Test weekendje / Ultra Heat
Re: Test weekendje / Ultra Heat
RE.gif Ik laat zelf mijn caravan toch goed onderhouden, maar in 2003 haalde ik de caravan uit de stalling liet hem een servicebeurt geven en bij thuiskomst met geen mogelijkheid de kachel aan te krijgen. Niemand kon het maken en daar werd ik behoorlijk zenuwachtig van met de wintersport voor de deur. Uiteindelijk de kachel onder de arm genomen en naar Gimeg gegaan. Daar werd het probleem snel gevonden het bolletje van de hoofdkraan (dat uit 2 delen bestaat die in elkaar klikken) lag uit elkaar. In elkaar klikken bracht meteen de oplossing. Omdat ik er toch was liet ik toch maar die hoofdkraan vervangen, een nieuwe brander monteren, een nieuw kijkglaasje en gratis werd er een elektronische ontsteking ingezet en werden de draden over de gehele lengte van bescherming voorzien. Thuisgekomen bleek hij niet te werken. Bleek de bougie op de brander te liggen. Op weg naar Oostenrijk nog maar even langs Gimeg. Dus met alle zorg toch veel zorgen. Het is maar techniek. Jij haalde de vloeistofverwarming aan. Hoeveel klachten ik daar niet over gehoord heb. Kapotte printplaten aan een gloednieuwe Kabe. Knallen bij aan- en uitgaan. Kapotte pompen. Vorig jaar iemand met een probleem aan de Truma van zijn camper. enz. Dus klop af als je 40 jaar zonder problemen was.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Test weekendje / Ultra Heat
Ik heb geen 40 jaar Primus hoor, pas een jaar of 5 daarvoor altijd Truma en Riviera
Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Test weekendje / Ultra Heat
Er schijnen dus uitzonderingen te zijn die de regel bevestigen: Een kachel in een caravan doet het altijd.
Het zou ook gek zijn als het niet zo was.
Er zit 50 jaar ervaring en doorontwikkeling in dat toch vrij simpele apparaat...
Het zou ook gek zijn als het niet zo was.
Er zit 50 jaar ervaring en doorontwikkeling in dat toch vrij simpele apparaat...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Test weekendje / Ultra Heat
De Truma 3000 serie is de laatste 50 jaar nauwelijks veranderd maar wel heeeeeel erg betrouwbaar. Als er iets kapot gaat is het meestal de ventilator en de nieuwe elektronische kachels die veel in campers zitten. Die waren in het begin nogal storings gevoelig. Primus en Alde zijn ook veel storingsgevoeliger dan de Truma 3000/5000.
Ultra heat is vooral handig in het voor en najaar omdat de thermostaat de kachel helemaal kan uitzetten als het binnen (bijvoorbeeld door de zon) te warm wordt. Op gas blijft immers de waakvlam nog warmte geven.
Ultra heat is vooral handig in het voor en najaar omdat de thermostaat de kachel helemaal kan uitzetten als het binnen (bijvoorbeeld door de zon) te warm wordt. Op gas blijft immers de waakvlam nog warmte geven.
Re: Test weekendje / Ultra Heat
Dat snap ik effe niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Test weekendje / Ultra Heat
Dat ze storingsgevoeliger zijn geloof ik direct, de systemen zijn ook veel complexer gezien alle electronica, dus er kan meer kapot wat er bij de truma niet in zit.. Maar goed dat is geen reden om het niet aan te schaffen, jij rijdt met een cabrio met een complexe dakconstructie, dat is ook veel storingsgevoeliger dan een gewone auto, maar geen reden om niet te kopen en alle plezier te moeten missen tochmennovdh schreef:De Truma 3000 serie is de laatste 50 jaar nauwelijks veranderd maar wel heeeeeel erg betrouwbaar. Als er iets kapot gaat is het meestal de ventilator en de nieuwe elektronische kachels die veel in campers zitten. Die waren in het begin nogal storings gevoelig. Primus en Alde zijn ook veel storingsgevoeliger dan de Truma 3000/5000.
Ultra heat is vooral handig in het voor en najaar omdat de thermostaat de kachel helemaal kan uitzetten als het binnen (bijvoorbeeld door de zon) te warm wordt. Op gas blijft immers de waakvlam nog warmte geven.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Test weekendje / Ultra Heat
Toch was de betrouwbaarheid de belangrijkste overweging om voor een Truma 3000 te kiezen bij de bouw van mijn eigen caravan en niet voor Alde. Helaas heb ik te vaak meegemaakt dat wij zelf en vrienden problemen hadden met Primus/Alde. En een kachelstoring op wintersport is niet fijn. Daarnaast heb ik voor het comfort ook nog wel elektrische wand en vloerverwarming.
Wat snap je niet Ab?
Dat het voordeel van de ultraheat is dat die echt uit gaat?
Stel het is buiten 10 a 14 graden. Zou ik in mijn caravan dan de gaskachel aan laten wordt het na verloop van tijd te warm omdat de waakvlam te veel warmte geeft. Of als er extra warmte komt door koken of bijvoorbeeld de zon. De Ultraheat gaat gewoon uit als het binnen pakweg 21 graden is (wel ff zoeken op welk standje hij dan moet staan). Koelt het af gaat hij weer vanzelf aan en blijft de temperatuur constant.
Wat snap je niet Ab?
Dat het voordeel van de ultraheat is dat die echt uit gaat?
Stel het is buiten 10 a 14 graden. Zou ik in mijn caravan dan de gaskachel aan laten wordt het na verloop van tijd te warm omdat de waakvlam te veel warmte geeft. Of als er extra warmte komt door koken of bijvoorbeeld de zon. De Ultraheat gaat gewoon uit als het binnen pakweg 21 graden is (wel ff zoeken op welk standje hij dan moet staan). Koelt het af gaat hij weer vanzelf aan en blijft de temperatuur constant.
Re: Test weekendje / Ultra Heat
Bij 10-14 graden wordt het echt niet veel warmer door dat gasvlammetje hoor.
Net zo weinig warmer als met een kaarsje aan.
Als de zon erop staat, en je bent aan het koken ...misschien. Maar dan zet je toch gewoon een dakluik iets open ?
Da's beter ook, zelfs aan te raden.
Bij temperaturen tussen de 10-14 graden heb je toch echt wel iets meer nodig dan alleen het waakvlammetje wil je het op een behaaglijke temperatuur houden.
Als je waakvlammetje echt zoveel warmte geeft dat het merkbaar is, moet je 'm toch eens beter af (laten) stellen.
Dat scheelt ook een boel gasverbruik.
Net zo weinig warmer als met een kaarsje aan.
Als de zon erop staat, en je bent aan het koken ...misschien. Maar dan zet je toch gewoon een dakluik iets open ?
Da's beter ook, zelfs aan te raden.
Bij temperaturen tussen de 10-14 graden heb je toch echt wel iets meer nodig dan alleen het waakvlammetje wil je het op een behaaglijke temperatuur houden.
Als je waakvlammetje echt zoveel warmte geeft dat het merkbaar is, moet je 'm toch eens beter af (laten) stellen.
Dat scheelt ook een boel gasverbruik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Test weekendje / Ultra Heat
In een Fendt 560 misschien wel maar in een BIOD 450 niet
Die, althans de mijne, is prima geïsoleerd.
Die, althans de mijne, is prima geïsoleerd.
Re: Test weekendje / Ultra Heat
RE.gif In theorie mooi en kloppend. In de praktijk loop je tegen de torenhoge elektriciteitsprijzen in Oostenrijk aan. Als het mooi weer is staat de kachel bij mij op 2 en blijft in de praktijk de spaarbrander aan. Als de zon onder is, is het snel genoeg afgekoeld. Ik heb zelfs mijn koelkast altijd op gas. Scheelt tientjes. Even een off-topic tip: Als de koelkast 's winters op gas staat, moet de bovenste winterkap niet bevestigd worden. Staat nogal verborgen in de gebruiksaanwijzing. "Bij werking op gas gebruikt u in dit geval de bovenste winterbedekking niet".
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Test weekendje / Ultra Heat
Je laat lijken alsof deze systemen onbetrouwbaar zijn en dat is absoluut niet waar, overigens als de vloeistof verwarming stuk zou gaan heb je het stroom deel nog (2000 Watt en ook voldoende voor de winterport), dus zonder verwarming kom je niet te zitten, stroom heeft zijn eigen pomp, goed dan wordt het wel wat prijzig, maar binnen een dag of 2 max is je kachel gerepareerd als het nodig is.mennovdh schreef:Toch was de betrouwbaarheid de belangrijkste overweging om voor een Truma 3000 te kiezen bij de bouw van mijn eigen caravan en niet voor Alde. Helaas heb ik te vaak meegemaakt dat wij zelf en vrienden problemen hadden met Primus/Alde. En een kachelstoring op wintersport is niet fijn. Daarnaast heb ik voor het comfort ook nog wel elektrische wand en vloerverwarming.
Wat snap je niet Ab?
Dat het voordeel van de ultraheat is dat die echt uit gaat?
Stel het is buiten 10 a 14 graden. Zou ik in mijn caravan dan de gaskachel aan laten wordt het na verloop van tijd te warm omdat de waakvlam te veel warmte geeft. Of als er extra warmte komt door koken of bijvoorbeeld de zon. De Ultraheat gaat gewoon uit als het binnen pakweg 21 graden is (wel ff zoeken op welk standje hij dan moet staan). Koelt het af gaat hij weer vanzelf aan en blijft de temperatuur constant.
Overigens ken ik alleen defecten van hele oude systemen zoals die van mij en dan nog is het weer 9 van de 10 keer gebrek aan onderhoud, de elektronica box kan stuk gaan, maar die kun je ook gewoon als reserve meenemen als je daar bang voor bent.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Test weekendje / Ultra Heat
Hoe kan ie dan zo snel opwarmen als de zon erop staat ?mennovdh schreef:In een Fendt 560 misschien wel maar in een BIOD 450 niet
Die, althans de mijne, is prima geïsoleerd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Test weekendje / Ultra Heat
Dat snap ik ook nietAb schreef:Hoe kan ie dan zo snel opwarmen als de zon erop staat ?
Absoluut gezien zijn het aantal storingen aan Primus/Alde niet zo groot maar in vergelijking met Truma die ook nog eens heel veel meer voorkomt wel is mijn ervaring. Bovendien heb je stroom (12v) nodig voor de werking.
Re: Test weekendje / Ultra Heat
RE.gif
Tja dat heb je voor veel koelkasten ook tegenwoordig, overigens is die 12v gewoon aan boord in de vorm van een accu voor de mover, geladen met de zonnepanelen, kun je gelijk dagenlang overleven zonder aan de paal te staan
Tja dat heb je voor veel koelkasten ook tegenwoordig, overigens is die 12v gewoon aan boord in de vorm van een accu voor de mover, geladen met de zonnepanelen, kun je gelijk dagenlang overleven zonder aan de paal te staan
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Test weekendje / Ultra Heat
Net even de Ultra Heat getest, 18 graden verschil met de buiten lucht.
2000 W en de luchtcirculatie op 5.
In voor of najaar hebben we meestal genoeg aan 500 W.
2000 W en de luchtcirculatie op 5.
In voor of najaar hebben we meestal genoeg aan 500 W.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Test weekendje / Ultra Heat
Wat ik bij onze huidige Troll heb gedaan is de buis van de ringverwarming onder het vaste bed, dus bagage ruimte, geïsoleerd. Ik heb 2 planken gebruikt en opgevuld met isolatie materiaal. Nu wordt de bagage ruimte niet meer opgewarmd, heel duidelijk voelbaar in de wooncel.
Philmar
Philmar
Re: Test weekendje / Ultra Heat
RE.gif
Maar het is de bedoeling dat het daaronder verwarmt wordt, net als dat door de gaatjes lucht vrijgelaten wordt om een natuurlijke stroming in de bankkasten te verzorgen en zo warme lucht lang de rugleuning omhoog te sturen om de kou-val van de ramen tegen te gaan.
voorkomt ook vocht ontwikkeling in de kasten.
Maar het is de bedoeling dat het daaronder verwarmt wordt, net als dat door de gaatjes lucht vrijgelaten wordt om een natuurlijke stroming in de bankkasten te verzorgen en zo warme lucht lang de rugleuning omhoog te sturen om de kou-val van de ramen tegen te gaan.
voorkomt ook vocht ontwikkeling in de kasten.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Test weekendje / Ultra Heat
We gebruiken de ultra heat regelmatig in het voor- en naseizoen, met ringverwarming en al. Al vertik ik het om de stand "A" te gebruiken, maar gebruik gewoon de handmatige regeling, en de ventilator staat op stand 4 of zo. Er zit ook een airmix in de caravan en die zetten we op 30% buitenlucht. Met 500W maximum vermogen houden we de Kip Shuttle prima op temperatuur als het buiten zo'n 13..16 graden Celsius is.
Dus de ringverwarming verspreidt de warme lucht door de hele caravan inclusief de disselkast. Eigenlijk.....let ik er totaal niet op.
Dus de ringverwarming verspreidt de warme lucht door de hele caravan inclusief de disselkast. Eigenlijk.....let ik er totaal niet op.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Test weekendje / Ultra Heat
Micky,
het is het ruim onder het vast bed, dus er is geen rugleuning. Wat bedoel je met gaatjes. Zijn er gaatjes in de ring verwarming buizen?
Philmar
het is het ruim onder het vast bed, dus er is geen rugleuning. Wat bedoel je met gaatjes. Zijn er gaatjes in de ring verwarming buizen?
Philmar
Re: Test weekendje / Ultra Heat
RE.gif
Ja, die zijn er om de hele caravan te verwarmen en niet alleen via de openingen, als je een dubbele wand hebt langs het bed (dus met een opening van onder tot boven net als bij de zithoeken), dan komt daar warme lucht omhoog om ook de wand van de caravan en het raam bijv. te verwarmen.
dus het is niet altijd wat het lijkt en de verwarming is door de bouwer echt wel zo efficiënt mogelijk aangelegd
Ja, die zijn er om de hele caravan te verwarmen en niet alleen via de openingen, als je een dubbele wand hebt langs het bed (dus met een opening van onder tot boven net als bij de zithoeken), dan komt daar warme lucht omhoog om ook de wand van de caravan en het raam bijv. te verwarmen.
dus het is niet altijd wat het lijkt en de verwarming is door de bouwer echt wel zo efficiënt mogelijk aangelegd
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Test weekendje / Ultra Heat
Bedankt, zal het nakijken.
Philmar
Philmar
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Test weekendje / Ultra Heat
Ik denk - via de Truma site - dat er verwarmingsslang met gaatjes ("Isotherm") is en slang is zonder gaatjes. De gaatjes zijn zeer duidelijk zichtbaar.https://www.dewitschijndel.nl/truma-ir- ... hermslang/. Bij mij zijn er diverse uitstroomroosters aangebracht - ook onder de bank - en ik heb geen Isotherm slang.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Test weekendje / Ultra Heat
En moesten er geen gaatjes in zitten en wil je de onderbedruimte toch wat geforceerd willen opwarmen en verluchten, dan kan je die gaatjes zelf wel maken.
Het zijn gewoon slipjes van een cm of twee die dan aan een kant met een mes of schroevendraaier wat naar binnen geduwd zijn. De gaatjes zitten bij mij, dacht ik , om de 30 cm, maar kan minder zijn.
Ik heb wel een verluchting achter de bank en matras, er zit daar een plank op zowat 2cm van de buitenwand.
Het zijn gewoon slipjes van een cm of twee die dan aan een kant met een mes of schroevendraaier wat naar binnen geduwd zijn. De gaatjes zitten bij mij, dacht ik , om de 30 cm, maar kan minder zijn.
Ik heb wel een verluchting achter de bank en matras, er zit daar een plank op zowat 2cm van de buitenwand.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Test weekendje / Ultra Heat
Ik denk dat die panelen bedoeld zijn om condensvorming in de winter te voorkomen als gevolg van te sterke afkoeling doordat er kleding of een kussen tegen de wand zit.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Test weekendje / Ultra Heat
Test weekendje Ultraheat....
Onze Brillant is af-fabriek uitgerust met een Truma Combi 6E met ingebouwde Ultraheat. De eerste weekends hebben we via iNet als energiebron gekozen voor gecombineerd gas/elektra (Mix1) waarbij elektra beperkt was tot 800 Watt (ik kan hierbij kiezen uit 800 en 1800 Watt, dit is resp. Mix1 en Mix2) maar aanstaand weekend willen we toch eens proberen of het ook volledig elektrisch kan.
We kunnen ook dan verschillende wattages kiezen, 800 Watt (EL1) of 1800 Watt (EL2), nog aan te vullen met de elektrische vloerverwarming die hier los van staat. De camping biedt 10 Ampere en de temperaturen zijn waarschijnlijk laag; een mooie testcase derhalve.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat bevallen en of we alsnog wat gas nodig zullen hebben.
Naast EL1, El2, Mix1 en Mix2 hebben we ook nog de keuze Gas maar dat is waarschijnlijk vooral voor wintercampings waar het stroomverbruik fors wordt aangerekend of wanneer je Autark kampeert.
Onze Brillant is af-fabriek uitgerust met een Truma Combi 6E met ingebouwde Ultraheat. De eerste weekends hebben we via iNet als energiebron gekozen voor gecombineerd gas/elektra (Mix1) waarbij elektra beperkt was tot 800 Watt (ik kan hierbij kiezen uit 800 en 1800 Watt, dit is resp. Mix1 en Mix2) maar aanstaand weekend willen we toch eens proberen of het ook volledig elektrisch kan.
We kunnen ook dan verschillende wattages kiezen, 800 Watt (EL1) of 1800 Watt (EL2), nog aan te vullen met de elektrische vloerverwarming die hier los van staat. De camping biedt 10 Ampere en de temperaturen zijn waarschijnlijk laag; een mooie testcase derhalve.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat bevallen en of we alsnog wat gas nodig zullen hebben.
Naast EL1, El2, Mix1 en Mix2 hebben we ook nog de keuze Gas maar dat is waarschijnlijk vooral voor wintercampings waar het stroomverbruik fors wordt aangerekend of wanneer je Autark kampeert.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)