6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Jajo
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 15 okt 2017 17:30

6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door Jajo » zo 22 okt 2017 18:57

Hallo,
ik ben bezig met led-verlichting die ik op 12 volt gelijkstroom wil hebben, echter hangt de (halogeen)verlichting nu op 12v wisselstroom en ben aan het (multi)meten om de gelijkstroom te vinden en te meten.
Volgens het plaatje op de omvormer geeft deze ook 12 V gelijkstroom. (Al staat er 11 volt...). Tenlsotte gaat het waterpompje toch ook op gelijkstroom(?). Ook zijn er zowel binnen als buitende caravan 12 volts sigaren-aansluitingen, zoals in een auto.

Echter ik meet op één zo'n 12volts-uitgang en op één uitgang van de omvormer zelf zowel 6 volt gelijk- als 6 volt wisselstroom? En geen 12 (of 11) volt te vinden....ook niet op de omvormer.

Kan dit wel samen? Wat is er aan den hand?

Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door ElddisCrusader » zo 22 okt 2017 19:20

Hallo,

In de caravan zijn er 2 soorten spanning te vinden. Je hebt de normale 230V wisselspanning en via de omvormer wordt 12V gelijkspanning geleverd. Die 12V gelijkspanning kan ook van een ingebouwde accu afkomen. In vroeger tijden kwamen er ook nog accu's voor van 6V (misschien nu nog in oldtimers) en bij een dergelijke accu kun je 6 volt gelijkspanning en gelijkstroom aantreffen. In principe kun je er vandaag de dag vanuit gaan dat je met 12V gelijkspanning/-stroom te maken hebt.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door Chris » zo 22 okt 2017 20:14

Hoi Jajo.

Kan je een foto maken... en kan je me ook vertellen hoe en met welke meter je meet??
Als je gebruik maakt van een goedkope meter is het best mogelijk dat deze meter AC en DC door elkaar heen meet....
Digitale meters zijn al beter..
Maar .. ook als de omvormer geen goede gelijkspanning maakt, dus een simpele schakeling.. dan meet je nog alles door elkaar heen.

Misschien een tip..
Er zijnook heel veel leds geschikt voor AC en DC... dan kan je geen buil vallen.. altijd goed.
Enne.. de DC van een omvormer is vaak net genoeg voor de waterpomp.. verlichting er op aansluiten is teveel vragen.. ook LED..

Dus.. AC / DC leds.. ben je van alles af..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door Conradi » zo 22 okt 2017 20:44

Hoi Jajo,

Welke caravan heb je, en wat is het bouwjaar?
In het verleden hadden veel caravans geen echte mooi geregelde omvormer, maar enkel een trafo met een eenvoudige diode. Dat kan je meter zien als wisselend gelijkspanning.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door Chris » zo 22 okt 2017 21:32

RE.gif
En soms zat daar een z.g. "grote platstrijker" overheen..
Tegenwoordig noemen we dat een condensator... awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

michaelb
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 11 sep 2017 19:55

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door michaelb » ma 23 okt 2017 11:40

Hi,

Het is niet ongebruikelijk dat (oudere) caravans een omvormer hebben die 12v wisselspanning geeft. Vaak is dan op de eerste groep een zgn gelijkrichter geplaatst die van de wisselspanning gelijkstroom maakt. Traditionele verlichting (halogeen en gloeilamp) werkt op zowel wissel- als gelijkstroom, als je een beetje zoekt vind je ook wel led-lampjes die allebei aankunnen. Alleen het waterpompje moet echt gelijkstroom hebben.

Succes

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door Ab » ma 23 okt 2017 13:59

Dat je 6 volt meet is wel heel vreemd.
Maar is mogelijk als de instelling van de multimeter niet goed staat.
Bijv. als ie op DC staat en je meet op 12 volt AC.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jajo
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 15 okt 2017 17:30

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door Jajo » ma 23 okt 2017 20:30

Dank voor de vele antwoorden! Dat had ik niet gedacht.
Wat meer uitleg (als het op te brengen is om het te lezen):
1. ja ik ben een dummy wat electronica betreft.
2. caravan = Trigano Silver 310 uit 2010 met de omvormer: Scheiber TRA W23J 36.12854.73 (gelijkwaardig met 36.12854.61), inderdaad veel wisselstroom 12v en een klein beetje gelijkstroom 12v.
3. de gelijkstroom levert volgens plaatje maar 25 watt en is, inderdaad, normaal voor het waterprompje.
4. de meting: multimeter op 20V wisselspanning en ik meet in de uitgang van de '12 volt sigarettenaansteker' (én op de omvormer zelf ook): ongeveer 6 volt....maar zet ik daarna de meter op 20V gelijkspanning: ook rond de 6 volt!!
(dit is toch vreemd, één van twee moet nul aangeven).
5. ja een goedkope gamma multimeter; maar andere metingen zijn foutloos: marklin trafo 16 volt wisselstroom en de 12 volt wisselstroom uit deze omvormer keurig op 12,2 volt gemeten. Op een goedkope trafo-adapter die 12 volt gelijkspanning moet geven laat hij 18 volt zien, maar dat is goed omdat deze dingen niet gestabiliseerd zijn en 12 volt wordt gegarandeerd bij maximaal stroomgebruik (ook een leermomentje hoor).
6. ja het gaat om led inbouwspots die fikkeren op de de omvormer en stabiel branden op de 12 volts accu (ook doe meting geeft keurig 12 volt gelijkstroom).
Dus ik denk dat deze leds voor wisselstroom geschikt zijn, maar wellicht defect; ze staan in één circuit met een 4-tal halogeen-lampen. Importeur gevraagd met als antwoord: ja geeft wel eens problemen en kom maar langs......maar ja: 100 km rijden.
7. ja ik heb een auto gehad op 6 volt.....uit de jaren 50 (-: dikke draden en storingsgevoeliger.

Ik zocht dus de 12volt waterpompje-aansluiting (omvormer zegt toch 25 watt te geven en er zijn twee '12 volt sigarenaansteker ingangen' in de caravan, buiten en binnen) om 3 led's van 1,3 watt aan te sluiten want ze staan nu op 12 volt wisselstroom......nu besef ik door jullie dat deze led's dus wel eens ook voor wisselstroom geschikt kunnen zijn en dat de led's defect of slecht functionerend zijn.

Ik wil nog bij het waterpompje meten; daar zal dus ook wel zowel 6 volt wissel- als 6 volt gelijkspanning zijn.....pompjes doen niet zo moeilijk, denk ik.

Tenslotte dacht ik als nitwit: als het 12 volt wissel ergens in de omvormer de 12 volt gelijkspaning raakt.....wat gebeurt er dan?
Maar goed, mijn vraag is dus: hoe kan er zowel wissel- als gelijkspanning zijn tussen twee 'polen'?.

(p.s. omdat ik dacht dat de led's flikkerden door fluctuaties in de 12v gelijkstroom heb ik er een stabilisator tussen gezet die 6-36 volt gelijkspanning naar constant 12 volt gelijkspanning stabiliseert. Maar ja....de invoer blijkt nu 12 volt wisselspanning te zijn (!)....laat dat ding toch gewoon 12 volt gelijkspanning als uitvoer te hebben! Dus hij werkt ook als gelijkrichter, ECHTER de led's blijven flikkeren. Mij oplossing wordt denk ik: gewone led-spots 1,3w gelijkstroom kopen; ongestabiliseerde adapter (trafo) op de 230v naar 12 volt gelijkstroom; dan door de stabilisator heen naar de leds. En de halogeen op een aparte draad op 12v wisselspanning laten).

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door scooterandre » ma 23 okt 2017 21:36

Hoi, Jajo,

Zowel DC als AC meten op dezelfde uitgang is heel goed mogelijk.
Aangezien je op de 'gelijkspannings'-uitgang maar 6V gelijk- én wisselspanning meet, denk ik, dat de gelijkrichter in de omvormer deels defekt is.
Als je daarop je led's en halogeens aansluit, zullen de led's flikkeren, ook met een condensator of stabilisator.

Wat betreft de led's, in principe zijn de DC-varianten ook halve gelijkrichters, dus als je deze op wisselspanning aansluit, zullen deze ook 50x per seconde aan en uit gaan.

Persoonlijk zou ik de omvormer vervangen door een combinatie acculader/ accu/ onderspanningsbeveiliging.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

theotrucker
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door theotrucker » ma 23 okt 2017 21:55

Een paar opmerkingen.
Er kan nooit gelijk en wisselspanning op dezelfde draden zijn.
Als je een universeelmeter op de verkeerde spanningsoort hebt staan, geeft hij niet nul aan maar een waarde die niet klopt.
Heb je dimmers op de lampen?
Daar hebben Leds ook vaak moeite mee.
En omdat het stroomverbruik van Led zoveel lager is dan van halogeen blijft de spanning vaak veel te hoog.
Hierdoor kunnen ze ook flikkeren en gauw kapot gaan.
Heb je in de meter een lege batterij?
Ook een mogelijkheid voor foute metingen.
6 volt meten is inderdaad heel vreemd.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Jajo
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 15 okt 2017 17:30

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door Jajo » ma 23 okt 2017 22:00

Dank je André, ja dat zou goed kunnen er zit maar één zwart blokje op de print en dat moet de gelijkrichter zijn....en daar op de 4 pootjes meet ik ook hele vreemde waarden (minder dan 3 volt gelijkspanning als de pomp is aangesloten en zonder pomp hele lage waarden, 0,11 of zo).
Maar het pompje kan het dus wel gewoon doen (met die vreemde 6v)?

En een accu en acculader etc. alles zit in de caravan, zelfs twee acculaders, 220v en 12v van de auto welke weer via een 230V-relais uit/aanschakelen. (Dat is denk ik ook onderdeel van het probleem).
De caravan heeft een mover.
Op de accu werkt alles ook goed. Maar ik weet niet wat ik om moet zetten of anders moet aansluiten, nu gaat alles via de omvormer als er 230V wordt aangesloten (door het relais) en er komt geen stroom er van de accu (al wordt die dus wel opgeladen via 230V).

Vraag: dus het is mogelijk dat altijd de stroom van de accu komt en dat deze toch wordt opgeladen via 230V? En dat de koelkast dus ook direct op de 230V komt. Het zal wel kunnen maar dat durf ik zelf niet te doen.
Ik heb dus wel via de aardlek de omvormer uitgeschakeld, maar dan is er ook geen 230v meer......al zit er een extra zekering (230v) vóór de omvormer (die zelf de aardlekschakelaar heeft).

Oplossing twee is dus een nieuwe gelijkrichter, niet op de printplaat maar gewoon los op de 12V wisselstroom, toch?

Jajo
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 15 okt 2017 17:30

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door Jajo » ma 23 okt 2017 22:04

Hallo Theo,
ik heb helaas wél gelijk en wisselspanning op dezelfde draden , daarom mijn vraag hier. Een defecte gelijkrichter is aannemelijk, denk ik.
Het gaat niet zo zeer om de led's. Op de twee sigaretten-aansteker-uitgangen (zoals in auto's, hoe het precies heet weet ik even niet) staat óók deze vreemde 6v-6v spanning.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door Chris » ma 23 okt 2017 22:40

Hoi Jajo.

Waar staat jou caravan ergens??
Uit je schrijven over de manier van meten begrijp ik dat er wellicht wat technische hulp handig is....
Mijn woonplaats kan je naast mijn avatar vinden.. is dat in de buurt??

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

theotrucker
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door theotrucker » ma 23 okt 2017 22:56

Gelijk en wisselspanning op dezelfde draden tegelijkertijd lijkt onmogelijk.
Je ziet dat niet met een meter.
Het kan wisselende gelijkspanning zijn, kun je ook niet meten.
Daar heb je een oscilloscoop voor nodig.
Ik denk de gelijkrichter gedeeltelijk kapot. Dan meet je rare dingen en doen je leds raar.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

theotrucker
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door theotrucker » ma 23 okt 2017 22:59

Zoals Chris schrijft, je hebt fysieke hulp nodig.
Ik ben voorlopig uit de buurt, morgen naar Mallorca (vliegen)
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door scooterandre » ma 23 okt 2017 23:28

Beste Theo,

Een wisselspanning van 12V, wisselt van 12V naar -12V. (12Vac, 0Vdc)
Als deze enkelzijdig gelijkgericht wordt, varieert deze tussen 0V en 12V. (6Vac, 6Vdc)
Ook al lijkt het je onmogelijk, ook met een goedkope multimeter van de Gamma is dit te meten.
Jajo heeft met andere voedingsbronnen bewezen, dat het niet aan zijn meter ligt.

Wij (Chris en ik) komen wel tot een oplossing.

Fijne vakantie,
André
Buien vallen niet.

Gaston
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 3 sep 2017 08:34

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door Gaston » ma 23 okt 2017 23:43

Ik zou de koelkast, kachelventilator en de acculader van 230V voorzien en de rest van de caravan op 12V van de accu. Dan heb je een prima gelijkspanning en geen flikkerende leds. De acculader moet dan wel voldoende stroom/vermogen leveren voor jouw dagelijkse behoefte want anders raakt jouw accu leeg en uiteindelijk defect. Mij lijkt dit de snelste manier om jouw probleem op te lossen. Als ik de voedingsprintplaten bekijk, vaak met geschakelde voedingen, kan je niet gemakkelijk met slechts een multimeter en zonder schema de fout vinden. Vandaar dat ik voor die optie zou kiezen. Succes met het oplossen!
Ford Tourneo Custum
Hobby 495 WFB De Luxe 2018

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door scooterandre » di 24 okt 2017 00:04

Hoi, Jajo,

Als je het pompje laat draaien op deze halve gelijkrichter, belast je de gelijkrichter extra, waardoor deze uiteindelijk geheel defekt raakt.
Als je echt zeker wilt weten of de gelijkrichter defekt is, zul je moeten controleren of alle 4 diodes intact zijn (sper/doorlaat).
De gelijkrichter vervangen is voor jou denk ik de meest makkelijke oplossing. De vervanger moet echter wel minstens net zoveel stroom aankunnen als zijn voorganger.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

Jajo
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 15 okt 2017 17:30

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door Jajo » di 24 okt 2017 11:21

Andre en Gaston hebben al mijn vragen beantwoord en de situatie is duidelijk en Andre begrijpt mij helemaal en heeft een kloppende en logische analyse. Het kwam overeen met wat ik al had verzonnen. Ook ik weet wel iets van electronica, hoor, alleen niet in de praktijk.
Een gelijkrichter werkt met 4 diodes, zulke zaken weet ik wel: weten jullie de Philips electro-doze nog, ze gingen tot en met de bouw van een televisie/stroboscoop. Alleen die laatste had ik niet, te duur.
Dus ofwel de gelijkrichter vervangen, maar nog mooier is wat Gaston ook nog eens bevestigd: die omvormer eruit of overslaan. Hoe is dat ooit ontstaat? Een omvormer is alleen nodig voor wat licht en het pompje.....onze Dethleffs uit 1989 had er geen. Gewoon een blokbatterij voor licht en pomp en natuurlijk 230v op de camping. Wil je naar 12v, stop een adapter in de 230V....zo laden we toch ook onze moderne 'devices' op en branden onze led-lampen in huis.
Alleen de zekeringen die ik nu heb op de omvormer (4 stuks; van 5 amp. tot 15 amp.), die zie ik niet bij de accu.

Nog wat vragen beantwoorden:
-fysieke hulp? niet meer nodig: de metingen kloppen en alles is me duidelijk. Omzetten van electra laat ik door de vakman doen.
-de caravan staat hier in de garage.....lees maar welke het is.

Dank voor alle antwoorden!!
(neem een accu met passende oplader en je hebt geen omvormer meer nodig dus; dat ding bromt bovendien; en een blokbatterij en een losse 220ac/12v = adapter meenemen, bij lege of defecte accu).

Gurbe
Berichten: 46
Lid geworden op: za 24 sep 2011 23:52

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door Gurbe » di 26 dec 2017 12:31

Hallo Jajo,
sorry voor de late reactie maar zag net de vraag. De omvormer in jouw caravan is van hetzelfde merk als die in onze vorige Eriba Troll (36.12854.34). Ik heb zolang ik de Troll heb gehad dat ding laten zitten. In de zomer stond ik zonder 230 en alles via de moveraccu die onderweg werd opgeladen, wel met een ingebouwde booster van Schaudt want de gewone 14 volt van de auto redt dat niet. Nog effe over die Schreiber omvormer: het is een goedkoop rotding met alleen een trafo en een bruggelijkrichter die niet eens volledig wordt gebruikt (enkelzijdig). Wij hebben een nieuwe Feeling gekocht en daar komt een stroomvoorziening in van Schaudt (CSV 409A). Is alles in één; lader, booster, verdeling 12 volt gebruikers in groepen met zekeringen, koelkastschakeling als de auto rijdt etc. Is ook naderhand in te bouwen. Is in NL te duur vindt ik, kijken op internet in D levert heel wat voordeel op. Ik heb ook nog wel een schema om een Schreiber om te bouwen en aan te passen als omvormer. Daar komt tenminste 12 volt uit om een autoradio aan te sluiten; wat je op een Schreiber niet hoeft te proberen i.v.m. brom.
Vr.Gr. Sietze
Mazda CX-5, (voorheen Eriba Troll 550 GT bj. 2004 in 2018 Eriba Feeling 442.)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door Chris » di 26 dec 2017 16:16

Jajo lijkt afgehaakt te hebben na 25 oktober...
Niet meer op het forum geweest.
De nood zat niet zo hoog dus...

Chris kerstzwaai.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door nonblond » do 28 dec 2017 19:32

Hij heeft toch iedereen bedankt en gemeld hoe hij het gaat oplossen. Dus is het niet zo gek als hij na een paar maanden geen reactie meer geeft.

Jajo
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 15 okt 2017 17:30

Re: 6 volt wisselstroom én 6 volt gelijkstroom tegelijk?

Bericht door Jajo » ma 30 dec 2019 21:13

hallo Sietze, Ja klopt, nu pas weer terug door familie-omstandigheden zelfs nog niet weg geweest met de caravan.....ik heb het omvormergedeelte (trafo + draden) afgekoppeld en gebruik wel nog het zekeringen-gedeelte. Werkt prima. Als omvormer wordt die van de accu gebruikt (oplader). Deze oplader kan dat zelfs zonder accu....dan wel een dip-switchje omzetten. Opladen (+koelkast) via de auto zat er ook al in, middels een relais schakelt hij automatisch om. Toch maak ik daar geen gebruik van. Nog ouderwets koel-vries-elementen leggen in de koelkast onderweg, als er al wat inzit.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”