Autark Hobby met Victron ppp30

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Hobby-Peter
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 26 nov 2017 14:03

Autark Hobby met Victron ppp30

Bericht door Hobby-Peter » di 27 mar 2018 21:42

Is er iemand die mij kan helpen met onderstaande:

Ik wil een Mover (reich easydriver 1.8) monteren op mijn hobby 540Ul uit 2015. Daarvoor wil ik een Victron ppp 30Ah Peak Power accu gebruiken. Ik heb voor deze gekozen zodat omdat deze licht in gewicht is, een power uitgang heeft voor de mover en een Domestic uitgang heeft voor een Autark oplossing.

De mover aansluitingen wijzen voorzich.

Echter de Autark aansluitingen op de Hobby Lichtsteuer system ligt wat moeilijker. Na veel speur werk ben ik tot onderstaande oplossing gekomen:

Afbeelding

Wat is jullie mening hierover? Aangezien de aansluitingen van het Lichtsteuersystem zeer sumier omschreven zijn.

Zonder Auatark is de constante 12 v vanaf de auto aangesloten op de aansluitingen S41. Wat moet ik hiermee, afdoppen en niet gebruiken?

Elke hint is welkom.

gr. Peter

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 20811
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Autark Hobby met Victron ppp30

Bericht door Chris » di 27 mar 2018 22:12

In mijn vorige caravan, een Hobby uit 2012, ben ik met een vergelijkbaar verhaal bezig geweest, andere accu alleen.
Daarvoor heb ik mijn dealer, Hobby Nl, Hobby DE gevraagd om gegevens en schema's.
Nooit iets mogen ontvangen, mijn dealer wist het niet en Hobby NL liet niets van zich horen, Hobby DE schreef dat ik naar mijn dealer moest gaan.
Cirkel rond, einde verhaal.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 18836
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Autark Hobby met Victron ppp30

Bericht door PD » di 27 mar 2018 22:14

Geen idee hoe je het aansluit; ik heb het bij onze tandemasser door Coppens laten verzorgen.
Voor € 75,- werkt het met een eenvoudige tuimelschakelaar knipoog.gif Wie weet willen ze het je vertellen wanneer je belt met de werkplaats...
Fendt Brillant 650 TF getrokken door een Land Rover Discovery-4 HSE 3.0 SDV6

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 20811
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Autark Hobby met Victron ppp30

Bericht door Chris » di 27 mar 2018 22:20

Idd, met een extra "losse" schakelaar, dat is wat ik ook destijds te horen kreeg.
Echter, dat is niet wat de lichtstuurunit zou moeten kunnen.
Helaas, dat schema is met vaagheden omwikkeld.
Dus hoe het kan ?? wat wel kan...de extra schakelaar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

graaf
Berichten: 1710
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Autark Hobby met Victron ppp30

Bericht door graaf » wo 28 mar 2018 02:23

Hobby-Peter schreef:Is er iemand die mij kan helpen met onderstaande:

Ik wil een Mover (reich easydriver 1.8) monteren op mijn hobby 540Ul uit 2015. Daarvoor wil ik een Victron ppp 30Ah Peak Power accu gebruiken. Ik heb voor deze gekozen zodat omdat deze licht in gewicht is, een power uitgang heeft voor de mover en een Domestic uitgang heeft voor een Autark oplossing.

De mover aansluitingen wijzen voorzich.
Echter de Autark aansluitingen op de Hobby Lichtsteuer system ligt wat moeilijker. Na veel speur werk ben ik tot onderstaande oplossing gekomen:
Wat is jullie mening hierover? Aangezien de aansluitingen van het Lichtsteuersystem zeer sumier omschreven zijn.
Zonder Auatark is de constante 12 v vanaf de auto aangesloten op de aansluitingen S41. Wat moet ik hiermee, afdoppen en niet gebruiken?
Elke hint is welkom.

gr. Peter
@ Hobby-Peter,
Als ik het goed begrijp kan de 12 volt van de auto rechtstreeks op zo'n Vitron? Dus er hoeft geen booster(b.v. Schaudt) tussen om de 12 volt= om te zetten naar 14,4 volt = meer tussen?
En hij wordt aan gesloten op pennen 10 en 11 zodat er alleen bij draaiende motor spanning wordt afgegeven via poort 40
Volgens mij zit er een foutje in de tekening; de tekst van poort 39 en 40 zijn omgewisseld! Temeer ook dat bij die bedrading 1,5 mm2 staat...hmmmm...ik zou 2,5 of zelfs 4 mm2 aan houden. scratch.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1633
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Autark Hobby met Victron ppp30

Bericht door witjesm » wo 28 mar 2018 10:39

Ik snap niet dat het bij veel caravans zo ingewikkeld is. In mijn caravan zit een redelijk standaard Schaudt CVS 409 systeem een daar kan de Accu gelijk op worden aangesloten. Ik heb alleen losse draden naar de mover sturing en de 230V inverter. In mijn geval zit mijn SuperB Epsilon direct op het systeem en wordt daarmee direct door de 230V of via de ingebouwde booster via PIN 10 geladen. Tegelijkertijd zorgt de accu er voor dat wanneer de 230V wegvalt dat alles gewoon op de accu spanning blijft werken vergelijkbaar met UPS.
Bijlagen
Schaudt 409 CSV schema.PNG
Schaudt 409.PNG
Schaudt 409.PNG (76.85 KiB) 1807 keer bekeken
BMW 435xd Cabrio of Range Rover Sport 5.0 Dynamic AB met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1633
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Autark Hobby met Victron ppp30

Bericht door witjesm » wo 28 mar 2018 10:54

Misschien kan je een 409 CVS voor je bestaande installatie zetten en het accu lader en booster gebruiken voor de accu. Heb je gelijk een 28Amp lader op je accu.

PS er staat er een op MP zie link.

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
BMW 435xd Cabrio of Range Rover Sport 5.0 Dynamic AB met Eriba Nova S485

Hobby-Peter
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 26 nov 2017 14:03

Re: Autark Hobby met Victron ppp30

Bericht door Hobby-Peter » wo 28 mar 2018 20:11

@witjesm
In principe is het ook niet moeilijk. Het probleem zit m echter in het feit dat Hobby en Toptron (de producent van het Lichtstuursysteem) geen informatie vrijgeven over het systeem. Hierdoor is iereen genoodzaakt naar een dealer te gaan en alleen officiele oplossingen aan te schaffen of zoals hierboven omschreven een extra relais aan te brengen.

Waarom een extra relais als het systeem het ook kan. Echter ben ik niet 100% zeker over de aansluitingen.

@graaf
De Victron heeft een aparte "laad' ingang, geschikt voor auto of zonnecellen. hiermee wordt de accu geladene met een maximale laadstoom van 7A. Met een lengte van ongeveer een meter zou 1,5mm2 voldoende moeten zijn.

De tekst is juist. S40 is aangesloten op de 13 polige stekker naar de auto. S39 is vervolgens een 12V uitgang tbv de lader zoals deze ook wordt gebruikt bij de 'orginele' Autark oplossing van Hobby.
S41 is de aansluiting voor de accu zelf (domestic). Deze is uitgevoerd met 2 x 2,5mm2 per pool voor de hogere stroom.

Hobby-Peter
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 26 nov 2017 14:03

Re: Autark Hobby met Victron ppp30

Bericht door Hobby-Peter » zo 22 apr 2018 10:19

Schema aangepast en de s39 gebuikt om twee relais te schakelen. Op s39 komt immers 12v te staan als er spanning binnenkomt op s40. Deze S40 wordt gevoed vanaf de auto stekker (pin 10/11). Uiteindelijk de relais geplaatst tussen S41 en de voedende kabel vanaf de auto stekker pin 9/13.
Pin 10/11 zijn geschakeld via contact slot zodat de Victron alleen geladen wordt als het contact aanstaat. Daarnaast zal alleen de auto accu gebruikt worden als het contact aanstaat. Indien het contact niet aanstaat wordt de de caravan gevoed door de Victron.

Afbeelding
Bijlagen
Autark_Victron_PPP30Ah.pdf
(49.01 KiB) 89 keer gedownload

Hobby-Peter
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 26 nov 2017 14:03

Re: Autark Hobby met Victron ppp30

Bericht door Hobby-Peter » do 26 apr 2018 22:52

Het schema nog iets aangepast. Zit nu aangesloten zoals de laatste versie.
De relais en laadkabel tbv de Victron rechtstreeks aangesloten op 10/11.

Werkt perfect.Afbeelding

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 89
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Autark Hobby met Victron ppp30

Bericht door Xander83 » ma 19 apr 2021 16:24

Een oud topic een schopje geven, aangezien ik bezig ben allerlei info bij elkaar te rapen en bundelen voor onze Hobby.

disclaimer: ik weet niet hoe actueel de informatie in dit draadje nog is!

Ik zie in dit schema dat de car/solar van de Victron is aangesloten op de constante stroom van de auto.
Loopt hierdoor niet de accu van de auto leeg?
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019 / Hobby 560 KMFe 2002

Gebruikersavatar
Frahazek
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 2 jan 2015 15:39
Contacteer:

Re: Autark Hobby met Victron ppp30

Bericht door Frahazek » wo 21 apr 2021 20:43

PD schreef:
di 27 mar 2018 22:14
Geen idee hoe je het aansluit; ik heb het bij onze tandemasser door Coppens laten verzorgen.
Voor € 75,- werkt het met een eenvoudige tuimelschakelaar knipoog.gif Wie weet willen ze het je vertellen wanneer je belt met de werkplaats...
Dag Hans,

Heb je deze Victron nu ook in je Fendt geplaatst? Wij wilden dat vandaag ook in onze Fendt laten doen bij een klein caravanbedrijfje maar die zei dat er zoveel aansluitingen voor de 12v in zaten dat hij er een speciale schakelaar met voeding voor nodig had en die had die niet op voorraad. Weet eigenlijk niet wat voor schakelaar dat dan zou moeten zijn jij wel en weet je nog of Coppens veel aanpassingen moest doen want dan mail ik hen even met de vraag of zij het kunnen.
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 18836
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Autark Hobby met Victron ppp30

Bericht door PD » wo 21 apr 2021 20:48

[re.gif]
Wat Coppens destijds heeft gedaan, weet ik eerlijk gezegd niet. In de Brillant is Autark af-fabriek standaard icm een YellowTop, dus ik kan je helaas niet helpen.

Het lijkt erop dat je caravanbedrijfje er een relaisschakeling aan wil toevoegen.
Fendt Brillant 650 TF getrokken door een Land Rover Discovery-4 HSE 3.0 SDV6

Gebruikersavatar
Frahazek
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 2 jan 2015 15:39
Contacteer:

Re: Autark Hobby met Victron ppp30

Bericht door Frahazek » wo 21 apr 2021 21:01

[re.gif]

Dank voor je snelle antwoord. Stuur ik Coppens in ieder geval een mailtje om te vragen of ze me verder kunnen helpen
Laatst gewijzigd door Trina op wo 21 apr 2021 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 18836
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Autark Hobby met Victron ppp30

Bericht door PD » wo 21 apr 2021 21:04

[re.gif]
Jullie toeren nu toch door Oost-Brabant..... wellicht Van Eijk in Hapert even contacten (Fendt en Kabe dealer).
Fendt Brillant 650 TF getrokken door een Land Rover Discovery-4 HSE 3.0 SDV6

Gebruikersavatar
Frahazek
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 2 jan 2015 15:39
Contacteer:

Re: Autark Hobby met Victron ppp30

Bericht door Frahazek » wo 21 apr 2021 21:47

Edit Trina: Lees even de quote regel.
[re.gif]
We zitten nu op de Veluwe en gaan eind volgende week naar Swalmen (Limburg). Zag dat er in Echt ook een Fendt dealer zat dus zoek daar eventueel ook nog wel even contact mee
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid

Hobby-Peter
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 26 nov 2017 14:03

Re: Autark Hobby met Victron ppp30

Bericht door Hobby-Peter » di 27 apr 2021 10:37

@Xander83

Via s40 wordt geconstateerd dat het auto contact is ingeschakeld. Pas daarna wordt de constante stroom van de auto middels relais 87 op S41 geschakeld.

Zolang het auto contact niet ingeschakeld is wordt er dus stroom gehaald uit de domestic uitgang van de PPP.

De constante stroomdraad is in de meeste moderne auto's afgezekerd op 30a terwijl de geschakelde stroom afgezekerd is op 15A.

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 89
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Autark Hobby met Victron ppp30

Bericht door Xander83 » di 27 apr 2021 23:30

[re.gif]
U heeft helemaal gelijk. Het staat er zelfs bij: contact gestuurd.
Heb dit ten onrechte bij de tekst eronder gerekend stom.gif [aschrik.gif]
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019 / Hobby 560 KMFe 2002

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”