Trekauto 560 KMFE

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door daniel1975 » za 17 jul 2021 19:30

rutgerg schreef:
vr 16 jul 2021 11:08
Eigenlijk wil je voor zo'n caravan (zeker voor een 560) gewoon een auto van formaat BMW X3/Volvo XC60 met minimaal 2000kg toegestaan trekgewicht hebben, tenminste ik dan ;-) .
Zo zit ik er ook in. Rij nu met een Knaus 450 achter een V60 en erg blij met de stabiliteit nu ik de optimale belading heb gevonden (al zou de vering iets stugger mogen achter).
Met een Golfje gaat het ook prima, maar mist dan wel de rust die je nu hebt. Voor kortere ritten niet erg, maar 7-8uur achter het stuur wel zo comfortabel.
Voor een 560 zou ik inderdaad ook graag een auto hebbem die 2.000 mag hebben.

Jstevens
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 12:04

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door Jstevens » zo 18 jul 2021 00:39

Ik heb beide Renaults gehad. Megane 1.5dci station uit 2013. Mocht 1500 kg trekken. Heb een kip 50 tdb met max gewicht van 1700. Deze terug gezet naar 1500 kg. Ben er 3 jaar mee op vakantie geweest incl. Twee fietsen op dissel en een achterop. 95km/h was wel de max qua stabiliteit en vrachtwagen inhalen gaf wat onrust. Hierna een talisman 1.5 dci, mocht 1700 kg trekken. Moest ik trouwens wel e rijbewijs erbij halen omdat eigen gewicht van de auto hoger was als de megane. De talisman lag wat stabieler dan de megane maar vermogen was hetzelfde. Mtm waar nogal eens naar wordt verwezen zie ik niet als probleem maar juist flexibiliteit. Ik heb nog nooit de auto vol beladen tot het max laad gewicht en dan ook de caravan tot max beladen. Ik neem dan ook geen zak aardappelen mee knipoog.gif . De talisman heeft mijn voorkeur, maar meer omdat deze ruimer is en je zo wat meer gewicht in de auto kunt pakken. Succes met je keuze, het zijn erg fijne en luxe auto’s
Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door Henri Berends » zo 18 jul 2021 08:08

Zie dat de huidige trekker een Rexton is. Die mag 3200 kg trekken. Met een keuze naar een Megane ga je qua kilo's een flinke stap terug. Kilo's en motorvermogen. Twijfel ook of dat verstandig is. Veiligheid staat immers voorop.

Recent ook mijn trekker verkocht. Dit was een LandCruiser die 3500kg mocht trekken..... Heb voor zijn vervanging wel de focus gelegd naar iets degelijks. Een echte terreinwagen zou het niet meer worden, maar wel minimaal een SUV met AWD. Rij geheel privé. Keuze is gemaakt en vervolgens de zoektocht. Ben nu aan het wachten op de aflevering van een jonge occas. Volvo XC60 D4 AWD. Leeggewicht 1770kg. 190 pk en 400nm. en mag 2400kg aan de trekhaak. Caravan is 1800kg.
De eerste km. moeten nog gereden worden. Ben erg benieuwd naar de vering.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

melvin076
Berichten: 3
Lid geworden op: do 8 jul 2021 11:35

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door melvin076 » do 22 jul 2021 11:21

Ja inderdaad. Ik heb ook de keuze om geen auto te kiezen maar een compensatie.
Dan word het waarschijnlijk een Volvo V70/XC70 van een paar jaar oud. D5/2.4D kom je volgens mij ook niets tekort.

allemaal luxe problemen en afwegingen.. tijd zal het leren wat het beste is

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door Keesje » do 22 jul 2021 11:33

Persoonlijk wil ik nooit meer een Franse of Italiaanse auto hebben vanwege zeer slechte ervaringen hiermee.
Denk eens aan een Mazda CX-5 van 2,5 liter.
Deze mag 2000 kg trekken en dan houd je nog wat over in de bergen bijvoorbeeld.
Ik zou ook nooit een auto kopen wiens trekgewicht gelijk ligt aan het laadvermogen van de caravan.
Maar dit bovenstaande is mijn persoonlijke mening hoor!

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door Gemineye » do 22 jul 2021 11:37

Keesje, op zich begrijp ik je terughoudendheid ten opzichte van bv Franse auto’s best wel hoor! Die hebben er in de jaren 90 en begin deze eeuw best wel een potje van gemaakt hier en daar.

Echter, ons hele wagenpark op de zaak bestaat uit Renault en natuurlijk is er wel eens een dingetje, maar de huidige generaties Renault zou ik qua betrouwbaarheid ruimschoots verkiezen boven wat het VAG concern het laatste decennium van z’n lopende band laat komen. Dat is écht veranderd!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
W212
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 21 sep 2018 15:55

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door W212 » do 22 jul 2021 11:59

Wij zijn, soort van noodgedwongen, paar jaar geleden met een Megane 1.5dci en onze toenmalige caravan (Hobby 540 UK max 1500 kg) naar Italië geweest. Vracht surfspullen op het dak van de auto, veel gewicht in de kofferbak, maar ik doe het nooit weer. Motor kan het prima aan, in principe krijgt bijna elke motor tegenwoordig een caravan via de snelwegen wel door de Alpen heen. Maar stabiliteit was een drama, moest echt op eieren rijden en ik had donders zorgvuldig geladen. Met een Octavia combi zijn we naar België geweest voor een lang weekend, zelfde verhaal. Ook te licht. De Superb daarentegen is ons prima bevallen, met hulpveren weliswaar en veel gewicht in de kofferbak, maar dat liep echt prima. Huidige Passat en hiervoor de C klasse is/was nog veel beter overigens, daar voel je de caravan eigenlijk nauwelijks bewegen, ook niet bij inhalen. Leeggewicht van de auto beetje in de buurt van max gewicht van de caravan, dat lijkt (voor) mij wel een aardige richtlijn.

We hebben nu 2,50 breed, hiervoor dus 2,30. Daar merk je alleen in dorpjes soms wat van, maar dan vooral gevoelsmatig ook denk ik, verder maakt et niet zoveel uit. Binnen in merk je het wél!
2022 BMW G21 330e M-sport & Knaus Südwind Premiumline 550 FSK

Kipvriend
Berichten: 157
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door Kipvriend » do 22 jul 2021 12:53

Wanneer het beladen gewicht van de aanhanger zwaarder is dan het ledige gewicht van het trekkend voertuig is het eigenlijk al een NO GO, dus niet doen.
Vraag me zo wie zo af of de gekozen combinatie fijn zal rijden, zeker op de snelweg, doch ook in glooiend gebied.
En dan heb ik het nog niet over het wegrijden op een helling.
Zou zeker kiezen voor een zwaarder trekkend voertuig.
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door rutgerg » do 22 jul 2021 14:02

[re.gif] beetje kort door de bocht redenatie. Een VW Passat station weegt leeg +/- 1550 kg maar daar kan je makkelijk een caravan van 1600/1700kg achter hangen hoor. En zo zijn er nog legio voorbeelden.
Je rijdt namelijk nooit met het ledig gewicht van het voertuig rond… tel hier zo maar nog een 3 honderd kilo bij op minimaal.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door Keesje » do 22 jul 2021 19:31

Hai W212,

Ik heb ook de Skoda Superb in gedachten gehad.
Een geweldige en mooie auto die zelfs beter uit de testen komt dan de VW Passat.
Maar ik ben al wat ouder dus is de keuze toch uiteindelijk op de Mazda CX-5 terechtgekomen.
Want deze heeft een hogere instap!
Gefeliciteerd met deze mooie auto.

Mvrgr.Kees

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door Hendrik S » do 22 jul 2021 21:35

rutgerg schreef:
do 22 jul 2021 14:02
[re.gif] beetje kort door de bocht redenatie. Een VW Passat station weegt leeg +/- 1550 kg maar daar kan je makkelijk een caravan van 1600/1700kg achter hangen hoor. En zo zijn er nog legio voorbeelden.
Je rijdt namelijk nooit met het ledig gewicht van het voertuig rond… tel hier zo maar nog een 3 honderd kilo bij op minimaal.
Leeg kan je namelijk niet rijden dan zit er geen chauffeur in stom.gif
2 a 3 personen + volgetankt +-65l en wat spullen voor een weekend kom je al rap aan +- 300 kg
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door rutgerg » do 22 jul 2021 21:44

[re.gif] dat zeg ik
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door mark m » do 22 jul 2021 22:03

Kipvriend schreef:
do 22 jul 2021 12:53
Wanneer het beladen gewicht van de aanhanger zwaarder is dan het ledige gewicht van het trekkend voertuig is het eigenlijk al een NO GO, dus niet doen.
Vraag me zo wie zo af of de gekozen combinatie fijn zal rijden, zeker op de snelweg, doch ook in glooiend gebied.
En dan heb ik het nog niet over het wegrijden op een helling.
Zou zeker kiezen voor een zwaarder trekkend voertuig.
Wat een onzin!

Auto's die 3500kg mogen trekken (Landrover, Landcruiser, Ford F150, Dodge Ram, enz.) Wegen leeg echt geen 3500kg, sommigen zelfs 1000kg lichter...

Ik snap dat je voorzichtig moet zijn en een caravan wat anders is dan een zware tandemasser, maar we moeten hierin ook niet overdrijven.


In mijn eigen situatie is het Ledig gewicht van de auto 1400kg met een 1600kg beladen caravan aan de haak. Dat gaat echt dikke prima!
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door stoney33 » do 22 jul 2021 22:08

Ik heb een 560KMFE gehad met als trekker een Audi A6 avant (2.0 tdi). Ik vond dit zelf geen prettige combi. Dweilde alle kanten op. Heb de 560 omgeruild voor Fendt 510, die weliswaar iets zwaarder was maar veel stabieler op de weg lag

Groet, Rob


Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

Shelter+
Berichten: 16
Lid geworden op: za 17 apr 2021 21:12

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door Shelter+ » do 22 jul 2021 22:14

beetje off-topic, dat wel, maar soms zie je een complete volksverhuizing voorbijkomen. als je op vakantie alle luxe (mee) wilt die je thuis ook hebt, waarom zoek je het dan elders?

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door Hendrik S » do 22 jul 2021 22:22

[re.gif]

Het Belgisch / Nederlandse K U T weer blij.gif en weg zijn wij thumbup.gif
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door Micky » do 22 jul 2021 22:57

Shelter+ schreef:beetje off-topic, dat wel, maar soms zie je een complete volksverhuizing voorbijkomen. als je op vakantie alle luxe (mee) wilt die je thuis ook hebt, waarom zoek je het dan elders?
Tja, als je dat niet begrijpt…..


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

JJG
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 30 jul 2014 14:45

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door JJG » ma 26 jul 2021 16:35

Ik denk niet dat de Talisman ideaal is met een benzinetank inhoud van slechts 47 liter? Volgens mij rijd je dan van pomp naar pomp met een (flinke) caravan erachter?

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door rutgerg » di 27 jul 2021 09:20

[re.gif] Had ik ooit met de outlander phev... 45 liter tank waarvan maar iets minder dan 40 liter bruikbaar was. Ding reed 1/6 1/7 met de caravan erachter waardoor je iedere 240km bij de pomp stond. Niet echt ideaal nee.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door ArnoM » di 27 jul 2021 09:31

Shelter+ schreef:
do 22 jul 2021 22:14
beetje off-topic, dat wel, maar soms zie je een complete volksverhuizing voorbijkomen. als je op vakantie alle luxe (mee) wilt die je thuis ook hebt, waarom zoek je het dan elders?
Ik denk dat deze reactie hoofdzakelijk gevoed wordt door de manier van kamperen die jullie zelf bedrijven?
Met een Shelter?
Dat is natuurlijk niet te vergelijken met een 560 KMFe.
Iemand die een 560 KMFe gaat gebruiken zal iets meer meenemen en confort willen dan een Shelter gebruiker.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

lmleguen
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 20 okt 2017 16:02

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door lmleguen » za 7 aug 2021 16:59

rutgerg schreef:
di 27 jul 2021 09:20
[re.gif] Had ik ooit met de outlander phev... 45 liter tank waarvan maar iets minder dan 40 liter bruikbaar was. Ding reed 1/6 1/7 met de caravan erachter waardoor je iedere 240km bij de pomp stond. Niet echt ideaal nee.
Ik weet niet met welke snelheid u rijdt, maar ik haal 1:11 waarbij de regeneratie tijdens dalen energie genereert. Met gemak rijden wij met onze Outlander 500km met een volle tank. Maar wel met een snelheid van 90..100km/uur. Het verbruik neem kwadratisch als functie van de snelheid, dus boven de 100 gaat dat rap!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door deusjevo » za 7 aug 2021 17:14

[re.gif]
Ik neem aan dat dat verbruik zonder caravan is?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door rutgerg » za 7 aug 2021 20:44

[re.gif] [re.gif] snelheid met caravan ligt meestal tussen de 105-110 km/h op de teller. Caravan die we destijds achter de outlander hadden woog zo’n 1550kg.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door Xander83 » di 17 aug 2021 09:50

Afgelopen vrijdag zijn wij teruggekomen van 2 weken Italie met een 560KMFe achter een Karoq.
In de caravan alleen het linnengoed en wat zaken in de koelkast.
De rest allemaal in de auto (nu nog kofferbak en achterbank, maar er komt zeker een dakkoffer bij)
Omdat het Italie was geen voortent mee maar een zakluifel.
Fietsen voorop de dissel (2 kinderfietsen) en een vouwfiets achter het toilet., en 2 gasflessen in de disselbak.
77kg op de kogel (gewogen met een personen weegschaal) en heb de hele weg 90-95 aan kunnen houden op de teller.
Het enige waar ik last van had waren inhalende touringcars en bestelwagens met vierkante bak achterop.

Terugweg idem dito.

Deze caravan is wel gevoelig voor overmatig spoorvorming in het wegdek waar hij nog wel eens wil zoeken.
En in bochten gewoon de snelheid aanpassen.
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Trekauto 560 KMFE

Bericht door Henri Berends » di 17 aug 2021 11:12

[re.gif] Snel voorbij razende bestelbusjes of voor je rijdende tankwagens en autotrailers vragen van de bestuurder van de trekker scherpte.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”