MulticonWest vraag
MulticonWest vraag
Ben niet de eerste over dit onderwerp, maar kwam ook niet HET antwoord tegen op mijn vraag...dus even een nieuw topic.
Wil eerdaags de MulticonWest stekkerdoos op de dissel vervangen voor een Jaeger variant. Tevens een Jaeger stekker aan de caravan.
De doos is noodzakelijk omdat de welbekende Truma mover deze gebruikt.
Als ik de stekkerdoos loshaal verwacht ik daar enkel een massa, fase en een nul die aangesloten zijn aan de caravanzijde. Of heb ik dit mis?
Hoop dat ik de MulticonWest eraf kan halen en simpel de Jaeger erop, maar dan moet ik wel weten op welke polen die zn spanning (en evt aarding) krijgt.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Start uiteraard met het vervangen van de stekker vd caravan en zal eerst kijken of de reeds gemonteerde (MulticonWest) wel de originele kleuren gebruikt, dan zou ook dat 1 op 1 over te zetten zijn. Toch?!
Thanks
Wil eerdaags de MulticonWest stekkerdoos op de dissel vervangen voor een Jaeger variant. Tevens een Jaeger stekker aan de caravan.
De doos is noodzakelijk omdat de welbekende Truma mover deze gebruikt.
Als ik de stekkerdoos loshaal verwacht ik daar enkel een massa, fase en een nul die aangesloten zijn aan de caravanzijde. Of heb ik dit mis?
Hoop dat ik de MulticonWest eraf kan halen en simpel de Jaeger erop, maar dan moet ik wel weten op welke polen die zn spanning (en evt aarding) krijgt.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Start uiteraard met het vervangen van de stekker vd caravan en zal eerst kijken of de reeds gemonteerde (MulticonWest) wel de originele kleuren gebruikt, dan zou ook dat 1 op 1 over te zetten zijn. Toch?!
Thanks
Re: MulticonWest vraag
welke doos bedoel je met
"Als ik de stekkerdoos loshaal verwacht ik daar enkel een massa, fase en een nul die aangesloten zijn aan de caravanzijde. Of heb ik dit mis?"
is dat de Truma doos?
zie manual voor 2 mogelijkheden... ingeval LED verlichting (op blz 52)
of bij gloeilamp (op blz 51)
zie https://avento.weebly.com/uploads/1/8/0 ... ing-nl.pdf
Ik heb ook gezien dat er een doos-schakelaar werd gebruikt.
"Als ik de stekkerdoos loshaal verwacht ik daar enkel een massa, fase en een nul die aangesloten zijn aan de caravanzijde. Of heb ik dit mis?"
is dat de Truma doos?
zie manual voor 2 mogelijkheden... ingeval LED verlichting (op blz 52)
of bij gloeilamp (op blz 51)
zie https://avento.weebly.com/uploads/1/8/0 ... ing-nl.pdf
Ik heb ook gezien dat er een doos-schakelaar werd gebruikt.
Laatst gewijzigd door iemand op zo 12 jul 2020 21:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: MulticonWest vraag
Ho...
enkel massa fase en nul??
We hebben geen fase en nul.... da's wisselspanning...
Zoek effe een bedradings tekening op op het WWW
Kijk... een pagina met alle aansluitingen bij elkaar...https://www.aanhangcars.nl/verlichting-aanhangwagen
En nog een tip..
De pennummers van Jaeger en Multicon zijn gelijk.
Dus als je netjes 1 weer op 1 zet...2op2 en 3op3 enz... gaat het helemaal goed komen.
enkel massa fase en nul??
We hebben geen fase en nul.... da's wisselspanning...
Zoek effe een bedradings tekening op op het WWW
Kijk... een pagina met alle aansluitingen bij elkaar...https://www.aanhangcars.nl/verlichting-aanhangwagen
En nog een tip..
De pennummers van Jaeger en Multicon zijn gelijk.
Dus als je netjes 1 weer op 1 zet...2op2 en 3op3 enz... gaat het helemaal goed komen.
Laatst gewijzigd door Chris op zo 12 jul 2020 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: MulticonWest vraag
Wij hebben ook gewoon MulticonWest, zowel op de auto en dus ook op de caravan en ook een MulticomWest op de dissel om de Truma mover in te pluggen waar jij op doelt, dus moet geen probleem zijn toch.Jepen schreef: ↑zo 12 jul 2020 20:59Ben niet de eerste over dit onderwerp, maar kwam ook niet HET antwoord tegen op mijn vraag...dus even een nieuw topic.
Wil eerdaags de MulticonWest stekkerdoos op de dissel vervangen voor een Jaeger variant. Tevens een Jaeger stekker aan de caravan.
De doos is noodzakelijk omdat de welbekende Truma mover deze gebruikt.
Als ik de stekkerdoos loshaal verwacht ik daar enkel een massa, fase en een nul die aangesloten zijn aan de caravanzijde. Of heb ik dit mis?
Hoop dat ik de MulticonWest eraf kan halen en simpel de Jaeger erop, maar dan moet ik wel weten op welke polen die zn spanning (en evt aarding) krijgt.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Start uiteraard met het vervangen van de stekker vd caravan en zal eerst kijken of de reeds gemonteerde (MulticonWest) wel de originele kleuren gebruikt, dan zou ook dat 1 op 1 over te zetten zijn. Toch?!
Thanks
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: MulticonWest vraag
Ik bedoel daarmee de stekkerdoos op de disssel (vrouwtje) die is aangesloten op de mover.iemand schreef: ↑zo 12 jul 2020 21:08welke doos bedoel je met
"Als ik de stekkerdoos loshaal verwacht ik daar enkel een massa, fase en een nul die aangesloten zijn aan de caravanzijde. Of heb ik dit mis?"
is dat de Truma doos?
zie manual voor 2 mogelijkheden... ingeval LED verlichting
of bij gloeilamp.
zie https://avento.weebly.com/uploads/1/8/0 ... ing-nl.pdf
Ik heb ook gezien dat er een doos-schakelaar werd gebruikt.
De auto heeft Jaeger, wil het liefst alles Jaeger.
En bedoel eigenlijk gewoon een + , een - en een aarde @Chris maar gebruikte de mijbekende wisselspanning benamingen ;-)
Re: MulticonWest vraag
Vwb de stekker: netjes volgens schema dus 1 op 1 alles op het goede nummertje dan gaat het werken? Staan cijfers in zo wel de Jaeger als de MW stekker dus dan zou eea zo moeten lukken dusChris schreef: ↑zo 12 jul 2020 21:10Ho...
enkel massa fase en nul??
We hebben geen fase en nul.... da's wisselspanning...
Zoek effe een bedradings tekening op op het WWW
Kijk... een pagina met alle aansluitingen bij elkaar...https://www.aanhangcars.nl/verlichting-aanhangwagen
En nog een tip..
De pennummers van Jaeger en Multicon zijn gelijk.
Dus als je netjes 1 weer op 1 zet...2op2 en 3op3 enz... gaat het helemaal goed komen.
Re: MulticonWest vraag
Dank vd link!iemand schreef: ↑zo 12 jul 2020 21:08welke doos bedoel je met
"Als ik de stekkerdoos loshaal verwacht ik daar enkel een massa, fase en een nul die aangesloten zijn aan de caravanzijde. Of heb ik dit mis?"
is dat de Truma doos?
zie manual voor 2 mogelijkheden... ingeval LED verlichting (op blz 52)
of bij gloeilamp (op blz 51)
zie https://avento.weebly.com/uploads/1/8/0 ... ing-nl.pdf
Ik heb ook gezien dat er een doos-schakelaar werd gebruikt.
Zie dat pin 6 (+) en pin 3 (aarde) gebuikt worden. Dus de nieuwe vrouwelijke stekkerdoos Jaeger dus eveneens pen 3 en 6.
Het sysyeem haalt kennelijk vanaf het remlicht (pen 6) zn spanning als ik het goed zie
Laatst gewijzigd door Jepen op zo 12 jul 2020 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: MulticonWest vraag
Ja... klopt.. 1 op 1 en 2 op 2 etc..
Let op he... het spiegelbeeld is andersom he.. ( stekers en dozen)
Maar volgens mij staan de nummers altijd in de stekers.
Let op he... het spiegelbeeld is andersom he.. ( stekers en dozen)
Maar volgens mij staan de nummers altijd in de stekers.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: MulticonWest vraag
Thanks! Als het in beide stekkers staat is het zeker een koud kunstje.
De mover lijkt zn spanning te krijgen van de pen tbv de remlichten zag ik (6)
De mover lijkt zn spanning te krijgen van de pen tbv de remlichten zag ik (6)
Re: MulticonWest vraag
RE.gif
Ik weet het niet helemaal zeker met de Truma specs..
Maar ik dacht dat de weerstand die via het remlicht naar massa gemeten wordt nodig was voor activering van de Truma stuurkast.
Niet schieten als ik dat niet goed heb...
Ik weet het niet helemaal zeker met de Truma specs..
Maar ik dacht dat de weerstand die via het remlicht naar massa gemeten wordt nodig was voor activering van de Truma stuurkast.
Niet schieten als ik dat niet goed heb...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: MulticonWest vraag
Beste Jepen,
Ik begrijp uit jouw verhaal, dat je de Multicon-WeSt stekkerdoos van de mover op de dissel en de Multicon-WeSt stekker van de caravan wil vervangen door de "jaeger".
In de Multicon-WeST stekkerdoos van de mover op de dissel zit een doorverbinding (2 draadjes) en die moeten overgezet op de disselcontactdoos van "Jaeger", zoals dat in de 1e link wordt aangegeven. op de 1e foto
Link 1 dissel: dissel contactdoos Truma XT vervangen door schakelaar
Zelf heb ik enige jaren geleden ook de Multicon-WeST- stekker vervangen door de "Jaeger-stekker" en dat ging prima.
De draden van de "Multicon-WeST stekker" moeten gewoon 1 op 1 t/m 13 op 13 naar de "Jaeger-stekker" overgezet worden. zie 2e link:
Link 2 Jaeger: Alles over 7- , 13-polige Multicon-WeST en "Jaeger" aansluitingen
Opmerking: Mocht de kleuren niet overeen komen met het schema, noteer deze, kan altijd van pas komen !!
Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op zo 12 jul 2020 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: MulticonWest vraag
Top! Mooi topic, duidelijke foto erbij.
Maar ik dien dus wel de MulticonWest doos op de dissel te verwijderen, de Jaeger doos te plaatsen en dan die microswitch daar achter/IN te plaatsen?
Maar ik dien dus wel de MulticonWest doos op de dissel te verwijderen, de Jaeger doos te plaatsen en dan die microswitch daar achter/IN te plaatsen?
MulticonWest vraag
RE.gif
Die "Jaeger-contactdoos die beschreven wordt, is speciaal voor de mover en daar zit al (leen maar) een micro-schakelaar in.
Theo
Die "Jaeger-contactdoos die beschreven wordt, is speciaal voor de mover en daar zit al (leen maar) een micro-schakelaar in.
Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op zo 12 jul 2020 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: MulticonWest vraag
Aha, zo.
Ik heb een Jaeger doos en stekker die ik wil bestellen, maar dan dien ik dus een Jaeger 'Truma' doos te bestellen zeg maar ;-)
En niet een reguliere Jaeger doos.
Zie dat het ook wel een Veiligheidsstopcontact genoemd wordt
Ik heb een Jaeger doos en stekker die ik wil bestellen, maar dan dien ik dus een Jaeger 'Truma' doos te bestellen zeg maar ;-)
En niet een reguliere Jaeger doos.
Zie dat het ook wel een Veiligheidsstopcontact genoemd wordt
MulticonWest vraag
RE.gif
Het is geen reguliere "Jaeger contactdoos", maar 1 speciaal voor de mover !! en vrij prijzig
zie nog een link: Stekkerdoos naast dissel
Theo
Het is geen reguliere "Jaeger contactdoos", maar 1 speciaal voor de mover !! en vrij prijzig
zie nog een link: Stekkerdoos naast dissel
Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op zo 12 jul 2020 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: MulticonWest vraag
Oei zie het:
https://caravanmovershop.nl/Truma/produ ... Se,-Te.php
Dus helaas niet even 2 stekkers vervangen klaar. Jammer!
De reden waarom ik het wil is dat de electra niet werkt indien aangesloten op de auto, volgens de caravangarage daar wel op zowel testkast als een auto (blijkbaar met Multicon OF een goede verloopstekker).
Met mijn verloopstekker ellende.
Mss dan toch even kijken voor een betere verloop dan.
https://caravanmovershop.nl/Truma/produ ... Se,-Te.php
Dus helaas niet even 2 stekkers vervangen klaar. Jammer!
De reden waarom ik het wil is dat de electra niet werkt indien aangesloten op de auto, volgens de caravangarage daar wel op zowel testkast als een auto (blijkbaar met Multicon OF een goede verloopstekker).
Met mijn verloopstekker ellende.
Mss dan toch even kijken voor een betere verloop dan.
MulticonWest vraag
RE.gif
Er zijn verschillende opties
1. Een bestaande "goedkope" Jaeger aansluitdoos verbouwen met een microschakelaar.
2. Een aparte schakelaar (de microschakelaar vervangen) en op toegankelijk plaats (disselbak) monteren. Zie 1e link, Daar is iemand, die het met een aparte schakelaar wil gaan doen.
Persoonlijk vind ik dat met de kabel insteken veiliger en logischer is.
3. Gewoon de adapter van ”Jaeger” naar “Multicon-WeST” blijven gebruiken.
Opmerking: Bij mij werkt een goede adapter van "Jaeger" naar "Multicon-WeST" prima, maar later toch overgestapt op de "Jaeger".
Theo
Er zijn verschillende opties
1. Een bestaande "goedkope" Jaeger aansluitdoos verbouwen met een microschakelaar.
2. Een aparte schakelaar (de microschakelaar vervangen) en op toegankelijk plaats (disselbak) monteren. Zie 1e link, Daar is iemand, die het met een aparte schakelaar wil gaan doen.
Persoonlijk vind ik dat met de kabel insteken veiliger en logischer is.
3. Gewoon de adapter van ”Jaeger” naar “Multicon-WeST” blijven gebruiken.
Opmerking: Bij mij werkt een goede adapter van "Jaeger" naar "Multicon-WeST" prima, maar later toch overgestapt op de "Jaeger".
Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op zo 12 jul 2020 23:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: MulticonWest vraag
Dank Theo, zo zie ik het ook.
Als geen echte elactraheld laat ik het liever zo origineel als mogelijk. Optie 3 mss de beste optie, de huidige verloopstekker goed bekijken en wellicht even testen met een andere (die vd garage bijvoorbeeld).
Heb je een link toevallig vd 'goede' versie?
Zou als 4e optie ook mn Focus kunnen voorzien van MulticonWest, maar verwacht dan weer gedonder met bv mn fietsendrager en andere aanhangers die meestal Jaeger aansluitigen hebben.
Als geen echte elactraheld laat ik het liever zo origineel als mogelijk. Optie 3 mss de beste optie, de huidige verloopstekker goed bekijken en wellicht even testen met een andere (die vd garage bijvoorbeeld).
Heb je een link toevallig vd 'goede' versie?
Zou als 4e optie ook mn Focus kunnen voorzien van MulticonWest, maar verwacht dan weer gedonder met bv mn fietsendrager en andere aanhangers die meestal Jaeger aansluitigen hebben.
MulticonWest vraag
RE.gif
De reden dat ik toch overgestapt ben, is dat pennen van "Jaeger-stekker" van de constante - en geschakelde 12 volt, dikker zijn als die van de Multicon-WeST.
Dus bij grote stromen (10 tot 15 Amp) minder weerstand.
En ik heb een hoofdschakelaar bij de schakelunit van mover in de caravan.
Link voor een: verloop 13-polig Jaeger naar Multicon-WeST
Theo
De reden dat ik toch overgestapt ben, is dat pennen van "Jaeger-stekker" van de constante - en geschakelde 12 volt, dikker zijn als die van de Multicon-WeST.
Dus bij grote stromen (10 tot 15 Amp) minder weerstand.
En ik heb een hoofdschakelaar bij de schakelunit van mover in de caravan.
Link voor een: verloop 13-polig Jaeger naar Multicon-WeST
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: MulticonWest vraag
Dank! Ga de verloopstekker nog 1x checken op corrosie e.d en testen en anders ga ik voor deze duurdere en hopelijk betere.
Wat ik me nog bedacht...
Is het voor de werking van de switch niet toevallig al voldoende als er een losse stekker wordt gebruikt?
Dan zou ik gewoon een losse, niet aangesloten, MulticonWest stekker in de mover stekkerdoos kunnen drukken zodat de mover netjes werkt.
Dan alleen de kabel van de caravan voorzien van een nieuwe Jaeger stekker, die op de auto wordt aangesloten.
Of is dat niet zo simpel als gezegd?
Nadeel is dan wel dat je na het moveren wel de stekker moet verwijderen en dat je in theorie dus kan vergeten dat de mover op de wielen staat als je de caravan aan de auto koppelt. (Kan me niet voorstellen, maar goed).
Of kan het om nog meer redenen kwaad? Als bijvoorbeeld de mover switch 'aan' staat (dus die losse stekker erin) en tegelijkertijd is de caravan zelf aangesloten aan de auto.
Ik kan me niet echt gevaren indenken bij dit scenario, de mover krijgt dan spanning van de accu, maar die staat in mijn systeem toch enkel en alleen gekoppeld aan deze accu, via de auto is er (lijkt mij) geen enkele stroom die loopt van auto richting de mover.
Heel verhaal, maar vroeg het me af.
Zou dan dus een losse stekker als 'schakelaar' kunnen gebruiken.
Wat ik me nog bedacht...
Is het voor de werking van de switch niet toevallig al voldoende als er een losse stekker wordt gebruikt?
Dan zou ik gewoon een losse, niet aangesloten, MulticonWest stekker in de mover stekkerdoos kunnen drukken zodat de mover netjes werkt.
Dan alleen de kabel van de caravan voorzien van een nieuwe Jaeger stekker, die op de auto wordt aangesloten.
Of is dat niet zo simpel als gezegd?
Nadeel is dan wel dat je na het moveren wel de stekker moet verwijderen en dat je in theorie dus kan vergeten dat de mover op de wielen staat als je de caravan aan de auto koppelt. (Kan me niet voorstellen, maar goed).
Of kan het om nog meer redenen kwaad? Als bijvoorbeeld de mover switch 'aan' staat (dus die losse stekker erin) en tegelijkertijd is de caravan zelf aangesloten aan de auto.
Ik kan me niet echt gevaren indenken bij dit scenario, de mover krijgt dan spanning van de accu, maar die staat in mijn systeem toch enkel en alleen gekoppeld aan deze accu, via de auto is er (lijkt mij) geen enkele stroom die loopt van auto richting de mover.
Heel verhaal, maar vroeg het me af.
Zou dan dus een losse stekker als 'schakelaar' kunnen gebruiken.
Re: MulticonWest vraag
Heb ook het systeem met twee contra stekkers op mijn caravan, je gedachte is juist de een simpele lege stekker in de contra stekker van de mover activeert de mover.
Maar zou dat NIET doen de bekabeling voor de auto krijgt dan alles voor zijn kiezen dwz de voeding van de mover loopt dan via de auto accu.
Er kan dan zomaar 30 tot 50 A gaan lopen via de auto bekabeling dan zie je de zekeringen als popcorn om je oren schieten (in het gunstige geval) of de bekabeling in je auto zo wegsmeulen met het risico op een flinke autobrand.
Dus NIET doen......
Maar zou dat NIET doen de bekabeling voor de auto krijgt dan alles voor zijn kiezen dwz de voeding van de mover loopt dan via de auto accu.
Er kan dan zomaar 30 tot 50 A gaan lopen via de auto bekabeling dan zie je de zekeringen als popcorn om je oren schieten (in het gunstige geval) of de bekabeling in je auto zo wegsmeulen met het risico op een flinke autobrand.
Dus NIET doen......
Skoda Rapid 1.4 tdi met hierachter een Sterckeman 420cp draait op zonne-energie.
MulticonWest vraag
RE.gif
Beste Herr Rudy,
De stekkerverbinding waar wij nu over hebben is alleen dat stuurstroom van de Mover-unit en niet de werk stromen de beide mover-motoren zouden
kunnen gebruiken.
Theo
Beste Herr Rudy,
De stekkerverbinding waar wij nu over hebben is alleen dat stuurstroom van de Mover-unit en niet de werk stromen de beide mover-motoren zouden
kunnen gebruiken.
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
MulticonWest vraag
Hoi Jepen,
Leuk dat de mensen zelf ook meedenken !!
Dat is optie 4:
Daar was ik zelf nog niet opgekomen, dat werkt ook, om met een losse Multicon-WeST in de Multico-WeST stekkerdoos te steken, om je besturingskast van je mover te activeren. De kan je zo als je zelf "al" zeg, de Multicon-WeST stekker van de caravan kabel vervangen door een “Jaeger-stekker”.
En dan zou alles moeten werken.
Opmerking: Als je nog een losse "goedkope" 7-polige-stekker heb liggen, moet dat in principe ook goed werken, maar dat moet wel uit geprobeerd worden.
Ook ik moet niet vergeten om de hoofdschakelaar van de mover in de caravan na gebruik uit te schakelen en die zit er standaard in.
@DerRudy De straat waar ik woon loopt enigszins naar beneden, waardoor kan bij het aanrijden de oplooprem ingedrukt blijft staan.
Met de hand de caravan van de auto afduwen lukt niet en dan gebruik ik met caravan-kabel er aan, zonder problemen de mover even.
Succes Theo
Leuk dat de mensen zelf ook meedenken !!
Dat is optie 4:
Daar was ik zelf nog niet opgekomen, dat werkt ook, om met een losse Multicon-WeST in de Multico-WeST stekkerdoos te steken, om je besturingskast van je mover te activeren. De kan je zo als je zelf "al" zeg, de Multicon-WeST stekker van de caravan kabel vervangen door een “Jaeger-stekker”.
En dan zou alles moeten werken.
Opmerking: Als je nog een losse "goedkope" 7-polige-stekker heb liggen, moet dat in principe ook goed werken, maar dat moet wel uit geprobeerd worden.
Ook ik moet niet vergeten om de hoofdschakelaar van de mover in de caravan na gebruik uit te schakelen en die zit er standaard in.
@DerRudy De straat waar ik woon loopt enigszins naar beneden, waardoor kan bij het aanrijden de oplooprem ingedrukt blijft staan.
Met de hand de caravan van de auto afduwen lukt niet en dan gebruik ik met caravan-kabel er aan, zonder problemen de mover even.
Succes Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: MulticonWest vraag
@Theo,
Snap het probleem met die oplooprem helemaal, mooi opgelost zo RE.gif
Mijn oplooprem demper was gammel en hierdoor bleef de oplooprem regelmatig ingedrukt staan, heb deze vorige week zelf vervangen.
Zie hele volksstammen met ingedrukte oplooprem zonder na te denken de koppeling losmaken van de trekhaak en dan schade veroorzaken aan bumper en of achterklep.
Dus Opa trekt altijd handrem aan voordat hij de caravan losgooit en trekt mbv auto altijd even oplooprem 'uit' om dit soort schades te voorkomen.
Mgr
Ruud
Snap het probleem met die oplooprem helemaal, mooi opgelost zo RE.gif
Mijn oplooprem demper was gammel en hierdoor bleef de oplooprem regelmatig ingedrukt staan, heb deze vorige week zelf vervangen.
Zie hele volksstammen met ingedrukte oplooprem zonder na te denken de koppeling losmaken van de trekhaak en dan schade veroorzaken aan bumper en of achterklep.
Dus Opa trekt altijd handrem aan voordat hij de caravan losgooit en trekt mbv auto altijd even oplooprem 'uit' om dit soort schades te voorkomen.
Mgr
Ruud
Skoda Rapid 1.4 tdi met hierachter een Sterckeman 420cp draait op zonne-energie.
MulticonWest vraag
RE.gif
Hoi Ruud,
Wat jij zegt doe ik ook, maar dan draait bij mij de motor van de auto nog.
De volgorde bepaal ik pas, wat op dat moment het meest logische is.
Opmerking:
Als mijn auto en caravan gewoon horizon staan, kan ik deze gewoon met de hand naar achter duwen om daarna de zaak los te koppelen.
En op de camping (of thuis aangekomen) vraag ik vaak mijn vrouw om even de handrem aan te trekken en rest doe ik dan zelf !!
Theo
Hoi Ruud,
Wat jij zegt doe ik ook, maar dan draait bij mij de motor van de auto nog.
De volgorde bepaal ik pas, wat op dat moment het meest logische is.
Opmerking:
Als mijn auto en caravan gewoon horizon staan, kan ik deze gewoon met de hand naar achter duwen om daarna de zaak los te koppelen.
En op de camping (of thuis aangekomen) vraag ik vaak mijn vrouw om even de handrem aan te trekken en rest doe ik dan zelf !!
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)