Pagina 1 van 3

Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 10:00
door Hans 555
Momenteel rijd ik nog met een diesel gestookte auto maar al heel voorzichtig ben ik aan het kijken naar een benzine gestookte auto. Heel voorzichtig, omdat ik pas over 3 jaar het werkzame leven gedag hoop te zeggen. Ook dan zal het jaarkilometrage met de auto sterk afnemen en is een benzineauto meer economischer. Ik heb hiervoor al veel gelezen zowel op dit forum alsmede op menig ander forum en informatieve bladen/sites.
Het verschil tussen het trekken met een diesel en benzine auto is mij wel duidelijk.
Nu kijk en lees ik veel naar een Ford Kuga, de modellen geleverd tussen 2016 en 2019 met een 1.5 viercilinder motor. De auto in zijn geheel spreekt mij wel aan.

Dan nu de hamvraag: wat is het verschil tussen de 120 PK versie en de 150 PK versie. Beiden hebben zelfde eigen gewicht en hebben beiden een koppel van 240 NM. Het enige verschil dat mij zo tot nu toe opvalt is het trekgewicht. De 120 PK versie mag 1800 kg trekken en de 150 PK 2000 kg.

De nieuwe hut heeft een TMM van 1800 kg dat zeker niet gehaald zal worden (verwachting is 1600 kg).
Nu is het niet met zekerheid te zeggen dat het een Ford Kuga zal gaan worden omdat ikzelf erg gecharmeerd ben van sedan auto's. Maar vorenstaande vraag zou ook op andere merken van toepassing kunnen zijn.

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 10:14
door Davendre
Pk = hoe hard rij je tegen een muur aan. Koppel is hoeveel stenen je meeneemt mrgreen.gif

Overigens is de 120 pk versie een softwarematig geknepen versie. Er zijn partijen die de originele 150 pk software kunnen plaatsen.

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 10:22
door Hans 555
Dat lijkt mij duidelijk. Maar nu net zag ik ook dat de acceleratie en brandstofverbruik verschillend zijn tussen beide uitvoeringen.
Maar ik ben niet van plan om met hoge snelheden te rijden laat staan tegen een muur aan te rijden. Maar dan het koppel, is van beide uitvoeringen hetzelfde. Verder vind ik het niet interessant om heel snel, met een caravan erachter, op de 100 km/u. te zitten. Of dat nu in 10 seconden is of in 12 seconden, niet belangrijk voor mij. Een dergelijke auto (2e hands) heeft toch een serieus prijverschil en dat vind ik dan weer wel belangrijk.

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 10:26
door Hermanus
Voer beide auto's met de gewilde caravan eens in bij " https://caravantrekker.nl " , dan zie je direct het verschil.

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 10:32
door dieseltijger
Voor ons: Vermogen = koppel x toerental Dus een benzinemotor met een laag koppel en een hoger vermogen dan een dieselmotor zal een hoger toerental draaien bij een zeker vermogen - en dat vinden wij oncomfortabel (herrie). Vermogen is energie per tijdseenheid. Dus met meer vermogen kan je sneller optrekken en een hogere topsnelheid bereiken. Maar bij een benzinemotor geeft dat een p..kke herrie en bij een diesel een tevreden knorretje.

Kijk eens bij de TSI benzinemotroren van de VAG groep en de ongeblazen Toyota motoren: Bij een TSI motor met minder vermogen dan die van mijn Avensis kan ik bij een laag toerental lekker accellereren en schakellui rijden. Met de Avensis kan ik harder optrekken en sneller rijden - maar dan wel met een loeiende motor.

Dus koppel is niet alles, maar wek belangrijk voor het comfort.

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 11:14
door Hans 555
[re.gif]
Beide door mij genoemde motoren in de Kuga zijn turbo motoren.

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 11:31
door Morgoth
Je moet eigenlijk kijken op welk toerental hij zijn maximale koppel haalt.
Stel dat je pas bij 3500 toeren je maximale koppel haalt, dan betekend dit dus dat je met de caravan hoog in de toeren moet gaan rijden. Dat is, zeker als je uit een diesel komt niet prettig. Het betekend ook dat je op een heuvel al snel terug moet schakelen.
Ook is het belangrijk om te weten over wat voor een toerenbereik je het maximale koppel hebt. Als dit toerenbereik heel klein is, betekend het veel schakelen.

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 11:57
door Hans 555
Beide auto hebben een gelijk koppel van 240 NM waarbij de 120 PK die bereikt bij 1600 rpm en de 150 PK bij 1500 rpm. Even ter vergelijk mijn Mazda diesel heeft 380 NM bij 2000 rpm. (om maar even wat toerentallen aan te halen). En wat het koppelkromme is voor de genoemde waardes weet ik niet en vind ik ook niet zo heel erg belangrijk. Wij rijden niet in de bergen waarbij het belangrijk zou zijn om op een helling van 10 of veel meer procenten uit stilstand weg te kunnen rijden.
Voor zover ik de antwoorden bekijk zou de 120 PK Kuga voldoende zijn. Zo niet dan is een chip upgrade of update zo gebeurt.
Tenzij er nog iemand is die steekhoudende info kan verstrekken, waar ik uiteraard voor open sta.

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 12:37
door Erwin1987
Morgoth schreef:Je moet eigenlijk kijken op welk toerental hij zijn maximale koppel haalt.
Stel dat je pas bij 3500 toeren je maximale koppel haalt, dan betekend dit dus dat je met de caravan hoog in de toeren moet gaan rijden. Dat is, zeker als je uit een diesel komt niet prettig. Het betekend ook dat je op een heuvel al snel terug moet schakelen.
Ook is het belangrijk om te weten over wat voor een toerenbereik je het maximale koppel hebt. Als dit toerenbereik heel klein is, betekend het veel schakelen.
Bij mij is het koppel er al veel eerder maar draait de motor veel te weinig toeren om fatsoenlijk te koelen dus dan heb je er ook niet veel aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 12:58
door Mstuniek
Verschil is dat de 150 pk iets langer (bij iets hoger toerental) meer vermogen houdt.

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 15:05
door Hans 555
[re.gif]
Dat zou wel eens heel goed kunnen, hier heb ik wat aan. Niet eerder aan gedacht eerlijk gezegd. thumbup.gif

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 15:40
door Morgoth
Ik denk niet dat je veel verschil zult merken tussen deze twee Kuga's. Ook niet in de bergen.
Bij stilstand op een steile berg is grip meestal het probleem, koppel heb je in de eerste versnelling meestal wel genoeg. Ook de koppeling bij een handgeschakelde auto is dan vaak de bottleneck.
We kennen allemaal dit filmpje:


Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 15:53
door eurotrotter
Morgoth schreef:
do 11 feb 2021 15:40
Ik denk niet dat je veel verschil zult merken tussen deze twee Kuga's. Ook niet in de bergen.
Bij stilstand op een steile berg is grip meestal het probleem, koppel heb je in de eerste versnelling meestal wel genoeg. Ook de koppeling bij een handgeschakelde auto is dan vaak de bottleneck.
We kennen allemaal dit filmpje:

Dit heeft niks met vermogen of koppel te maken;de voorwielen van de Peug ,die voorwiel aangedreven is,slippen op de natte weg gewoon door.
Daarbij begint de chauffeur zijn aanloop naar de helling ook nog eens vanuit stilstand op het begin van de helling.

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 15:58
door wim
Bij een caravan trekken is het koppel heel belangrijk. Hoe hoger hoe beter.
En ook dat het het koppel bij lage toeren zo hoog mogelijk is.
Een motor met een hoog koppel bij laag toerental trekt veel beter vanuit stilstand weg dan een motor met een laag koppel bij lage toeren.
In het laatste geval moet je je koppeling veel meer laten slippen om opgang te komen. Dus hoge koppeling slijtage.
Heb je een automaat met vloeistofkoppeling, dan heb je daar geen last van. Ook een CVT automaat rijd vanuit stilstand makkelijker weg.

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 16:29
door Morgoth
eurotrotter schreef:
do 11 feb 2021 15:53
Morgoth schreef:
do 11 feb 2021 15:40
Ik denk niet dat je veel verschil zult merken tussen deze twee Kuga's. Ook niet in de bergen.
Bij stilstand op een steile berg is grip meestal het probleem, koppel heb je in de eerste versnelling meestal wel genoeg. Ook de koppeling bij een handgeschakelde auto is dan vaak de bottleneck.
We kennen allemaal dit filmpje:

Dit heeft niks met vermogen of koppel te maken;de voorwielen van de Peug ,die voorwiel aangedreven is,slippen op de natte weg gewoon door.
Daarbij begint de chauffeur zijn aanloop naar de helling ook nog eens vanuit stilstand op het begin van de helling.

Precies. Daarom schreef ik ook:
Morgoth schreef:
do 11 feb 2021 15:40
...Bij stilstand op een steile berg is grip meestal het probleem...
In dit filpje gaat het fout omdat de chauffer zijn ESP in eerste instantie aan heeft staan. De wielen gaan slippen en de motor wordt elektronisch gesmoord. Daar sta je dan op de helling. Daarna gaat de ESP uit maar dan sta je te koekeloeren halverwege de helling. De weg is te smal om te laten scharen dus zul je terug moeten.

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 17:52
door JPGeetje
Als je motorspecificaties bekijkt wordt er steeds over het koppel op de krukas gesproken. Eigenlijk heb je aan zo'n gegeven niet zo heel veel behalve dat je er motoren op een zekere hoogte mee kunt vergelijken. Wat veel belangrijker is, is het koppel bij de aangedreven wielen want daar moet de kracht worden overgebracht op het wegdek. Om daar een bruikbaar koppel te krijgen zit er in iedere brandstofauto een versnellingsbak of koppelomvormer. Daarmee kan de berijder tot op zekere hoogte bepalen welk koppel, afgeleid van dat motorkoppel hij wil gebruiken.
Om te kijken welke voor een caravanner een prettige auto is moet je eigenlijk weten bij welke rijsnelheden dat max. koppel voorhanden is. Je moet dus de koppelkromme en de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak weten om dat te kunnen bepalen. Die koppelkromme is meestal wel ergens op internet te achterhalen. Die overbrengingsverhoudingen....dat is vaak wat moeilijker. Maar je kunt tijdens een proefrit ook al veel aan de weet komen. Stel je ziet in de koppelkromme dat het max. koppel tussen de 1500 en 2250 rpm. voorhanden is. Kijk dan bij de proefrit hoe snel de auto in de verschillende versnellingen met 1500 rpm rijdt. Met dat gegeven kun je de snelheden berekenen waarop de motor in de verschillende versnellingen optimaal trekt. Als daar uitkomt dat de snelheid die je als caravanner wilt rijden in het max. koppelgebied ligt , bijv. in de een na hoogste versnelling ligt dat max. koppel tussen 80 en 120 kmh. dan is dat een prima versnelling om met 95 kmh. te cruisen. (er van uit gaande dat het een passende caravan is voor die auto) Je zit bij die snelheid zo'n beetje midden in dat max. koppel gebied wat inhoudt dat je bij een iets lagere snelheid meteen terug hoeft te schakelen en bij een inhaalexercitie de auto nog lekker versnelt tot 120 kmh. Als dat koppel in de hoogste versnelling bijv. vrij komt van 100kmh. tot 150 dus, dan is die versnelling waarschijnlijk minder geschikt om 95 te rijden, enerzijds om dat het max. motorkoppel niet meer voorhanden is maar anderzijds ook omdat die hogere versnelling ook voor een lager koppel zorgt.
Heb je een auto met heel veel pk's en koppel, dan zal het zo nauw niet komen maar als je af gaat wegen of die lichtere motor wellicht ook voldoende power heeft, dan kun je daar op deze manier wat meer inzicht in krijgen.
Bedenk ook dat er bij twee dezelfde auto's met daarin schijnbaar dezelfde motor, waarvan de ene meer pk's levert dan de andere, misschien wel verschillende versnellingsbakverhoudingen in de bak zitten. je kunt ze dus vaak niet zo maar met elkaar vergelijken. Een proefrit met boven beschreven proefje geeft daar uitkomst.

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 18:35
door dieseltijger
Voordat ik 10, of 20 duizend Euro ga uitgeven wil ik het zowiezo uitproberen. Op de gok zoveel geld uitgeven is in jouw werkomgeving niet acceptabel - en privé ga je dat dus wel doen? Vreemd. Het interesseert me geen lor wat een verkoper of anderen van mij vinden. Ik maak dus ijskoud een proefrit met mijn caravan achter de auto. Subaru entameert dat zelfs via haar website - en dat weet ik wel te waarderen.

Een van de redenen waarom ik liever geen DSG automaat wil, is dat de koppelomvormer daar ontbreekt. De koppelomvormer is een vloeistofkoppeling die minder slijtage vertoont dan een platenkoppeling zoals bij de DSG. Verder versterkt een koppelomvormer het koppel als het toerentalverschil tussen de ingaande as (van de motor) en de uitgaande as (naar de feitelijke versnellingsbak) toeneemt. Allemaal leuke dingen voor de mens,en de caravanrijder in het bijzonder. En in tegenstelling tot vroeger worden de ingaande en uitgaande as star met elkaar verbonden bij een bepaald toerental van de uitgaande as -dus de verliezen door slip blijven beperkt.

Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 19:03
door Jan van Vijven
Erwin1987 schreef: Bij mij is het koppel er al veel eerder maar draait de motor veel te weinig toeren om fatsoenlijk te koelen dus dan heb je er ook niet veel aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat is dat voor auto/motor? Ik heb nog nooit meegemaakt dat je meer toeren moet maken speciaal voor de koeling...
Hoeveel toeren is volgens jou dan nodig?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 19:06
door Erwin1987
V70 d5 als ik in de 6 (automaat) blijf rijden met 70-80 heb ik koppel meer als zat maar iets stijging en er word al gepiept door de computer dat het warm word, daar ik geen temperatuur meter in het dashboard heb geloof ik hem maar. Overigens geeft Volvo zelf ook aan boven de 2000 tpm te blijven.

Ik vind de auto verder echt super fijn rijden super degelijk ding denk alleen dat ze op de koeling bezuinigd hebben ofzo

Volgens mij is er niet meer toeren nodig, maar ik denk een ander schakel patroon/sport stand of iets dergelijks of betere koeling.

Dit is trouwens alleen met caravan of zware aanhanger.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 20:05
door Paul Vingerhoets
Overbrengings verhoudingen zijn meestal wel te vinden in de technische gegevens in de folder

De 120 pk versie zal een iets lagere bpm en bijtelling hebben dan de 150 pk versie door het theoretisch lagere verbruik
Kans is heel groot dat de versnellingsbakken gelijk zijn aangezien ze beide wel de 240 nm moeten kunnen verwerken

Er zijn een aantal personen die de kennis en apparatuur hebben om de 150 pk software op de 120 pk uitvoering te zetten waarbij dus het koppel niet veranderd
Als je meer informatie over de kuga wil zou je eens een licht op kunnen steken op het focus forum de 1.5 motor ligt ook in de focus

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 20:22
door workel
Erwin1987 schreef:
do 11 feb 2021 19:06
V70 d5 als ik in de 6 (automaat) blijf rijden met 70-80 heb ik koppel meer als zat

Ik vind de auto verder echt super fijn rijden super degelijk ding denk alleen dat ze op de koeling bezuinigd hebben ofzo Afbeelding

Volgens mij is er niet meer toeren nodig, maar ik denk een ander schakel patroon/sport stand of iets dergelijks of betere koeling.
Heb ook een V90 en V70 gehad beiden D4 en koeling herken ik wel, en met name de koelvloeistof goed op peil houden is belangrijk bij de diesel motoren, beetje te weinig en hij gaat aan meldingen geven. Denk dat als je iets stijgt de auto ook iets schuin staat en je koelvloeistof wellicht oorzaak van je probleem is.
Wat ik altijd deed voor dat de caravan erachter ging, de koelvloeistof bij vullen. Wellicht een idee om eens te proberen tijdens de volgende vakantie.

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 20:29
door Erwin1987
Re:

Ik heb inmiddels de radiator, thermostaat en koel slangen al vervangen. Dat verbeterde uiteraard wel iets maar zal de
Volgende keer is een slok koelvloeistof erbij doen. Maar ik reageerde voornamelijk
Op het geqoute stukje maar soms zit het koppel er dus al zo vroeg dat je het niet kunt gebruiken ivm te weinig toeren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 21:02
door Gerrie
Heeft die Volvo dan geen elektrisch aangedreven koelventilator.
Ik heb nog nooit een temperatuurmeter van zijn plek zien komen. Staat en blijft staan op 90 graden. Of het nu 20 of 30 graden is en of de weg nu vlak is of omhoog gaat. Ook nog eens bij kleinere turbomotoren.

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 21:14
door WimdR
Ik heb een Ford S-max met de voorloper van de huidige 1.5 motoren, een 1.6 ecoboost met 160pk en 240Nm koppel bij iets van 2000 toeren. Trekt onze Wilk van 1500kg beladen relatief gemakkelijk (het blijft caravanrijden natuurlijk, een grote bak achter je auto). Ook een turbomotor met veel koppel bij lage toeren, al merk je wel dat heuvel op 90km/h in 4 gemakkelijker gaat dan in 6. Beter voor de motor ook, meer smering en koeling. Merkbaar sterker dan onze vorige auto, een Toyota Avensis Verso met 150pk en 190Nm bij 4000 toeren. Van deze auto mis ik de automaat, de S-max 1.6 is er niet met automaat. Ik zou voor de 150pk versie gaan maar dat is gevoelsmatig. Chiptuning is mogelijk (de S-max komt dan tot 190pk en 300Nm) maar de meningen daarover verschillen nogal. Dealers raden het af (uiteraard, die verkopen liever nieuw) en mocht je garantie hebben dan neemt de chiptuner die over, voor wat het waard is. Geen ervaring mee. Aangezien het zonder tuning ook prima gaat voor mij geen tuning. Succes met je keuze. Mooie wagen die Kuga.

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Geplaatst: do 11 feb 2021 21:19
door Erwin1987
Gerrie schreef:Heeft die Volvo dan geen elektrisch aangedreven koelventilator.
Ik heb nog nooit een temperatuurmeter van zijn plek zien komen. Staat en blijft staan op 90 graden. Of het nu 20 of 30 graden is en of de weg nu vlak is of omhoog gaat. Ook nog eens bij kleinere turbomotoren.
Ik wil het topic niet verder verstoren, maar ja natuurlijk heeft hij dat zelfs 2 en het programma wat de fans afwerken bij verschillende temperaturen is getest en werkt prima.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk