Test weekendje / Ultra Heat

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door JAJB » ma 2 nov 2015 08:59

Afbeelding

Afgelopen weekend zijn we een weekendje weg geweest om onze nieuw kipje te testen.

Prachtig mooi weer gehad, savonds daalde de temperatuur wel.... dus de ideale gelegenheid om de Ultra Heat uit te proberen.

Wij hadden voor dit weekend 0.0 ervaring hiermee, nou liep ik ergens tegen aan en ben benieuwd of ik t nou fout doe of de ervaringen van anderen.

De ultra Heat elke X op de 2de stand gehad (1000w) thermostaat op stand 7, weet dat de thermostaat caravan/type afhankelijk is.

Nou komt t, graag gebruik ik de ringverwarming erbij. Hier onder een paar scenario's die ik heb geprobeerd.

1, ringverwarming stand 4/5 meteen gelijk aan met de ultra Heat.

Werkt goed alleen lange tijd nodig om caravan op 21c te krijgen, na verloop van tijd geeft kachel zelf zo goed als geen warmte af (ringverwarming trekt teveel weg)

2, ringverwarming stand 4/5 pas na 15min inschakeling ultra Heat.

Werkt goed, iets sneller na de 21c maar ook hier na verloop van tijd bijna geen warmte afgifte kachel. (Ringverwarming trekt teveel weg)

3, ringverwarming stand 2/3 meteen gelijk aan met ultra Heat.

Werkt ook, caravan redelijk vlot op 21c, kachel zelf geeft iets langer zelf warmte af.

4, ringverwarming stand 2/3 pas na 30min aan.

Caravan zelf t snelst op 21c van deze 4 mogelijkheden, kachel geeft ook t langst zelf nog warmte af.


Wat zijn jullie ervaringen? Zelf trek ik de conclusie dat de ringverwarming alle warmte kan ontnemen van de ultra Heat met het gevolg dat hij op den duur niet echt meer verwarmd?!
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Ruud27

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door Ruud27 » ma 2 nov 2015 09:14

Ik heb zelf ook een Ultra Heat in laten bouwen maar ook nog weinig ervaring er mee, ik lees dan ook graag mee.
Ruud

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door JPGeetje » ma 2 nov 2015 09:42

Zonder ringverwarming, met de ventilator uit dus, geeft de verwarming/ultraheat het snelst voelbare resultaat.
De woonruimte zal ook wat sneller op temp. komen omdat ook alleen die ruimte verwarmt wordt.
Ik weet niet waar jij de thermometer hebt hangen/staan, maar zet die maar eens in een uithoek van de caravan, dan zul je merken dat het op die plaatsen erg lang duurt eer je de door jou gewenste temp. bereikt. Met de ringverwarming worden deze plaatsen sneller bereikt en verwarmt de caravan gelijkmatiger.
Verder lijkt het maar dat de ringverwarming weinig warmte geeft, maar zet de thermometer maar eens voor een uitstroomopening zodat je daar de luchttemp. van meet.
Je zult dan zien dat die warmer is dan wat jij denkt door met een hand in de luchtstroom te voelen. (gevoelstemperatuur)
Bedenk dat de ringverwarming vrijwel alle ruimtes waar de slangen doorheen lopen ook daadwerkelijk verwarmt. Kijk maar, als het goed is zitten er kleine gaten geprikt in de slangen onder banken en bed.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

arnovariante

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door arnovariante » ma 2 nov 2015 10:06

Zelf geen ervaring met Ultraheat maar als ik het zo lees is dat hetzelfde als met de gewone gasverwarming.
Als je die alleen op de kachel zet zonder ventilator heb je daar veel sneller en meer profijt van om het lekker warm te krijgen.
Maar dan ook alleen maar rond de kachel.
Dus, eerst lekker behagelijk maken en dan de ventilator aan is mijn gebruikelijke manier.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door FWalraven » ma 2 nov 2015 10:17

Bij inschakeling van de ringverwarming zal de kachel zelf nagenoeg geen warmte meer afgeven.
Deze wordt door de ringverwarming verspreid door de caravan.

Frans

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door evr66 » ma 2 nov 2015 10:29

Controleer ook even alle uitstroomopeningen. Meegemaakt dat een van de slangen door bagage los was geraakt. Vervolgens liep groot deel van de warmte daar in weg.

Gebruikersavatar
Tom72
Berichten: 394
Lid geworden op: di 25 aug 2015 13:59
Locatie: 020

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door Tom72 » ma 2 nov 2015 10:35

Onze Knaus heeft ook Ultraheat in de Trumakachel zitten. Ik heb alleen niet zoveel geduld, dus voor mij werkt het als volgt: kachel 15min op gas heet stoken en tegelijkertijd de Ultraheat op 1000 watt laten meedraaien. Ventilator ook aan. Na 15min het gas uit en de Ultraheat alleen laten doordraaien. Dit levert het snelste een warme caravan op. Getest met een buitentemperatuur van 6/7 graden.
Volvo XC60 T5 AWD 254pk/350nm (2018) | Knaus Südwind 580EU (2013/1700kg) | Alko Mammut | ATC | Unico Torino | Unico Genua 320 | TravelVision R6

JaapB

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door JaapB » ma 2 nov 2015 12:19

RE.gif
Ik sluit mij aan bij Tom.
Zo werkt het bij mij ook het beste.
Voordeel van de Ultra Heat tov gas vind ik dat ik de Ultra Heat s'nachts zachtjes aan durf te laten.

arnovariante

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door arnovariante » ma 2 nov 2015 12:35

RE.gif
Dat doe ik met een gaskachel ook hoor.
Een goede 3 gastester in de caravan, zorgen voor voldoende ventilator en geen probleem!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16289
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door Jan van Vijven » ma 2 nov 2015 12:48

Zoals al eerder gemeld: als de ring verwarming aanstaat geeft de kachel zelf geen warmte.
Het gaat allemaal wat langzamer dan met gas maar als je geduld hebt werkt het perfect, wij hebben dat ding al in de derde caravan en meestal staat deze niet hoger dan 500 wat.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2847
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door Hans1954 » ma 2 nov 2015 13:22

Het is altijd zinnig om de gebruiksaanwijzing te lezen. In dit geval van de kachel zelf en de Ultra-Heat.Wanneer de Ultra-Heat oververhit raakt schakelt deze zichzelf uit. Eigenlijk kan dit twee oorzaken hebben. 1e is dat de Ultra-Heat in gebruik is zonder de kachelmotor te laten draaien en de 2e wanneer de Ultra-Heat samen in bedrijf is met de gaskachel. Het beste controlemiddel voor de werking van de Ultra-Heat is een simpele draadthermometer in een uitstroomopening te plaatsen. De uitstromende lucht zal (afhankelijk van hoever je van de kachel bent) zo'n 40 á 50 graden zijn. Met de kachel samen niet meetbaar op zo'n simpel ding en de kachel alleen zo'n 70 graden.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

fendtjeplatin
Berichten: 592
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door fendtjeplatin » ma 2 nov 2015 17:57

Onze ervaringen met de ultra heat na 2 jaar.

Prima systeem dat ruim voldoet zelfs bij temperatuur rond het vriespunt dit op 2000 w.
Eens opgewarmd in de caravan prima werking.
En ja als ge 500 of 1000 w gebruikt gaat het heel wat langzamer.
Maar heb altijd geleerd te zorgen voor zo weinig mogelijk temperatuur schommelingen.
Als het zonnetje op de caravan blijft de truma aan (1000 watt ), waar voor dient anders een thermostaat regeling.
Als ge Truma heat als op en aan systeem gaat gebruiken ja ......
natuurlijk of zoiets prima werkt bij een grote caravan , geen ervaring.
met onze sprite cruzer 480 alvast geen probleem.

met onze thermostaat zijn we al aan de 2 toe.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door Peerke » ma 2 nov 2015 20:45

Wij zijn dik tevreden over de UltraHeat daar we 'm als volgt gebruiken:
- Op temperatuur houden: 500w + thermostaat
- Beetje kilte wegwerken: 1000w + thermostaat
- Kou wegwerken: eerst m.b.v. gas opstoken (ca. 3500-5000w meen ik) en daarna met Ultraheat op temperatuur houden: 500w + thermostaat

Telkens gebruiken we de ringverwarming en dus de ventilator bij de Ultraheat op de automatische stand (= ventilator draait langzaam bij lage Ultraheat temperatuur, sneller bij hogere temperatuur). Op deze manier hebben we het zelfs in onze relatief grote caravan steeds comfortabel warm.
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19753
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door Daphne » ma 2 nov 2015 20:51

Wij hebben alleen in het begin wat geëxperimenteerd met de Ultraheat. Zoals je al in de andere berichten kunt lezen, voelt de kachel bij het aanzetten van de ringverwarming niet meer warm aan maar de temperatuur in de caravan is wel lekker.

Uiteindelijk hebben we in de 7 jaar dat we Ultraheat hadden, deze alleen in de wintervakanties gebruikt wanneer 's nachts de gasfles leegraakte. Dan konden we op de Ultraheat verder. De kosten voor elektra kunnen heel erg oplopen tijdens zo'n wintersportvakantie, vandaar onze keuze om voor gas te kiezen. Bij alle andere koudere vakanties of weekendjes weg was de vloerverwarming voldoende om de caravan behaaglijk te houden.

Bij onze nieuwe caravan hebben we geen Ultraheat meer genomen (wel vloerverwarming), mochten we het wel missen is het natuurlijk zo ingebouwd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26699
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door Ab » ma 2 nov 2015 23:00

Ik heb ook geen enkele behoefte aan een Ultra Heat.
Om enkele redenen.
1e De gaskachel volstaat in alle gevallen.
2e Thuis verwarm ik ook niet elektrisch, Is te duur. Dus doe ik het ook elders niet.
Thuis kost het mij geld. Dat vind ik nog niet zo erg.
Elders kost het iemand anders geld. Dat vind ik erger.

Sorry hoor, maar in dit soort dingen denk ik nogal rechtlijnig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door troapel » di 3 nov 2015 00:20

Daar is toch geen sorry voor nodig Ab? Iedereen heeft zn eigen denkwijze en kan me goed verplaatsen in die van jou.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door Jaap van Duijn » di 3 nov 2015 05:32

@JAJB

Tijdens onze winter kampeer reizen staat de kachel op gas meestal geleverd door de camping - en moet je voor betalen.
We laten de Ultra heat uit - zat er in af fabriek en is alleen eens voor test gebruikt.
We zetten de kachel op thermostaat stand maximaal 3 van de 0-10 standen en de fan op automatisch.
Dat heeft vordeel dat als de kachel aanspreekt eerst lucht verwarmd word en dan de fan gaat draaien van langzaam naar snel en werkt prima.
Dus ultra heat nee nu even niet - ga mee met Ab zijn verwoording en zou het ook alleen voor nood gebruiken omdat het er toch is.

veel kampeer plezier Jaap van Duijn

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2847
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door Hans1954 » di 3 nov 2015 08:01

Ab schreef:Ik heb ook geen enkele behoefte aan een Ultra Heat.
Om enkele redenen.
1e De gaskachel volstaat in alle gevallen.
2e Thuis verwarm ik ook niet elektrisch, Is te duur. Dus doe ik het ook elders niet.
Thuis kost het mij geld. Dat vind ik nog niet zo erg.
Elders kost het iemand anders geld. Dat vind ik erger.

Sorry hoor, maar in dit soort dingen denk ik nogal rechtlijnig.
Inderdaad rechtlijnig. De gaskachel volstaat niet in alle gevallen. Bijvoorbeeld niet als die in storing vliegt. Volgens mij toch een basisregel voor de wintersport dat je back-up voor de verwarming hebt. Dan is een Ultra-Heat beter dan een goedkoop ventilatorkacheltje. Als ik mij caravan in de winter haal, is die redelijk vochtig. Dat zie je vooral goed op een hygro-meter en aan deurtjes die iets minder makkelijk openen en sluiten. Er zal dan gestookt moeten worden. Dan vind ik de Ultra-Heat gemakkelijk. Hoef ik niet naar de gasboer zo kort voor de vakantie. En dat zijn maar een paar dagen. Dat stroomgebruik elders geld kost, klopt natuurlijk. Je betaald er echter ook voor en niet zelden wordt er behoorlijk winst gemaakt op elektriciteit.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door JAJB » di 3 nov 2015 08:39

Dank voor alle reactie's/uitleg..

Heb ind nog niet de ringverwarming op de A stand gehad, ga dat volgende x proberen. Mijn ervaring bij onze oude KIP was dat wanneer je de A stand gebruikt hij soms heel lang wacht met de ringverwarming, maar wie weet werkt t bij deze KIP beter scratch.gif

Verder was t natuurlijk niet mijn bedoeling om een discussie te starten betreft de stroom rekning, t ging mijn puur om de werking/ervaringen van anderen leden knipoog.gif
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door Micky » di 3 nov 2015 08:55

Er zouden meer Vloeistofkachels geleverd moeten worden, wat een genot, ipv dit gepuzzel en gemartel awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door Ad » di 3 nov 2015 12:07

Wij gebruiken de Ultraheat nooit samen met de ringverwarming, die trekt te veel weg. Inderdad even opwarmen met gas en dan op 500 of 1000. We sluiten altijd het slaapgedeelte met de vouwdeur af, dan blijft het daar lekker koel om te slapen en lekker warm in het "woongedeelte" Overigens is de Ultraheat officieel bedoeld als extra verwarming en niet als hoofdverwarming (waar wij hem dus wel voor gebruiken). Als elektriciteit bij het stageld inzit gebruiken we hem, als we Kwh moeten betalen draaien we op gas.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2847
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door Hans1954 » di 3 nov 2015 13:43

RE.gif Ik neem aan dat je met ringverwarming het samenstel van de brandende gaskachel tezamen met de kachelventilatoren en het buizenstelsel bedoeld. Lijkt wat pietluttig, maar is zeker niet zo bedoeld. De Ultra-Heat gebruikt namelijk ook de kachelventilatoren en het buizenstelsel en is daar ook voor bedoeld. Anders dan jij beweert, schrijft Truma het volgende op zijn website: "Geheizt werden kannn mit derS-Heizung allein, gleichzeitig mit Ultraheat (3 Stufen) oder in der Übergangszeit auch mit dem Ultraheat allein" Truma waardeert dus beide systemen gelijkwaardig. Daarmee ontstaat dus de mogelijkheid te verwarmen met de volgende vermogens: 500-1000-2000-5000-7000 (en alle tussenstappen die nog mogelijk zijn). Het laat dus ook zien dat het geen bijverwarming is zoals een klein ventilatorkacheltje o.i.d. Bovendien een voortreffelijke backup voor een defecte gaskachel.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26699
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door Ab » di 3 nov 2015 16:20

Gaskachels zijn zeer betrouwbaar..
Gaan maar hoogst zelden in storing.
Hoogstens gaat na vele jaren het thermokoppel eens kapot.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2847
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door Hans1954 » di 3 nov 2015 16:51

RE.gif Spinnetjes in luchtbuizen, hoofdkraanbehuizing die uit elkaar valt enz. De Truma-service op onze wintersportcamping zie ik toch zeker 2 tot 3 keer in 13 dagen. Dus waar heb je het over?
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Test weekendje / Ultra Heat

Bericht door Micky » di 3 nov 2015 17:06

Gebrek aan onderhoud, ik kampeer 40 jaar nog nooit op vakantie een probleem gehad met de kachel......


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”