Omvormer Dometic Miko 375 defect.
- DeHanegraafjes
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 18 mei 2019 15:43
- Locatie: Vinkel.
Omvormer Dometic Miko 375 defect.
Beste forumleden,
De omvormer in mijn caravan is defect (doorgebrand), het betreft de Dometic Miko 375.
Caravan is Knaus 430 Azur, bouwjaar 1998.
Op het www heb ik gevonden de Dometic SMP 301-03 en Dometic SMP 184-05, is een van beide een juiste vervanger?
Ik ben ook op zoek naar een elektraschema van de caravan.
Wellicht kunnen jullie meer advies of alternatieven aan mij geven, dat zou ik zeer op prijs stellen.
Wie kan en wil mij kan helpen.
Met vriendelijke groet,
DeHanegraafjes
De omvormer in mijn caravan is defect (doorgebrand), het betreft de Dometic Miko 375.
Caravan is Knaus 430 Azur, bouwjaar 1998.
Op het www heb ik gevonden de Dometic SMP 301-03 en Dometic SMP 184-05, is een van beide een juiste vervanger?
Ik ben ook op zoek naar een elektraschema van de caravan.
Wellicht kunnen jullie meer advies of alternatieven aan mij geven, dat zou ik zeer op prijs stellen.
Wie kan en wil mij kan helpen.
Met vriendelijke groet,
DeHanegraafjes
Pluk de dag vóór je in een vaas eindigt.
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
Voor ong. 30 euro hang je er een sterke LED voeding in.
Ik heb dat al vele keren voor Forumleden gemaakt.
Heel simpel heel modern.
Ik heb dat al vele keren voor Forumleden gemaakt.
Heel simpel heel modern.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
Een voeding voor 30€?
Klinkt als een voeding van aliexpres :)
Is het niet handiger een iets betrouwbaardere voeding te plaatsen Chris ?
Klinkt als een voeding van aliexpres :)
Is het niet handiger een iets betrouwbaardere voeding te plaatsen Chris ?
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
RE.gif
Geloof me, het werkt perfect.
Dit type voedingen is van hetzelfde principe als bv computer voedingen, de zg. Geschakelde voedingen.
Perfecte moderne technologie.
Ondertussen al een behoorlijk aantal van ingebouwd en geen enkele klacht gehoord.
Geloof me, het werkt perfect.
Dit type voedingen is van hetzelfde principe als bv computer voedingen, de zg. Geschakelde voedingen.
Perfecte moderne technologie.
Ondertussen al een behoorlijk aantal van ingebouwd en geen enkele klacht gehoord.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
Als je naar de waarde van een originele kijkt. Kom ik eerder op zoiets uit?
https://www.conrad.nl/p/mean-well-hrp-4 ... sert_kz=8J
https://www.conrad.nl/p/mean-well-hrp-4 ... sert_kz=8J
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
Doe maar, wordt je gek van de ventilatoren.
Jou suggestie is bijna 40 ampere...
Wat denk je dat de Miko 375 is ?
Zwaar overbemeten advies dus..
En..
Waar denk je dat deze voeding vandaan komt???
Ik heb in een Tabbert van ruim 6 meter een 25 ampere versie gemonteerd en tijdens wat metingen bleek dat de helft al voldoende geweest zou zijn.
De belangrijkste 2 voorwaarden zijn dus:
1e..fan loos.
2e.. overcapaciteit.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
Ik heb even snel 1 gepakt, natuurlijk moet deze fan loos zijn :)
Btw, in mijn hobby 455uf zit een 40a voeding..
Vandaar grote voeding.
Btw, in mijn hobby 455uf zit een 40a voeding..
Vandaar grote voeding.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
Je gooit 2 dingen door elkaar vermoed ik....
AC en DC.
En ik denk dat er in jou Hobby geen 40 amper DC zit hoor..
Mijn Hobby uit 2012 had dat zeker niet, daar zat nog een mix van AC en DC verlichting in.
In mijn huidige caravan is alles DC en de geschakelde voeding is dacht ik 37 ampere DC.
Ik een 20 jaar oude Knaus zit zeker nog niet zoiets.
AC en DC.
En ik denk dat er in jou Hobby geen 40 amper DC zit hoor..
Mijn Hobby uit 2012 had dat zeker niet, daar zat nog een mix van AC en DC verlichting in.
In mijn huidige caravan is alles DC en de geschakelde voeding is dacht ik 37 ampere DC.
Ik een 20 jaar oude Knaus zit zeker nog niet zoiets.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
Zoiets http://www.4vrijetijd.nl/dometic-omvorm ... -7117.html
Op de zijkant dacht ik 40 te zien staan..
40a op 12v zit je zo op 400w?
Btw bij mij is alles nog halogeen he :)
Op de zijkant dacht ik 40 te zien staan..
40a op 12v zit je zo op 400w?
Btw bij mij is alles nog halogeen he :)
Laatst gewijzigd door myalexx op di 21 mei 2019 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
Ik heb wel een schema van de Miko 120/140.
De MK120 levert b.v. 12V DC 120W en is afgezekerd aan DC kant met 15 AT (T staat waarschijnlijk voor traag).
Ik zou het advies van Chris opvolgen en een bypass aanbrengen voor de 12V DC (voor 230V en de omschakeling de Miko aanhouden als dat nog kan).
De MK120 levert b.v. 12V DC 120W en is afgezekerd aan DC kant met 15 AT (T staat waarschijnlijk voor traag).
Ik zou het advies van Chris opvolgen en een bypass aanbrengen voor de 12V DC (voor 230V en de omschakeling de Miko aanhouden als dat nog kan).
- Bijlagen
-
- Miko MK 140 Handleiding en schema.pdf
- MK 140
- (998.02 KiB) 151 keer gedownload
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
Ik ben nog wel even benieuwd WAT er is doorgebrand en waardoor....
Als de trafo nog goed is, is repareren zelfs nog mogelijk.
Zo'n oude voeding is technisch stukken eenvoudiger dan een moderne geschakelde voeding.
Volg anders het advies van Chris op, want daar is niets mis mee en onlangs mooi beschreven
Als de trafo nog goed is, is repareren zelfs nog mogelijk.
Zo'n oude voeding is technisch stukken eenvoudiger dan een moderne geschakelde voeding.
Volg anders het advies van Chris op, want daar is niets mis mee en onlangs mooi beschreven
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
RE.gif
Vaak zijn het gebroken soldeerverbindingen, soms idd een elektronische fout.
De oudere omvormers hebben meestal maar een klein beetje elektronica, alleen een simpel gelijkrichtertje voor de pompjes.
Soms zijn het de trafo's die zijn gaan brommen.
Verbranden kan...maar wat dan??
In dat laatste geval is een ombouw naar moderne LED voeding vaak een prima oplossing.
Zelf probeer ik altijd om de bestaande zekeringen te handhaven, dan verandert er voor de gebruiker niets, alleen een kastje met wat draadjes extra.
En...het omschakelen van 230 en 12 volt blijft dan gewoon behouden.
Succesvolle upgrade.....tot op heden bij de omvormers die ik zo heb "behandeld".
Vaak zijn het gebroken soldeerverbindingen, soms idd een elektronische fout.
De oudere omvormers hebben meestal maar een klein beetje elektronica, alleen een simpel gelijkrichtertje voor de pompjes.
Soms zijn het de trafo's die zijn gaan brommen.
Verbranden kan...maar wat dan??
In dat laatste geval is een ombouw naar moderne LED voeding vaak een prima oplossing.
Zelf probeer ik altijd om de bestaande zekeringen te handhaven, dan verandert er voor de gebruiker niets, alleen een kastje met wat draadjes extra.
En...het omschakelen van 230 en 12 volt blijft dan gewoon behouden.
Succesvolle upgrade.....tot op heden bij de omvormers die ik zo heb "behandeld".
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
Hoe zit het dan met mijn verhaal chris?
Jij zegt 40a is veel, maar waarom zit er dan zo'n zware voeding in een caravan.
Zie paar posts terug :)
Jij zegt 40a is veel, maar waarom zit er dan zo'n zware voeding in een caravan.
Zie paar posts terug :)
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
Ik vond op een Duits forum een discussie mbt een defecte Miko 375 waarbij een Schaudt als beter alternatief wordt voorgesteld.... http://wohnwagen-forum.de/index.php?thr ... ko-mk-375/
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
Dit is ook al een geschakelde voeding. Iets heel anders als de Miko.
TS heeft zoveel power echt niet nodig hoor ..
Wees er maar zuinig op...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
Het probleem is dat mijne ook bromt als alles uit is ?
Hoe kan dat dan.. het lijkt op een printplaat met allerlei condensatoren maar misschien een transformator over het hoofd gezien?
Als 1 vd led lampen aangezet word, maakt dat ding een hoge toon.. gelukkig met kast dicht niet maar normaal ook niet lijkt me
Hoe kan dat dan.. het lijkt op een printplaat met allerlei condensatoren maar misschien een transformator over het hoofd gezien?
Als 1 vd led lampen aangezet word, maakt dat ding een hoge toon.. gelukkig met kast dicht niet maar normaal ook niet lijkt me
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
Een geschakelde voeding werkt in het kort als volgt..
De binnenkomende 230 volt 50 HZ wordt omgezet naar een enorm veel hogere frequentie.
Die hele hoge frequentie is mbv kleine trafo'tjes weer naar lage DC spanningen om te zetten.
Daarvoor is wel een flinke stapel elektronica onderdelen nodig, maar grote voordeel is die veel kleinere transformator.
Die is niet alleen enorm veel goedkoper voor de fabrikant, maar ook nog veel lichter in gewicht.
Die berg transistortjes, IC'tjes, condensatortjes en weerstandjes kosten bijna niks, een dikke trafo is daarintegen flink duur.
Echter..
Als je zo'n voeding maakt moet je wel gebruik maken van hele goede componenten.
Anders kunnen die componenten gaan "meezingen' op die hoge frequentie.... of een harmonische daarvan.
Dat is het fluiten wat jij hoort.
Zo hoorde mijn dochter een voeding in onze badkamer wel, en mijn vrouw en ik niet meer... ( leeftijd speelt parten in hoge frequentie's)
Het vervangen van die jankende voeding was de simpelste oplossing, goedkoopste en snelste oplossing.
Jou brommen komt vermoedelijk uit het deel VOOR die omzetting naar de hele hoge frequentie, en de hoge toon uit het laatste deel.
Conclusie... de onderdelen die gebruikt zijn komen op een leeftijd dat ze hiervoor gevoelig worden.
Vervangen daarvan is denk ik niet aan de orde, je weet niet welke onderdelen verantwoordelijk zijn.
En... geschakelde voedingen zijn "ondingen" om te repareren, als je niet precies goed "lopen" werken ze niet.
Daarnaast... als een LED lamp de hoge frequentie triggert.. vervang die LED lamp eens voor een ander soort...
Kan ook nog zijn dat die twee geen "vriendjes" zijn...
De binnenkomende 230 volt 50 HZ wordt omgezet naar een enorm veel hogere frequentie.
Die hele hoge frequentie is mbv kleine trafo'tjes weer naar lage DC spanningen om te zetten.
Daarvoor is wel een flinke stapel elektronica onderdelen nodig, maar grote voordeel is die veel kleinere transformator.
Die is niet alleen enorm veel goedkoper voor de fabrikant, maar ook nog veel lichter in gewicht.
Die berg transistortjes, IC'tjes, condensatortjes en weerstandjes kosten bijna niks, een dikke trafo is daarintegen flink duur.
Echter..
Als je zo'n voeding maakt moet je wel gebruik maken van hele goede componenten.
Anders kunnen die componenten gaan "meezingen' op die hoge frequentie.... of een harmonische daarvan.
Dat is het fluiten wat jij hoort.
Zo hoorde mijn dochter een voeding in onze badkamer wel, en mijn vrouw en ik niet meer... ( leeftijd speelt parten in hoge frequentie's)
Het vervangen van die jankende voeding was de simpelste oplossing, goedkoopste en snelste oplossing.
Jou brommen komt vermoedelijk uit het deel VOOR die omzetting naar de hele hoge frequentie, en de hoge toon uit het laatste deel.
Conclusie... de onderdelen die gebruikt zijn komen op een leeftijd dat ze hiervoor gevoelig worden.
Vervangen daarvan is denk ik niet aan de orde, je weet niet welke onderdelen verantwoordelijk zijn.
En... geschakelde voedingen zijn "ondingen" om te repareren, als je niet precies goed "lopen" werken ze niet.
Daarnaast... als een LED lamp de hoge frequentie triggert.. vervang die LED lamp eens voor een ander soort...
Kan ook nog zijn dat die twee geen "vriendjes" zijn...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- DeHanegraafjes
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 18 mei 2019 15:43
- Locatie: Vinkel.
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
Beste forumleden,
Door omstandigheden ben ik even niet in de gelegenheid geweest om te reageren.
Update omvormer Dometic Miko 375:
⁃ Ik heb de omvormer gedemonteerd.
⁃ Één onderdeel stinkt, de “KBU4B” bruggelijkrichter. Ook de soldeerverbindingen van de bruggelijkrichter op de print zijn gesmolten. Op deze bruggelijkrichter zit een koelelement, dus ik ga er vanuit dat deze warm kan worden.
⁃ Alle andere onderdelen “ruiken” niet doorgebrand. Met name, transformator, condensator, 2x relais, spanningsregelaar.
Wat adviseren jullie mij te doen?
Met vriendelijke groet,
DeHanegraafjes
Door omstandigheden ben ik even niet in de gelegenheid geweest om te reageren.
Update omvormer Dometic Miko 375:
⁃ Ik heb de omvormer gedemonteerd.
⁃ Één onderdeel stinkt, de “KBU4B” bruggelijkrichter. Ook de soldeerverbindingen van de bruggelijkrichter op de print zijn gesmolten. Op deze bruggelijkrichter zit een koelelement, dus ik ga er vanuit dat deze warm kan worden.
⁃ Alle andere onderdelen “ruiken” niet doorgebrand. Met name, transformator, condensator, 2x relais, spanningsregelaar.
Wat adviseren jullie mij te doen?
Met vriendelijke groet,
DeHanegraafjes
Pluk de dag vóór je in een vaas eindigt.
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
Aha, dat is te verhelpen...
KBU4B is een brugcel van 4 diodes. 4 Ampere 100 volt.
Met verse soldeertin opnieuw vastzetten en het soldeer even goed laten vloeien.
printspoor ook schoonkrabben en mee vertinnen.
evt brugcel eerst desolderen en contŕoleren of de 4 diodes nog goed zijn
je zou ook een iets zwaardere brugcel kunnen plaatsen, die word dan niet zo gauw warm.
KBU4B is een brugcel van 4 diodes. 4 Ampere 100 volt.
Met verse soldeertin opnieuw vastzetten en het soldeer even goed laten vloeien.
printspoor ook schoonkrabben en mee vertinnen.
evt brugcel eerst desolderen en contŕoleren of de 4 diodes nog goed zijn
je zou ook een iets zwaardere brugcel kunnen plaatsen, die word dan niet zo gauw warm.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
Ik vermoed dat je gelijkrichter zo warm is geworden dat hij zichzelf heeft los gesoldeerd.
Je kan hem idd weer opnieuw vast solderen of een nieuwe erop solderen zoals hierboven word vermeld :)
Edit
4a
https://m.reichelt.nl/bruggelijkrichter ... stct=pos_1
6a
https://m.reichelt.nl/bridge-rectifier- ... stct=pos_1
Je kan hem idd weer opnieuw vast solderen of een nieuwe erop solderen zoals hierboven word vermeld :)
Edit
4a
https://m.reichelt.nl/bruggelijkrichter ... stct=pos_1
6a
https://m.reichelt.nl/bridge-rectifier- ... stct=pos_1
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
- DeHanegraafjes
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 18 mei 2019 15:43
- Locatie: Vinkel.
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
Bedankt voor jullie reacties.
Om jullie volledig te informeren het volledige verhaal...
Verleden jaar constateerde ik een storing met het aankoppelen van de caravan aan de auto. Aangekoppeld aan de auto kreeg ik wel spanning op de buitenverlichting, remmen en richtingaanwijzers. Wel spanning op de constant-stroom-punt, géén spanning op de buitenverlichting en koelkast (12 volt). Van alles geprobeerd en gemeten. Toen ik de massa van de buitenverlichting enz. doorverbond met de binnenverlichting (12 volt) was het probleem opgelost en heb deze brug intact gehouden. Na de 9e overnachting begaf de omvormer het.
3 vragen:
⁃ was de massabrug wel de juiste oplossing?
⁃ Kan de massabrug verantwoordelijk zijn voor het te heet worden van de bruggelijkrichter?
⁃ Kan een of beide relais defect zijn geweest en daardoor geen spanning kreeg via de auto?
Om jullie volledig te informeren het volledige verhaal...
Verleden jaar constateerde ik een storing met het aankoppelen van de caravan aan de auto. Aangekoppeld aan de auto kreeg ik wel spanning op de buitenverlichting, remmen en richtingaanwijzers. Wel spanning op de constant-stroom-punt, géén spanning op de buitenverlichting en koelkast (12 volt). Van alles geprobeerd en gemeten. Toen ik de massa van de buitenverlichting enz. doorverbond met de binnenverlichting (12 volt) was het probleem opgelost en heb deze brug intact gehouden. Na de 9e overnachting begaf de omvormer het.
3 vragen:
⁃ was de massabrug wel de juiste oplossing?
⁃ Kan de massabrug verantwoordelijk zijn voor het te heet worden van de bruggelijkrichter?
⁃ Kan een of beide relais defect zijn geweest en daardoor geen spanning kreeg via de auto?
Pluk de dag vóór je in een vaas eindigt.
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
Hoe heb je die brug gemaakt?
Die gelijkrichter is volgens mij alleen voor als je 220vac aangesloten is ?
Dus van 220vac naar 12vdc
Waar zijn die relais voor ?
Schakelen die als de 220vac word ingeschakeld dat je niet vanaf 2 punten 12vdc krijgt?
Die gelijkrichter is volgens mij alleen voor als je 220vac aangesloten is ?
Dus van 220vac naar 12vdc
Waar zijn die relais voor ?
Schakelen die als de 220vac word ingeschakeld dat je niet vanaf 2 punten 12vdc krijgt?
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
RE.gif
Exact..
Het relais "koppelt" de 12 volt van de auto af als er 230 Volt walstroom aanwezig is.
Maar...ik vermoed dat er iets anders is..
In verschillende caravans MAG de buitenverlichting niet werken als de auto is aangekoppeld.
Ik dacht een duits wetje, mijn hut heeft dat in ieder geval ook.
Dus er is iets fout gegaan tussen de constante en de geschakelde 12 volt uit de auto.
Maar massaverbindingen..... da's niet 1,2,3 te verklaren.
Wat ik zeker met de voeding zou doen is een zwaardere brugcel plaatsen, of 4 flinke diode's in een Graetz schakelingetje er in solderen.
Dit is wel een heel eenvoudige gelijkrichter, dus meet ook zeker of er geen rotte condensatoren oid inzitten....
Deze 12 volt is alleen voor de pompjes... zijn die ok?? of maakt er daarvan eentje sluiting.
En sluiting is er geweest....
Koffiedik kijken waardoor, kans door de tijdelijke aanpassing.
Wat ik trouwens nergens lees is iets over kapotte zekeringen... lijkt mij logisch dat er eentje stuk is gegaan..
Event. wil ik de Miko wel repareren voor je, dan kan ik hem ook gelijk doormeten, dan weet je zeker dat daar geen probleem meer inzit.
Stuur maar een PB als je dat wilt.
Edit... een Schema van jou caravan kan je ( als het nog bestaat) bij een welwillende Knaus dealer opvragen.
Ik heb van mijn Knaus een schema gekregen, ik weet alleen niet of de schema's in 1998 al digitaal beschikbaar waren.
Exact..
Het relais "koppelt" de 12 volt van de auto af als er 230 Volt walstroom aanwezig is.
Maar...ik vermoed dat er iets anders is..
In verschillende caravans MAG de buitenverlichting niet werken als de auto is aangekoppeld.
Ik dacht een duits wetje, mijn hut heeft dat in ieder geval ook.
Dus er is iets fout gegaan tussen de constante en de geschakelde 12 volt uit de auto.
Maar massaverbindingen..... da's niet 1,2,3 te verklaren.
Wat ik zeker met de voeding zou doen is een zwaardere brugcel plaatsen, of 4 flinke diode's in een Graetz schakelingetje er in solderen.
Dit is wel een heel eenvoudige gelijkrichter, dus meet ook zeker of er geen rotte condensatoren oid inzitten....
Deze 12 volt is alleen voor de pompjes... zijn die ok?? of maakt er daarvan eentje sluiting.
En sluiting is er geweest....
Koffiedik kijken waardoor, kans door de tijdelijke aanpassing.
Wat ik trouwens nergens lees is iets over kapotte zekeringen... lijkt mij logisch dat er eentje stuk is gegaan..
Event. wil ik de Miko wel repareren voor je, dan kan ik hem ook gelijk doormeten, dan weet je zeker dat daar geen probleem meer inzit.
Stuur maar een PB als je dat wilt.
Edit... een Schema van jou caravan kan je ( als het nog bestaat) bij een welwillende Knaus dealer opvragen.
Ik heb van mijn Knaus een schema gekregen, ik weet alleen niet of de schema's in 1998 al digitaal beschikbaar waren.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- DeHanegraafjes
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 18 mei 2019 15:43
- Locatie: Vinkel.
Re: Omvormer Dometic Miko 375 defect.
@ myalexx
Onder de caravan heb ik in een zwart kastje, twee witte massadraden gevonden en met elkaar verbonden.
@ Chris
Het is mogelijk, maar dat weet ik niet meer, dat ik voordat ik de auto had losgekoppeld reeds de 220 volt van de camping al had aangesloten of vice versa. Maar dat kan ik me niet meer herinneren.
Zo achteraf redenerend zou het kunnen dat ik twee massa’s heb verbonden van twee verschillende circuits.
12 volt zekeringen zijn NIET doorgebrand.
Wel de zekeringautomaat van de camping kast sprong op uit. De omvormer ging toen ook licht roken.
De condensator “capxon 4700uf 35v” lijkt in orde, staat niet bol.
Verder is er aan de bedrading van de caravan niets veranderd en deed deze storing zich niet eerder voor.
Onder de caravan heb ik in een zwart kastje, twee witte massadraden gevonden en met elkaar verbonden.
@ Chris
Het is mogelijk, maar dat weet ik niet meer, dat ik voordat ik de auto had losgekoppeld reeds de 220 volt van de camping al had aangesloten of vice versa. Maar dat kan ik me niet meer herinneren.
Zo achteraf redenerend zou het kunnen dat ik twee massa’s heb verbonden van twee verschillende circuits.
12 volt zekeringen zijn NIET doorgebrand.
Wel de zekeringautomaat van de camping kast sprong op uit. De omvormer ging toen ook licht roken.
De condensator “capxon 4700uf 35v” lijkt in orde, staat niet bol.
Verder is er aan de bedrading van de caravan niets veranderd en deed deze storing zich niet eerder voor.
Pluk de dag vóór je in een vaas eindigt.