Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwarming

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Rene-ork
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 25 apr 2014 20:30

Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwarming

Bericht door Rene-ork » di 25 aug 2015 21:36

De ventilatorregeling op de Truma kachel werkte al een hele poos niet zoals het eigenlijk hoort.
De ventilator draaide maar op circa 20% van de maximum snelheid.

Afgelopen weekend toch maar eens onderzoek gedaan naar de bewuste Truma.
De eerste verdachte was de schakelaar aan de bovenzijde van de kachel. Op de schakelaar zit ook de draaiknop om het toerental in te stellen. De schakelaar verwijderd en uit elkaar gepeuterd.
image.jpg
De schakelaar.
Er was een printspoor verbrand en een van de (smd) weerstanden (6k8) was ook defect.
Alles weer in elkaar en vervangen en vervolgens de regeling getest....niks, nada, nog steeds een langzaam draaiende ventilator. scratch.gif

Daarna de ventilator achter de kachel uitgebouwd. Achter de ventilator zit een zwarte kunststof kap welke de motor afdekt.
image.jpg
De achterzijde van de ventilator.
image.jpg (38.83 KiB) 12520 keer bekeken
In deze kunststof kap zit een printje ingebouwd. Print uitgebouwd , niets aan te zien in eerste opzicht. Op deze print zit een transistor (BD677). Transistor gemeten en deze is stuk. Dit is het zwarte onderdeel wat gemonteerd is op het koelplaatje.
image.jpg
De print uit de ventilator .
Gisteren bij de lokale elektronicazaak een nieuwe transistor gekocht (1,50 €) en gemonteerd.
blij.gif blij.gif En alles werkt weer!

Nog een paar tips:

Maak de caravan spanningsloos als je de stekkers van de schakelaar en print verwijderd en weer monteerd.
In het draaimechanisme zitten twee minuscule kogeltjes. Deze springen makkelijk los ( de huiskamer in.. boos.gif )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwar

Bericht door Chris » di 25 aug 2015 21:42

Hoi Rene...

Nou.. als jij SMD weerstanden kunt vervangen ben je niet voor het eerst met elektronica bezig.
Er zullen maar weinig forummers op dit niveau kunnen werken.
Ook een tor meten al.... niet veel personen denk ik.
Dus, je hebt jezelf verraden....
Shake hands man... een soortgenoot. thumbup.gif

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwar

Bericht door Paul » di 25 aug 2015 21:48

Inderdaad erg handig als je dit soort kennis en vaardigheden hebt, scheelt bijzonder veel geld in het vervangen van onderdelen.
Voor mij al weer even geleden maar moet ook nog wel lukken. (Hoewel smd toch wel lastig blijft)

Mooi dat je hier een kort verslag van maakt, kunnen de wat minder ervaren mensen op dit gebied in potentie ook een hoop geld uitsparen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Rene-ork
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 25 apr 2014 20:30

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwar

Bericht door Rene-ork » di 25 aug 2015 22:10

Het geeft vooral een voldaan gevoel om dit soort storingen te tackelen.
De print van de schakelaar is overigens redelijk ruim van opzet dus een klein weerstandje kun je ook wel kwijt.

Leuk deze reacties. Ik lees vaak jullie berichten en verslagen. Dat was ook de reden om ook eens wat huisvlijt te posten. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwar

Bericht door Micky » di 25 aug 2015 23:35

Bedankt voor je verslag thumbup.gif een handleiding is het niet ben ik bang en dat zou wel leuk zijn, om eerlijk te zijn denk ik dat niemand die de kennis niet heeft, dit, het met behulp van je verslag nu zelf kan doen, ik iig niet en ben toch best wel handig mrgreen.gif het zou waardevol zijn als de info zo is dat iemand die met een soldeerbout kan werken, deze reparatie mbv je uitleg kan uitvoeren mrgreen.gif thumbup.gif

Kortom, kun je ook laten zien wat je nu precies vervangen hebt en welke onderdelen je nodig had? thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Rene-ork
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 25 apr 2014 20:30

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwar

Bericht door Rene-ork » wo 26 aug 2015 15:57

Ik heb helaas geen foto's gemaakt tijdens de reparatie. Toch denk ik dat "soortgenoten " best met deze info uit de voeten kunnen. Ik had namelijk haast een nieuwe schakelaar besteld maar als de transistor ook stuk is dan is dat geen oplossing. Mocht iemand nu toch een nieuwe schakelaar hebben gekocht en het werkt niet dan adviseer ik de ventilator uit te bouwen en het printje mee te nemen naar een handige Harry (Chris kan ook).
Vraag anders of men in in de winkel even de transistor kan vervangen. Dit zal je zeker de kop niet kosten.
Voor de rest kan er namelijk niet veel stuk op het betreffende printje.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwar

Bericht door Micky » wo 26 aug 2015 18:27

RE.gif

Ach geen man over boord, wellicht een volgende klus mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwar

Bericht door iemand » vr 28 aug 2015 20:31

Dit is qua electronica eenvoudig en daardoor goed te begrijpen en te repareren.

Ik heb de regeling nog nooit los gehad en daar dus nog geen foto van.
Maar hier van de regelprint. Stelt niet veel voor als je verstand van electronica hebt.
Maar ja ook niet iedereen heeft een Torx-schroevendraaier ;-)
Bijlagen
IMG-20130823-00698.jpg
IMG-20130823-00697.jpg
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwar

Bericht door graaf » za 29 aug 2015 15:52

Rene-ork schreef:De ventilatorregeling op de Truma kachel werkte al een hele poos niet zoals het eigenlijk hoort.
Op deze print zit een transistor (BD677). Transistor gemeten en deze is stuk. Dit is het zwarte onderdeel wat gemonteerd is op het koelplaatje.
.

Die transistor BD677 is toch eigenlijk een thyristor? Een halfgeleider die vrijwel alle dimmers toegepast wordt? Vroeger deed ik dat soort toepassingen (bijvoorbeeld stroboscopen) met triac's, (220 v), soms wel tot 30 A. Dan is een koelplaat geen overbodige luxe knipoog.gif
Bijlagen
ISCSEMI-BD679-pinout.jpg
ISCSEMI-BD679-pinout.jpg (11.14 KiB) 12240 keer bekeken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwar

Bericht door Chris » za 29 aug 2015 21:42

Klopt Graaf.

Veel mee gedaan vroeger.... ook optaters van gekregen.
Zo'n dubbele tor heet eigenlijk een Darlington transistor.
Die kan je niet helemaal hetzelfde meten als een gewone enkele tor hoor.
Maar dat ie "mortis" was is wel duidelijk.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

jve
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 13 okt 2017 19:22

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwar

Bericht door jve » vr 13 okt 2017 20:31

Dank voor verslag ventilator ringverwarming, ik had namelijk ook een niet werkende ventilator, waarschijnlijk defect geraakt tijdens het vervangen van ontsteking batterijen kortsluiting met het voorzijde terug plaatsen.
De BD679 was niet stuk dus de schakelaar met draaiknop gedemonteerd , daar was een printspoor verbrand (collecter) mij koste het dus een dun koperdraadje van halve cm.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwar

Bericht door WillyL » za 14 okt 2017 10:33

Bedankt voor de uitleg. thumbup.gif
Je publiek op een forum is zeer verschillend. Voor sommige zal het mandareins zijn, voor andere verstaanbare kost. Voor mijn iets tussenin.
In alle geval, indien de ventilator niet meer werkt zal ik hopelijk nog dit draadje herinneren.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

MarcelFR

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwarming

Bericht door MarcelFR » di 14 jan 2020 20:25

Hallo allemaal. Ik heb een vraagje over een soortgelijk probleem.

Ik heb hier een Trumatic S5002 of S3002 (ik weet niet precies wat het verschil is tussen deze modellen), het gaat om een model met 2 ventilatoren op de achterkant, waarvan beide ventilatoren ineens niet meer werken.

Ik heb eerst de bediening van de ventilatoren en kabelbomen getest en dat lijkt allemaal nog goed te werken. Beiden schakelen in en uit in eider geval, en ik meet bij beide dezelfde waarden als ik de regelaars (potmeters) in dezelfde stand zet. Vervolgens heb ik middels een jumpertje rechtstreeks stroom op de ventilatoren gezet en deze werken ook allebei.

Toch, als ik de boel vervolgens aansluit doen ze het niet. Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen misschien? Ik ben een beetje het spoor bijster namelijk.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwarming

Bericht door Chris » di 14 jan 2020 20:32

Ventilatoren van Truma heb je in 2 soorten.
12 Volt gelijkspanning en 230 Volt wisselspanning.
Als je de eerste variant hebt komt de gelijkspanning uit de omvormer.
Veel omvormers hebben daarvoor een aparte aansluiting, en soms een eigen zekering.

Dus de vraag, welke omvormer heb jij? ( Event. merk caravan en bouwjaar erbij)
Ik heb al vele omvormers gerepareerd en het zal echt niet de eerste zijn waar het gelijkrichtdeel gerepareerd moet worden.
Zoek eens op en maak eens foto's...
Dan kan ik je misschien wel verder helpen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

MarcelFR

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwarming

Bericht door MarcelFR » wo 15 jan 2020 00:59

Hoi Chris,

bedankt voor je reactie!

Het gaat hier om 12V uitvoering. Ik weet zo niet precies wat voor omvormer ik heb in de caravan (een Tabbert uit 1999) maar kan dit morgen wel even nakijken.

Toch lijkt het me sterk dat deze het probleem is aangezien al de overige 12V apparatuur in de caravan wel werkt en ik ook de ventilatoren aan het draaien kreeg toen ik ze rechtstreeks op de voeding aansloot, of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwarming

Bericht door Chris » wo 15 jan 2020 08:55

Ik denk dat het grootste gedeelte van de 12 volt in jou caravan wisselspanning is.
Gloeilampen werken prima daarop.

Echter, een klein deel van de omvormer maakt 12 volt gelijkspanning.
Die wordt voor de waterpompen en deze fannetjes gebruikt.
Dit is dus separaat van de verlichting etc.
Vraag..
Doen de waterpompen het wel correct??

Ik probeer mee te denken ...weet aardig goed hoe omvormers in elkaar zitten en wat ze doen.
Vandaar mijn vraag zo.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

MarcelFR

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwarming

Bericht door MarcelFR » do 16 jan 2020 23:27

Perfect hoor Chris, ik ben allang blij dat er iemand met me meedenkt.

Het duurde even, maar alles is gecheckt. De omvormer (een Miko MK140) werk gewoon, dus het is nog steeds een raadsel.

Heeft iemand nog een idee waar het aan kan liggen misschien?

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwarming

Bericht door graaf » vr 17 jan 2020 00:31

Ter ondersteuning van het verhaal van Chris. Secundaire aansluitingen 2, 3 en 4 zijn dus de 12 volt gelijkstroom; de overige wisselstroom. thumbup.gif
basis stroomschema Hymer.jpg
basis stroomschema
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwarming

Bericht door Chris » vr 17 jan 2020 14:05

MarcelFR schreef:
do 16 jan 2020 23:27
Perfect hoor Chris, ik ben allang blij dat er iemand met me meedenkt.

Het duurde even, maar alles is gecheckt. De omvormer (een Miko MK140) werk gewoon, dus het is nog steeds een raadsel.

Heeft iemand nog een idee waar het aan kan liggen misschien?
Werken de pompjes ook ??
Verlichting in een Miko is een totaal ander circuit..
De pompjes en de kachel fans zijn het gelijkgerichte deel....zit dus iets meer elektronica in.
Ik heb kort geleden nog een Miko gerepareerd ( wel ander type) , daar was ook dat deel van de pompjes en fannetjes stuk.
Foto van die Miko inside..met de defecte parts..
.
20190604_195503_resized_2.jpg
20190605_090545_resized_2.jpg
20190605_122507_resized_1.jpg
.
.
Tja, als dus de waterpompjes wel werken, dan wordt het meten geblazen.
Want helaas.. koffiedik kijken is niet mijn sterkste kant.
De fannetjes kan niet veel aan stuk, event. het regeling printje, maar dat is ook meten...
Op dat printje zit ook niet veel... alle componenten kunnen ook gemeten worden...
mits je weet wat je meet...
Beetje electronica kennis is dan wel gewenst.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

MarcelFR

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwarming

Bericht door MarcelFR » vr 17 jan 2020 20:38

Wederom bedankt voor de input heren!

Ja, de waterpompen werken, evenals een derde ventilator die je los kunt bedienen en ook onderdeel uitmaakt van de ring-verwarming (het is een erg grote caravan, deze gaat naar de vaste slaapkamer aan de andere kant van de caravan).

Daarnaast meet ik ook gewoon 12V gelijkstroom bij de ventilatoren achterop de kachel, en als ik de kabels die de ventilatoren verbinden met hun bedienings-schakelaars los maak bij de schakelaar en daarop een jumper plaats gaan de ventilatoren wel draaien (omgekeerd heb ik ook getest, als ik de kabels bij de ventilatoren los haal en meet dan zie ik dat ze in en uit geschakeld worden als ik de schakelaar aan en uit zet, en dat de weerstand omlaag gaat naarmate ik de potmeters verder open draai).

Ik ben bang dat er niets anders op zit dan de onderdelen op de printplaatjes te checken. Ik heb ooit wel een opleiding elektro-techniek gevolgd maar dat is al meer dan 30 jaar geleden en ik heb er verder nooit meer iets mee gedaan, dus dat word eerst weer even studeren.

Ik vind het alleen zo vreemd dat beide ventilatoren er op hetzelfde moment mee ophielden, dat deed mij vermoeden dat het probleem toch ergens anders zit..

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwarming

Bericht door Chris » vr 17 jan 2020 20:56

RE.gif
Dan lijkt de Miko uitgesloten als verdachte.
Nu weet ik niet of die fannetjes samen aan 1 printje zitten... maar..
Op die print zit een z.g. Darlington NPN transistor, een BD677 , die is niet hetzelfde door te meten als een gewone transistor.
Da's nou net wat jammer, zo'n Darlington power transistor is een wat lastig ding om te testen.. ja, in en output meten
Daarom...
1e Is het mogelijk om te controleren of je ingangsspanning hebt op die print..
2e Heb je ook uitgangsspanning??

Misschien systeem "Aap" gebruiken en simpel alle componenten van dat printje vervangen.
Losse onderdelen kosten weinig, vaak zijn de transportkosten hoger.
Dan heb je die mogelijkheid ook uitgesloten.

( hier zou je misschien iets meer kunnen vinden: https://www.jasicamp.nl/bouwtekeningen- ... hels/p2800 )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

MarcelFR

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwarming

Bericht door MarcelFR » vr 17 jan 2020 21:18

Beide ventilatoren hebben hun eigen printplaatjes en zijn los van elkaar te bedienen.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met in- en uitgangsspanning, maar de stroom gaat eerst naar elk van de ventilatoren, dan via een kabelboom (5 draden per ventilator/schakelaar) naar ieders respectievelijke bedienings-schakelaar en van daaruit weer terug naar de printjes van de ventilatoren (mits de schakelaars zijn ingeschakeld natuurlijk). Dus ik vermoed dat het antwoord beide keren ja is..?

Als het me niet lukt om componenten door te meten is de onderdelen vervangen inderdaad een goedkope optie. Maar ik blijf het vreemd vinden dat ze beide tegelijkertijd ophielden met werken, en dat de ventilatoren wel gewoon aangaan als ik een jumper op de kabelboom plaats aan kant waas de schakelaars normaal gesproken zitten. Sluit dit niet uit dat de onderdelen op de printjes kapot zijn..?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwarming

Bericht door Chris » vr 17 jan 2020 22:25

Dat laatste lijkt idd als er 2 printplaatjes zijn....
Onlogisch dat er dan 2 stuk zijn.
Ik dacht dat er 1 print gebruikt zou zijn.

Maar goed.... alle voor de hand liggende oplossingen zijn denk ik bedacht... er moet gemeten gaan worden.
En ik begrijp dat je hiermee vastloopt...
Dan houd het een beetje op, of je moet hulp inroepen van een electrotechneut die ook wat weet van caravans...

Tja... ik woon in de bollenstreek... is dat ver bij jou vandaan??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

MarcelFR

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwarming

Bericht door MarcelFR » za 18 jan 2020 22:01

Bedankt voor het aanbod Chris, ik zit in mid-west Friesland. Niet heel ver weg maar ook niet echt om de hoek.

Maar ik ga eerst zelf nog wel even prutsen. Het kan even duren, maar als ik iets vind of als ik er niet uitkom dan meld ik me weer thumbup.gif

Gebruikersavatar
Hans met Troll
Berichten: 232
Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
Locatie: Midden limburg

Re: Verslag reparatie ventilator ringverwarming truma verwarming

Bericht door Hans met Troll » za 18 jan 2020 23:07

ik heb er gewoon vernieuwt.......
https://www.obelink.nl/truma-bedienings ... ?sqr=truma&
5 min werk
Blauwe Trekker,witte Caravan whistle.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”