Welke Lithium-Ion accu?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
JackRyan
Berichten: 66
Lid geworden op: di 18 jul 2017 16:31

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door JackRyan » vr 17 jul 2020 22:05

Chris schreef:
vr 17 jul 2020 21:50
Ok... ziet er zeker niet slecht uit... maar wat kost zo'n ding wel niet...
En het merk is voor mij onbekend... en ik ken er wel de nodige die gangbaar zijn...
Vooral de nadruk op gangbaar..
LISMART1280LX LIONTRON Lithium LiFePO4 LX Smart 12,8V 80Ah ✓ ✓ 260 x 209 x 169 mm 781,51 €

Bron: https://liontron.de/download/Preisliste_Lionton.pdf

Obelink staat er achter, voor zover je kunt zeggen dat zo'n grote toko erachter staat.
Verder vooral dealers in Duitsland, 1 in Slovenië, 1 in Italië, 1 in Zweden, 1 in Noorwegen en 1 in VK. Dat is (nog) niet erg overtuigend. Maar het zouden de "early adopters" kunnen zijn.

Maar die prijs, victron ppp-40 kost € 599,- voor de helft van de accucapaciteit. en verder zijn de 80Ah accu's gewoon focking duur.

En ik heb begrepen dat, mocht er een cel kapot gaan, je deze kunt laten vervangen i.p.v. de hele accu weg te moeten gooien. Dat mis ik nog bij de Victrons.
BMW 5-serie touring (F11), 2.0 TDI (2013). Eriba Hymer Moving 545, Spiegels EMUK, Truma SE Mover, Alfa R36 WiFi, Omnistor Luiffel.
Wensen: Satelliet ontvanger, zonnepaneel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door Chris » vr 17 jul 2020 22:31

Per cel vervangen ken ik wel uit mijn eigen vak, de vliegtuig industrie.
Maar... ook ervaring.. als er een cel defect is zijn de andere cellen vaak ook al minder.
Per cel meten kan, maar als die cel sluiting heeft gemaakt is ie vaak 2x zo dik geworden.... en die ruimte is er niet, dus.. gaat de rest in de knel..

Nu zie ik een prijs voor die 80 Ah van bijna 800 euri... Netto...
Wat zou jij er uiteindelijk voor neer moeten leggen..
Hij is bij Obelink niet leverbaar, wel de 40Ah... en die kost ongeveer wat er op de prijslijst staat.
En dat is vergelijkbaar met Victron..
En..
Victron is wel een hele grote speler in de caravan en camper elektronica en accu's... ik denk dat ik er dan toch voor kies om de Victron te kopen.
Effe googelen voor de leukste prijs.. want hij is echt voor minder dan 600 euro te vinden hoor.
Kort geleden had Jasicamp hem nog in de aanbieding.... de hele Victron serie..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door myalexx » vr 17 jul 2020 22:40

De victron ppp40 kost trouwens rond de 499€ ipv 599€.

Maar waarom zou je een 80ah lithium accu in een caravan willen hebben ?
Daar kan je zeker 2 weken zonder paal op kamperen of langer..
Mits alles led en geen 12v naar 230 omvormer
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door myalexx » vr 17 jul 2020 22:47

Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door myalexx » vr 17 jul 2020 22:51

JackRyan schreef:
vr 17 jul 2020 21:23
myalexx schreef:
wo 15 jul 2020 19:44
Zoiets ?Afbeelding
Dat ga ik in elkaar kunnen knutselen. Top! Thanx!
Wat je ook kan doen om er zeker van te zijn dat je geen rare stromen krijgt. 2 relais achter elkaar zetten.
Mocht een relais blijven plakken komt relais 2 niet in. Heb je niet de plus van de auto en de min van de caravan bijvoorbeeld geschakeld omdat de andere zijn blijven hangen whistle.gif

Oja vergeet niet alles af te zekeren haphop.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door Chris » vr 17 jul 2020 23:05

RE.gif
Ik heb bij Ali een 200A dubbelpolig relais gevonden ooit.
Gebruikt voor mijn mover stuurstroom..
Maar dan ben je lang aan het wachten, echter bestaat wel.
Dat Conrad relais... ook zeker niet slecht..
Zet wel een blusdiode over de spoel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door myalexx » vr 17 jul 2020 23:17

RE.gif

200a is overrated voor een waterpomp en een led lampje awhoea.gif

Ik dacht eraan uitgaande voeding van bovenstaande tekenig een relais te laten schakelen
Wat tevens ook door het relais gaat.

Heb je geen zuivere +/- dan pas krijg je een connectie met tussen voeding en omvormer.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door WillyL » za 18 jul 2020 09:29

Voor gewone stromen is 200A wel overrated, iid, 25 is dan hopen voldoende, 10 kan zelfs, die huishoudcircuits zijn meestal gezekerd op 8A oid, dus 25 A als relais is dan ook ruim voldoende.

200A kan je idd gebruiken voor het ontkoppelen van de moverelectronica. Dat heb ik trouwens ook gedaan toen ik de accu en stuureenheid naar het midden van de caravan verplaatst heb. De hoofdschakelaar stond naast die dingen net achter de disselbak. Die schakelaar bleef maar stuurt nu via een dun draadje het centraal geplaatste zware (Ali)relais.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door Conradi » za 18 jul 2020 10:19

myalexx schreef:Zoiets ?Afbeelding
Het principe klopt wel, alleen moet je oppassen met het relais. Naast de stroom, moet dat ook voor power-source-switching bedoeld zijn. Wat je niet wilt is dat er tussen de contacten sluiting kan ontstaan of het ene contact sneller omschakelt dan het andere....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door Chris » za 18 jul 2020 15:33

Tja... ik met mn' 200 Ampere relais ook...
Denkende aan die 80Ah Lifopo4 accu... beetje overkill, ook maar een overkill relais erbij toch...
Bedoeld voor de waterpomp en een led lampje... dan heb je voldoende voor 5 jaar na een lading... oid..

Ik ben er nog steeds niet uit waar TS die accu nou allemaal voor wil gebruiken... jullie wel???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door myalexx » za 18 jul 2020 20:43

Daarom dacht ik eraan, tussen de schaudt en uitgaaide wissel relais een relais te zetten.
de A1 en A2 laten schakelen door de uitgaainde +/-

Als je geen echte 12vdc heb van 1 voedingsbron trekt het relais niet en werkt het systeem niet en krijg je geen rare stromen.

Edit even snel een schets gemaakt bij de tekst. Hopelijk maakt dit het wat duidelijker.
Bijlagen
image.jpg
Laatst gewijzigd door myalexx op za 18 jul 2020 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door Chris » za 18 jul 2020 20:54

RE.gif
Als je het zo schakelt dan is het relais altijd "On" als de caravan aan de walstroom staat.
Ik heb het ook wel eens andersom gedaan... relais spoel aan de constante plus van de auto en de geschakelde kontakten andersom natuurlijk.
Dan is het relais alleen bekrachtigd achter de auto... meestal flink korter in tijd.
Ach... als je maar schakelt en ze niet parallel zet.. ( die accu's)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door myalexx » za 18 jul 2020 21:25

Dat klopt, alleen krijgt hij geen voeding vanaf de schaudt dus geen kortsluiting.
Je sluit hem niet op de accu plaatst aan maar op de ingang vanaf de auto.

maar chris hoe denk jij er dan over whistle.gif
Stel 1 contact blijft hangen dan heb de + van de accu & - van de auto ofzo..

Ik denk dat er dan niks fout gaat. Je hebt geen compleet circuit.
Je merkt het alleen omdat je zonder auto en 220vac alsnog geen 12v hebt ofzo whistle.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door Chris » za 18 jul 2020 22:17

Als een circuit niet gesloten is ... dan is het open...
Een niet gesloten circuit doet niets..

Da's ongeveer gelijk aan de mover accu loskoppelen.
Sommige denken dat beide polen los moeten, andere zijn er van overtuigd dat de min eerst los moet..
Maak allemaal nix uit... 1 pool los... geen gesloten circuit meer.

Die tekening met dat dubbelpolige relais is mooi.... maar eigenlijk overdone...
In geen enkele omvormer die ik hier ondertussen gerepareerd heb zit dat... allemaal gewoon enkelpolig, en soms te droevig voor woorden qua kwaliteit.
Dus dubbelpolig... alles extra zeker..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door myalexx » za 18 jul 2020 22:43

Dubbel polig heb je nodig om te switchen tussen auto / accu

Of begrijp ik het verkeerd?
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door Kipke98 » ma 24 mei 2021 23:51

Sorry bericht verwijderd
Bijlagen
Screenshot_20210524-234942.jpg

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door Ferdi » di 25 mei 2021 08:42

Wij zitten met hetzelfde vraagstuk voor onze nieuwe Sprite. De oplossing is een Lithiium accu welke alleen via de polen opgeladen kan worden en dan via het eigen BMS geregeld wordt.
Dat kan dus een Liontron zijn en wij komen dan uit op een 55Ah versie die voor iets meer dan €500,- te vinden is.
Geen geklooi met relais.
Ralf verkoopt deze accu’s en heeft deze aangeraden.
@Chris, kijk maar eens naar de interne opbouw van de Liontron, dat ziet er heel goed uit en opgebouwd uit Panasonic cellen en gebouwd en ontworpen in Germany.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door Chris » di 25 mei 2021 08:50

[re.gif]
Ik had ze al gezien Ferdi.
Mooi spul...stevige specs..
Prijzig voor grotere versies..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door WillyL » di 25 mei 2021 08:51

Ik heb mijn 'scheidingsrelais' voor de mover/autocircuit soortgelijk aangesloten (wel met enkelpolig relais).
De spoel (pin 85) zit op het geschakelde stroomcircuit van de auto, het geschakelde pin 87 op de permanente circuit van de auto. Zo staat alles op de auto wanneer daar het contact aanstaat.

Verder nog een gewone schakelaar op de draad (pin 87a, de ruststand) vanaf de moverbatterij, kwestie van toch alle spanning gemakkelijk weg te nemen of te voorzien wanneer ik occasioneel eens bij nacht en ontij de caravan een bezoekje breng.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

JGB
Berichten: 5
Lid geworden op: di 15 sep 2020 17:07

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door JGB » vr 4 jun 2021 22:28

erreweg de allersimpelste en volkomen Foolproof oplossing is met een draad, voorzien van een zekering naar een contra plug naar de dissel stekker.
Het allergrootste voordeel daarvan is n.l. dat je NOOIT 2 accu's ( auto en moveraccu) per ongeluk tegelijk aangesloten kan hebben.
Accu's, en al helemaal niet twee totaal verschillende accu's mogen echt nooit samen "Aan" staan...dat geeft bergen ellende.. rook en schade.
Dat voorkom je door die disselstekker oplossing..
Ik heb dat ook zo, en vele met mij.... gewoon de contra in de stekker voorop de hut en alles werkt.... en kan echt nooit fout gaan.
( ik denk dat jij misschien nog 7 polig hebt, dan is de plus op pen 2 en de min op pen 3..
Heb je 13 polig dan is de plus op pen 9 en de min op pen 13)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door Ab » vr 4 jun 2021 23:46

En zelfs die foolproof oplossing is mij overbodig gebleken, na 10 jaar ( niet) gebruik.

Wie kan mij een ernstige situatie schetsen die niet op te lossen is bij een uur stroomuitval op de camping?
M.a.w. overtuig mij van het nut van noodstroom.
Ik zelf heb het niet kunnen ontdekken in 40 jaar kamperen op campings.
Ik had het wel, omdat ik dacht het nodig te hebben.
Achteraf was het zo goed als nutteloos. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door dieseltijger » za 5 jun 2021 00:15

Dus eigenlijk doe je het gewoon voor de lol, en zoek je rechtvaardiging. Nou, ga dan gewoon vol op het orgel, en koop een vette accu die via bluetooth hele voorstellingen op jouw mobieltje geeft.

De compromisloze keuze, da's pas genieten. Of ga eens een paar dagen op het mooiste plekje van Nederland off grid staan. Zo vergroot je pas echt de mogelijkheden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door RogerS » za 5 jun 2021 01:41

JGB schreef:
vr 4 jun 2021 22:28
erreweg de allersimpelste en volkomen Foolproof oplossing is met een draad, voorzien van een zekering naar een contra plug naar de dissel stekker.
Het allergrootste voordeel daarvan is n.l. dat je NOOIT 2 accu's ( auto en moveraccu) per ongeluk tegelijk aangesloten kan hebben.
Accu's, en al helemaal niet twee totaal verschillende accu's mogen echt nooit samen "Aan" staan...dat geeft bergen ellende.. rook en schade.
Dat voorkom je door die disselstekker oplossing..
Ik heb dat ook zo, en vele met mij.... gewoon de contra in de stekker voorop de hut en alles werkt.... en kan echt nooit fout gaan.
( ik denk dat jij misschien nog 7 polig hebt, dan is de plus op pen 2 en de min op pen 3..
Heb je 13 polig dan is de plus op pen 9 en de min op pen 13)
Tja ik heb alleen de 12 volt van de koelkast direct op de geschakelde 12 volt van de auto aangesloten. De rest van het 12 volt systeem is via de omvormer aangesloten op de mover accu (die op de batt. aansluiting van de omvormer zit). Dus onderweg de verlichting en andere 12 volt gebruikers werken dan de op mover accu. Is 230 volt beschikbaar dan schakelt de omvormer van de caravan automatisch om.
Ook dus een heel eenvoudig foolproof systeem waar ik onderweg geen handelingen voor hoef te verrichten.
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door dieseltijger » za 5 jun 2021 07:08

Dus eigenlijk.... Beste topic starter.... Wat is "goed" en wat is "betaalbaar". Wil je het rechttoe rechtaan hebben, koop een yellowtop. Rugpijn is inbegrepen.

Of een accu met een BMS op de polen die een piekstroom van zo'n 150 Ampère kan leveren, dan kom je bij de powerextreme uit. Of als je een technische genieter bent: De Liontron - high current uitvoeringen. Geen rugpijn, wel portemonneepijn.

Bijna tenslotte: mijn El cheapo oplossing: voor 180 euri heb je 60 Ahmet een gewicht van amper 4kg ter beschikking, maar laat het uit je hoofd om de accu aangekoppeld te laten als je aan de 230v hangt, anders fikt alles af.

Of je doet niets. Als de spanning uitvalt dan ontkurk je een fles wijn en gaat genieten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welke Lithium-Ion accu?

Bericht door Ab » za 5 jun 2021 07:45

Het laatste verdient verreweg de voorkeur. awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”