constante stroom

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VAM
Berichten: 171
Lid geworden op: do 28 jun 2018 09:29

constante stroom

Bericht door VAM » vr 16 aug 2019 10:14

Op mijn Mazda CX5 heb ik een 13 polige stekker bij de trekhaak laten zetten. Mét constante stroom! Daarvoor moet ik bij de garage wél iets extra's betalen.

Hoe kan ik met een eenvoudige multimeter controleren of ze dat ook goed hebben uitgevoerd? Welke gaatjes. Of één gaatje en massa? En dan moet ik gewoon 12 Volt meten neem ik aan.

VAM
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Constante stroom

Bericht door thmeyer » vr 16 aug 2019 10:29

RE.gif
Hier staat alles over aansluitingen.

link : Alles over 7- , 13-polige Multicon WeST en "Jaeger" aansluitingen

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: constante stroom

Bericht door Hans 555 » vr 16 aug 2019 10:30

Pin 9 voor constante stroom en pin 10 voor de over het contact geschakelde constante stroom voor de koelkast.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: constante stroom

Bericht door Chris » vr 16 aug 2019 14:32

RE.gif
Yep..klopt, maar ze kunnen wel verschillende massa's hebben...
Ff uit het hoofd...11 en/of 13
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: constante stroom

Bericht door erichendri » vr 16 aug 2019 14:54

Zou eerder kijken of de beide draden dik genoeg zijn, dus minstens 2,5mm².
Heb voor de massadraden dezelfde dikte gebruikt.
12V meet je altijd, ook met dunne draden.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
VAM
Berichten: 171
Lid geworden op: do 28 jun 2018 09:29

Re: constante stroom

Bericht door VAM » vr 16 aug 2019 15:15

Tussen 9 en 13 meet ik, met contact uit, ik 0,22V.
Tussen 10 en 11 meet ik, met draaiende motor, 0,0 V

Afspraak met de garage inmiddels gemaakt.
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019

Graantje
Berichten: 45
Lid geworden op: za 11 aug 2018 15:10

Re: constante stroom

Bericht door Graantje » vr 16 aug 2019 15:19

Ik had precies het zelfde, weliswaar met een Volvo, maar toch..
Blijkt dat de auto zo slim is te zien dat er niets aan hangt en de stroom er dus niet op zet... Zodra er aan de andere contacten lampjes oid hangen doet hij het prima. Heeft me toch wat uurtjes zoeken gekost.

Is dus niet (altijd) zomaar met een multimeter te meten, garage heeft er een dummy aansluiting voor.

Succes,

Gertjan.
Volvo V90 D4 - Dethleffs 530FSK 2018

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: constante stroom

Bericht door iemand » vr 16 aug 2019 15:20

en tov pen 3 of even echt aan massa ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
VAM
Berichten: 171
Lid geworden op: do 28 jun 2018 09:29

Re: constante stroom

Bericht door VAM » vr 16 aug 2019 16:39

Graantje schreef:
vr 16 aug 2019 15:19
Blijkt dat de auto zo slim is te zien dat er niets aan hangt en de stroom er dus niet op zet...
Dus met een 12V lampje met twee draadjes er aan zou het kunnen dat er wél spanning op staat?
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019

koning

Re: constante stroom

Bericht door koning » vr 16 aug 2019 16:47

Waarom achteraf zelf controleren? Je kunt de monteur toch ook even vragen? Je bent er immers bij. Is een kleine moeite lijkt mij. scratch.gif

emilio
Berichten: 100
Lid geworden op: za 28 mar 2015 10:25

Re: constante stroom

Bericht door emilio » vr 16 aug 2019 17:05

Chris schreef:
vr 16 aug 2019 14:32
RE.gif
Yep..klopt, maar ze kunnen wel verschillende massa's hebben...
Ff uit het hoofd...11 en/of 13
voor mij Ford kuga moeten ze gescheiden massa's hebbben, (trekhaak in maart gemonteerd door Ford) en Mazda leunt erg tegen Ford
scratch.gif

akulker
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 27 jul 2018 07:25

Re: constante stroom

Bericht door akulker » vr 16 aug 2019 17:54

Bij onze cx5 zijn de massa's gezamenlijk. Soms gebruiken ze (zoals bij ons) een relais voor de geschakelde 12volt die bij laadspanning van de dynamo pas inschakelt. Dit kan even duren na het starten van de motor omdat de dynamo pas de laadspanning afgeeft na en tiental seconden. De constante spanning kan je natuurlijk altijd meten.

Verstuurd vanaf mijn GM1903 met Tapatalk


Graantje
Berichten: 45
Lid geworden op: za 11 aug 2018 15:10

Re: constante stroom

Bericht door Graantje » za 17 aug 2019 14:01

Het is (bij mij) iets ingewikkelder, en niet een kwestie van een lampje eraan hangen. De auto controleert of er iets aan hangt, en schakelt dan de boel pas in, maar ook b.v. de parkeerhulp en het start-stop systeem uit.

Wat exact de ‘trigger’ is om te constateren dat er een aanhanger is aangekoppeld weet ik niet precies.
Volvo V90 D4 - Dethleffs 530FSK 2018

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: constante stroom

Bericht door p_vingerhoets » zo 18 aug 2019 09:43

De verschillende massa draden in de contactdoos in puur om te zorgen dat niet alle stroom over 1 pen terug hoeft nu zijn er meerdere pennen in gebruik en zo dat een paar grootverbruikers (koelkast, e.d.) hun eigen pen hebben na de doos komen alle massapunten weer bij elkaar ergens op de carrosserie (van d e auto) geschroeft.carrosserie is 1 grote massablok waar ook de accu en motor aan gekoppeld zijn met dikke massakabels.

In principe had jeager(of ander merk) ook kunnen kiezen voor 1 grote massapen in de contactdoos misschien was er dan ook wel wat meer ruimte over gebleven voor een grotere pen voor de constante spanning.

Mm zou het lukken om een nieuwe standaard te lanceren 1 stekkerdoos met een grote constante doorgang en massa en daar omheen de kleinere pennen voor verlichting e.d.
In feite zouden de pennen voor verlichting best kleiner kunnen en dan een schakelunit die de verlichting verzorgd
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

constante stroom

Bericht door Conradi » zo 18 aug 2019 10:20

Graantje schreef:De auto controleert of er iets aan hangt, en schakelt dan de boel pas in, maar ook b.v. de parkeerhulp en het start-stop systeem uit.
Mijn auto gaat nog verder en schakelt een compleet aanhangerprogramma in. De bak schakelt anders en de verkeersbordenwaasrschuwing toont borden speciaal voor aanhangers, zoals bij afdalingen.

Overigens is constante spanning bij mij niet constant meer, want de BMS van de auto schakelt dat naar enige tijd uit.

De trigger zijn de extra lampenbelasting.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

rverkaik
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 16 dec 2018 10:55

Re: constante stroom

Bericht door rverkaik » zo 25 aug 2019 09:19

RE.gif Overigens is constante spanning bij mij niet constant meer, want de BMS van de auto schakelt dat naar enige tijd uit

wat bedoel je hier mee?
Volvo XC60 T5 180kW automaat( 2017). Fendt 515 SG ( 2018)met Enduro mover, Truma Aventa Compact plus airco, Thule Omnistor 6300 luifel. Reservewiel in Alko houder onder de caravan.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: constante stroom

Bericht door Conradi » zo 25 aug 2019 09:22

Ongeveer 10 min nadat ik het contact af zet, schakelt de constante voeding uit.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

rverkaik
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 16 dec 2018 10:55

Re: constante stroom

Bericht door rverkaik » zo 25 aug 2019 22:03

RE.gif
Mijn caravan wordt dus ook door zo'n Zweedse bolide getrokken. In mijn geval echter een XC60 type ( 2017).
In mei/ juni lekker met deze combinatie richting Spanje geweest. De koelkast ( zo'n grote Dometic) in mijn Fendt 515 SG ( 2018) kan ik onderweg, achter de auto niet koud houden.
Ik hoopte dat jij de oplossing voor dit probleem had scratch.gif
Volvo XC60 T5 180kW automaat( 2017). Fendt 515 SG ( 2018)met Enduro mover, Truma Aventa Compact plus airco, Thule Omnistor 6300 luifel. Reservewiel in Alko houder onder de caravan.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: constante stroom

Bericht door Conradi » zo 25 aug 2019 22:43

Nou, dat heeft wat voeten in de aarde gehad :wink:

We hebben een Thetford N3142 en die had er achter de auto geen zin in. De koelkast sprong in error en bleef dat tot de 230V er weer op kwam. Vanaf de auto wordt deze gevoed via polen 10 & 11. Uiteindelijk heeft de service afdeling van Thetford een nieuw type printplaat gemonteerd en heeft de caravandealer de kabels dikker uitgevoerd. Nu werkt alles als een zonnetje. Prima service van beiden!
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

rverkaik
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 16 dec 2018 10:55

Re: constante stroom

Bericht door rverkaik » zo 25 aug 2019 22:56

Volgens het electra schema van de Fendt, is de bedrading voor de constante stroom af fabriek, van stekker tot koelkast reeds uitgevoerd in 2,5 mm2. Dit heb ik gecontroleerd via het onderste ventilatieluik. Er gaat inderdaad een 2,5 mm draad de koelkast in. Met draaiende motor en koelkast aan, meet ik hier 12,6 volt.
Volvo XC60 T5 180kW automaat( 2017). Fendt 515 SG ( 2018)met Enduro mover, Truma Aventa Compact plus airco, Thule Omnistor 6300 luifel. Reservewiel in Alko houder onder de caravan.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: constante stroom

Bericht door Conradi » zo 25 aug 2019 23:14

Meet je dat achter de koelkast of op de stekker van de auto? Welk type koelkast heb je?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

rverkaik
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 16 dec 2018 10:55

Re: constante stroom

Bericht door rverkaik » ma 26 aug 2019 22:09

rverkaik schreef:
zo 25 aug 2019 22:56
Met draaiende motor en koelkast aan, meet ik hier 12,6 volt.
Deze meting heb ik vorige keer( in april) niet goed uitgevoerd ( koelkast was al voorgekoeld met 220V whistle.gif ). Vandaag echter gemeten in het onderste ventilatieluik met draaiende motor en koelkast aan : 11,6 V ! scratch.gif Met draaiende motor en koelkast uit 13,6 V. De (overgangs)weerstand(en) zorgt(en) dus voor een verlies van 2V! Overigens is de koelkast een Dometic RML 8230. 170W- en trekt bij 12 V dus ruim 14 A.

Volgens onderstaande tabel is het niet waarschijnlijk dat de draadlengte voor de extra weerstand zorgt. 145 m draad van 2,54 mm2 geeft een weerstand van 1 Ohm.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/27/2
Ik zal dus op zoek moeten naar overgangsweerstanden.
Solderen ipv van deze lasklem?
https://www.allekabels.nl/schakelmateri ... gJ6-PD_BwE
Volvo XC60 T5 180kW automaat( 2017). Fendt 515 SG ( 2018)met Enduro mover, Truma Aventa Compact plus airco, Thule Omnistor 6300 luifel. Reservewiel in Alko houder onder de caravan.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: constante stroom

Bericht door iemand » di 27 aug 2019 09:55

Controleer ook op schuifstekkers. Schoonmaken en extra aanknijpen kan, maar doorsolderen is beter.
Bij deze hoge stroom is 0,5 ohm al een enorm spanningsverlies. scratch.gif

Moeilijk te meten met een ohm-meter, maar onder belasting icm voltmeter thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: constante stroom

Bericht door Conradi » di 27 aug 2019 10:13

rverkaik schreef:
ma 26 aug 2019 22:09
Ik zal dus op zoek moeten naar overgangsweerstanden.
Yep, meten is weten :wink:
Als je 2 Volt verliest, bij 14A ben je dus op zoek naar 0,15Ω. Onderschat de kabelweerstand niet, want ook de massakabel telt mee.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

rverkaik
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 16 dec 2018 10:55

Re: constante stroom

Bericht door rverkaik » wo 28 aug 2019 11:54

Ik zal bij de auto beginnen met alles nalopen. De caravan staat inmiddels in de stalling. Wordt dus volgend voorjaar vervolgd.
Volvo XC60 T5 180kW automaat( 2017). Fendt 515 SG ( 2018)met Enduro mover, Truma Aventa Compact plus airco, Thule Omnistor 6300 luifel. Reservewiel in Alko houder onder de caravan.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”