12 volt aansluiten

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
LeutjeDikkie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 14 mei 2021 13:55

12 volt aansluiten

Bericht door LeutjeDikkie » vr 14 mei 2021 14:10

Hoi Hoi,

Ik wil graag mijn koelkast aansluiten via 12V als we aan het rijden zijn. Achter de auto zit een 13 polige stekkerdoos, op pool 10 heb ik 12v staan en pool 11 is massa voor pool 10. Nu zou je denken dat ik stroom in de caravan moet hebben op de koelkast maar helaas geen stroom, de 13 polige stekker van de caravan is wel bedraad op pool 10 en 11 wie kan me helpen. Als ik pool 9 aansluit heb ik verlichting in de caravan maar volgens mij doet de koelkast het dan niet.

Ik heb een Hobby 460 UFE BJ 2009

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12 volt aansluiten

Bericht door Chris » vr 14 mei 2021 14:19

Als ik het lees lijkt het goed te zijn.
Of is er een onderbreking hier of daar.

Wat je kan proberen...
Voorin je caravan zit ergens een soort broodtrommel onder het bed.
Daar komt de bekabeling van de 13 polige Jaeger binnen.
In het "boek" van jou caravan staat een plaatje met welke draad waar in die broodtrommel zit.
Meet daar eens, kijk of je daar de 12 volt geschakeld hebt.
( De automotor moet wel draaien dan en je moet ook wel zeker weten dat de geschakelde 12 volt is aangelegd in jou auto, dat is n.l. lang niet altijd standaard.)
Vanaf die broodtrommel gaat de dikkere bekabeling dan ook naar de KK achterkant.
Denk met meten ook aan slechte of kapotte bedrading.

Meten is weten... met uitsluiten van fouten zal je het "probleem" vanzelf tegenkomen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
DanielP
Berichten: 20
Lid geworden op: di 29 aug 2017 12:38

Re: 12 volt aansluiten

Bericht door DanielP » vr 14 mei 2021 14:30

Ik had ook te maken met dit probleem bij een fendt saphir 465 van 2015.
Bij mij was de spanning in de verdeelbox onder het bed wel aanwezig.
De bekabeling naar de ijskast (slimtower) was er gewoon niet.
Ik heb dus zelf een voedingskabel 2x4mm vanuit de verdeelbox naar de ijskast gelegd.
Via de verluchtingsroosters heb ik de 12v kunnen aansluiten op een daarvoor voorziene aansluiting. Ik was ook wel in het bezit van het aansluitschema van zowel caravan als ijskast.
Veel succes nog.
Toyota Avensis 1.8 cvt (2015) met Fendt Saphir 465 SQ (2015) aan de haak

LeutjeDikkie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 14 mei 2021 13:55

Re: 12 volt aansluiten

Bericht door LeutjeDikkie » vr 14 mei 2021 14:50

Dank tot zo ver ik ga eens op zoek naar de broodtrommel met draden onder het bed.
12volt heb ik al in de contactdoos van de auto en deze is geschakeld via het contact .

Ik kom er op terug als het gelukt is thumbup.gif

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: 12 volt aansluiten

Bericht door sindaco » vr 14 mei 2021 14:59

in onze fendt was het net zoals DanielP schrijft wel alles komt binnen in het broodtrommeltje, maar fendt had de koelkast gewoon op de continu stroomdraad zitten vanaf de aansluiting bij de omvormer in de kleerkast.

dus trok die op 12 volt nog steeds de accu leeg. ( indien aangekoppeld )

ik heb vanaf het trommeltje een dikke kabel getrokken naar de omvormer ruimte en de 12 volt koelkast kabel die er wel was daar op aangesloten.
en dus los gemaakt van de continu aansluiting.

misschien ligt er wel een kabel vanaf de koelkast naar ergens???
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12 volt aansluiten

Bericht door Chris » vr 14 mei 2021 17:39

Ik denk dat TS geen grote KK in zijn Hobby heeft.
En.... in mijn Hobby 2012 met wel een grote KK zat dat wel aangesloten.
Dus... het zou bij TS ook aangesloten moeten zijn.
Later zijn meerdere fabrikanten die KK ind niet meer op 12 volt aan gaan sluiten omdat het toch maar zeer beperkt werkte en er veel teveel "gezeur" over was bij de dealers.
Advies toen: Stook op gas onderweg na inbouw van een Crash Sensor.

Zoek die "broodtrommel" en controleer/ meet..
Ik begreep al dat je een meter hebt en er mee om kan gaan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: 12 volt aansluiten

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 14 mei 2021 18:42

Gelukkig is de “grote” koelkast in onze dethleffs wel aangesloten op de 12 v nu staat die ook maar een goede anderhalve meter van de dissel af dus relatief korte kabels naar de stekker
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: 12 volt aansluiten

Bericht door WillyL » vr 14 mei 2021 20:11

[re.gif] korte afstand?
Dat is nog niet gegarandeerd. Bij mijn Dethleffs gaat de dikke draad vanaf het vooronder eerst naar de kleerkast recht/midden en vandaar naar de koelkast links/midden, dus zeker 2,5 meter*2 (+&-) te lang. Ik heb nu 2extra draden getrokken vanaf het vooronder. Dat scheelde meer dan een halve Volt aan de koelkast.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: 12 volt aansluiten

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 14 mei 2021 20:54

Oké, dan toch eens de verdeeldoos opsnorren dus die vanaf de stekker komt eens oijken waar de kabel naar binnen gaat ik verwacht eigenlijk ergens onder de keuken
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: 12 volt aansluiten

Bericht door WillyL » vr 14 mei 2021 21:59

Ter info, er zijn in mijn DLS zo meerdere plaatsen waar die 12 verdeeld wordt, dus afhankelijk van de uitvoering! Het kan ook dat DLFS op 10 jaar het schema aangepast heeft.
1/ in het midden vooronder, van de dissel en trekhaak, daar zit heel veel, ook voor de rijverlichting ed.
2/ in de kleerkast rechts tegen de achterwand (zijwand van de caravan) zit de omvormer, hier komt de geschakelde 12v toe en vertrekken enkele andere draden naar alle punten
3/ in dezelfde kleerkast maar onder de legplank , daar wordt nog het een en het andere verdeeld
4/ in de keukenkast, onder de onderste lade op de vloer, daar zit weerom een verdeeldoos waar de leidingen vanuit de kleerkast ook toekomen, waaronder de permanente 12v voor allerhande lampje (oa die voor de koelkast) EN een voor de permanente 12v gebruikt voor de 12v voor het verwarmingselement van die koelkast. Dat is trouwens de dikste draad.
Ik heb dus ede extra leiding gelegd van het vooronder rechtstreeks naar die verdeeldoos in de keukenkast.
Ik heb er trouwens geen zekering op gevonden, maar kan me erin vergissen. DLS vertrouwt denk ik op de zekering van de auto.
Die extra leiding leggen ging vrij eenvoudig, langs de achterkand van de zitbanken, en onder door de koelkast, daar zit bij mij een vorm van tunnel omdat er een uitsparing is voor de wielkast., niks boren van gaten ed., gewoon doorduwen en trekken...

Alle verdeeldoosjes voor 230 zijn groter (grijs) en duidelijk gelabelled. Die draden zijn meestal wit, die van 12 v zwart (en wit+rood intern), maar er zijn enkele uitzonderingen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: 12 volt aansluiten

Bericht door JRijkmans » za 15 mei 2021 14:06

Toen wij onze Fendt kregen was de koelkastdraad in het verdeelkastje voor in de caravan aangesloten op pool 9. De draad van de kk aangesloten op 10 en alles werkte. Later hoorde ik van een monteur bij de dealer dat Fendt dit standaard zo heeft. Zoals eerder al geschreven moet er in de auto wel een geschakelde aansluiting zitten op pool 10.
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 12 volt aansluiten

Bericht door Ab » za 15 mei 2021 21:38

Dat klopt. Fendt heeft jarenlang pool 10 niet aangesloten voor koelkast gebruik.
Mogelijk nu nog steeds niet, maar daar ben ik niet zeker van.
De aansluiting was bij Fendt altijd vlgs de norm, en die houdt geen rekening met ën koelkast op 10.
In mijn vorige Diamant heb ik het ook effe omgebouwd van pool 9 naar 10.
Weinig gebruik van gemaakt overigens.
Op gas werkte de koelkast 3 x beter.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: 12 volt aansluiten

Bericht door WillyL » zo 16 mei 2021 11:02

Ik herinner me ook dat ik bij mijn Dethleffs de 9/10 heb moeten ompluggen in het vooronder. Dat is zowat het eerste wat ik toen gedaan heb om de geschakelde spanning op de koelkast te krijgen en omgekeerd voor de binnenverlichting en pomp.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: 12 volt aansluiten

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 16 mei 2021 15:54

WillyL schreef:
vr 14 mei 2021 20:11
[re.gif] korte afstand?
Dat is nog niet gegarandeerd. Bij mijn Dethleffs gaat de dikke draad vanaf het vooronder eerst naar de kleerkast recht/midden en vandaar naar de koelkast links/midden, dus zeker 2,5 meter*2 (+&-) te lang. Ik heb nu 2extra draden getrokken vanaf het vooronder. Dat scheelde meer dan een halve Volt aan de koelkast.
Jep heb eens gekeken, vanaf de stekker gaat de kabel net achter de disselbak door de vloer naar binnen daar zit een verdeelpunt. Vandaar gaan er 2 draden (rood en zwart) rechtstreeks naar de koelkast de rest gaat weer door de vloer naar buiten en onderlangs naar respectievelijk de achterverlichting en de meterkast, zomaar te benoemen..
Dus korte kabels want de koelkast staat maar een goede meter van de disselbak af gemonteerd..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: 12 volt aansluiten

Bericht door Ron » zo 16 mei 2021 19:33

WillyL schreef:
zo 16 mei 2021 11:02
Ik herinner me ook dat ik bij mijn Dethleffs de 9/10 heb moeten ompluggen in het vooronder. Dat is zowat het eerste wat ik toen gedaan heb om de geschakelde spanning op de koelkast te krijgen en omgekeerd voor de binnenverlichting en pomp.
nu je het zegt.
Volgens mij heb ik dat toen ook bij onze Dethleffs moeten doen.
dat was dan wel 22 jaar geleden.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: 12 volt aansluiten

Bericht door WillyL » zo 16 mei 2021 20:57

[re.gif] net dubbel zolang geleden dus knipoog.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”