Wat zegt vermogen van een auto.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door sailor wim » ma 15 feb 2021 11:36

[re.gif]
Mee denkt met het ding schrijf je.
Mijn neef een Volvo 90 hoog op de poten auto bij Milau in de file onderweg naar Spanje waar de oude grote Knaus gestald en gebruikt zou worden.
Motor te warm, ik had hem ooit verteld, airco uit en kachel aan.
Dat deed hij dus, maar als het kon snel andersom om de auto enigszins koel te houden. De twee puber dames omringd door hun elektronica hadden zo hun eigen oplossing ramen open en zwaaien naar mooie boys.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Wie-niets » ma 15 feb 2021 12:42

[re.gif]
Tsja dat is bij warmlopen soms een probaat middel en nogal eens wordt toegepast knipoog.gif
Overigens om meer pk,s of vermogen te creëeren/behouden, een airco snoept ook zo zijn nodige PK 's van het geheel af, misschien wel net dat beetje wat het iets gemakkelijker maakt om een stijging te slechten. En hoe hoger je zit vindt er ook zuurstof afname plaats , ook al niet bevordelijk voor je stijgingspercentage vermogen. mrgreen.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Ab » ma 15 feb 2021 15:30

Sneller terugschakelen geeft ineens ook veel meer trekkracht op die ronde zwarte dingen die de kracht van de motor op het asfalt moeten overbrengen.
Dan hoeft dat brommende ding daar voorin ineens veel minder hard te werken.
Net als op je fiets zit en je bergop die trappers niet meer rond kunt krijgen, en een paar tandjes terug schakelt.
Je gaat dan wel langzamer, maar het gaat ineens veel makkelijker.
Een beetje meevoelen met die brommert voorin maakt 'm blij.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Flubke
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 7 sep 2020 17:06

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Flubke » ma 15 feb 2021 16:05

Nog even terugkomend op je oorspronkelijke vraag:

De 120 pk versie wordt boven 3500 Tpm geknepen en begrensd op 120 pk, de 150pk trekt dan nog fatsoenlijk door tot ongeveer 5000 tpm en wordt dan geknepen. De 182 pk loopt tot begrenzer door... maw tot 3500 Tpm voel je niet in welke versie je onderweg bent.

Let op ; van de 120 pk versie is korte tijd een versie met een andere versnellingsbak geweest ivm verbruik, die heeft een lager trekgewicht (1500kg) , dit is wegens gebrek aan resultaat snel weer ongedaan gemaakt...

Groeten Frank, 120pk st-line 2017
Ford kuga st-line 120pk 2017, adria altea 462pk 2019

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door erichendri » ma 15 feb 2021 22:18

Doordat ik nog al eens door de bossen rijdt met de subaru spoel ik
regelmatig vanuit de motorruimte de radiateur en condensor.
Water wat erdoor komt is eerst bruin en wordt steeds helderder.
Doe dit met een gewone tuinslang.
Ook hoopt er vaak bladeren en zo tussen de condensor en radiateur.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door eurotrotter » ma 15 feb 2021 22:55

Wie-niets schreef:
ma 15 feb 2021 12:42
[re.gif]
. En hoe hoger je zit vindt er ook zuurstof afname plaats , ook al niet bevordelijk voor je stijgingspercentage vermogen. mrgreen.gif
Dan moet je wel erg hoog zitten wil dat invloed hebben.
Overigens heeft een turbomotor daar helemaal geen last van.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Jan van Vijven » ma 15 feb 2021 23:22

[re.gif]
Een turbo kan toch geen extra zuurstof toveren?
Blaast extra lucht, dat wel, maar wat daar inzit wordt niets aan veranderd.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Hans 555 » di 16 feb 2021 05:03

Flubke schreef:
ma 15 feb 2021 16:05
Nog even terugkomend op je oorspronkelijke vraag:

De 120 pk versie wordt boven 3500 Tpm geknepen en begrensd op 120 pk, de 150pk trekt dan nog fatsoenlijk door tot ongeveer 5000 tpm en wordt dan geknepen. De 182 pk loopt tot begrenzer door... maw tot 3500 Tpm voel je niet in welke versie je onderweg bent.

Let op ; van de 120 pk versie is korte tijd een versie met een andere versnellingsbak geweest ivm verbruik, die heeft een lager trekgewicht (1500kg) , dit is wegens gebrek aan resultaat snel weer ongedaan gemaakt...

Groeten Frank, 120pk st-line 2017
Dat klinkt logisch. Dus is de motor software-matig geknepen als ik het goed begrijp. Maar dat is dan ook wel weer op te lossen met het zg. chippen. Of zitten er misschien in de 120 PK versie andere verstuivers of kleppen in gemonteerd?
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Arie-V
Berichten: 132
Lid geworden op: za 5 dec 2020 15:19

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Arie-V » di 16 feb 2021 08:47

Om er van uit te gaan dat motoren het zelfde zijn zonder mechanische aanpassingen zou ik een beetje voorzichtig mee zijn.
Om de kwaliteit en betrouwbaarheid weg te laten van merk keuze.
Ik rij zelf een VW transporter 2.0tdi met 140pk.
Dit motorblok wordt door VW in verschillende auto’s geplaatst van suv tot stationcar en de bedrijfswagens.
Ze hebben allemaal 140pk en de laatste nieuwe 150pk maar het verschil tussen de personenauto’s en bedrijfswagens is er wel.
De personenauto’s hebben maar 4L motor olie waar de bedrijfswagens met het zelfde vermogen er 7L hebben.
VW zal dit waarschijnlijk doen omdat de motor er harder aan moet trekken en zo beter kan koelen maar geeft toch aan dat er wel verschil is waar over na gedacht wordt.

Kan me voorstellen dat merken met verschillende vermogens er rekening mee houden dat er uit het zelfde blok naar vermogen word belast waardoor hun andere keuzes maken om de betrouwbaarheid te garanderen.

Zelf nooit de behoefte gehad om te tunen maar zou het zeker overwegen als ik tekort zou komen.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Ab » di 16 feb 2021 09:24

Arie-V schreef:
di 16 feb 2021 08:47

De personenauto’s hebben maar 4L motor olie waar de bedrijfswagens met het zelfde vermogen er 7L hebben.
VW zal dit waarschijnlijk doen omdat de motor er harder aan moet trekken en zo beter kan koelen maar geeft toch aan dat er wel verschil is waar over na gedacht wordt.
Als je een grote caravan achter een auto hangt, moet de motor nog harder werken..daar is dan blijkbaar niet over nagedacht.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Arie-V
Berichten: 132
Lid geworden op: za 5 dec 2020 15:19

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Arie-V » di 16 feb 2021 09:35

Het 2l blok in bijvoorbeeld de vw tiguan mag 2000kilo trekken met een eigen gewicht van 1600Kilo.
Het 2l blok in de vw transporter mag 2500kilo trekken met een eigen gewicht van 2200kilo.
Ik zie best een verschil.

Moet wel zeggen dat mijn bus 2200kilo op kenteken is er zijn ook iets lichtere modellen.
En er zullen zat merken zijn die het beter voor elkaar hebben.
Vw heeft mij zat laten staan kwa betrouwbaarheid.

Wil alleen maar aangeven dat er kleine verschillen kunnen zijn in de verschillende vermogens.
Laatst gewijzigd door Arie-V op di 16 feb 2021 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Wie-niets » di 16 feb 2021 09:41

@Ab, heel ver terug in 70/80 tiger jaren werd er nog weleens door bepaalde merken een close ratio verhoudings bak geleverd speciaal voor de caravanner. Alleen dat heeft niet lang stand gehouden wat ik er nog van weet.

Kortere bak verhoudingen is natuurlijk ideaal voor de caravanner. Tegenwoordig vind je vaak het tegenovergestelde om maar zo zuinig mogelijk te kunnen rijden. Af en toe vind je nog weleens dat de 1 een korte overbrenging heeft.
Tsja, en met korte verzetten dan kun je vaak ook met minder inhoud of vermogen af. Denk maar eens wat je met het lierprincipe met weinig kracht kunt verzetten.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Wie-niets » di 16 feb 2021 10:53

Zomaar, omdat we het ook over brandstof invloed gehad hebben.
https://www.motor.nl/nieuws/e10-benzine ... -zijn/?amp

En E10 ...voor oudere auto's natuurlijk geen aanrader zeker met een caravan er achter. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door WillyL » di 16 feb 2021 10:55

Even terugkomend op een reply bovenaan p2, gepeddel van een automaat. Heelder volksstammen rijden automaat en hebben er mijn inziens geen last van.
Ik denk eerder dat je binair rijdt. Alles of niets.
Gas geven doe je met verstand en beleid. De keren dat ik plankgas moet geven is bijna nihil, zeker bij een automaat, en ik heb er reeds enkele gehad en de kick-down is een bijna ongebruikt ding voor mij.
Dan peddelen die automaten niet en wil je een hoger toerental voor het schakelen, zet hem gewoon in een sportmodus.

Ook je medepassagiers zullen je dankbaar zijn. Mijn schoonbroer rijdt in alle geval ook flink bewegend met zijn gaspedaal, dan snel, dan traag, maar nooit constant. Letterlijk om ziek van te worden.

Maar tja, ik stam nog uit de tijd dat dieren nog spraken en ben dus een ROB (en HATLA).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Micky » di 16 feb 2021 13:19

[re.gif]

Dat ben ik niet helemaal met je eens, een automaat pendelt als hij exact op het punt zit waarbij hij bijv. heerlijk in de 6 rijdt en dan door een externe factor (tegenwind heuveltje op of af, glooiing in de weg) gaan terugschakelen, dit kan ook gebeuren als je op de CC rijdt
in de situatie die jij schept is het idd nog erger door het bewegen van de rechtervoet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Citrorob

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Citrorob » di 16 feb 2021 14:23

[re.gif]

Precies, 1-2km op de CC erbij of eraf en hij pendelt niet meer.
Terugschakelen bij gasgeven is ook een logisch gevolg van het meest efficiënte wat je op dat moment vraagt van de motor.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door JanPunne » di 16 feb 2021 14:33

Dit alles is te voorkomen door handmatig te gaan schakelen.
Dus geen sportstand.
Even een “tikkie terug” toerental gaat omhoog en de trekkracht idem.
Tenminste, zo gaat het bij onze DSG 7.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 691
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Mstuniek » di 16 feb 2021 15:05

Ford Kuga, de 182 pk versie is alleen bij automaat en 4*4 ingebruik met hele andere verhoudingen in de versnellingsbak en derhalve niet te vergelijken met de 120 en 150 pk.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Hans 555 » di 16 feb 2021 16:58

Zo blijkt maar weer dat een ieder daar weer anders over denkt. En nogmaals het pendelen duurt uren voor het gevoel maar zal in werkelijkheid misschien tot 1 seconde duren. Hoe het ook zij, ik vind het helemaal niets. Ik schakel wel handmatig door, dat doe ik al meer dan 40 jaar met prive auto's. Het is net als smaak, daar valt niet over te twisten.
En de Ford Kuga heb ik als voorbeeld gebruikt maar kan waarschijnlijk ook op andere merken van toepassing zijn zoals hierboven de VW 2.0 TDI als voorbeeld werd aangehaald.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door JPGeetje » di 16 feb 2021 21:11

Jan van Vijven schreef:
ma 15 feb 2021 23:22
[re.gif]
Een turbo kan toch geen extra zuurstof toveren?
Blaast extra lucht, dat wel, maar wat daar inzit wordt niets aan veranderd.
Precies Jan, En dat geldt voor alle ingredienten van die lucht, dus ook voor de 20% zuurstof die erin zit.
Het is dan ook niet zo dat er op grote hoogte minder zuurstof is, er is minder lucht; dwz de luchtdruk is lager zodat er minder luchtdeeltjes in een liter zitten. Een turbo kan dat prima compenseren. die brengt de lucht weer op druk zodat de motor er weinig of niets van zal merken. Overigens gebeurt in een vliegtuig precies hetzelfde anders gingen we allemaal naar lucht happend op vliegvakantie zucht.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”