Adereindhulzen
Adereindhulzen
Na wat zoekwerk aan de bedrading van mijn caravan viel het mij vandaag op dat op de stekker van de caravan naar de auto de boel wat slordig aangesloten zat.
De kabels zaten zonder adereindhulzen zo gemonteerd in de stekker waardoor een een hoop kabels in de afgelopen 20 jaar een stuk dunner zijn geworden (lees: afgebroken door de schroef)
Is het niet normaal dat deze adereindhulzen worden gebruikt in de caravan wereld?
Ik heb zelf jaren ervaring met windmolens offshore, daar is het echt not done om kabels op deze manier te monteren.
Is het ook niet beter voor de geleiding voor bijv. koelkast?
De kabels zaten zonder adereindhulzen zo gemonteerd in de stekker waardoor een een hoop kabels in de afgelopen 20 jaar een stuk dunner zijn geworden (lees: afgebroken door de schroef)
Is het niet normaal dat deze adereindhulzen worden gebruikt in de caravan wereld?
Ik heb zelf jaren ervaring met windmolens offshore, daar is het echt not done om kabels op deze manier te monteren.
Is het ook niet beter voor de geleiding voor bijv. koelkast?
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022
Re: Adereindhulzen
Tja...
Ook huttenbouwers zoeken het in de kleintjes.
En, wie weet is die steker al eens vervangen door een "prutser".... geen idee..
Maar... in de geschroefde jaegerstekkerbussen ( 3x woordwaarde bij scrable) zijn adereindhulzen natuurlijk prachtig.
Of het bijdraagt aan een betere koelcapaciteit.... mmmmmmm...lijkt me ver gezocht.
Spanningsverlies kan je wel meten natuurlijk... maar toch geef ik je weinig kans op beter functioneren.
Op 12 volt koelen is nou eenmaal niet de beste koeling... inherent aan het systeem helaas.
Zelf heb ik vele jaren ervaring in de vliegtuig techniek en daar is het een verboden artikel.
(bijna plagiaat gepleegd)
Ook huttenbouwers zoeken het in de kleintjes.
En, wie weet is die steker al eens vervangen door een "prutser".... geen idee..
Maar... in de geschroefde jaegerstekkerbussen ( 3x woordwaarde bij scrable) zijn adereindhulzen natuurlijk prachtig.
Of het bijdraagt aan een betere koelcapaciteit.... mmmmmmm...lijkt me ver gezocht.
Spanningsverlies kan je wel meten natuurlijk... maar toch geef ik je weinig kans op beter functioneren.
Op 12 volt koelen is nou eenmaal niet de beste koeling... inherent aan het systeem helaas.
Zelf heb ik vele jaren ervaring in de vliegtuig techniek en daar is het een verboden artikel.
(bijna plagiaat gepleegd)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Adereindhulzen
RE.gif
Ik denk dat ik dan maar even de boel opnieuw ga aansluiten incl andereinshulzen...
Het zag er nu gewoon niet netjes uit, los van het feit dat er flink wat kabels nog maar voor de helft aanwezig waren (koper)
Ik zet hem erbij op mijn lijstje!
Ik denk dat ik dan maar even de boel opnieuw ga aansluiten incl andereinshulzen...
Het zag er nu gewoon niet netjes uit, los van het feit dat er flink wat kabels nog maar voor de helft aanwezig waren (koper)
Ik zet hem erbij op mijn lijstje!
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022
Re: Adereindhulzen
Het lijkt mij dat aderhulzen een beetje de puntjes op de "i" zijn in de elektrische wereld van de caravan. Bij onze 16 jaar oude Beyerland had ik al bedacht om de stekker los te halen en dan de aders een stukje in te korten zodat "vers" koper onder de schroef komt. De kabel is stug en dat betekent ook naar mijn bescheiden mening dat de afzonderlijke adertjes naast de schroef bewegen en bros worden, een eigenschap van koper. Zo kan langzaam breuk ontstaan in de ader.
In de afgelopen jaren is ons zoiets overkomen met de mengkranen in de caravan. De koperdraadjes waarmee het microschakelaartje is uitgerust worden bros, breken af en de kraan zwijgt. Na een zware nacht werd ik wakker met het idee dat bewegende koperdraadjes niet slim zijn: waarom niet een draadje uit een koptelefoon genomen? Die zijn gemaakt om te bewegen en die zijn dus van metaal.
Vergelijkbaar in de HiFi-wereld: een audiofiel vervangt ook met enige regelmaat de aansluitingen van zijn luidsprekerkabels...
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson
Re: Adereindhulzen
Je kan de draden ook vertinnen met soldeerbout. Zo loopt het tin een stuk onder de isolatie en voorkomt dat de draden afbreken.
Ik weet nu niet als je aderhulzen van 2,5mm gebruikt dat ze nog in de stekker passen, zo dik zijn de gaten ook weer niet. Voor de 1,5mm zal het geen probleem mogen zijn
Ik weet nu niet als je aderhulzen van 2,5mm gebruikt dat ze nog in de stekker passen, zo dik zijn de gaten ook weer niet. Voor de 1,5mm zal het geen probleem mogen zijn
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Re: Adereindhulzen
Met vertinnen heb ik slechte ervaringen. Ooit eens de stekker voor een wasmachine aangesloten met vertinde bedrading. Die stekker bleek later bijna zwart verkoold.Hendrik S schreef: ↑wo 8 jul 2020 10:25Je kan de draden ook vertinnen met soldeerbout. Zo loopt het tin een stuk onder de isolatie en voorkomt dat de draden afbreken.
Ik weet nu niet als je aderhulzen van 2,5mm gebruikt dat ze nog in de stekker passen, zo dik zijn de gaten ook weer niet. Voor de 1,5mm zal het geen probleem mogen zijn
Probleem met vertinnen is dat het tin erg hard is en niet vervormd. Het contactoppervlak is daardoor klein en het vastschroeven gaat erg abrupt.
De adereindhulzen zijn zacht en vervormen bij het vastdraaien waardoor ze goed contact maken en het aanschroeven gaat veel beter.
Re: Adereindhulzen
Nieuwsgierig naar hoe het eigenlijk moet na al het geklooi met mijn Kangoo en Eriba-tje
denk ik: ga eens kijken bij Conrad met de lopende discussie in het achterhoofd.
Goed die adereindhulzen zijn nog wel te betalen, maar de tangen die je erbij nodig hebt
zijn nog duurder dan een proppenschieter.
Heel dikke kabels vertinnen en bijvijlen tot het past met een sleutelvijltje begint dan toch
een redelijk armeluis-alternatief te worden. Vaklieden vergeef me als ik vloek binnen het kader van
jullie 10 geboden. groet unikap
denk ik: ga eens kijken bij Conrad met de lopende discussie in het achterhoofd.
Goed die adereindhulzen zijn nog wel te betalen, maar de tangen die je erbij nodig hebt
zijn nog duurder dan een proppenschieter.
Heel dikke kabels vertinnen en bijvijlen tot het past met een sleutelvijltje begint dan toch
een redelijk armeluis-alternatief te worden. Vaklieden vergeef me als ik vloek binnen het kader van
jullie 10 geboden. groet unikap
-
- Berichten: 2665
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Adereindhulzen
RE.gif
HBM adereindhulstang €19,99 aanbieding.
HBM adereindhulstang €19,99 aanbieding.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Adereindhulzen
Nooit een kabel vertinnen die geklemd gaat worden onder een schroefje b.v.unikap schreef: ↑wo 8 jul 2020 11:33Nieuwsgierig naar hoe het eigenlijk moet na al het geklooi met mijn Kangoo en Eriba-tje
denk ik: ga eens kijken bij Conrad met de lopende discussie in het achterhoofd.
Goed die adereindhulzen zijn nog wel te betalen, maar de tangen die je erbij nodig hebt
zijn nog duurder dan een proppenschieter.
Heel dikke kabels vertinnen en bijvijlen tot het past met een sleutelvijltje begint dan toch
een redelijk armeluis-alternatief te worden. Vaklieden vergeef me als ik vloek binnen het kader van
jullie 10 geboden. groet unikap
Vertinde kabel heeft totaal geen veerkracht en bij de minste of geringste beweging verlies je een goed kontakt.
Vonkvorming, breuk e.d. zijn het eerste waar de problemen ontstaan.
Of gewoon de koper draad onder de klemschroef of adereind hulsjes..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- sander_knaus
- Berichten: 282
- Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11
Re: Adereindhulzen
10€ kost een tang op Ali
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)
Re: Adereindhulzen
Links op de foto nog een erfenis van de vorige eigenaar, alles losgeknipt van labels en hulzen voorzien anders kan Opa niet slapen
Tang heeft verwisselbare bekjes dus zowel geschikt voor hulzen als voor de opsteekstekkertjes (faston stekkertjes)
Skoda Rapid 1.4 tdi met hierachter een Sterckeman 420cp draait op zonne-energie.
Re: Adereindhulzen
Hierboven het eindresultaat waarmee Opa vrede heeft.
Skoda Rapid 1.4 tdi met hierachter een Sterckeman 420cp draait op zonne-energie.
Adereindhulzen
RE.gif
Zo'n krimptang kost ongeveer € 5 tot € 10 en de die-set tussen de € 2 excl. verzenden tot € 3,90 per stuk.
Hier een link met Diverse die-Set
Theo
Zo'n krimptang kost ongeveer € 5 tot € 10 en de die-set tussen de € 2 excl. verzenden tot € 3,90 per stuk.
Hier een link met Diverse die-Set
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Adereindhulzen
Als de noodzaak zich gaat voordoen kan het dus ook voor een te behappen prijs.
Dank voor de overtuigende hinten, heel nuttig. groet unikap
Dank voor de overtuigende hinten, heel nuttig. groet unikap
Re: Adereindhulzen
Kijk... verstandige gedachtenwissel...
Enne..
Bijvijlen.... doe mij dat eens voor??
Ik kan allen afvijlen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Adereindhulzen
ff filmpje in reverse. . . makkelijk zat!
gr unikap
gr unikap
Re: Adereindhulzen
Dit vertinnen van draad is niet aan te raden.
De eigenschap van tin is dat het een zacht metaal is.
Het schroefje welke op de vertinde draad wordt vastgezet, zal na
verloop van lange tijd los gaan zitten doordat het tin onder het
schroefje “wegkruipt”
Hierdoor ontstaat er een overgangs weerstand, en kan brand veroorzaken bij gebruik met
hoog vermogen apparaten zoals een koffiezet apparaat, kachel, koelkast etc.
Ook kan sneller draadbreuk ontstaan bij de overgang van het vertinde deel.
Beter is om adereindhulsjes of “Wago” aansluiklemmen te gebruiken.
(Ik lees al een tijdje mee en heb al veel opgestoken hier, ik heet gideon en sinds 2 jaar hebben wij een “grote” Predom 126n)
De eigenschap van tin is dat het een zacht metaal is.
Het schroefje welke op de vertinde draad wordt vastgezet, zal na
verloop van lange tijd los gaan zitten doordat het tin onder het
schroefje “wegkruipt”
Hierdoor ontstaat er een overgangs weerstand, en kan brand veroorzaken bij gebruik met
hoog vermogen apparaten zoals een koffiezet apparaat, kachel, koelkast etc.
Ook kan sneller draadbreuk ontstaan bij de overgang van het vertinde deel.
Beter is om adereindhulsjes of “Wago” aansluiklemmen te gebruiken.
(Ik lees al een tijdje mee en heb al veel opgestoken hier, ik heet gideon en sinds 2 jaar hebben wij een “grote” Predom 126n)
Re: Adereindhulzen
RE.gif "brand" zal zo gauw niet ontstaan. Daarvoor is het contactvlak te klein.
Wel een slecht functionerend apparaat door de overgangsweerstand en evt uitvallen van de spanning.
Wel een slecht functionerend apparaat door de overgangsweerstand en evt uitvallen van de spanning.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Adereindhulzen
Ik heb pasgeleden de Jaeger imitatie stekker vervangen door de originele ( die wel waterdicht is )
Tevens diverse adereindhulsen vervangen, 2,5mm2 kan er prima in ( daar is die stekker ook voor gemaakt )
Mbt montage, gebruik ik al jaren de onderstaande tang. Niet goedkoop maar zeker ook niet duur. Ik gebruik hem voornamelijk voor het werk dus kan wel zeggen dat het goeie kwaliteit is.
Die automatische zijn leuk, duur. Maar met deze kan je nog een beetje "fine tunen"
Die automatische niet.
https://www.gereedschapcentrum.nl/knipe ... 180mm.html
Tevens diverse adereindhulsen vervangen, 2,5mm2 kan er prima in ( daar is die stekker ook voor gemaakt )
Mbt montage, gebruik ik al jaren de onderstaande tang. Niet goedkoop maar zeker ook niet duur. Ik gebruik hem voornamelijk voor het werk dus kan wel zeggen dat het goeie kwaliteit is.
Die automatische zijn leuk, duur. Maar met deze kan je nog een beetje "fine tunen"
Die automatische niet.
https://www.gereedschapcentrum.nl/knipe ... 180mm.html
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Adereindhulzen
Knipex is op het gebied van tangen topkwaliteit.
Dat merk je echt in het gebruik.
Dat merk je echt in het gebruik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Adereindhulzen
Met betrekking tot de opmerkingen brand.. kan dat, ja alles kan..
Alleen moet het wel erg spaak lopen, 99,9% legt de zekering eral uit.
Ik zit zelf in de electrotechniek en heb zelf ervaren dat een los contact voor zoveel overgangsweerstand kan zorgen dat de bedrading gaat smelten..
Dan heb ik het wel over 380vac 30A of meer.. maar goed, 12v 20A als dat gaat knetteren kan dat ook linke soep zijn..
Ik wil niemand bang maken, dat zeker niet.
Maar losse bedrading ( vonken ) is niet goed.
Alleen moet het wel erg spaak lopen, 99,9% legt de zekering eral uit.
Ik zit zelf in de electrotechniek en heb zelf ervaren dat een los contact voor zoveel overgangsweerstand kan zorgen dat de bedrading gaat smelten..
Dan heb ik het wel over 380vac 30A of meer.. maar goed, 12v 20A als dat gaat knetteren kan dat ook linke soep zijn..
Ik wil niemand bang maken, dat zeker niet.
Maar losse bedrading ( vonken ) is niet goed.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Adereindhulzen
in onze caravan waren bijna alle draadeinden (12- en 230 volt) vertint. Dus volgens mij kan er brand ontstaan als je een 10 ampere walstroom volledig benut.
(in onze 13 polige stekker zag het er zo uit, niet vertint geen hulsjes, wel bijna soort van kortsluiting)
Re: Adereindhulzen
RE.gif dat ziet er verdraaid mooi gedaan uit
Een schoolvoorbeeld, waarschijnlijk uit de honderden, hoe het niet moet.
Een schoolvoorbeeld, waarschijnlijk uit de honderden, hoe het niet moet.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Adereindhulzen
Vrijdag middag klusje, even snel snel..
Kan inderdaad zo in de boeken van hoe het zeker niet moet.. man man man
Gelukkig los je het op :)
Dan kan je lang zoeken als elke keer je zekering eruit knalt.. ( bijvoorbeeld )
Kan inderdaad zo in de boeken van hoe het zeker niet moet.. man man man
Gelukkig los je het op :)
Dan kan je lang zoeken als elke keer je zekering eruit knalt.. ( bijvoorbeeld )
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
-
- Berichten: 177
- Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39
Re: Adereindhulzen
Ik heb het wel eens meegemaakt dat ik de stekker (steker) van de wal connectie met geen mogelijkheid loskreeg. Uiteindelijk de kabel maar losgesneden omdat ik naar huis wilde. Thuisgekomen was de zaak toch losgewrikt door het rijden. Toen bleek dat door een slecht contact het plastic binnenin een beetje gesmolten was waardoor de steker er niet meer uitkon.
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.