Welke automaat?
Re: Welke automaat?
De DSG's moet je ook niet allemaal over 1 kam scheren.
De Audi 3.0 TDI met S-tronic bak is in het rijden en schakelen een wereld van verschil met mijn 1.6 TDI DSG.
De Audi 3.0 TDI met S-tronic bak is in het rijden en schakelen een wereld van verschil met mijn 1.6 TDI DSG.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Re: Welke automaat?
Zelf een C klasse met 7G tronic en dit rijdt erg lekker en comfortabel, ook met de caravan achter de auto een heerlijke automaatbak. Mijn vrouw rijdt in een Polo met DSG en dit voelt erg sportief, dit schakelt razendsnel.
Re: Welke automaat?
Ik vind elke versnellingsbak die je niet handmatig hoeft te bedienen een automaat.
Jan, je kunt er beter gewoon mee gaan rijden. Kijken wat je het beste bevalt. Het is zo persoonlijk.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Welke automaat?
Weet ik.... maar soms “loop” je ergens tegen aan en moet je direct reageren zonder proefrijden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Welke automaat?
Ik heb ervaring met verschillende automaat bakken. Begonnen met een Bedford camper met GM 3 automaat. Daarna C5 met automaat 4 bak. Vervolgens C5 met de Aisin 6 bak. En nog met DSG 6 bak Sloda Octavia.
Op zich vond ik de Aisin 6 erg prettig, zeker combi met 2.0 HdID.
De Aisin bak vond ik vooral prettig omdat die minder neiging tot "pendelen" had met de caravan achter de auto. En anders gebruikte ik de S stand. Waarna de bak minder snel opschakelde en met 90 ookwel in de 5 wilde blijven rijden.
Vooral door dat pendelen vond ik de Skoda 2.0 tdi en DSG6 minder prettig.
Die GM3 bak had nog nooit van pendelen gehoord.
Op zich vond ik de Aisin 6 erg prettig, zeker combi met 2.0 HdID.
De Aisin bak vond ik vooral prettig omdat die minder neiging tot "pendelen" had met de caravan achter de auto. En anders gebruikte ik de S stand. Waarna de bak minder snel opschakelde en met 90 ookwel in de 5 wilde blijven rijden.
Vooral door dat pendelen vond ik de Skoda 2.0 tdi en DSG6 minder prettig.
Die GM3 bak had nog nooit van pendelen gehoord.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Welke automaat?
Pendelen?
Als die van mij dat al doet heb ik er 1 nog nooit wat van gemerkt en 2 nog nooit last van gehad.
Als die van mij dat al doet heb ik er 1 nog nooit wat van gemerkt en 2 nog nooit last van gehad.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Welke automaat?
Pendelen doet hij ook alleen als je precies op de verkeerde snelheid gaat rijden.
2km harder of zachter gaan rijden en je hebt nergens last van.
Ook op de CC rijden helpt. Want als je je steeds iets laat afzakken en dan weer gas geeft pendelt hij ook steeds.
Dit is natuurlijk niet echt pendelen maar het niet (regelmatig) kunnen rijden van de chauffeur.
Re: Welke automaat?
Ook al zou de bak gaan pendelen, het schakelen gaat zo zacht en vliegensvlug dat je er geen last van hebt.
Ik niet iig.
Pendelen zou dan alleen gebeuren bij een rustige snelheid neem ik aan, dan voel je van het schakelen echt niets.
Ik niet iig.
Pendelen zou dan alleen gebeuren bij een rustige snelheid neem ik aan, dan voel je van het schakelen echt niets.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Welke automaat?
Pendelen zie je i.i.g. aan je toerenteller en hoor je aan je motor.
Of je het voelt is de vraag.
Re: Welke automaat?
Op CC rijden is inderdaad van belang. Pendelen was niet altijd een kwestie van enkele km verschil.
Meer of minder tegenwind/zijwind, licht heuvelig.
Maar de DSG 6 in onze Skoda was daar met caravan blijkbaar erg gevoelig voor.
Gelukkig merk je dat niet zo bij een DSG, het schakelen is inderdaad soepel en snel.
Ik stoorde me wel steeds aan het andere motor geluid door toerenwisseling, echt pendelen dus.
Snelheid maakte niet zoveel uit, met caravan dan.
Gelukkig dat jullie dat niet herkennen!
De Skoda was sowieso geen succes, na 7 maanden weer ingeruild.
Ik ken de 2.0TDI als een heel erg prettige motor.
Maar in de Skoda liep hij niet lekker, verschillende keren laten kijken naar afstellingen.
Kende toen helaas JB nog niet. Dat is later met de Golf TDI wel goed gekomen .
Ik noemde hier het pendelen omdat het mij zo stoorde, maar gelukkig herkennen jullie het verder niet!
Geen algemene ervaring blijkbaar(gelukkig, want het irriteerde mij wel)
Meer of minder tegenwind/zijwind, licht heuvelig.
Maar de DSG 6 in onze Skoda was daar met caravan blijkbaar erg gevoelig voor.
Gelukkig merk je dat niet zo bij een DSG, het schakelen is inderdaad soepel en snel.
Ik stoorde me wel steeds aan het andere motor geluid door toerenwisseling, echt pendelen dus.
Snelheid maakte niet zoveel uit, met caravan dan.
Gelukkig dat jullie dat niet herkennen!
De Skoda was sowieso geen succes, na 7 maanden weer ingeruild.
Ik ken de 2.0TDI als een heel erg prettige motor.
Maar in de Skoda liep hij niet lekker, verschillende keren laten kijken naar afstellingen.
Kende toen helaas JB nog niet. Dat is later met de Golf TDI wel goed gekomen .
Ik noemde hier het pendelen omdat het mij zo stoorde, maar gelukkig herkennen jullie het verder niet!
Geen algemene ervaring blijkbaar(gelukkig, want het irriteerde mij wel)
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Welke automaat?
Ik praat over vorig jaar en 3 jaar geleden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Welke automaat?
ik ook niet, ik rij nu 6000km met de nieuwe auto en de DSG's voel je echt veel minder, daarvan verspringt alleen de toeren, tenzij je in de sportstand rijdt of zelf schakelt.
ik krijg ook elke keer een soort schok vlak voor stilstand als hij terugschakelt naar 1
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Welke automaat?
Jij hebt nu toch ook de Aisin6 bak?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Welke automaat?
8 versnellingen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Welke automaat?
Schakelt ie niet eerst vrij dan blijkbaar voordat ie vanuit stilstand weer met 1 begint?
Jij hebt de 8 bak, denk dezelfde als ik heb. Met opschakelen is het een mes door de zachte boter, maar richting stilstand lijkt de mijne vrij te schakelen, als ik nog een heel klein beetje rol, bijna stilstaand dan rijdt ie meestal in 2 weg, 1 komt ie pas naar mijn beleving in als ie via start/stop is afgeslagen cq echt helemaal stilstond.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
Re: Welke automaat?
Hij schakelt niet vrij en je ziet tijdens het afremmen steeds de toeren oplopen bij terugschakelen, mijne laadt een 48v accu tijdens het remmen, ik ben er nog niet achter of dat ermee te maken heeft (lijkt me niet) ik weet inmiddels van een andere V60 rijder dat hij dit fenomeen ook heeft.
Opschakelen bij normaal optrekken gaat idd boterzacht, echter bij 120km/h bijv. plotseling gas geven geeft ook een bonk in het voorterrein en dat is echt niet zo comfortabel als een DSG (achtige) bak.
Ik vind dit geen reden om hem af te kraken, maar bij alles DSG's die ik heb gehad (en de S-Tronic die we prive nog hebben) voelde ik duidelijk minder van de schakelmomenten.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Welke automaat?
Leuk allemaal maar de rest van de wereld is het niet met jullie eens.
Ik weet ook wel dat de nieuwere DSG bakken soepeler zijn geworden dan de eerste versies, waarvan ik weet dat die soms een drama zijn, en niemand zal zeggen dat ze slecht zijn. Ik iig niet.
Echter niet voor niets gooit MB is de top range nog steeds bakken met een koppelomvormer met als argument dat het soepeler overschakelt en zoals eerder gelinkt claimt ook de ANWB dit.
Dus als er blind gevraagd wordt wat het meest comfortabel is dat is iig niet het antwoord een DSG.
Kan het zijn dat iemand veel plezier aan een DGS kan hebben en zijn er ook wel fijne DSG bakken dan is het antwoord zeker ja.
Vooral ik de grotere en zwaarder V8 blokken van MB schijnen de DSG bakken nogal ruw te zijn met een DSG omdat de koppelvormer de verschillen in vermogen veel eenvoudiger kan uitvlakken. Dat is ook niet raar want een DSG heeft deze mogelijkheid gewoon niet.
Als het gaat om een blok tot ca. 200-250pk dan denk ik dat je gerust een DSG kunt nemen wordt het meer dan dat en je vind comfort belangrijk dan zou ik er zeker een zoek en met een koppelomvormer.
Re: Welke automaat?
Maar maakt het wat uit?
De verschillen zijn gering. TS moet gewoon met beide auto's gaan rijden en dan vervolgens zelf tot een oordeel komen lijkt me.
De verschillen zijn gering. TS moet gewoon met beide auto's gaan rijden en dan vervolgens zelf tot een oordeel komen lijkt me.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Welke automaat?
Precies zelf testen of het in de specifieke combinatie van auto, bak en motor goed voelt is het beste.
TS gaf alleen aan dat hij wellicht zonder proefrit een keuze moet maken.
Re: Welke automaat?
Tsja en met wat jij noemt in deze situatie dan begin je al met 2- 0 achterstand. De persoonlijke beleving wat automaat betreft zeker in de door TS genoemde auto"s met nadruk op Comfort blijft toch heel persoonlijk. En vergeet niet, er is wezenlijk verschil in objectief of subjectieve gevoelens. Oordelen en keuzes soms heel moeilijk hoor.....
En als ik zo terug zie dan is het toch wel een beetje duidelijk waar bij de meeste de voorkeur voor nummer 1 naar uitgaat.
Re: Welke automaat?
Ik reageer alleen hierop:
Met deze reactie:
En zolang " de rest van de Wereld" niet met mijn Passat DSG en mijn huidige Volvo Automaat heeft gereden, kunnen ze (en dat geldt ook voor jou) dus simpelweg ook niet oordelen of ik gelijk heb of niet, dit is immers mijn ervaring met deze 2 auto's.
Zoals je ziet was mijn keuze als ik in de voeten van TS zou staan de Benz en dus met automaat met koppelomvormer
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Welke automaat?
Wat ik schreef is altijd waar.
Wat jij schreef is waar voor jouw auto met jou als beoordelaar.
Zoals ook geschreven is het niet dat het slecht is wat een DSG doet.
Wanneer het dan voldoende/goed is voor jou dan is het voor jou perfect.
Jij stelt samen met ArnoM dat jullie het niet eens zijn dat in de basis een DSG minder comfort geeft.
Dat mag jullie mening zijn maar dat is niet de mening van de autowereld.
De TS vraagt zonder merk en type alleen naar algemeenheden tussen verschillende automaten.
Wat ik daarop geschreven heb is gewoon juist ongeacht of andere tevreden zijn over hun automaat.
Zelf zou ik nu liever kiezen voor een DSG omdat ik het snel doorschakelen en het zuiniger rijden belangrijker zou vinden dan de laatste paar procenten comfort.
Het is dan ook zeker niet zo dat jullie auto of voorkeur afkraak, ik krijg daar gezien je reactie wel een beetje zo'n gevoel bij dat je dat idee hebt.
De TS vraagt alleen wat het meest comfort geeft.
Op die vraag is maar één antwoord mogelijk.
Dat hij met andere automaten ook een hele fijne comfortabele auto zou kunnen hebben is zeker zo maar dat was niet de vraag.
Re: Welke automaat?
Micky, ik had al hoop dat jij erop zou reageren....
Ik heb namelijk geen zin om te proberen die pantserplaat voor zijn kop te slopen.
Ik heb namelijk geen zin om te proberen die pantserplaat voor zijn kop te slopen.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Welke automaat?
Geeft niets hoor. Als ik jullie twee moet geloven hebben jullie dat niet maar de ANWB, ik en de rest van de auto-industrie wel
Re: Welke automaat?
Is goed, laat maar, LORD citro heeft gesproken en daar moeten we het mee doen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB