn voorzien van de nodige beveiligingen.

Als ik een simpele berekening maak, 8 lampjes a 3 watt per stuk, kom je met 12v uit op 2 ampere.
Samen met het verbruik van de WC pomp en magneetklep van de stadwater aansluiting, zou ik dan aan een 3A adapter al voldoende moeten hebben.

Heeft iemand deze aanpassing al ooit eens gedaan, of zie ik nou hier iets over het hoofd ?

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Weghalen, vervangen 12v trafo in meterkast

Bericht door HenkR » ma 27 jul 2020 14:19

Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Weghalen, vervangen 12v trafo in meterkast

Bericht door iemand » ma 27 jul 2020 14:37

de piekstroom van je waterpomp is meestal wat hoger dan 3 ampere.
maar als je de adapter hebt liggen, gewoon proberen thumbup.gif

mbt brand opmerking... dat valt wel mee, het is geen vervuilde was-droger met een 2000 watt verbruik.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

MichelMD
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 22 jul 2009 00:18

Re: Weghalen, vervangen 12v trafo in meterkast

Bericht door MichelMD » ma 27 jul 2020 15:30

HenkR schreef:
ma 27 jul 2020 14:19
Je zou iets als: https://www.dewitschijndel.nl/velleman- ... -100w-12v/ kunnen kopen.
Dat is al veel te zwaar voor wat ik ooit aan die 12v zou trekken. Heb hier nog zo'n 10Kg aan 12v adapters liggen, dat komt wel goed thumbup.gif
iemand schreef:
ma 27 jul 2020 14:37
de piekstroom van je waterpomp is meestal wat hoger dan 3 ampere.
maar als je de adapter hebt liggen, gewoon proberen thumbup.gif

mbt brand opmerking... dat valt wel mee, het is geen vervuilde was-droger met een 2000 watt verbruik.
Zou de piek van dat klein waterpompje zo hoog liggen ? Ik heb het over dat pompje in het Thetford toilet.
Toch lees je vaak, dat bij een caravan brand, de oorzaak vaak in de meterkast zit. Enige wat daar (in ons geval) zit is alleen de trafo en de 230v automaat.
Ik ga het dit weekend eens proberen met een 4A adapter van een oud Ziggo ontvanger.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Weghalen, vervangen 12v trafo in meterkast

Bericht door iemand » ma 27 jul 2020 15:55

aha spullen zat das mooi... recycling daar hou ik van thumbup.gif

evt een extra elco erop als energiebuffer. iets van 2200... 4700uF met werkspanning 16 volt of hoger.
en evt ook nog een blusdiode
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36119
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Weghalen, vervangen 12v trafo in meterkast

Bericht door Chris » ma 27 jul 2020 16:16

Even een snippertje.
Trafo is AC
moderne voeding is DC.
Pompje is DC...ok
LED is DC....ok
Magneetklep is AC of DC...???
Zo'n magneetklep trekt trouwens best veel stroom hoor...meer dan je nu inschat.

Maw. Controleer even wat er op de klep staat..
Kan beide zijn AC en DC
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

MichelMD
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 22 jul 2009 00:18

Re: Weghalen, vervangen 12v trafo in meterkast

Bericht door MichelMD » di 28 jul 2020 16:06

iemand schreef:
ma 27 jul 2020 15:55
aha spullen zat das mooi... recycling daar hou ik van thumbup.gif

evt een extra elco erop als energiebuffer. iets van 2200... 4700uF met werkspanning 16 volt of hoger.
en evt ook nog een blusdiode
Ja, da's een goede. Heb ergens nog wel een condensator van een wasmachine liggen, diodes ook nog wel ergens thumbup.gif
Chris schreef:
ma 27 jul 2020 16:16
Even een snippertje.
Trafo is AC
moderne voeding is DC.
Pompje is DC...ok
LED is DC....ok
Magneetklep is AC of DC...???
Zo'n magneetklep trekt trouwens best veel stroom hoor...meer dan je nu inschat.

Maw. Controleer even wat er op de klep staat..
Kan beide zijn AC en DC
Magneetklep is een makkelijke, die heb ik zelf ooit bij Aliexpress besteld en gemonteerd, nog uit de tijd dat die Colorado drukverlagers nog niet te krijgen waren met een afsluiter.
Het is een NC op 12v, dat normaliter maximaal 125mA zou mogen trekken.

Intussen ben ik zeer vastberaden om die caravan trafo inderdaad te gaan vervangen. Ik had voor de grap eens gemeten wat dat ding nou verbruikt als er helemaal niets in gebruik is, stroommeter gaf toch even 41 watt aan. En dat is eigenlijk best fors naar mijn mening, bijna 1Kw/h per dag !!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36119
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Weghalen, vervangen 12v trafo in meterkast

Bericht door Chris » di 28 jul 2020 19:08

RE.gif
Maar AC of DC????

Wat ik al meerdere keren ingebouwd heb als vervangende voeding in caravans is een LED voeding 12VDC en dan 25 of 30 A.
Meestal de grootste zonder fan...
Kost bij Ali ook geen drol.. 25-30 euro max.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

MichelMD
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 22 jul 2009 00:18

Re: Weghalen, vervangen 12v trafo in meterkast

Bericht door MichelMD » di 28 jul 2020 22:40

Chris schreef:
di 28 jul 2020 19:08
RE.gif
Maar AC of DC????

Wat ik al meerdere keren ingebouwd heb als vervangende voeding in caravans is een LED voeding 12VDC en dan 25 of 30 A.
Meestal de grootste zonder fan...
Kost bij Ali ook geen drol.. 25-30 euro max.
Alles is DC hier.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36119
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Weghalen, vervangen 12v trafo in meterkast

Bericht door Chris » di 28 jul 2020 23:33

RE.gif

Ok..
Zo'n klep zou zomaar een AC ding kunnen zijn..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4305
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Weghalen, vervangen 12v trafo in meterkast

Bericht door WillyL » wo 29 jul 2020 20:07

Heb je nog ergens een oude lader voor draagbare PC liggen die dan nog 12 v levert? Kijk dan eens naar de wattage. Die dingen gebruik ik om enkele leds te voeden, zoals in mijn badkamer, en meestal is er nog meer dan voldoende vermogen over om een pompje aan te sturen.
Die voedingen kunnen dikwijls iets van 60w aan en verbruiken bij 'rust' helemaal niet veel.
Misschien is dit een oplossing.
Opgelet, kijk zeker de spanning na, het kan ook 18v zijn... Of iets anders.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

MichelMD
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 22 jul 2009 00:18

Re: Weghalen, vervangen 12v trafo in meterkast

Bericht door MichelMD » do 8 jul 2021 19:49

Nu bijna een jaar verder, initieel er eigenlijk weinig tot niets meer aan gedaan/geprobeert.
Maar had onlangs een redelijk pittig stroomverbruik mogen afrekenen, dus maar weer aan het meten gegaan. De 12v caravan trafo, nu met een wat professionelere meter, had een 'standby' verbruik van 58Watt !
Dat is bijna 20 euro per maand aan energie waar je niets mee doet.

Zodoende, trafo afgesloten, en even als test een 12v 4A voeding van een oud Ziggo modem aangesloten.
De LED verlichting is AC/DC, en de water afsluitklep (Colorado stadwater aansluiting) en het toiletpompje zijn DC, dus zou eigenlijk gewoon moeten werken.
En dat werkt inderdaad perfect !!

Het is ook niet dat de voeding te zwak is ofzo, als ik water afneem, het toilet doorspoel, en alle verlichting aanzet, zie ik geen dipje in de verlichting, ook gaat het toiletpomp niet ineens zwakker pompen ofzo, 4A is dus meer dan genoeg.

Toch was ik er niet helemaal klaar mee, wellicht was die 4A nog steeds wat overbemeten, en heb ik als experiment het 12v net van de Caravan op een PoE+ to 12v extruder aangesloten, en zodoende de caravan laten voeden via een 802.3at PoE+ Netwerkswitch (die ik in gebruik heb voor diverse zaken zoals camera's, gas en rookmelder en een Raspberry Pi mediaspeler met domotica software), gewoon, omdat het kan awhoea.gif
En ja, dat werkt nog steeds perfect, lampen gaan niet dimmen op het moment dat ik andere verbruikers aanzet, het standby verbruik is nu teruggedrongen naar vrijwel 0,1 watt op de PoE+ poorten, terwijl de switch een verbruik meet van ongeveer 5,6 watt (zonder dat er PoE verbruikers aktief zijn).

Al met al een goede besparing gevonden, en nu ook geen warmte meer in de 'meterkast', dus qua brandveiligheid ook een goede stap gezet.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36119
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Weghalen, vervangen 12v trafo in meterkast

Bericht door Chris » do 8 jul 2021 20:01

[re.gif]

Vraag...
Power Over Ethernet.... werkt dat dan ook als je geen verbinding hebt??
Of sla ik nu wartaal uit??

Ik denk altijd maar heel simpel... een dikke LED voeding ( geschakelde voeding) heeft bijna geen eigen verbruik..
Een ombouw naar moderne voedingen is dan altijd lonend... als je op de KWH meter moet letten.

Wel verbaast over je 58 watt standby..... bizar veel idd..natte vinger... 0,25 A voor niks verbruik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

MichelMD
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 22 jul 2009 00:18

Re: Weghalen, vervangen 12v trafo in meterkast

Bericht door MichelMD » do 8 jul 2021 20:24

Ja, thans in mijn geval, levert de PoE switch gewoon spanning, ook al is er geen ethernet-link aktief op de poort.
Echter heb ik de extruder weer doorgekoppeld naar een non-PoE device, om zodoende de beperkt aantal poorten (8) zo efficient mogelijk te gebruiken.
Maargoed, heel dat PoE verhaal is eigenlijk niet zo heel relevant, ik heb het zo aangesloten als zijnde experiment, en het werkt nog ook.

Maar inderdaad, een moderne 12v voeding, zoals die bij een router of modem geleverd is, doet eigenlijk hetzelfde, en is een flink stuk zuiniger dan zo'n ouderwetse trafo uit de jaren 60/70/80/90. Veiliger ook, want het zijn allemaal gesloten apparaten, waar geen stof in kan komen, en vanzichzelf nauwelijks warmte genereren.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36119
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Weghalen, vervangen 12v trafo in meterkast

Bericht door Chris » do 8 jul 2021 20:38

[re.gif]

Tegenwoordig... als er iemand zijn ouwerwetse dikke, brommende trafo omvormer wil vervangen.... adviseer ik altijd een Schaudt SCV 300.
Die is speciaal voor ons caravanners gemaakt, PWM technieken, ingebouwd zekeringblok en ook een ingebouwd omschakel relais.
Dus achter de auto en op de camping automatisch selecterend.
En... in de behuizing passen ook zekering automaten of een combi automaat.
Ben je in een keer klaar, heb je alle opties en een super DC spanning
Power... 30 Ampere meen ik uit mijn hoofd.
Dus... niks warm worden en alles in een nette behuizing.
Die Schaudt CSV 300 kost rond € 110 .. heb je alles.
En... ook voor minder elektronisch begaafde mensen te plaatsen.

Eerder ging ik nog voor de LED powersupplies... en dan 25 of 30A versie's, de grootse zonder fan.
Maar die zijn achterhaald, zit geen relais of zekeringblok in... de Schaudt dus echt vele malen handiger.

Jou PoE verhaal is niet voor iedereen duidelijk, of te maken.
Wel leuk en slim bedacht, maar voor een enkeling alleen.
En... beperkt in vermogen...dat wel weer.
voor mij niet interessant... ik zuip teveel stroom. awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Weghalen, vervangen 12v trafo in meterkast

Bericht door iemand » vr 9 jul 2021 05:24

Leuk dat je experimenterend tot een oplossing komt die bij jou configuratie werkt thumbup.gif

Tocn even een opmerking over een mogelijke brandgevaarlijke situatie... das mi onjuist. scratch.gif
Dan moet het 'zwaar vervuild' zijn en heel veel stroom verbuiken, lees warmte afgeven.

Gewoon jaarlijks met de stofzuiger en een kwast alles even stofvrij maken.
Een bokkepoot als kwast is handzaam thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4305
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Weghalen, vervangen 12v trafo in meterkast

Bericht door WillyL » vr 9 jul 2021 09:07

Zo, mooi, er zijn dus verschillende meningen... Inderdaad, voor velen zal het PoE (power over ethernet) als Chinees in de oren klinken, maar niet voor iedereen, dus alvast door mij geapprecieerd.
In sommige gevallen (meeste) zit er in die voedingen voor computers wel een beveiliging tegen overstroomafname. Ik heb er een gebruikt voor een halogeenlaamp van 50w (niet caravan gerelateerd) en daar was de aanloopstroompiek soms te groot. De voeding schakelde zich even uit en aan tot de lamp correct aan ging. Ik heb dan maar voor zekerheid een andere voeding gebruikt...
En ja, indien je een andere voeding gebruikt waar geen zekering in zit ben je best om er zelf een bij te plaatsen in de 12v stroomkring. Bij die Schaudt is dat mooi geregeld, bij mijn Dometic-voedingen trouwens ook en gelijkaardig (12v auto/walstroom omschakeling met relais en zekeringen).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”