Opvolger Nissan X-Trail gezocht+pics ;-)

Plaats reactie
guzzio
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 26 aug 2018 22:04

Opvolger Nissan X-Trail gezocht+pics ;-)

Bericht door guzzio » do 4 feb 2021 03:15

Hey. Onze Nissan X-Trail 2.0 diesel is nu 11 jaar oud en heeft er 230.000 foutloze kilometers opzitten.

Het is de 150 PK versie met lekker veel koppel onderin.
De X-Trail heeft voortreffelijk onze eerste caravan getrokken doorheen Frankrijk, Duitsland, Nederland en Italië en ook de opvolger, een iets kleinere Hobby 440 SF Deluxe heeft hij naar veel fijne campings getrokken.

We beginnen stilletjes aan uit te zoeken welke onze volgende trekker kan worden.

Aangezien we nog een wagen hebben, een Mazda MX-5 roadstertje, en we heel tevreden zijn van het merk Mazda, denken we in de richting van ofwel:
- een Mazda 6 break
- een Mazda CX5

Een automaat is wel een must en liefst een benzine motor; aangezien de diesel motoren van Mazda meer kwaaltjes schijnen te hebben én hun benzine motoren zeer duurzaam en betrouwbaar zouden zijn.
Maar ... twijfel ... gaat een benzinemotor in combinatie met een automaat niet hopeloos hoog in de hogere toeren 'janken' in vergelijking met een diesel met lekker veel koppel onderin?
Zou een diesel dan toch weer de betere keuze zijn als trekker?
Hoor graag jullie ervaringen. Thanks.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Opvolger Nissan X-Trail gezocht+pics ;-)

Bericht door hoboken » do 4 feb 2021 07:17

Diesel is zeker de betere keuze, een benzine zonder turbo gaat je teleur stellen want hoog in de toeren zeker bergop.
Denk ook eens aan vertrekken op een steile helling.
Wij zijn vroeger ook eens van een turbo diesel met 130 pk over gegaan naar een 180 pk benzine zonder turbo dat was niet tof, binnen het jaar weer terug naar een turbo diesel.
Maar waarom zou je de Nissan weg willen doen, de wederverkoop waarde is bij ons in Belgie erg teleustellend.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Opvolger Nissan X-Trail gezocht+pics ;-)

Bericht door 4Motion » do 4 feb 2021 09:42

2 jaar geleden voor dezelfde oefening gestaan (particuliere koper - BE - 15k per jaar waarvan zeker 8 met caravan - korte woon-werk).

Werkelijk alles overwogen: diesel, benzine, hybride, plugin hybride ...
Paar excel sheets getrokken die aanschafwaarde / verbruik / inschrijving / jaarlijkse taks in rekening brachten.

Uiteindelijk gekozen voor een "potente" benzine motor met genoeg koppel onderin in de vorm van een Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4.
4x4 (haldex koppeling in mijn geval) maakt het helemaal af. Afwerking en comfort is buitengewoon goed voor deze prijsklasse.

Geen Skoda fan? Soortgelijke motoren te verkrijgen binnen de VAG groep: VW Tiguan (evt de allspace) - Seat Tarraco
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Opvolger Nissan X-Trail gezocht+pics ;-)

Bericht door Ab » do 4 feb 2021 10:21

Wat is er mis met toeren maken met een benzinemotor?
Bij een diesel ligt het max koppel bij een veel lager toerental dan bij een benzinemotor.
Over het algemeen dan.
Mijn trekkbeest op LPG draait hooguit 1800 toeren bergop..
Iets met groot volume lange slag..
In F1 auto's zit ook best veel vermogen.
Extreem hoge toeren draaien die ook..dat zou niet lukken met een diesel vrees ik.
Met een goede automaat is er van heel veel toeren ook geen sprake.
Mits de motor voldoende vermogen heeft.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Opvolger Nissan X-Trail gezocht+pics ;-)

Bericht door dieseltijger » do 4 feb 2021 11:00

Ik kijk (zeer geinteresseerd mee. Overweeg ook een Subaru Outback met een 2.5 benzine boxer en CVT zou ik zeggen. Subaru is volgens mij wel een liefhebbers merk - en dat komt ook in uitdrukking in de prijs.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Opvolger Nissan X-Trail gezocht+pics ;-)

Bericht door hoboken » do 4 feb 2021 11:25

@ Ab, mijn Suburban heeft ook vermogen genoeg maar niet iedereen wil of kan zich een dikke amerikaan veroorloven.
Met een atmosferische benzine van pak hem beet 2 liter kom je er ook maar een turbo diesel rijd mijns inziens stukken fijner.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Opvolger Nissan X-Trail gezocht+pics ;-)

Bericht door Knaus440 » do 4 feb 2021 12:12

Tja wat is fijner rijden?
Onze C5, hdid 140 pk, automaat 6 bak, reed soepel en makkelijk met de knaus max 1200kg, bij Kanderstegg naar boven. Onze Honda 2.0 iVtec atmosferische benzine 140 pk kan het ook prima en soepel. Maar wat langzamer en hoger in de toeren.
Daar heeft deze honda motor geen probleem mee, zelfde voor oa Mazda. Het is anders, maar voor mij niet meer of minder fijner.
Wel minder fijn vond ik de gedownside opel meriva 1400. Met 1400 cc, 140 pk en koppel 240 Nm.
Maar die voelde als onderbemeten in die bergtocht. Dat vond ik niet fijn.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Opvolger Nissan X-Trail gezocht+pics ;-)

Bericht door Ron » do 4 feb 2021 21:43

[re.gif]
De oudere opel motoren voelen heel tammetjes aan.
Ik deel dezelfde ervaring met je.

Maar de meeste benzine turbo motoren hebben de zelfde rij beleving als diesels.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Opvolger Nissan X-Trail gezocht+pics ;-)

Bericht door erichendri » do 4 feb 2021 23:34

Tsja, je zegt het zelf al, de mazda CX-5 zal inderdaad meer toeren maken dan je diesel tijdens het klimmen op de autobaan.
Maar hij komt net zo snel omhoog als je nissan.
Wegrijden op een helling is ook geen probleem want je wilt
een automaat, dat is bij mazda een 6bak.
De CX-5 is ook geleverd met een 2.5, die is sterker dan
de 2.0 en heeft meer koppel.
De mazda6 is ook mooi, net zo sterk maar na een hoge auto
ga je spijt krijgen van de lagere mazda6.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”