Trekauto keuze vraag
Re: Trekauto keuze vraag
Ik begrijp je opmerking over koppel maar al te goed!
En toch heb ik er een kanttekening bij. Onze vorige auto, Meriva 1400 met 140 pk en koppel 240Nm bij ik dacht een 2000 toeren.
De huidige Honda heeft ook max koppel tegen de 4000 toeren.
Voor mijn gevoel gaat rijden met de caravan op steile hellingen, lange snelwegroutes met klim, ook vanuit stilstand of in file, met de Honda net even makkelijker. Waarschijnlijk wel iets tragere start, maar dat is geen punt voor mij.
De Opel had ook een snellere tijd voor bereiken 100km/h.(solo)
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Trekauto keuze vraag
In de basis heb je gelijk. Echter je zult ook moeten weten hoe linier is de NM opgebouwd bij de Mazda. Als deze al 180 NM heeft bij 2000 rpm dan zijn dit ook redelijke waarden. En inderdaad de pk invloed moet je ook niet onderschatten want er zit altijd een combinatie factor tussen die factoren van PK/NM.
Overigens kunnen wij in onze auto diverse instellingen maken of meters zichtbaar maken.
Zo ook op aflezing in NM en PK vermogen .
Auto heeft 155 pk bij 270 NM . ( 1600/1700 toeren.)
Bij aflezing zie je dat het grootste gedeelte van de meter uitslag op NM vermogen wordt gereden PK 's gaan bij sport instelling dan bij hoger dan 4000/4500 rpm meer en meer spelen.
En zo kun dan nooit helemaal maar op vermelde piekvermogens af gegaan worden. De karakteristiek van een motor kan nog wel eens bepalend zijn. En dan heb je ook nog eens zo iets hoe zijn de bakverhoudingen opgebouwd. Hele lange verhoudingen zitten de meeste caravanners ook niet te wachten of je moet veel koppel hebben.
Re: Trekauto keuze vraag
Precies.
De Honda heeft een korte 1, solo snel schakelen, maar met caravan prima.
De koppelkromme en lijn van pk geven goed zicht op "het werken" van je motor.
Ik ga liever met Mazda/Honda met 4-4500 toeren omhoog dan met de down sized Opel 1400cc met 2-2500 toeren.
De Honda heeft een korte 1, solo snel schakelen, maar met caravan prima.
De koppelkromme en lijn van pk geven goed zicht op "het werken" van je motor.
Ik ga liever met Mazda/Honda met 4-4500 toeren omhoog dan met de down sized Opel 1400cc met 2-2500 toeren.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Trekauto keuze vraag
het max koppel/vermogen is sowieso wat een dooddoener, de vermogens kromme is veel interessanter. Dus hoe lang heb je een bruikbaar koppel/vermogen.
Re: Trekauto keuze vraag
Helemaal mee eens.
En daar naast de versnellingsbak verhoudingen .
Vandaar dat je met de Honda een korte '1' toch vlot met een hoger toerental weg kan rijden
TS geeft te weinig informatie.
Maar op basis van de motor gegevens van de Mazda en de Peugeot gaat de voorkeur wat mij betreft naar de Peugeot.
Maar wat 'Auto ' betreft zou het de Mazda zijn.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Trekauto keuze vraag
Wat heb je aan vermogen en koppel als je geen hoge toeren durft te draaien of terugschakelen.
Al helemaal met de caravanerachter.
Ik zou zeggen, ga met beide een proefrit maken.
Eric
Al helemaal met de caravanerachter.
Ik zou zeggen, ga met beide een proefrit maken.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Trekauto keuze vraag
Nou ik laat hem echt wel hoge toeren draaien.
Met de Peugeot heb ik nog niet echt bergen of flinke klimmen gehad.
Maar met de Suzuki ging ik gerust in zijn 3 met 110 km/h omhoog in Zuid Duitsland
Dan hoor je het torretje lekker spinnen bij 5000 RPM.
Maar dat hoge koppel bij lage toeren is vooral lekker bij optrekken vanuit stilstand.
Maar als ik de keuze had en de € er voor had.
Werd het de Mazda 100%
Met de Peugeot heb ik nog niet echt bergen of flinke klimmen gehad.
Maar met de Suzuki ging ik gerust in zijn 3 met 110 km/h omhoog in Zuid Duitsland
Dan hoor je het torretje lekker spinnen bij 5000 RPM.
Maar dat hoge koppel bij lage toeren is vooral lekker bij optrekken vanuit stilstand.
Maar als ik de keuze had en de € er voor had.
Werd het de Mazda 100%
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Trekauto keuze vraag
De mazda is sterker dan je denkt.
Veel sterker dan dat kleine motortje als de turbo nog niet mee werkt.
De 2.0 is onderin sterker dan je denkt.
Ga nou maar eens met beide rijden.
Eric
Veel sterker dan dat kleine motortje als de turbo nog niet mee werkt.
De 2.0 is onderin sterker dan je denkt.
Ga nou maar eens met beide rijden.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Trekauto keuze vraag
Er zit een verschil tussen een turbo en een turbo
Mijn vader heeft een Opel Mokka 1,4 turbo 140 PK en 200 NM bij 1800 rpm
Waar ik ook best veel mee rij
De Peugeot reageert veel sneller op het gas en is echt sneller en sterker onderin.
Daarmee wil ik niet zeggen dat de Mazda langzaam of minder sterk is.
Maar je vergis je echt in de kleine 1,2 van de PSA groep.
Of hij langer mee gaat als die 2 liter , dat weet ik niet.
Dat zal de tijd nog moeten uitwijzen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Trekauto keuze vraag
Dat is wel allemaal gebaseerd op gevoel en niet op feiten, je krijgt op een bepaald moment een duw en je denkt wow, dit trekt veel beter.
Mijn huidige trekker de V60 is een mild hybrid turbo benzine, 2 liter en incl. de elektromotor 177pk en 305NM (elektro is 14 PK en 40NM).
Als ik plotseling gas geef bijv. bij 80 dan spuit hij weg, vanaf stilstand spinnen de banden, voelt veel sneller dan de 190pk TDI met 400nm die ik had, toch deed de TDI 1 seconde minder van 0-100
De huidige auto is ook nog eens ongeveer 100kg zwaarder.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- mrbullmastiff
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Trekauto keuze vraag
Zowel het koppel als het vermogen van de Mazda is hoger dan bij de Peugeot, waarschijnlijk zullen de prestaties van de Mazda wel iets beter zijn. Ik denk persoonlijk dat de Peugeot een rustiger combinatie is dan de Mazda met een caravan er achter. Niet alleen zal het toerental van de Peugeot een stuk lager liggen bij dezelfde snelheid maar ik denk dat de stabiliteit van de Peugeot ook beter is dan de Mazda.
Als het gaat om het model is de Mada de mooiere auto. Ik zou zelf na hele slechte ervaringen met mijn Mazda 6 niet meer voor Mazda kiezen.
Als het gaat om het model is de Mada de mooiere auto. Ik zou zelf na hele slechte ervaringen met mijn Mazda 6 niet meer voor Mazda kiezen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i