Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door duwerke » di 6 aug 2019 15:42

En ik die dacht dat mijn koelkast een probleem had door al het ijs aan het element.
Niet dus. Koelkast minder hoog zetten zal zorgen dat er minder is.
Maar voor slecht kraantjes water maakt da niet veel uit hé


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door karelV » di 6 aug 2019 18:47

RE.gif RE.gif + RE.gif

awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Dethleffertje
Berichten: 75
Lid geworden op: di 30 jun 2009 01:01
Locatie: Roosendaal

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Dethleffertje » di 28 jul 2020 21:50

Heb vorige maand (juni 2020) weer mijn beklag gedaan bij de caravandealer over het zeer warm worden van de kookplaat, omdat de koelkast zijn warmte niet kwijt kan.Vorige jaar heeft de monteur het gaatje bij de afvoer of is het aanvoer ??? aan de voorkant van de T@b 320 uitgeboord. De koelkast koelt inderdaad beter.
Ik houd inderdaad de deur weg van het rooster, maar de kookplaat blijft heel warm.
De garantie van de caravan is er over een paar weken af en een afdoende oplossing is dus niet geboden.Vandaag werd er gezegd, dat het zo'n
€ 450 00 - € 500,00 aan arbeidsloon zou kosten om en ventilatortje te plaatsen, omdat het hele keukenblok gedemonteerd mot worden.Daar beginnen ze dus niet aan.
Dus in feite is het een constructiefout van T@b.
Heb vorig jaar een brief geschreven naar de fabrikant.Deze verwees me terug naar mijn dealer in Nederland.. Het is dus een "Van het kastje naar de muur stuur" verhaal geworden.
Voel me een beetje beduveld.
Suzuki Vitara, automaat, bouwjaar 2017 met T@b 320 Metropolis,bouwjaar 2018,het Cult caravannetje. caravan.gif thumbup.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door dieseltijger » di 28 jul 2020 21:59

Haal eens het bovenste rooster los (kan je door 2 kunststof schroeven een kwart slag te draaien doen) en maak eens een foto van wat je daar aantreft. Meet ook eens de afstand van de caravanwand tot een de koelribben.

Je zou dus zoiets moeten zien bij correcte montage:
IMG_20200626_131949 (1).jpg
Die schuine plaat moet zodanig gemonteerd zijn dat er zich geen warme lucht ophoopt bij de koelkast, en het liefst ook geen gaten hebben (want dan wordt de bovengelegen kookplaat/(water)leidingwerk warm.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Dethleffertje
Berichten: 75
Lid geworden op: di 30 jun 2009 01:01
Locatie: Roosendaal

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Dethleffertje » wo 29 jul 2020 09:55

Dit is niet mogelijk bij een T@b320.
Er is maar één rooster en daar is geen ruimte achter.
Lukt me niet om de afbeelding mee te sturen die is gemaakt toen de dealer het rooster eraf had gehaald.
Suzuki Vitara, automaat, bouwjaar 2017 met T@b 320 Metropolis,bouwjaar 2018,het Cult caravannetje. caravan.gif thumbup.gif

Gebruikersavatar
dvp
Berichten: 17
Lid geworden op: di 27 dec 2016 14:47
Locatie: Leuveheim

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door dvp » wo 19 aug 2020 23:20

Extra ventilator kan een prima oplossing zijn Fendt bied dit nu als extra optie hoge koelkast.
Hyundai Tucson.1.6 Turbo. Fendt 515 SG Saphir IC Blackline

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door HenkR » vr 21 aug 2020 11:52

Met het warme weer van verleden week ook maar aan de slag gegaan met inbouwen ventilator enz. Had het al heel lang de onderdelen klaar liggen.
Is nu tijdelijk ingebouwd met oud ventilatortje van een oude computer. Maakt lawaai gelijk aan die oude koelkoffers. Kwam er wel achter dat ik achter het bovenste rooster geen ruimte heb, want de gasaansluiting loopt zowat tegen rooster aan dus voor de minder economische manier moeten kiezen met onder plaatsen en daarmee dus de lucht achter de koelkast door blazen. Ondanks kleine te snel draaiende ventilator en onderin geplaatst toch stukken betere koeling van de koelkast.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door Chris » vr 21 aug 2020 12:11

RE.gif

Dan zit jou KK toch anders ingebouwd als in mijn Knaus.
Ik kon net 2 stuks 14 cm fan's kwijt.. bovenin.
Effe die foto..
20170711_172100_resized_1.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

willyam
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 dec 2011 10:53
Locatie: gulegem w.vl B
Contacteer:

Re: Wel of geen ventilator achter koelkast plaatsen.

Bericht door willyam » za 29 aug 2020 17:08

Thei Luijten schreef:
zo 18 mar 2012 23:38
Ik heb 2 ventilatortjes geplaatst met een schakeling, waarbij ik ze parallel of in serie kan laten draaien.
De serieschakeling zorgt ervoor dat ze beiden op halve kracht kunnen draaien en je ze zodoende overdag nauwelijks hoort.
Het (onzichtbare) schakelaartje kan ik met mijn pink door het bovenste rooster bedienen.
De koelkast koelt beduidend beter met ventilator.
Groet,
Thei
hello welke schakelaar gebruik je dan en schema aub
groetjes
HOBBY Exellent 540 UL-Hyundai santa Fe 4x4

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”