SUV OF Lage auto ?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Daphne » wo 10 feb 2021 11:13

Sofie64 schreef:
wo 10 feb 2021 10:12
Iedereen bedankt voor de reacties.
We hebben weer meer info thumbup.gif
SUV ging inderdaad om de hoge instap.
Onze voorkeur gaat momenteel uit naar de renault megan estate bouwjaar 2019/2020 waar we binnenkort voor willen gaan kijken.
We hebben al in meerdere auto merken en uitvoeringen proefgereden maar we kunnen geen auto vinden met goede stoelen zoals in onze ford mondeo.
Ford focus wagon ook niet en bovendien trilde hij tijdens het rijden. Er zitten nu 3 cilinders in en dat schijnt trilling te kunnen geven.
Elke auto kun je voorzien van goede stoelen, het gaat dus niet zozeer om het merk, maar meer om de uitvoering. Wij hadden een Mondeo Titanium versie met inderdaad goede stoelen, maar ga maar eens in de uitvoering Trend zitten, dan zit een Mondeo ook slecht. Ik zou dus altijd kijken naar de auto's in de meest luxe of sportiefste versie.
En eerlijk gezegd vind ik de comfortstoelen in mijn huidige auto (en mijn vorige auto) beter zitten dan de stoelen in de Mondeo. Maar ook dat is net als met bedmatrassen heel persoonlijk en afhankelijk van lengte en gewicht.

Ps: Onze Mondeo is nu een 1.0 lt 3 cilinder Focus geworden, maar geen last van trillen, maar deze hoeft ook geen caravan te trekken want deze mag maar 1200 kg trekken mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Witte yeti » wo 10 feb 2021 11:19

Als Ford rijder zou ik eens gaan kijken naar het vorige model Kuga als je geen nieuwe wilt kopen. Zelf ben 1.90 lang en zit prima in de Kuga, door de hoge zit stap je makkelijk in en uit. Wat wel prettig is, dat in deze auto elektrisch verstelbare stoelen zitten met 3 geheugenstanden. Erg handig als er meerdere mensen in rijden met verschillende lengte. Verder is de Kuga een redelijke zware auto wat weer gunstig is om caravans te trekken.
Succes met je zoektocht.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

caravanblog
Berichten: 192
Lid geworden op: di 24 jan 2017 23:13
Locatie: Omgeving Schagen
Contacteer:

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door caravanblog » wo 10 feb 2021 11:58

Sofie64 schreef:
wo 10 feb 2021 10:12
Iedereen bedankt voor de reacties.
We hebben weer meer info thumbup.gif
SUV ging inderdaad om de hoge instap.
Onze voorkeur gaat momenteel uit naar de renault megan estate bouwjaar 2019/2020 waar we binnenkort voor willen gaan kijken.
We hebben al in meerdere auto merken en uitvoeringen proefgereden maar we kunnen geen auto vinden met goede stoelen zoals in onze ford mondeo.
Ford focus wagon ook niet en bovendien trilde hij tijdens het rijden. Er zitten nu 3 cilinders in en dat schijnt trilling te kunnen geven.
Ik zou de combinatie Renault met Wilk even bij caravantrekker.nl invoeren.
Ford Kuga 2020 St-Line-X 1.5 Ecoboost en per eind april 23 nw Knaus Sudwind 60Y 500EU 2022 met cassetteluifel, Mover Enduro EM303A+, Unico Verona Champagne/Zwart XL (8-2023) met voorwand de luxe + dakluifel + gaaswand + blinderingen.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door MarcoC » wo 10 feb 2021 12:14

Wij hebben inmiddels ervaring met 4 SUV's, hoewel de laatste (huidige) nog niet veel caravankilometers heeft gemaakt.

Onze eerste SUV was eigenlijk een Mini SUV, de Hyundai Tucson 2.0i, deze heeft een goede wegligging zowel met als zonder caravan. Het rijcomfort was niet dat als van een "lage" auto, maar toch voldoende ook voor de lange afstanden. De tweede SUV was een Citroën C-Crosser, dit was wel een vermoeiende trekker om met caravan mee te rijden! Solo was het een heerlijke auto, goed rijcomfort ook comfortabele stoelen. Maar met de caravan erachter vond ik het een ramp, het geheel voelde dan "onrustig" aan. Je voelde gewoon elke trilling en zuchtje wind tegen de caravan door de hele auto heen.
De derde SUV was een Hyundai Santa Fe II en was net als de Tucson een heerlijke auto om mee te rijden en te trekken. Rijden met de caravan was heel relaxed, niks vermoeiends aan!
Onze huidige SUV is een Volvo XC90 en deze heeft nog maar 1 kort ritje met de caravan gemaakt, en dat ritje was erg relaxed. Sowieso beschikt de Volvo al over goede rijeigenschappen en zitcomfort, maar zijn hoge gewicht maakt het ook een goede trekker.

Wij gaan in ieder geval voorlopig helemaal niet terug naar de "lage" auto's, de SUV's bevallen ons zeer goed!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door EricS » wo 10 feb 2021 12:31

Tja, ieder bepaalt zelf wat hij/zij fijn/comfortabel vindt rijden..

Ik heb al eerder geschreven dat ik met weemoed terugdenk aan de BMW x1 (nwste model). Fijnste trekker ooit gehad !
Nu rijd ik al poosje in de Passat, van zichzelf zeer comfortabele (reis)auto, echter met caravan erachter wil hij wel eens lichtjes deinen of wiebelen door de overhang ( ik weet het, andere vering of sportstand zou het kunnen verhelpen...maar lease he, dus keus geweest).

De BMW was solo iets minder comfortabel, maar als trekker juist veel comfortabeler, want veel strakker en rustiger, als een blok beton reed hij met gemak met caravan erachter.
Als ik weer een X1 mocht.... thumbup.gif
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door jackt » wo 10 feb 2021 12:42

Nu heb ik al een paar keer gelezen dat een hogere auto als een SUV minder comfortabel rijdt met de caravan. En dan voornamelijk bij lange afstanden.
Tsja....het blijft natuurlijk erg persoonlijk maar wij rijden sinds 2011 met een Renault Koleos (2008-2009) voor onze caravan en zijn ook zeer tevreden met het rijden van de combi ook op lange afstanden (Oostenrijk 3 x per jaar). We zijn nu bezig met onze tweede Koleos (2009) en ook solo heerlijke reiswagen o.a. door hoge zit.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Morgoth » wo 10 feb 2021 12:49

Ik denk dat voor de doorsnee caravanner het geen bal uitmaakt. Een SUV trekt en een lage auto ook. Je leest hierboven een hoop appels met peren vergelijkingen. De ene auto is nou eenmaal een betere trekker dan de andere. Ik denk dan ook dat je de keuze voor een SUV of een niet-SUV niet van de caravan moet laten afhangen. Je moet kijken of het een goede trekker is, en die heb je in SUV's en in niet SUV's.

Dan de hoge instap. Dat is voor vrijwel iedereen het argument om een SUV te kiezen. Toch zou ik eens kritisch kijken naar hoeveel hoger die instap nou werkelijk is. Vaak zit het namelijk voornamelijk tussen de orden en is het verschil maar heel gering. Een lekker uitzicht over de andere auto's hebben gaat al lang niet meer op omdat iedereen tegenwoordig "hoog" rijdt.

Hou er rekening mee dat frontaal oppervlak brandstof kost. Een SUV zal per definitie dus meer verbruiken dan een lagere auto. Ook zal een SUV meer wind vangen en dus voor zijwind meer gevoelig zijn t.o.v. een vergelijkbare lage auto. Een hoge auto helt wat meer in de bochten.

Hoe vaak moet je in en uitstappen? Dat is een belangrijk gegeven. Wij hebben een SUV (Hyundai) en een lage auto Mercedes). Mijn vrouw is wijkverpleegster en moet per route tig keer in en uitstappen. Zij neemt veel liever de Hyundai mee voor haar werk. Nou moet ik ook wel zeggen dat de Benz erg laag is. Wij hadden voor de Benz ook een Hyundai SUV waarmee we de caravan trokken. Ik vond de zitpositie op lange stukken niet geweldig. Maar ik vergelijk dan ook appels met peren. Een Mercedes GLC zit vast beter dan een Hyundai Tucson.

De moraal: Ga proefrijden en kies wat je het lekkerste vind rijden en kijk met een schuin oog naar de trekeigenschappen. Volg je eigen gevoel. Die caravan hobbelt er wel achteraan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Pakkie » wo 10 feb 2021 13:52

Over hoog/laag is al het nodige geschreven, maar wil me vooral aansluiten bij hetgeen Daphne schreef aangezien zitcomfort ook genoemd werd.
Kijk vooral naar de mogelijke uitvoeringen van het type auto. Zo zitten bijvoorbeeld de standaard stoelen in een 1-serie als een houten keukenstoel. Recent toch een 1-serie gekocht voor vrouwlief met die keukenstoelen erin omdat hij verder aan alle eisen voldeed. Vervolgens op MP een sportinterieur gekocht en dat erin gezet wat echt een wereld van verschil is.

Serveer dus nu niet direct een bepaalde auto af omdat hij slecht zit, maar bekijk ook even of er mogelijk uitvoeringen met betere stoelen beschikbaar zijn.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door stefertje » wo 10 feb 2021 20:05

Vergeet ook niet dat een hoop mensen met een “hoge instap” ook hoog zitten tijdens het rijden bedoelen..
Ik ben van een 1-serie met sport onderstel naar een X3 gegaan..... mij ging het niet om een hoge instap, maar dat hoge zitten, zeer comfortabel, je kijkt overal overheen tijdens het rijden..
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door erichendri » wo 10 feb 2021 21:52

Je hebt ook een tussen oplossing.
Denk aan de volvo V90CC, de subaru outback.
Er zijn er nog wel een paarals je googeld maar ander luxer segment.
BV de audi allroad en mercedes E klasse all-terrain.
Van de outback is hier een uitgebreid topic van dieseltijger.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Sofie64 » do 11 feb 2021 10:57

Dank jullie wel voor de reacties. thumbup.gif
We blijven zoeken en kijken nu toch voornamelijk naar een lage stationwagon ivm bagageruimte.
Wij kopen prive ( geen lease) dus de duren merken als BMW, Mercedes, duurdere segment volvo e.d vallen af ivm budget. weenie.gif
Gelukkig is het geen moeten en kunnen we rustig zoeken. whistle.gif
Voordeel van nu inruilen is dat het inruilbedrag nog lekker meetelt.
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Hermanus » do 11 feb 2021 11:06

Als het gaat om bagageruimte zou je ook kunnen kijken naar auto's zoals de Ford C max, een MPV, dus hogere instap, en dezelfde bagageruimte als een stationwagen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Morgoth » do 11 feb 2021 11:09

stefertje schreef:
wo 10 feb 2021 20:05
Vergeet ook niet dat een hoop mensen met een “hoge instap” ook hoog zitten tijdens het rijden bedoelen..
Ik ben van een 1-serie met sport onderstel naar een X3 gegaan..... mij ging het niet om een hoge instap, maar dat hoge zitten, zeer comfortabel, je kijkt overal overheen tijdens het rijden..
Maar ook dat is persoonlijk. Ik vind laag in de auto zitten veel comfortabeler en ontspannender als dat op de bok zitten met je benen bijna verticaal naar beneden. Ik heb daarom in mijn toch al lage auto de stoel ook nog eens op de laagste stand.
Sinds dat vrijwel iedereen een SUV koopt is dat overheen kijken er wel af trouwens. Dat kan nog wel maar dan moet je een Mercedes Actros kopen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door JanPunne » do 11 feb 2021 11:16

[re.gif]
“Vrijwel iedereen” scratch.gif
Dat is een beetje kort door de bocht is mijn mening.
Lang niet iedereen kan zich een suv permitteren.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door RDDR » do 11 feb 2021 11:30

[re.gif]

Jouw laatste zin klinkt alsof iedereen die geen SUV rijdt, dat doet omdat hij zich die niet kan veroorloven. Wat zeker niet zo is.

Morgoth heeft wel gelijk dat het marktaandeel SUV's flink stijgt de laatste jaren. Kijk maar om je heen. En de best verkochte auto in januari dit jaar is.... de Volvo XC40. Een SUV dus. Wel een mooie SUV. knipoog.gif
Dat je zijn woorden niet letterlijk moet opvatten lijkt me duidelijk.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Sofie64 » do 11 feb 2021 11:35

Hermanus schreef:
do 11 feb 2021 11:06
Als het gaat om bagageruimte zou je ook kunnen kijken naar auto's zoals de Ford C max, een MPV, dus hogere instap, en dezelfde bagageruimte als een stationwagen.
Die hebben we ook gekeken inderdaad. Maar voor 2 personen wel erg groot.
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Daphne » do 11 feb 2021 11:39

[re.gif]

Grappig dat je dat zegt, Een Ford C Max is kleiner dan de Renault Megane Estate waar je naar wil kijken. knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Morgoth » do 11 feb 2021 11:41

[re.gif]
Niet alleen dat. Hij is ook kleiner dan jullie huidige Mondeo.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door RDDR » do 11 feb 2021 11:42

[re.gif] [re.gif] en achteraf gezien een beetje [re.gif]

Klopt helemaal! Een MPV lijkt optisch groot, door de hoeveelheid plaatwerk van de zijkant uit gezien. Redelijk vierkante en hoge vorm, waardoor veel mensen (onterecht) denken dat ze groot zijn. In een parkeervak of een krappe binnenstad maken die 10cm hoogte immers niet uit.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Sofie64 » do 11 feb 2021 11:56

Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door JanPunne » do 11 feb 2021 12:03

RDDR schreef:
do 11 feb 2021 11:30
[re.gif]

Jouw laatste zin klinkt alsof iedereen die geen SUV rijdt, dat doet omdat hij zich die niet kan veroorloven. Wat zeker niet zo is.

Morgoth heeft wel gelijk dat het marktaandeel SUV's flink stijgt de laatste jaren. Kijk maar om je heen. En de best verkochte auto in januari dit jaar is.... de Volvo XC40. Een SUV dus. Wel een mooie SUV. knipoog.gif
Dat je zijn woorden niet letterlijk moet opvatten lijkt me duidelijk.
Dat is mijn woorden verkeerd interpreteren.
Ik zie om mij heen dat hier in mijn woonplaats en de wijk waarin ik woon dat niet het geval is.
Dat er meer zijn gekocht, geleased, zou best kunnen.
Maar het overgrote deel van autobezitters in Nederland rijdt nog steeds niet in een suv.
En daar zijn ook veel mensen bij die wel zouden willen maar dat niet kunnen.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door RDDR » do 11 feb 2021 12:07

[re.gif] [re.gif]

Beiden zouden prima moeten gaan. Hoewel ik persoonlijk het Renault design mooier vind, zou ik in dit geval voor de Peugeot gaan.

1) De Peugeot is een automaat, de Renault niet. Eenmaal gewend aan een automaat wil je niet meer terug.
2) Massa leeg van de Renault is 1289 kg, wat net aan is voor jouw caravan (1405 kg voor de Peugeot

De 508 is ook een segment hoger en in prijs, formaat en gewicht beter te vergelijken met de Talisman. Maar ik zou zeker voor een automaat kijken. Veel comfortabeler het hele jaar door en zeker ook met de caravan erachter.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Citrorob

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Citrorob » do 11 feb 2021 13:21

EricS schreef:
wo 10 feb 2021 12:31
Tja, ieder bepaalt zelf wat hij/zij fijn/comfortabel vindt rijden..

Ik heb al eerder geschreven dat ik met weemoed terugdenk aan de BMW x1 (nwste model). Fijnste trekker ooit gehad !
Nu rijd ik al poosje in de Passat, van zichzelf zeer comfortabele (reis)auto, echter met caravan erachter wil hij wel eens lichtjes deinen of wiebelen door de overhang ( ik weet het, andere vering of sportstand zou het kunnen verhelpen...maar lease he, dus keus geweest).

De BMW was solo iets minder comfortabel, maar als trekker juist veel comfortabeler, want veel strakker en rustiger, als een blok beton reed hij met gemak met caravan erachter.
Als ik weer een X1 mocht.... thumbup.gif
Anders kijken naar een 3serie deze deelt het onderstel met de X1 maar is veel minder topzwaar dan de X1.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door EricS » do 11 feb 2021 13:37

[re.gif]
Een 3 serie is in geen enkel opzicht met een X1 te vergelijken, staan niet op zelfde onderstel. Een 3 is standaard achterwielaangedreven (behalve X versies) en heeft heel andere wielbasis (285cm), een X1 heeft net als 2 serie en nwe 1 serie ( en de Mini...) voorwielaandrijving , met afhankelijk van uitvoering onderling iets andere wielbasis (plm 267cm).

Zal ongetwijfeld lekker rijden zo'n 3...maar is minder ruim dan huidige Passat...
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door stefertje » do 11 feb 2021 13:39

TS schrijft dat ze niet naar premium merken als BMW, Mercedes etc kijken dus een X1 of 3-serie valt af..
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”