Welke automaat?
Re: Welke automaat?
wat een gekrakeel hier weer...... zou het niet zomaar zijn dat er een is die hier voor zich zelf, bepaald... Volgens mij heet hij Jan.
Re: Welke automaat?
Het ligt er ook aan wat je doet met je auto..
De mijne moet vrij regelmatig heel hard werken.
Soms met een tonnetje of 4-5 erachter, en dan ook nog rangeren vooruit- achteruit.
Dat is niet gezond voor koppelingsplaten.
Of die achter een pedaal zitten, of in een DSG bak maakt niet veel uit, het gaat op relatief korte termijn gewoon naar de kloten.
Je hebt daarvoor een automaat met koppelomvormer gewoon nodig.
Omdat dit een caravanforum is, en er dus achter auto's wel eens grote caravans gehangen worden neem ik aan, heeft alleen om die praktische reden een automaat met koppelomvormer mijn voorkeur. Met liefst ook een vergrote oliekoeler.
Waar ik ook weer niet mee wil zeggen, dat een DSG bak niet kan.
Alleen moet je dan niet teveel gekke dingen gaan doen in de prut met de caravan of zware aanhanger erachter.
Tenzij je heel veel gevoel voor techniek hebt, en weet wat er gebeurt daar voor in de auto, en daar rekening mee houdt.
Comfort is geen issue in dit verhaal.
Het rijdt allebei uitstekend.
De mijne moet vrij regelmatig heel hard werken.
Soms met een tonnetje of 4-5 erachter, en dan ook nog rangeren vooruit- achteruit.
Dat is niet gezond voor koppelingsplaten.
Of die achter een pedaal zitten, of in een DSG bak maakt niet veel uit, het gaat op relatief korte termijn gewoon naar de kloten.
Je hebt daarvoor een automaat met koppelomvormer gewoon nodig.
Omdat dit een caravanforum is, en er dus achter auto's wel eens grote caravans gehangen worden neem ik aan, heeft alleen om die praktische reden een automaat met koppelomvormer mijn voorkeur. Met liefst ook een vergrote oliekoeler.
Waar ik ook weer niet mee wil zeggen, dat een DSG bak niet kan.
Alleen moet je dan niet teveel gekke dingen gaan doen in de prut met de caravan of zware aanhanger erachter.
Tenzij je heel veel gevoel voor techniek hebt, en weet wat er gebeurt daar voor in de auto, en daar rekening mee houdt.
Comfort is geen issue in dit verhaal.
Het rijdt allebei uitstekend.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Welke automaat?
In de prut met DSG en 4Motion gaat heel goed kan ik je vertellen
Maar je boodschap is duidelijk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Welke automaat?
DCT's hebben bij sommigen een slechte naam gekregen door een aantal miskleunen.
Of die naam terecht slecht is valt nog te bezien. Zo hoor je bij Ford genoeg horrorverhalen over de DPS-6 Powershift terwijl dezelfde bak bij Renault als EDC jarenlang gebruikt is zonder grote issues. Oké, in het begin was de EDC niet echt heel schoolvoorbeeld van soepelheid en heb ik ook een aantal software updates gehad waarna hij beter ging schakelen maar mij in de steek laten heeft hij nooit gedaan.
Of die naam terecht slecht is valt nog te bezien. Zo hoor je bij Ford genoeg horrorverhalen over de DPS-6 Powershift terwijl dezelfde bak bij Renault als EDC jarenlang gebruikt is zonder grote issues. Oké, in het begin was de EDC niet echt heel schoolvoorbeeld van soepelheid en heb ik ook een aantal software updates gehad waarna hij beter ging schakelen maar mij in de steek laten heeft hij nooit gedaan.
Re: Welke automaat?
Geen dsg: als je een paar uur in de file moet aanschuiven naar het zomerse zuiden met de caravan aan het haakje, draai je de koppeling naar rood gloeiende temperaturen. Een koppelomvormer kan hier veel beter tegen. Bij Mercedes rijmodus in "sport" en 1 trapje naar beneden. Rijdt als een zonnetje
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut
Re: Welke automaat?
Dan vraag ik me af wat het verschil tussen een automaat en een robot is..
knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
Re: Welke automaat?
Re.gif
Met een schakelrobot wordt traditioneel een normale handbak bedoeld die is omgebouwd zodat deze automatisch schakelt.
Een DCT is in de basis eigenlijk twee handbakken in één behuizing maar door de veel geavanceerdere mechatronica en de twee koppelingen werkt dat veel mooier en soepeler dan een eenvoudige gerobotiseerde handbak.
Met een schakelrobot wordt traditioneel een normale handbak bedoeld die is omgebouwd zodat deze automatisch schakelt.
Een DCT is in de basis eigenlijk twee handbakken in één behuizing maar door de veel geavanceerdere mechatronica en de twee koppelingen werkt dat veel mooier en soepeler dan een eenvoudige gerobotiseerde handbak.
Re: Welke automaat?
Grapjas, wat denk je dat ik vele jaren zonder problemen gedaan heb dan, geloof niet alles wat je leestcessna182 schreef: ↑di 16 mar 2021 20:41Geen dsg: als je een paar uur in de file moet aanschuiven naar het zomerse zuiden met de caravan aan het haakje, draai je de koppeling naar rood gloeiende temperaturen. Een koppelomvormer kan hier veel beter tegen. Bij Mercedes rijmodus in "sport" en 1 trapje naar beneden. Rijdt als een zonnetje
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Welke automaat?
Ja dat is een handbak maar dan gerobotiseerd. Maar waardoor onderscheid zich dan een echte automaat?meeder schreef: ↑di 16 mar 2021 20:49Re.gif
Met een schakelrobot wordt traditioneel een normale handbak bedoeld die is omgebouwd zodat deze automatisch schakelt.
Een DCT is in de basis eigenlijk twee handbakken in één behuizing maar door de veel geavanceerdere mechatronica en de twee koppelingen werkt dat veel mooier en soepeler dan een eenvoudige gerobotiseerde handbak.
knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
Re: Welke automaat?
Het is anders, een handbak met schakelrobot is nooit een DSG-achtige bak, de eerste heeft namelijk een robot op de bak die letterlijk doet wat jij zou doen namelijk, de koppeling intrappen en schakelen en weer koppelen, deze bak is direct te herkennen als je er mee rijdt, want het schakelen duurt echt 1-2 seconden, je voelt de auto ontkoppelen en weer koppelen.
Deze bakken zie je alleen maar bij hele kleine vermogens en erg weinig auto's bijv. oude peugeot 508, fiat 500 alfa mito enz.
de DCT of DSG of S-tronic enz. zijn zoals geschreven soort van 2 bakken in 1 met 2 koppelingen, simpel gezegt, je rijdt in de 1, de 2de bak staat klaar in de 2, bak 1 ontkoppelt tegelijk met wanneer bak 2 koppelt, dus geen tijdverlies en enorm snel, terugschakelen gaat ook in veel minder dan 1 seconde terwijl een ouderwetse automaat tijd nodig heeft om de versnellingen te verzetten, dus meer gezapig, traag, maar het gaat net zo goed, maar wel heel traag
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Welke automaat?
FF eerlijk zijn.
DSG had je met een droge koppeling of een natte koppeling.
De natte doet het veel beter in files etc.
Maar het beste is toch een koppelomvormer.
Eric
DSG had je met een droge koppeling of een natte koppeling.
De natte doet het veel beter in files etc.
Maar het beste is toch een koppelomvormer.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Welke automaat?
Ik heb met de meeste typen automaten gereden en een echte keiharde voorkeur kan ik niet uitspreken.
In het dagelijks verkeer ben ik eigenlijk best te spreken over de IVT transmissie zonder koppeling in mijn huidige auto.
Qua 'sportief' rijden kan een DCT mij het meest bekoren en met de caravan achter onze auto met een automaat met koppelomvormer kan mij dat ook erg bekoren.
Alleen is dat de enige automaat waarmee ik de caravan heb getrokken, met de DCT alleen een vouwwagen en met mijn huidige auto tot nu toe alleen een fietsendrager (mag ook maar 750kg trekken).
Qua filerijden zal een DCT met droge platen ook vast aan de bel trekken als het spul te heet wordt. Ik zou mij daar niet enorm druk over maken.
Honda heeft overigens ook een DCT gemaakt met een koppelomvormer voor het wegrijden waarna de normale koppelingen het over nemen.
In theorie is er echter maar één aandrijflijn echt het allerbeste om zware lasten te trekken en dat is er één waarbij de motor vanaf 0 omwentelingen per minuut het maximum koppel heeft en waarbij hooguit een enkele overbrenging nodig is :-)
In het dagelijks verkeer ben ik eigenlijk best te spreken over de IVT transmissie zonder koppeling in mijn huidige auto.
Qua 'sportief' rijden kan een DCT mij het meest bekoren en met de caravan achter onze auto met een automaat met koppelomvormer kan mij dat ook erg bekoren.
Alleen is dat de enige automaat waarmee ik de caravan heb getrokken, met de DCT alleen een vouwwagen en met mijn huidige auto tot nu toe alleen een fietsendrager (mag ook maar 750kg trekken).
Qua filerijden zal een DCT met droge platen ook vast aan de bel trekken als het spul te heet wordt. Ik zou mij daar niet enorm druk over maken.
Honda heeft overigens ook een DCT gemaakt met een koppelomvormer voor het wegrijden waarna de normale koppelingen het over nemen.
In theorie is er echter maar één aandrijflijn echt het allerbeste om zware lasten te trekken en dat is er één waarbij de motor vanaf 0 omwentelingen per minuut het maximum koppel heeft en waarbij hooguit een enkele overbrenging nodig is :-)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Welke automaat?
Ho even, mijn vraag gaat niet over een scootmobiel!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Welke automaat?
@ Jan,
Ik denk zelf dat je terug moet naar vroeger.
Toen direct omkeerbare motor - met soms mis tart en tegen de kade muur - heel vroeger van beneden.
Toen de keer koppeling ging al iets beter.
Toen kwam de verstelbare schroef.
En ja toen moest jij kiezen, ik denk dat je het zelf al weet en met al onze adviezen straks je eigen mening en gevoel de doorslag geven.
Zou bijna zeggen slechte automaten zijn er niet meer.
Mijn ma haar Nissan met CTV rijd heerlijk hoor geen trekhaak en in 't dorp lijkt mij perfect.
Maar dat zoek je niet.
Alles succes Jaap
Ik denk zelf dat je terug moet naar vroeger.
Toen direct omkeerbare motor - met soms mis tart en tegen de kade muur - heel vroeger van beneden.
Toen de keer koppeling ging al iets beter.
Toen kwam de verstelbare schroef.
En ja toen moest jij kiezen, ik denk dat je het zelf al weet en met al onze adviezen straks je eigen mening en gevoel de doorslag geven.
Zou bijna zeggen slechte automaten zijn er niet meer.
Mijn ma haar Nissan met CTV rijd heerlijk hoor geen trekhaak en in 't dorp lijkt mij perfect.
Maar dat zoek je niet.
Alles succes Jaap
Re: Welke automaat?
Ik ga met mijn "scootmobiel" met alle plezier de uitdaging van een sprintje met je aan!Jan van Vijven schreef: ↑wo 17 mar 2021 09:03Ho even, mijn vraag gaat niet over een scootmobiel!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Overigens noemen wij de EV zelf ook de scootmobiel. "Neem je de Mercedes mee of ga je met de scootmobiel?"
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Welke automaat?
Het gekibbel zal ik maar een keer laten gaan.
Ik heb zelf veel ervaring met:
1) Ford Mondeo 2.0 bi-turbo TDCI Vignale met Powershift => is een DSG / DCT versie. Wordt ingekocht bij Gertrag; zowel met als zonder caravan erachter gereden
2) BMW 430D => ZF8 automaat met koppelomvormer; zowel met als zonder caravan erachter gereden
3) BMW 120i => ZF8 automaat met koppelomvormer; zowel met als zonder caravan erachter gereden
4) Lexus CT200h => CVT; nooit gereden met caravan omdat deze auto geen caravan mag trekkken en er geen trekhaak onder zit
Daarnaast ook met voldoende andere auto's kortere tijd gereden, zoals een Volvo V90 T5 (AIsin 8) en een VW Golf Sportsvan 1.6 TDI (ironische naam, maar ok, met DSG) en een Subaru Outback 2.5 (CVT)
Om met de vraag van Jan te beginnen: een auto is zoveel meer dan een automaat dat daar mijn keuze niet vanaf zou hangen. Persoonlijk vind ik weggedrag, kwaliteit van de stoelen rust in het interieur, kwaliteit van navi en handsfree bellen belangrijker dan het type automaat.
Specifiek voor de automaat, op basis van mijn voorkeur van bovenstaande auto's:
Met geen van alle automaten heb ik ooit problemen gehad. De ZF8 is de fijnste van het setje. Reageert zo snel als de Powershift / DSG op de flippers, maar wel soepeler met wegrijden. Vreemd genoeg is de ZF8 in de 430D nipt fijner dan die van 120i. Verschillen zijn minimaal, maar onder bepaalde omstandigheden voel je het schakelmoment in de ene wel en in de andere niet. De Aisin in de V90 reageert merkbaar trager op de flippers, maar verder weinig verschil met de ZF8 bak.
De CVT rijdt uitstekend bij rustig rijden. Hij leent zich gewoon niet zo lekker voor eens flink te trappen. Dan krijg je het loeien en je mist de beleving.
De Powershift was weinig mis mee en rijdt vergelijkbaar met de VW DSG. Op en terugschakelen vloeiend en snel. Vooral de eerste paar meter vanuit stilstan dis een tradionele bak prettiger.
Verder heeft de DSG en Powershift van bepaalde generaties een slechte naam op gebied van betrouwbaarheid. Hoewel ik weet dat er mensen hier zijn die er geen problemen mee hebben gehad, zou ik de beruchte bouwjaren zelf wel degelijk vermijden. Volgens mij was jij naar nieuw aan het kijken en dat heb je voorlopig hoe dan ook fabrieksgarantie.
Ik heb zelf veel ervaring met:
1) Ford Mondeo 2.0 bi-turbo TDCI Vignale met Powershift => is een DSG / DCT versie. Wordt ingekocht bij Gertrag; zowel met als zonder caravan erachter gereden
2) BMW 430D => ZF8 automaat met koppelomvormer; zowel met als zonder caravan erachter gereden
3) BMW 120i => ZF8 automaat met koppelomvormer; zowel met als zonder caravan erachter gereden
4) Lexus CT200h => CVT; nooit gereden met caravan omdat deze auto geen caravan mag trekkken en er geen trekhaak onder zit
Daarnaast ook met voldoende andere auto's kortere tijd gereden, zoals een Volvo V90 T5 (AIsin 8) en een VW Golf Sportsvan 1.6 TDI (ironische naam, maar ok, met DSG) en een Subaru Outback 2.5 (CVT)
Om met de vraag van Jan te beginnen: een auto is zoveel meer dan een automaat dat daar mijn keuze niet vanaf zou hangen. Persoonlijk vind ik weggedrag, kwaliteit van de stoelen rust in het interieur, kwaliteit van navi en handsfree bellen belangrijker dan het type automaat.
Specifiek voor de automaat, op basis van mijn voorkeur van bovenstaande auto's:
Met geen van alle automaten heb ik ooit problemen gehad. De ZF8 is de fijnste van het setje. Reageert zo snel als de Powershift / DSG op de flippers, maar wel soepeler met wegrijden. Vreemd genoeg is de ZF8 in de 430D nipt fijner dan die van 120i. Verschillen zijn minimaal, maar onder bepaalde omstandigheden voel je het schakelmoment in de ene wel en in de andere niet. De Aisin in de V90 reageert merkbaar trager op de flippers, maar verder weinig verschil met de ZF8 bak.
De CVT rijdt uitstekend bij rustig rijden. Hij leent zich gewoon niet zo lekker voor eens flink te trappen. Dan krijg je het loeien en je mist de beleving.
De Powershift was weinig mis mee en rijdt vergelijkbaar met de VW DSG. Op en terugschakelen vloeiend en snel. Vooral de eerste paar meter vanuit stilstan dis een tradionele bak prettiger.
Verder heeft de DSG en Powershift van bepaalde generaties een slechte naam op gebied van betrouwbaarheid. Hoewel ik weet dat er mensen hier zijn die er geen problemen mee hebben gehad, zou ik de beruchte bouwjaren zelf wel degelijk vermijden. Volgens mij was jij naar nieuw aan het kijken en dat heb je voorlopig hoe dan ook fabrieksgarantie.
Laatst gewijzigd door RDDR op wo 17 mar 2021 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Welke automaat?
Jaap, ik denk dat ik inderdaad al wel weet wat ik wil. Ik heb maar een klein gezin dus de wijzer slaat meer en meer naar de MB C uit.
Ik wilde gewoon weten welke het meest comfortabel rijd. Een enkel proefritje is vaak maar een moment opname.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik wilde gewoon weten welke het meest comfortabel rijd. Een enkel proefritje is vaak maar een moment opname.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Welke automaat?
Dat is goed, een sprintje van 600km dan maar?Morgoth schreef: ↑wo 17 mar 2021 09:13Ik ga met mijn "scootmobiel" met alle plezier de uitdaging van een sprintje met je aan!Jan van Vijven schreef: ↑wo 17 mar 2021 09:03Ho even, mijn vraag gaat niet over een scootmobiel!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Overigens noemen wij de EV zelf ook de scootmobiel. "Neem je de Mercedes mee of ga je met de scootmobiel?"
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Welke automaat?
Toen ik dit postte vroeg ik me al af wie er met deze opmerking zou komenMicky schreef: ↑wo 17 mar 2021 09:45Dat is goed, een sprintje van 600km dan maar?Morgoth schreef: ↑wo 17 mar 2021 09:13Ik ga met mijn "scootmobiel" met alle plezier de uitdaging van een sprintje met je aan!Jan van Vijven schreef: ↑wo 17 mar 2021 09:03Ho even, mijn vraag gaat niet over een scootmobiel!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Overigens noemen wij de EV zelf ook de scootmobiel. "Neem je de Mercedes mee of ga je met de scootmobiel?"
Jij dus.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Welke automaat?
Dubbelekoppelingversnellingsbak
Taal
PDF downloaden
Volgen
Bewerken
Een dubbelekoppelingversnellingsbak is een type halfautomatische versnellingsbak die voorzien is van twee koppelingen. Op de ene koppeling bevinden zich de even versnellingen en op de andere koppeling de oneven versnellingen.
Verstuurd vanaf mijn LM-X525 met Tapatalk
Taal
PDF downloaden
Volgen
Bewerken
Een dubbelekoppelingversnellingsbak is een type halfautomatische versnellingsbak die voorzien is van twee koppelingen. Op de ene koppeling bevinden zich de even versnellingen en op de andere koppeling de oneven versnellingen.
Verstuurd vanaf mijn LM-X525 met Tapatalk
knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
Re: Welke automaat?
TS kiest voor MB C met automaat. Prima keuze
Al een idee qua motorkeuze?
Al een idee qua motorkeuze?
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut
Re: Welke automaat?
Jan kennende geen 3 cilinder
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Welke automaat?
@Jan van Vijven.
Ja als je dan voor de MB gaat, dan weer welke motor een 180, 200, 220, 250 of 280 een benzine of diesel. Zoveel keuze.
En ik heb 3 estate (280TE , 220CDI 2x) en gehad en 1 sedan, voor extra kosten maar juist die meer ruimte voor mij het einde.
Waarbij als je niets hoeft te trekken een 180 of 200 voldoende is, ga je iets trekken erachter hangen dus dan toch een 220 minimaal of zelfs een 250.
Zo breng ik je weer ik je weer op een zoek spoor :).
groeten Jaap
Ja als je dan voor de MB gaat, dan weer welke motor een 180, 200, 220, 250 of 280 een benzine of diesel. Zoveel keuze.
En ik heb 3 estate (280TE , 220CDI 2x) en gehad en 1 sedan, voor extra kosten maar juist die meer ruimte voor mij het einde.
Waarbij als je niets hoeft te trekken een 180 of 200 voldoende is, ga je iets trekken erachter hangen dus dan toch een 220 minimaal of zelfs een 250.
Zo breng ik je weer ik je weer op een zoek spoor :).
groeten Jaap