MulticonWest vraag

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: MulticonWest vraag

Bericht door Jepen » ma 13 jul 2020 16:11

Thanks vd terugkoppeling!
Ga het mss gewoon proberen dan!
Haal ik een Jaeger die ik op de caravan zet en degene die ik eraf haal (MulticonWest) prik ik dan los in de doos.

Liefste zou ik gewoon die hele doos verwijderen, maar dat gaat niet lukken in die 1 a 2 dagen dat ie voor de deur staat qua planning.

Gekke is dat ik onder mn bed een hoofdschakelaar heb, die zit tussen de + van de Yellowtop accu en de mover.
Als de caravan stilstaat zet ik die altijd uit.
Wat mij betreft mag dat ding op de dissel er wel tussenuit :-)

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: MulticonWest vraag

Bericht door Jepen » ma 13 jul 2020 16:18

DerRudy schreef:
ma 13 jul 2020 07:33
Heb ook het systeem met twee contra stekkers op mijn caravan, je gedachte is juist de een simpele lege stekker in de contra stekker van de mover activeert de mover.
Maar zou dat NIET doen de bekabeling voor de auto krijgt dan alles voor zijn kiezen dwz de voeding van de mover loopt dan via de auto accu.
Er kan dan zomaar 30 tot 50 A gaan lopen via de auto bekabeling dan zie je de zekeringen als popcorn om je oren schieten (in het gunstige geval) of de bekabeling in je auto zo wegsmeulen met het risico op een flinke autobrand.
Dus NIET doen......


86A92B90-3A27-46A2-B551-7F7E86ADE965.jpeg
Oepsie...lees bijna over deze reactie heen...

Klopt het nou @Theo dat wat jij hierna als reactie schreef het juiste is of dien ik hier toch rekening mee te houden?

Simpel gedacht als leek;

De caravan staat los van de auto qua bedrading EN trekhaak (anders mover ik de boel aan gort ;-), ik steek een losse MulticonWest in de doos op de dissel, ga moveren.

Volledig standalone, enkel en alleen op de Yellowtop accu.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: MulticonWest vraag

Bericht door PD » ma 13 jul 2020 16:20

Jepen schreef:
zo 12 jul 2020 20:59
Wil eerdaags de MulticonWest stekkerdoos op de dissel vervangen voor een Jaeger variant. Tevens een Jaeger stekker aan de caravan.
De doos is noodzakelijk omdat de welbekende Truma mover deze gebruikt.
De Truma heeft deze doos helemaal niet nodig; ik heb gewoon een klein tuimelschakelaartje in de caravan die deze funktie vervult. Dit is ook veel fraaier dan zo'n grote zwarte doos op je dissel.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: MulticonWest vraag

Bericht door Jepen » ma 13 jul 2020 16:28

Ja vind het ook een beetje omslachtig.
Maar las al dat ik niet zomaar de doos kan verwijderen en de draden kan doorverbinden?!
Ik heb dus wel IN de caravan de mogelijkheid om de + te onderbreken waardoor de mover geen spanning krijgt.
Snap dat dit systeem bedoeld is om de mover bij noodgevallen uit te kunnen schakelen?!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: MulticonWest vraag

Bericht door PD » ma 13 jul 2020 16:39

RE.gif
Een eventuele hoofdschakelaar in de voedingslijn is bedoeld om de mover spanningsvrij te maken, zowel bij geen gebruik als in geval van nood. De schakelfunktie in de doos op de dissel dient slechts om de mover te kunnen activeren wanneer deze al onder spanning staat.

Dat zijn dus twee verschillende funkties.

Ik heb helemaal geen hoofdschakelaar in de voedingslijn, ook niet bij vorige movers zoals de Truma SE-R en Simpark XHD. Ik gebruik dus slechts de activeringsschakelaar, momenteel voor een Truma XT4.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: MulticonWest vraag

Bericht door Jepen » ma 13 jul 2020 16:55

Oke, nou dat blijft staan:

1. Betere tussenstekker
2. Losse MulticonWest erin (die toch al overblijft als die van de bekabeling wordt vervangen voor Jaeger)

Mooiste zou zijn een schakelaar IN/OP dat opbouwdoosje, knop om en klaar.

Gebruikersavatar
DerRudy
Berichten: 114
Lid geworden op: di 27 aug 2019 11:55
Locatie: Best

Re: MulticonWest vraag

Bericht door DerRudy » ma 13 jul 2020 17:39

@Jepen,
Vergeet het verhaal met die popcorn van mij maar, Theo heeft duidelijk aangeven dat dit niet het probleem is.
Wat misschien wel een puntje van aandacht is weet niet goed of je die schakelaar in de AAN stand kan laten staan, ik weet dat ik ontvangen werd op een camping met een paar goudgele rakkers dus had geen aandacht meer voor de caravan en na een uurtje dacht ik ff de caravan op zijn plaats te zetten moest toen afstandbediening opnieuw koppelen want die deed niets meer.

Maar het zou ook zomaar kunnen dat als je de knoppen op de afstandsbediening niet gebruikt binnen een bepaalde tijd dat deze uit veiligheid zichzelf loskoppelt.
Ik heb zelf een zonnepaneel op dak liggen dus zodra ik goed sta plug ik de caravan stekker in de rechter doos en draai dan op verder op de accu vandaar die rechter doos.

Mgr
Ruud
Skoda Rapid 1.4 tdi met hierachter een Sterckeman 420cp draait op zonne-energie.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: MulticonWest vraag

Bericht door PD » ma 13 jul 2020 17:49

RE.gif
Bij de Truma XT4 moet je binnen 20 seconden na activeren van de schakelaar de mover bedienen, anders schakelt ie weer uit en moet je het schakelaartje inderdaad opnieuw bedienen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: MulticonWest vraag

Bericht door Jepen » ma 13 jul 2020 17:55

Oke heren, da.s duidelijk!
Dan zal het hooguit een pulse schakelaar moeten worden maar ga er niet in lopen knippen.
Zal even kijken wat ik doe.

Belangrijkste is ook dat de verbinding met de auto betrouwbaar is, kennelijk is dat met de huidige tussenstekker niet. Dus zal daar eerst naar kijken.
Maar het idee van een losse stekker is zo gek nog niet als ik het zo lees ;-)

(Moet ik hem niet verliezen ;-)

Thanx

Edit:
Optie 5 ;-)
Een verloop in de MulticonWest op de dissel ;)

Gebruikersavatar
DerRudy
Berichten: 114
Lid geworden op: di 27 aug 2019 11:55
Locatie: Best

Re: MulticonWest vraag

Bericht door DerRudy » ma 13 jul 2020 20:18

PremiumDiscovery schreef:
ma 13 jul 2020 17:49
RE.gif
Bij de Truma XT4 moet je binnen 20 seconden na activeren van de schakelaar de mover bedienen, anders schakelt ie weer uit en moet je het schakelaartje inderdaad opnieuw bedienen.
Top, bedankt voor je info.
Zo worden we allemaal wat wijzer. thumbup.gif

Mgr
Ruud
Skoda Rapid 1.4 tdi met hierachter een Sterckeman 420cp draait op zonne-energie.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: MulticonWest vraag

Bericht door Chris » ma 13 jul 2020 21:37

Mea culpa als ik het mis heb...
Maar was het niet zo dat er 2 systemen waren met die Truma doos??
De ene met het schakelaartje en de andere ( misschien ouder) met een aansluiting die via het remlicht naar massa liep???
Dit zijn van die "weetjes" die niet in het manual staan gewoon.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
DerRudy
Berichten: 114
Lid geworden op: di 27 aug 2019 11:55
Locatie: Best

Re: MulticonWest vraag

Bericht door DerRudy » ma 13 jul 2020 21:58

RE.gif
Nu je het zegt kan me iets herinneren van een soort waarschuwing als remlicht defect is dan is het ook afgelopen met de werking van de mover.
Kom hier zsm op terug als ik de caravan weer voor de deur heb staan,

Mgr
Ruud
Skoda Rapid 1.4 tdi met hierachter een Sterckeman 420cp draait op zonne-energie.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: MulticonWest vraag

Bericht door PD » ma 13 jul 2020 22:00

RE.gif RE.gif
Nee hoor, het moet gewoon een gesloten contact zijn om de mover te activeren; het maakt niet uit hoe dit tot stand komt.
Laatst gewijzigd door PD op ma 13 jul 2020 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: MulticonWest vraag

Bericht door Ab » ma 13 jul 2020 22:00

Die contactdoos is ook niks meer of minder dan een schakelaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: MulticonWest vraag

Bericht door Jepen » ma 13 jul 2020 22:02

thmeyer schreef:
zo 12 jul 2020 23:11
RE.gif
De reden dat ik toch overgestapt ben, is dat pennen van "Jaeger-stekker" van de constante - en geschakelde 12 volt, dikker zijn als die van de Multicon-WeST.
Dus bij grote stromen (10 tot 15 Amp) minder weerstand.
En ik heb een hoofdschakelaar bij de schakelunit van mover in de caravan.

Link voor een: verloop 13-polig Jaeger naar Multicon-WeST

Theo
@Theo

Is dit trouwens een voorbeeld of echt DE stekker die jij gebruikt? Heb zo.n soort, maar dan stuk goedkoper. Als deze 100% werkt denk ik dat dat toch de makkelijkste oplossing gaat worden

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

MulticonWest vraag

Bericht door thmeyer » ma 13 jul 2020 23:12

RE.gif
Hoi Jepen,

De verloop van de "Jaeger" naar "Multicon-WeST" in de link van mijn is niet dezelfde als die ik heb.
De prijs is ongeveer gelijk van wat ik er ongeveer voor betaald heb en het zou wel zijn broer kunnen zijn.
Een extra koppeling "kan" reden zijn tot een storing. Bij mijn heeft deze "verloop" ieder geval prima gewerkt.
Doordat ik de laatste tijd problemen had (ik ben niet de enige) met de koelkast van de caravan, heb ik om alles kort te sluiten, overgestapt om die reden die ik eerder genoemd heb.

Opmerking:
Ik gebruik de verloop nog regelmatig als ik een aanhanger met een 7-polige-aansluiting achter de auto heb hangen. (alleen 8 tm 13 worden dan wel niet gebruikt).

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: MulticonWest vraag

Bericht door Jepen » di 14 jul 2020 06:33

Bedankt! Staar ik me niet blind op die ene!

De auto ga ik niet aanpassen, gezien dat de originele kabel erg kort is en daar wil je niet aan rommelen.

Test het even met een verloop, zal ook het verloop van de caravanstaller eens vergelijken met mijne. En anders is zoals eerder geoppert altijd dit een optie, al is dat vrij duur.

https://caravanmovershop.nl/Truma/overz ... tandard=10

Zal niet blijven doorgaan :-) maar door het wat beter bekijken van jouw (@Theo) gedeelde foto 1 vraag;

[image]download/file.php?id=48933/image]

Als ik goed inzoom lijkt het een klein drukschakelaartje te zijn die door de aanwezige strip van de bajonetsluiting wordt ingedrukt.
Is de opbouwdoos van de Jaeger van binnen 100% hetzelfde, dus ook zo 'leeg' en eveneens met die strip?
Als jij dat kan bevestigen dan durf ik het wel aan om voorzichtig die switch los te halen en over te zetten op de nieuwe doos.

Moet ie niet volledig verlijmd zijn.

Omdat jij eerder zei;

"Het is geen reguliere "Jaeger contactdoos", maar 1 speciaal voor de mover !! en vrij prijzig"...

Vroeg ik me af of dit gemakkelijk is te doen qua binnenwerk e.d.

Dat was mn laaste vraag vooralsnog ;-)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

MulticonWest vraag

Bericht door thmeyer » di 14 jul 2020 10:22

Hoi Jepen,

Ik kan mijn voorstellen dat je nu in een dubio zit, persoonlijk zou ik voor een "goede" verloop van Jaeger naar Multicon-WeST gaan.
Het is nooit weggegooid geld, want er kan ook op een later moment *iets* achter de auto gekoppeld worden met een 7-polige aansluiting.

Zou je bij mijn in de buurt wonen, dat mag je van mijn die "verloop" tijdens jouw vakantie wel mogen uitproberen.

Nog een idee: Er zijn ook Multicon-West dozen met een micro-swith voor het uitschakelen van de mistachterlicht van de auto.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

MulticonWest vraag

Bericht door thmeyer » di 14 jul 2020 11:55

RE.gif
Ik sla door, dat laatste moet je vergeten betreffende die Multicon-WeST met swith.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: MulticonWest vraag

Bericht door Jepen » di 14 jul 2020 13:42

RE.gif
Hahaha NOG een optie...ahhhhh scratch.gif wat nu ? knipoog.gif

Tja, verloop scheelt een hoop gedoe.
Als ik er niet direct mee weg zou 'moeten' zou ik er gewoon een waterdichte schakelaar op schroeven ipv dat hele ding, gewoon de 2x AMP van de huidige switch dmv die schakelaar onderbreken en klaar. Maar goed, dan zal het wel weer zo uitpakken dat deze switch een pulse geeft en ik de boel dus niet werkend krijg. (Of simpelweg de schakelaar de eerst volgende keer weer even aan/uit).

Die switch wordt nu toch ook mechanisch permanent op AAN gezet dmv de 'bajonet'.

Als ik google op de gegevens van 'jouw' switch (p40t1201e4) kom ik op deze switches. Is een ip67 schakelaar overigens.

Zo te zien dus geen pulse.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

MulticonWeST vraag

Bericht door thmeyer » di 14 jul 2020 13:58

RE.gif
Zoals ik het nu heb begrepen, heb je nu een Multicon-WeST op de caravan zitten.
En daar zit geen bajonet op, wel is dat bij een "Jaeger" het geval.
Het is niet de bedoeling dat de stekker erin blijft zitten.
Nadat de mover niet meer gebruikt wordt, is het verstandig om deze daarna spanningsloos te maken.
En dat doe je door de stekker (welke dan ook) eruit halen.

Daarom heeft Ruud (zie bijlage van hem) 2 van die "Jaeger-contactdozen" op zijn dissel zitten, 1 voor de mover (M) en de ander (C) voor de spanning-voorzienig, van de boordaccu via de caravan-kabel naar zijn caravan binnenverlichting.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: MulticonWest vraag

Bericht door Jepen » di 14 jul 2020 14:08

Ja helder! Da.s een essentieel verschil tussen die stekkerdozen, dan is het duidelijk: OF die 80,- variant die te koop is bij o.a movershop (Jaeger incl switch) OF een betere stekker.

Thanks

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

MulticonWeST vraag

Bericht door thmeyer » di 14 jul 2020 14:28

RE.gif
Als je voor de "Jaeger icl. swith" ga, komt er nog wel een "Jaeger-stekker voor de caravan-kabel bij.
Met een goede verloop van "Jaeger naar Multicon-WeST ben helemaal klaar en die kan je ook voor andere dingen gebruiken die ik al eerder genoemd heb.
En als dat goed blijkt te werken, dan ben je met € 30 klaar.
Mocht je toch problemen krijgen (dat kan alleen de koelkast tijdens de rit met de caravan zijn), moet je overstappen naar plan B.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: MulticonWest vraag

Bericht door Jepen » di 14 jul 2020 23:36

Zo is het! Ga definitief vd stekker, weer een hoop geleerd hier. Thanx!

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: MulticonWest vraag

Bericht door Jepen » zo 19 jul 2020 07:36

Met schaamrood op de kaken toch een vervolg :oops:

Kan het niet laten ;-)

Wil toch een Jaeger aan de caravan, het verloopje is mij te onbetrouwbaar en storingsgevoelig.

Omwille van de korte tijd die ik heb als hij volgende week voor de deur staat neig ik ernaar om alleen de stekker te vervangen en dan later de schakelaar. Dus eerst maar even de oude Multicon-weSt stekker (los) als soort 'sleutel' te gebruiken op de dissel.

Maar omdat de schakelaar zo overduidelijk te vervangen is, enkel AMP stekkers overzetten of een draad verlengen, durf ik dat wel aan.

Heb weinig zin om zelf onder de caravan door te moeten en een gat te maken zodat ik thv de deur een schakelaar krijg. Hoopte dat iemand me kon adviseren in de keuze vd svhakelaar.

Zou dus een waterdichte, 12Volt, schakelaar moeten zijn.
Amperage zal niet al te hoog moeten zijn gezien hij enkel de aansturing voedt, toch?

Dacht er mss zelfs aan een wat kleinere uitvoering van een standaard (230v) waterdichte opbouwschakelaar voor te gebruiken, zo.n grijze. Of zo.n model opbouw WCD met klepje, en daaronder het binnenwerk voorzien van een kleine switch.

Of mss een subtielere waterdichte tuimelschakelaar, maar dan even kijken op welke plek. Mss in de behuizing van de dissel/disselbak? Ideeen zijn welkom.

Sorry hoor, maar kon het niet laten :-)


EDIT:

Of zou er voldoende ruimte zijn in de huidige doos? Dus die bestaande switch eruit, een gat boren van ca 1cm en daarin een tuimelschakelaar? Zou mooi zijn, valt ie weg onder het klepje van de inbouwdoos.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”