AC DC LED WORD ER GEK VAN.

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pieteman
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 15:26
Locatie: ijsselstein

AC DC LED WORD ER GEK VAN.

Bericht door pieteman » vr 24 jul 2020 12:39

Beste leden.
Ik heb een Fendt Diamant 650 uit 2009.
Destijds werd de sfeerlichting boven de kastjes uitgevoerd met een halogeen slang.
Inmiddels is bekend dat die door warmte in brand kunnen vliegen doordat de slang te heet word.
Dometic de leverancier van dergelijke slang voor de Fendt, Tabbert en Hobby hebben destijds ook aangegeven dat dergelijke verlichting alleen aan mag bij aanwezigheid. Dit na onderzoek bij diverse branden in caravans.
Ook bij mij dus flink doorgebrand.
Tegenwoordig gebruikt men een led strip.

Mijn vraag, kan ik zomaar halogeenslang 12v vervangen door led strip 12v ? Het DC en AC verhaal verward mij.

Graag uw mededenken gewenst. B.v.d.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11164
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: AC DC LED WORD ER GEK VAN.

Bericht door dieseltijger » vr 24 jul 2020 12:56

Ja, want zo'n Led slang of strip genereert veel minder warmte dan zo'n halogeenslang (ongeveer 10% van wat een haloggenlamp genereert).
AC/DC is een band die ik jou van harte kan aanraden, bij LED's houdt AC (Alternating Current) in dat je dit op wisselspanning of op gelijkspanning kan aansluiten en je niet hoeft op te letten of je de pootjes op de + of - draad aansluit, bij een DC maakt dit wel uit: in het ene geval doet de slang het niet in het andere geval wel.

Nu het praktische element: Ik weet niet of jouw originele lichtslang op 12V of 220V werkt. Ik gok: 12V Kijk bij ALiexpress naar "Light rope", je kan daar het beste warm-wit kopen. Koelwit is erg ongezellig, en je kan ook RGB uitvoeringen kopen die je met een afstandsbediening op de juiste kleur kan instellen. Dat zou ik niet kiezen omdat je a) aan de gang blijft, b) de kleuren van voorwerpen wat onnatuurlijk eruit kunnen zien. Neem de AC uitvoering en de juiste voltage. Je kan ze inkorten op gemarkeerde plekken. Ik heb zelf ook LED verlichting geïnstalleerd, en de 12V boordspanning van de omvormer is stabiel en er treedt geen flikkering op.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36143
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: AC DC LED WORD ER GEK VAN.

Bericht door Chris » vr 24 jul 2020 12:57

Hallo Pieteman.

Kort en krachtig...
NEE.... dat kan niet met LED strip..

En inderdaad vanwege de aangeboden spanning.

De caravans waar die halogeenslang of een slang met gloeilampjes inzaten hadden een omvormer met een dikke transformator.
Transformatoren werken met wisselspanning.... AC.
Die wisselspanning werd gebruikt voor de verlichting destijds, simpel omdat die verlichting veel stroom vraagt en die stroom zo kant en klaar aanwezig is van de trafo.
Wel werd er een klein beetje spanning gebruikt voor de pompjes etc., maar die moest eerst gelijkgericht gaan worden, want pompjes werken alleen maar op gelijkspanning... DC dus.

Als jij nu de halogeen lichtslang om wilt bouwen naar LED... dan kan dat best, en zal het stroomverbruik alleen maar ten goede komen... en het wordt niet meer heet.
Maarrrrrr..
en daar komt de truuk.... je moet die LED strip niet aansluiten op de voedingsdraden van de oude halogeen slang.

Er zijn dan wat verschillende mogelijkheden.
Je kan b.v. een led voeding gebruiken.
Je kan een gelijkrichter met stabilisator aansluiten op de oude voedingsdraden, die maakt dan van de 12 volt AC een nette 12 volt DC
Of je kan stekkervoedingkjes gebruiken per LEDstrip.

Kortom... er zijn verschillende mogelijkheden.
Beetje belangrijk is dan of je 1 of meerdere slangen wilt vervangen.

Wat ik zelf ook heb gemaakt in mijn keuken b.v. is een LEDstrip in een profiel, met een kort snoertje waarin een touch dimmer zit en dat gaat naar een stekkervoedingkje.
Dus een geheel separaat systeempje...

Als je dat wilt kan ik je de links van e.e.a. geven, of als je liever hebt dat je een complete oplossing hebt... dat kan ook.
Laat maar weten hoe je het wilt...
Makkelijkste is natuurlijk aangesloten op de bestaande bedrading..
Dat kan met dit soort elektronica dingetjes heel eenvoudig... eentje per strip in de 12 volt versie is voldoende: https://nl.aliexpress.com/item/40003154 ... hweb201603_
Daar kan dus AC in en er komt DC uit... ideaal voor jou toepassing.
Maar.. .dan is het nog niet dimbaar... dat kan ook best..
b.v. zo: met een 12 volt uitvoering en b.v. 2 of 3 ampere...
https://nl.aliexpress.com/item/40003154 ... hweb201603_
En daar komt dan een touch dimmer aan:https://nl.aliexpress.com/item/33058256 ... hweb201603_

Natuurlijk komt er een beetje soldeerwerk bij kijken, maar daar wil ik je best mee helpen...


Maar... er bestaat ook LED slang die wel geschikt is om direct op de AC aan te sluiten.
Let dan op de diameter en of er AC - DC bijstaat..
Dimmen is dan weer een apart verhaal..
Deze b.v. https://nl.aliexpress.com/item/33015019 ... hweb201603_
Maar eigenlijk is dat ook een LEDstrip echter met een voorgemonteerde 230 volt voeding.


Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5778
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: AC DC LED WORD ER GEK VAN.

Bericht door Morgoth » vr 24 jul 2020 13:34

Wat ook kan:
Haal de halogeen trafo eruit en zet op de kabel van de primaire kant een WCD. koop bij de Action voor 15 Euro een ledstrip met afstandbediening en dimmer. Daaraan zit een adapter die je namelijk zo in een stopcontact kunt steken. De kleur is nog mooi warm ook en het is mooi dimbaar. Ik heb hem ook gekocht. Moet hem nog wel inbouwen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36143
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: AC DC LED WORD ER GEK VAN.

Bericht door Chris » vr 24 jul 2020 13:41

RE.gif
Nee... dat kan niet....
We zit geen aparte Halogeentrafo in die caravan, alleen een dikke omvormer, en die is ook nodig voor de pompjes.
Geen eigen voeding dus..
Maar wat jij hebt gekocht bij de Action is ook een mogelijkheid, moet je wel een WCD beschikbaar hebben daarvoor.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: AC DC LED WORD ER GEK VAN.

Bericht door Ab » vr 24 jul 2020 13:44

Ik had hetzelfde bij mijn Fendt uit 2009.
De led strippen had ik al liggen, maar er nooit aan toegekomen om ze allemaal te monteren, voordat ik de caravan verkocht. Alles was voor de sfeerverlichting.
Eentje deed het helemaal niet meer, die heb ik vervangen.
De anderen hebben een aantal andere toepassingen gekregen in mijn huis, tuinhuis en op de slaapkamer van mijn kleindochter.
Alle strips werden geleverd inclusief een voedingkje op 230 volt.
En een afstandsbediening.
De lengtes waren niet echt op maat, maar die kan je gewoon op maat knippen op de gemerkte plaatsen.
De stekker van de voeding heb ik eraf geknipt, en direct aangesloten op de aanwezige 230 volt. (Kost het ook geen stopcontact.)
Die 230 volt zit in de kastjes achter een beschermplaatje. Rondom in de caravan.
Het kon niet op 12 volt werken, maar dat boeide me niet.
Als we zonder 230 volt ergens een week stonden, gebruikten we die sfeerverlichting toch niet.
Alleen een paar led tafellampjes op batterijen, en buiten een gaslamp.
Met mijn relatief kleine accu konden we makkelijk een week of meer zonder 230volt. Daarna nog stroom zat over voor de mover.
Ook bij Action gekocht.
Prima, en dimbaar met de afstandsbediening.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11164
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: AC DC LED WORD ER GEK VAN.

Bericht door dieseltijger » vr 24 jul 2020 14:17

@Chris: Vraag: Hebben lichtslangen (dus NIET: Ledstrips) niet een stabilisatieschakeling ingebouwd, net zoals bij lossen COB (Chips On Board) lampjes het geval is?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36143
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: AC DC LED WORD ER GEK VAN.

Bericht door Chris » vr 24 jul 2020 14:32

RE.gif
Nope.. die slangen zijn ook gewone LEDstrip maar dan ingegoten in een siliconen mantel.
De voeding of stabilisatie zit er altijd los tussen... een extra kassie dus,,, waar event. ook een LED voeding in kan zitten.
Dus geen COB versie....
Dat zou best nog wel eens kunnen komen, maar wat ik momenteel ken is alleen die 5050 LEDS b.v. en dan in siliconen...
Jammer is dat die LED's erg fel en flink wit zijn, zelfs Warm Wit is nog erg bright..( geen rood in het LED gamma)
Daarom is een Dimmer erg prettig..
Zelf "truuk" ik nog wel eens door er een stuk geel isolatieband voor te plakken in b.v. een LED profiel... dan heb je een veel prettiger kleur gelijk.
Ik zal effe een foto zoeken van die losse strip die ik voor de hut had gemaakt..
Beetje lastig foto's maken van een LED alleen... vind mijn mobiel niet echt leuk.
Maar in het opaalglas zit een stuk geel plakband... Action..
.
Ledstrip met dimmer.jpg
Led strip.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5778
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: AC DC LED WORD ER GEK VAN.

Bericht door Morgoth » vr 24 jul 2020 14:58

RE.gif
Heb ik ook gedaan. Ik kocht voor boven het bed een LED plafonniere. Die bleek echter zo fel dat gelijk alle eventuele romantische aspiraties waren verdwenen. Ik heb eerst met een tang een aantal led's van de printplaat geknipt (er gingen er steeds na één knip 5 stuks uit) en over de overgebleven brandende leds schilderstape geplakt.

Het resultaat is een mooie warme schemerverlichting voorjou.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11164
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: AC DC LED WORD ER GEK VAN.

Bericht door dieseltijger » vr 24 jul 2020 16:24

Chris schreef:
vr 24 jul 2020 14:32
<ka nip>.
Dat zou best nog wel eens kunnen komen, maar wat ik momenteel ken is alleen die 5050 LEDS b.v. en dan in siliconen...
Jammer is dat die LED's erg fel en flink wit zijn, zelfs Warm Wit is nog erg bright..( geen rood in het LED gamma)

<ka nipperdeknip>
Ja ze zijn fel - maar ik heb niet overdreven qua vermogen - dus het valt bij mij wel mee. Ook het ontbrekende rood lijkt mee te vallen: tomaten zijn nog mooi rood op mijn bordje itt de lijkkleur die ze vroeger hadden bij de eerste spaarlampen
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”