SUV OF Lage auto ?

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door VIP » do 11 feb 2021 14:39

EricS schreef:
do 11 feb 2021 13:37
[re.gif]
Een 3 serie is in geen enkel opzicht met een X1 te vergelijken, staan niet op zelfde onderstel. Een 3 is standaard achterwielaangedreven (behalve X versies) en heeft heel andere wielbasis (285cm), een X1 heeft net als 2 serie en nwe 1 serie ( en de Mini...) voorwielaandrijving , met afhankelijk van uitvoering onderling iets andere wielbasis (plm 267cm).

Zal ongetwijfeld lekker rijden zo'n 3...maar is minder ruim dan huidige Passat...
En niet te vergeten achterin kun je niet normaal zitten, tenzij je nog jong bent of heeel klein.

Neemt niet weg dat een 3-serie een prachtige auto is.
Porsche + Tabbert

Citrorob

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Citrorob » do 11 feb 2021 14:58

EricS schreef:
do 11 feb 2021 13:37
[re.gif]
Een 3 serie is in geen enkel opzicht met een X1 te vergelijken, staan niet op zelfde onderstel. Een 3 is standaard achterwielaangedreven (behalve X versies) en heeft heel andere wielbasis (285cm), een X1 heeft net als 2 serie en nwe 1 serie ( en de Mini...) voorwielaandrijving , met afhankelijk van uitvoering onderling iets andere wielbasis (plm 267cm).

Zal ongetwijfeld lekker rijden zo'n 3...maar is minder ruim dan huidige Passat...
Dat was "vroeger" wel zo is mij vertelt. Maar zo zie je dat niets blijft bij wat het is.

Pas een leenauto gehad eerste een nieuwe mini en daarna een nieuwe X1.
Mini was een herrie bak echt niet normaal en de X1 vond ik een waggeldoos.

Ik heb een E91 en een E91 LCI gehad na een Renault Grand Espace en daarvoor een Espace.
Ondanks de kleinere ruimte vonden de 3 puber kids de 3serie heel veel beter rijden met meer comfort geven dan de Espace.
Krapper was het zeker.

Passat zal ruimer zijn maar dat heb ik ook een maand of 6 als voorloop auto gehad en ik vond dat echt beroerd rijden.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door RDDR » do 11 feb 2021 15:53

[re.gif]

Inderdaad wordt de ruimte van de 3 serie zwaar onderdreven (nieuw woord) op basis van de vorige generaties. Met mijn 178cm zit ik zeer ruim achter mezelf. Ook de bagageruimte was vroeger krap, maar inmiddels is die van de 3 serie estate 500 liter. Ter vergelijking:
Mercedes C Estate 490 liter
Audi A4 Avant 505 liter
Volvo V60 529 liter

Dus mooi in de pas met de andere premium merken. Een Passat blijft ruimer (586 liter), maar zoals Citrorob al zegt is een auto veel meer dan het formaat van de kofferbak. Zit graag wat krapper in een 3 serie / V60 / C-klasse.
Zelf hebben we geen kinderen en nu gekozen voor de BMW 1 serie, hiervoor de 4 serie GC. Beiden zeker niet ruim, maar ze hebben andere kwaliteiten.

Wellicht terug naar TS nu, die inmiddels 2 auto's op het oog heeft, geen van beiden is een passat of een BMW knipoog.gif
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5739
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Morgoth » do 11 feb 2021 16:42

[re.gif]
Nee, veel mooier dan die twee. Ik vind die Peugeot echt een hele mooie auto.
En over ruimte... Moet het altijd maar groot zijn? Ik heb in mijn C-klasse ook weinig ruimte achterin. Maar daar zit ook nooit iemand. Boeien dus.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door RDDR » do 11 feb 2021 17:45

Dat is het lastige van smaak.... Die Peugeot vinden veel mensen mooi, maar ik kan er maar niet aan wennen. Een Renault Talisman vind ik daarentegen erg fraai.

VW nooit mooi gevonden en BMW vind ik de nieuwe design richting (nieuwe 1 / 4) ook niet mooi. Mercedes andersom: vroeger niet mijn ding, maar de huidige A / GLA / GLC / C is erg mooi.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

workel

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door workel » do 11 feb 2021 18:26

Sofie64 schreef:
do 11 feb 2021 11:56
Dit zijn volgens mij goede trekkers voor onze Wilk van 1500 kg.


https://www.viabovag.nl/auto/renault-me ... ie-ru99n1n

https://www.viabovag.nl/auto/peugeot-50 ... en-9m17vv3
Ziet er goed uit, vind de Megane wel licht voor een caravan van 1500 kg dan heeft de 508 meer gewicht tov de caravan.

Geen idee of je de site kent, gaspedaal.nl staat ook voldoende auto's op.

Veel succes met de vervolg stappen.

Gebruikersavatar
Bart2
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 18 mei 2014 16:16
Locatie: Regio Den Bosch

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Bart2 » za 13 feb 2021 12:02

Sofie64 schreef:
do 11 feb 2021 11:56
Dit zijn volgens mij goede trekkers voor onze Wilk van 1500 kg.


https://www.viabovag.nl/auto/renault-me ... ie-ru99n1n

https://www.viabovag.nl/auto/peugeot-50 ... en-9m17vv3
Die Peugeot blijft (ja kwestie van smaak) een erg mooie auto. Het is al eerder geschreven maar deze zul je moeten vergelijken met een Talisman van Renault.
Vergeet niet dat het gewicht van je huidige Mondeo erg bijdraagt aan het comfort met de caravan, besef dat je met een lichtere auto de caravan in de meeste gevallen meer “voelt”.
Onze vorige trekkers waren een Megane Estate en een 308 (beide lease), een caravan van 1.300 kg voel je dan wel tov zwaardere auto. Met goede belading hebben we dit altijd opgelost, maar privé zou ik voor een zwaardere trekker kiezen.
Succes met de zoektocht!
Burstner Premio 485tk 2010 - Mercedes BS-AMG 2021

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door doubleyou » za 13 feb 2021 13:30

Citrorob schreef:
do 11 feb 2021 14:58

Dat was "vroeger" wel zo is mij vertelt. Maar zo zie je dat niets blijft bij wat het is.

Pas een leenauto gehad eerste een nieuwe mini en daarna een nieuwe X1.
Mini was een herrie bak echt niet normaal en de X1 vond ik een waggeldoos.

Ik heb een E91 en een E91 LCI gehad na een Renault Grand Espace en daarvoor een Espace.
Ondanks de kleinere ruimte vonden de 3 puber kids de 3serie heel veel beter rijden met meer comfort geven dan de Espace.
Krapper was het zeker.

Passat zal ruimer zijn maar dat heb ik ook een maand of 6 als voorloop auto gehad en ik vond dat echt beroerd rijden.
De X1 een waggeldoos, een Mini een herriebak en de Passat rijdt echt beroerd. Nou heeft iedereen zijn voorkeuren en iedereen ervaart een auto anders. Maar als je een Passat echt beroerd vindt rijden, welke auto rijdt er dan wel goed? De X1 staat nou ook niet bepaald bekend om waggelig rijgedrag. Je beweringen komen op mij overdreven en dik aangezet over.

Terug on topic: als ik zou moeten kiezen zou ik op basis van de trekcapaciteiten voor de Peugeot 508 gaan. Iets meer vermogen en zwaarder dan de Mégane.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Citrorob

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Citrorob » za 13 feb 2021 13:55

[re.gif]

Je geeft in je reactie duidelijk aan dat je de inhoud toch niet belangrijk vind omdat je er toch al een mening over hebt, dus waarom zou ik daarop reageren.
Het gaat immers om een persoonlijke ervaring en perceptie.

Maar wat betreft de 508 versus de Megane is de keuze idd gemakkelijk.
De 508 is eerder vergelijkbaar met de Talisman en dus niet vergelijkbaar met de Megane.

workel

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door workel » za 13 feb 2021 16:30

[re.gif]
Ach dat is toch niet erg dat iedereen een mening heeft.
Jouw slechte ervaring met de Mini, X1 en Passat zegt toch ook helemaal niets, hele volksstammen zijn super tevreden met dergelijke auto's.
Dat waggelen herken ik dan wel weer bij een Espace en slechte versnellingsbak (automaat), voor mij een reden om z'n auto met een boog voorbij te lopen na een proefrit in 2019 van een model uit 2018, brr niet mijn auto.

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Sofie64 » za 13 feb 2021 16:44

Bart2 schreef:
za 13 feb 2021 12:02
Sofie64 schreef:
do 11 feb 2021 11:56
Dit zijn volgens mij goede trekkers voor onze Wilk van 1500 kg.


https://www.viabovag.nl/auto/renault-me ... ie-ru99n1n

https://www.viabovag.nl/auto/peugeot-50 ... en-9m17vv3
Die Peugeot blijft (ja kwestie van smaak) een erg mooie auto. Het is al eerder geschreven maar deze zul je moeten vergelijken met een Talisman van Renault.
Vergeet niet dat het gewicht van je huidige Mondeo erg bijdraagt aan het comfort met de caravan, besef dat je met een lichtere auto de caravan in de meeste gevallen meer “voelt”.
Onze vorige trekkers waren een Megane Estate en een 308 (beide lease), een caravan van 1.300 kg voel je dan wel tov zwaardere auto. Met goede belading hebben we
dit altijd opgelost, maar privé zou ik voor een zwaardere trekker kiezen.
Succes met de zoektocht!

De Peugeot 508 station heeft zo een beetje hetzelfde gewicht als de mondeo.
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
Bart2
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 18 mei 2014 16:16
Locatie: Regio Den Bosch

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Bart2 » za 13 feb 2021 19:27

[re.gif]

Klopt helemaal, ik doelde op de Megane knipoog.gif
Burstner Premio 485tk 2010 - Mercedes BS-AMG 2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Micky » za 13 feb 2021 20:14

Citrorob schreef:
do 11 feb 2021 14:58
EricS schreef:
do 11 feb 2021 13:37
[re.gif]
Een 3 serie is in geen enkel opzicht met een X1 te vergelijken, staan niet op zelfde onderstel. Een 3 is standaard achterwielaangedreven (behalve X versies) en heeft heel andere wielbasis (285cm), een X1 heeft net als 2 serie en nwe 1 serie ( en de Mini...) voorwielaandrijving , met afhankelijk van uitvoering onderling iets andere wielbasis (plm 267cm).

Zal ongetwijfeld lekker rijden zo'n 3...maar is minder ruim dan huidige Passat...
Dat was "vroeger" wel zo is mij vertelt. Maar zo zie je dat niets blijft bij wat het is.

Pas een leenauto gehad eerste een nieuwe mini en daarna een nieuwe X1.
Mini was een herrie bak echt niet normaal en de X1 vond ik een waggeldoos.

Ik heb een E91 en een E91 LCI gehad na een Renault Grand Espace en daarvoor een Espace.
Ondanks de kleinere ruimte vonden de 3 puber kids de 3serie heel veel beter rijden met meer comfort geven dan de Espace.
Krapper was het zeker.

Passat zal ruimer zijn maar dat heb ik ook een maand of 6 als voorloop auto gehad en ik vond dat echt beroerd rijden.
Laat me niet lachen, het wordt steeds lastiger om dit soort reacties serieus te nemen, neem je jezelf nog wel serieus? awhoea.gif

Harlekijn van het forum mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Sofie64 » za 13 feb 2021 21:05

Op dit moment gaan we zoeken naar een Peugeot 508 wagon met de door ons gewenste prijs.
Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken. thumbup.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door deemster07 » za 13 feb 2021 21:14

Daphne schreef:Ik zit net te denken, we hebben jaren geleden wel een VW Touran gehad. Dat reed prima en comfortabel genoeg met de caravan. Zelfs nog iets strakker dan met de opvolger een VW Passat station die een langere overhang had.
Klopt die ervaring hebben wij ook. Toch bevallen de lange reizen met de Passat beter.., Touran is dan toch een werkpaard ipv reis auto.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door deemster07 » za 13 feb 2021 21:16

VIP schreef:[re.gif] [re.gif]

Die laatste regel is wel op ons van toepassing (reiziger die elke maand zijn caravan gebruikt en meer dan 10.000 km per jaar rond toert over allerlei (binnen)wegen in Europa).

Nou zijn wij Petrolheads en vandaar onze keuze qua SUV trekker.

Wij zijn ons er goed van bewust dat niet iedereen dezelfde keus kan/wil maken qua kosten, maar het rijdt reetestrak en elke kilometer is genieten met een grijns op het gezicht.

Als trekker voor de caravan zijn de regelbare schokdempers en luchtvering een geweldig pluspunt, zoals vele andere zaken: als je het eenmaak hebt wil je niet meer zonder.

Als je het mij zou vragen zou ik eerst proefritten maken met de auto's die jullie voorkeur hebben, daarna wellicht een proefrit met de caravan erachter en dan de knoop doorhakken, enneh kies met je hart knipoog.gif het leven is kort....
Je mist de R36 natuurlijk;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door VIP » za 13 feb 2021 22:01

[re.gif]
JaNee mrgreen.gif knipoog.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door GSAndre » zo 14 feb 2021 09:51

Grappig dat mensen altijd een mening hebben, over zaken die ze niet hebben of denken gehad te hebben. scratch.gif
Mijn twee zoontjes, 181 en 187cm hebben een ruime plek achterin mijn 320 touring. (de E90/91 was inderdaad kleiner)
Wij zitten te twijfelen over een X1, hiermee inmiddels met en zonder kinderen, en met en zonder caravan gereden.
Iedereen die dit een "waggel" doos vindt, zal zelfs misselijk worden in een Leopard 2A6 whistle.gif
IMHO
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Robvh
Berichten: 11
Lid geworden op: do 8 okt 2020 16:24

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Robvh » zo 14 feb 2021 11:04

Wij hebben ook een X1 (F48). Een erg fijne auto en een hele goede caravan trekker. We hebben wel dynamic damper control, dan kun je hem stugger maken en beperkt de rolneiging nog meer. Als je vaak op de autobahn rijdt is het erg fijn. Met de caravan erachter gebruiken we het meestal
BMW X3 30i x-drive M sport

Hobby 540FU Excellent (2020)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Ab » zo 14 feb 2021 12:18

De ene SUV is de andere SUV niet.
Hetzelfde geldt voor alle andere auto's ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Wie-niets » zo 14 feb 2021 13:14

[re.gif]
thumbup.gif
Tsja, zelfs met een motorblok van b.v. 2 liter ( turbo of atmosferisch ) met zijn versnellingsbak qua verhoudingen of een wat voor automaat eraan gekoppeld is knipoog.gif

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Sofie64 » wo 24 feb 2021 11:57

Ons oog was gevallen op de peugeot 508 SW 181 pk 2019.
Helaas zijn alle beschikbare auto's, ex huur of leaseauto's.
Dit geeft ons geen prettig gevoel aangezien de auto nog 30000 moet kosten.

Nu heb ik een Ford focus gevonden met 181 pk koppel 240nm.
Opzich helemaal goed.
Nu heeft die auto 3 cilinders en dat gaf, bij een ander ford focus met 150 pk, een trilling in mijn stuur/auto.
De verkoper zegt dat je 1 cilinder kunt uitschakelen en de auto Dan niet meer trilt.
Mijn vraag is: kun je met 2 cilinders een caravan trekken ? 1500 kg
En klopt het dat de trilling weg is als je met 2 cilinders rijdt ??
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Thornwood » wo 24 feb 2021 12:27

[re.gif]

De ex huurauto snap ik, hier rijdt elke dag iemand anders in die ook niet gewend is aan die auto. Maar ex lease zou toch geen issue moeten zijn? Deze zijn over het algemeen heel goed onderhouden. Aangezien het de berijder niets kost waarom zou je beurten of onderhoud overslaan.

Bovendien praten lease rijders over de auto alsof het hun eigen is, dus behandelen ze hem waarschijnlijk ook zo.
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door RDDR » wo 24 feb 2021 12:34

[re.gif] [re.gif]

Zoals [re.gif] al zegt: ex-huur ver vandaan blijven. Amerikanen zeggen niet voor niets: don't be gentle, it's a rental. Ook hurauto's worden niet door iedereen mishandeld, maar de kans dat er een berijder slordig mee omgaat is gewoon groter. Ex-llease hoeft echt geen probleem te zijn. Kijk maar hoe hier op het forum een aantal mensen met hun lease auto omgaan.

De 3 clinder van Ford heeft cilinder uitschakeling, maar dat wordt door het motor management geregeld. Dus alleen bij bepaalde omstandigheden (lage belasting,lage toerentallen en motor op temperatuur) wordt 1 cilinder uitgeschakeld. Dat kan je niet zelf doen. Met caravan erachter zal er niet snel sprake zijn van lage belasting en verwacht ik dat hij altijd op 3 cilinders blijft lopen.
Of de trilling weg is als hij op 2 clinders loopt kan ik je nier vertellen, geen eigen ervaring. De 3 clinder Ford die ik 1 dag als leenauto heb gehad, had voor zover ik weet nog geen cilinder uitschakeling.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5739
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Morgoth » wo 24 feb 2021 12:51

Zolang je een gewone auto koopt uit de lease is het geen problem. Waar je vanaf moet blijven zijn auto's die gebruikt zijn door postbestellers, pizza koeriers enz. Auto's die door meerdere personen zijn bereden. Die zijn vaak afgetrapt.
Een normale ex-leaseauto zou ik juist wèl graag kiezen. Ze zijn altijd op tijd onderhouden en voor elk wissewasje ga je er mee naar de dealer omdat het toch niets kost. Dus niks zelf klussen of een obscure algemene garage. Bovendien is het tegenwoordig zo dat je als berijder keihard de rekening krijgt als je de auto mishandelt.
Nadeel is wel dat er vaak wat meer kilometers op de teller staan. Aan de andere kant zijn dat vaak wel weer snelwegkilometers. Een auto slijt meer van de korte stukjes.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”