Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Dank voor jullie vriendelijke reacties.
Ik had mijn vraag echter iets specifieker moeten maken, excuus.
Het belangrijkste voor mij is de trekkracht. Comfort, automaat vind ik van ondergeschikt belang (ik weet het....blijft persoonlijk).
De de vraag is eigenlijk, met welke rav 4 heb je met name bij wegrijden de grootste trekkracht?
Als je puur naar het koppel kijkt wint de hybride awd het. Maar waarom mag de benzine uitvoering dan meer trekken. Is dat omdat het een eenvoudge handgeschakelde bak is en meer kan hebben ?
Ojee, dat zijn al weer twee vragen...zucht
Ik had mijn vraag echter iets specifieker moeten maken, excuus.
Het belangrijkste voor mij is de trekkracht. Comfort, automaat vind ik van ondergeschikt belang (ik weet het....blijft persoonlijk).
De de vraag is eigenlijk, met welke rav 4 heb je met name bij wegrijden de grootste trekkracht?
Als je puur naar het koppel kijkt wint de hybride awd het. Maar waarom mag de benzine uitvoering dan meer trekken. Is dat omdat het een eenvoudge handgeschakelde bak is en meer kan hebben ?
Ojee, dat zijn al weer twee vragen...zucht
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Als de hybride 1650 kg mag trekken dan is dat echt geen probleem omdat dat ook de max is.
Dat is bij elke andere auto ook hetzelfde.
Bij dat gewicht speelt ook de hellingproef een grote rol.
Ik zou altijd voor de hybride kiezen.
Door de beide elektromotoren is die veel sterker.
Dat de handbak meer mag trekken komt mischien door de bak constructie van de hybride.
Maar ik denk dat een handbak ook veel minder warm wordt.
Eric
Dat is bij elke andere auto ook hetzelfde.
Bij dat gewicht speelt ook de hellingproef een grote rol.
Ik zou altijd voor de hybride kiezen.
Door de beide elektromotoren is die veel sterker.
Dat de handbak meer mag trekken komt mischien door de bak constructie van de hybride.
Maar ik denk dat een handbak ook veel minder warm wordt.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
@Head02
De beperking bij de hybride zit hem voornamelijk in de koeling van de aandrijflijn (vooral de elektromotor en de generator) en de beschikbare energie voor de aandrijflijn.
De benzinemotor werkt volgens het Atkinson principe en dat is heel goed voor de efficiëntie en uitstoot maar niet zo goed voor het vermogen en het koppel.
De elektromotor in de transmissie geeft ondersteuning aan de benzinemotor om dat verschil op te heffen en zorgt ook voor een efficiëntere aandrijflijn.
De complexiteit van de aandrijflijn speelt eigenlijk geen rol omdat een handgeschakelde bak meer bewegende onderdelen heeft dan de hybride aandrijflijn van Toyota, mechanisch kan je het veel simpeler bedenken dan wat Toyota gedaan heeft om dit doel te bereiken.
De beperking bij de hybride zit hem voornamelijk in de koeling van de aandrijflijn (vooral de elektromotor en de generator) en de beschikbare energie voor de aandrijflijn.
De benzinemotor werkt volgens het Atkinson principe en dat is heel goed voor de efficiëntie en uitstoot maar niet zo goed voor het vermogen en het koppel.
De elektromotor in de transmissie geeft ondersteuning aan de benzinemotor om dat verschil op te heffen en zorgt ook voor een efficiëntere aandrijflijn.
De complexiteit van de aandrijflijn speelt eigenlijk geen rol omdat een handgeschakelde bak meer bewegende onderdelen heeft dan de hybride aandrijflijn van Toyota, mechanisch kan je het veel simpeler bedenken dan wat Toyota gedaan heeft om dit doel te bereiken.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
150 pk is 150 pk, maakt niet uit wat voor type motor het is.
Hetzelfde geldt ook voor het koppel.
Eric
Hetzelfde geldt ook voor het koppel.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Het enige verschil in de hoeveelheid van PK'S en Koppel kan uit maken, wanneer komt dit "vrij" en over welke lengte van de koppelingskromme is dit beschikbaar.
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
We hebben de hybride gekocht! Nog eens wat proefritten mee gedaan en ons heel goed bevallen. Zoals goed op die staart drukken, om de motor eens goed te laten opjagen, maar eigenlijk valt dat heel goed mee en ervaar ik niet als storend. Heb nu een diesel die minstens zoveel lawaai maakt.
Met afneembare trekhaak. Deze zou in hoogte verstelbaar zijn. Dus het probleem van de hoogte van de bol is dan ook van de baan.
Het ontbreken van de koppeling ga ik ook als een grote pluspunt aanzien. Geen risico op verbrande koppeling enz...
En uiteraard als we wat ritjes gaan maken ter plaatse, dan kunnen we ook steden gaan bezoeken die we waarschijnlijk met de diesel binnen enkele jaren niet meer kunnen doen (euro 5).
Heb nu de knoop doorgehakt. Krijg er nog een aardige cent voor die auto. Als ik nog een paar jaar zou wachten is het puur voor de export + bijkomende slijtage kosten die dan zullen optreden.
Nu geduldig wachten!
Met afneembare trekhaak. Deze zou in hoogte verstelbaar zijn. Dus het probleem van de hoogte van de bol is dan ook van de baan.
Het ontbreken van de koppeling ga ik ook als een grote pluspunt aanzien. Geen risico op verbrande koppeling enz...
En uiteraard als we wat ritjes gaan maken ter plaatse, dan kunnen we ook steden gaan bezoeken die we waarschijnlijk met de diesel binnen enkele jaren niet meer kunnen doen (euro 5).
Heb nu de knoop doorgehakt. Krijg er nog een aardige cent voor die auto. Als ik nog een paar jaar zou wachten is het puur voor de export + bijkomende slijtage kosten die dan zullen optreden.
Nu geduldig wachten!
Caravan: Knaus Sport 500EU 2020.
Toyota Rav4 Hybrid 2.5 AWD.
Toyota Rav4 Hybrid 2.5 AWD.
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Proficiat, die koppeling met zo'n extra pedaal ga je niet missen
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Ik ga wel mijn linker been moeten vastplakken tegen de wand
Caravan: Knaus Sport 500EU 2020.
Toyota Rav4 Hybrid 2.5 AWD.
Toyota Rav4 Hybrid 2.5 AWD.
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Wij hebben die auto nu twee jaar.
Ik heb er al vol lof over geschreven.
Over de kracht, de zuinigheid, enz, enz.
Tot nu toe brengt hij ons steeds thuis. De modder op ons bospad naar huis is zeker 10 - 15 cm diep.
Mochten de voorwielen grip verliezen dan komen de achterwielen (elektrische) ook in actie.
Zomers stuift het.
De Rav is uitgerust met 7 camera’s .
Je zal nooit meer een paaltje of iemand uit de zijstraat over het hoofd zien.
Caravan aanhaken, eitje.
Ik heb er al vol lof over geschreven.
Over de kracht, de zuinigheid, enz, enz.
Tot nu toe brengt hij ons steeds thuis. De modder op ons bospad naar huis is zeker 10 - 15 cm diep.
Mochten de voorwielen grip verliezen dan komen de achterwielen (elektrische) ook in actie.
Zomers stuift het.
De Rav is uitgerust met 7 camera’s .
Je zal nooit meer een paaltje of iemand uit de zijstraat over het hoofd zien.
Caravan aanhaken, eitje.
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Veel plezier met de RAV, top wagen!
Wil tzt foto’s delen?
Wij sturen onze tweede Toyota Hybrid met veel plezier!
Wil tzt foto’s delen?
Wij sturen onze tweede Toyota Hybrid met veel plezier!
A travel adventure has no substitute.
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Ik ga vlak na de zomervakantie eentje leasen.
Mijn droomauto prive kopen gaat niet door (landcruiser diesel). Met 750 € wegenbelasting in de drie maanden vind ik te gek.
Dus waarschijnlijk de hybride uitvoering. Mede ook door de positieve berichtgeving hier.
Maar de vvti met trekgewicht van 2000 kg lonkt ook wel een beetje.
Mijn droomauto prive kopen gaat niet door (landcruiser diesel). Met 750 € wegenbelasting in de drie maanden vind ik te gek.
Dus waarschijnlijk de hybride uitvoering. Mede ook door de positieve berichtgeving hier.
Maar de vvti met trekgewicht van 2000 kg lonkt ook wel een beetje.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Dan is de highlander misschien een optie.
Ook hybrid en mag 2000 kg trekken.
Eric
Ook hybrid en mag 2000 kg trekken.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Maar de highlander mag maar 80 kg kogeldruk hebben, wel weinig.
Ook gekeken naar highlander maar ik wil toch rond de 100 kg kogeldruk, bij een caravan van 1850 kg en een lengte van 7;57 m
Ook gekeken naar highlander maar ik wil toch rond de 100 kg kogeldruk, bij een caravan van 1850 kg en een lengte van 7;57 m
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Liefst ziet men bij een beladen caravan een in procenten uitgedrukt gewicht op de kogel van minimaal 5 tot 7 %. Eigenlijk is de RAV4AWD Hybride met 70 kg daarin ook niet de beste keus. Met b.v. 1500 kg aan de haak zou je dus al met een gedoogde marge van 5 tot 7% aan de/zijn max zijn terwijl er 1650 kg trekvermogen wordt aan toegekend. En ja, je kunt natuurlijk er een Caravan van beladen 1650 kg achter hangen met 70kg op de kogel terwijl dan minimaal 82,50 kg van toepassing is om op de kogel te gaan rijden....dan wordt de vraag hoe veilig is 70 kg en verantwoord, is dit, zeker afgezet bij een bepaalde snelheid.
Voordeel is natuurlijk zijn eigengewicht en beladen die dit al een beetje compenseert. (een goed overwicht van een trekker is een grote plus)
Je kunt dus ook stellen word je hier eigenlijk ook niet tot een beperking in gedwongen, net als men soms over treingewichten klaagt dat in die context ook beperkingen samengesteld in laad c.q. trekvermogen zijn vermeld, en dan zomaar wettelijk kunnen gelden.
En voor alle duidelijkheid met dat trekgewicht is het trekken niet het probleem integendeel, alleen hij wordt eigenlijk beperkt door zijn wettelijke 70 kg gewicht van de fabrikant wat maar op de kogel mag.
Voordeel is natuurlijk zijn eigengewicht en beladen die dit al een beetje compenseert. (een goed overwicht van een trekker is een grote plus)
Je kunt dus ook stellen word je hier eigenlijk ook niet tot een beperking in gedwongen, net als men soms over treingewichten klaagt dat in die context ook beperkingen samengesteld in laad c.q. trekvermogen zijn vermeld, en dan zomaar wettelijk kunnen gelden.
En voor alle duidelijkheid met dat trekgewicht is het trekken niet het probleem integendeel, alleen hij wordt eigenlijk beperkt door zijn wettelijke 70 kg gewicht van de fabrikant wat maar op de kogel mag.
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Ford Explorer PHEV kan ook een optie zijn.
2500kg trekgewicht en 100kg kogeldruk.
450pk systeem vermogen (350pk twin turbo V6 + 100pk elektromotor).
Die is alleen wel heel prijzig, gaat richting de 80k.
2500kg trekgewicht en 100kg kogeldruk.
450pk systeem vermogen (350pk twin turbo V6 + 100pk elektromotor).
Die is alleen wel heel prijzig, gaat richting de 80k.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Ik vrees dat iedereen hier met een hogere kogeldruk rijdt dus
daar zou ik mij niet druk om maken.
Is vaak ook veel veiliger.
Eric
daar zou ik mij niet druk om maken.
Is vaak ook veel veiliger.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Klopt, en daarom brengt die wettelijke max 70 kg op de kogel bij deze auto eigenlijk de veiligheid In het geding bij deze auto die 1650 kg trekgewicht in de aandrijving kan hebben .
M.a.w. Een combinatie van 1650 kg trekgewicht met hieraan gekoppeld wettelijk 70 kg op de kogel is eigenlijk geen goede harmonie.
M.a.w. Een combinatie van 1650 kg trekgewicht met hieraan gekoppeld wettelijk 70 kg op de kogel is eigenlijk geen goede harmonie.
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Precies, zowel mijn auto als caravan dealer gaven aan me niet al te druk te maken over die max kogeldruk. Natuurlijk niet absurd gaan doen, maar tot circa 100kg kan geen kwaad. Ondanks dat mijn formele maximum 80 of 85kg was.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Ik rijd nu drie jaar met een RAV 4 Hybrid en mijn kogeldruk is ongeveer 85kg. Heb wel MAD hulpveren laten monteren meteen bij aflevering. De caravan weegt 1650kg en het rijdt geweldig. Daarvoor pakweg 40 jaar alleen met diesels gereden, dus was wel even wennen aan de benzinemotor en de bijbehorende toerentallen, maar als je de auto een beetje door krijgt dan behoren de super hoge toerentallen al snel tot het verleden. En het trekvermogen is super, hij trekt je overal weg.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Is ook in principe geen verkeerde trekker en die speling in kogeldruk naar 85 kg zou ik ook genomen hebben om een "zware" beladen caravan van b.v. 1600kg te moeten trekken. En die zwaardere veren werd toen ook aanbevolen deze te monteren.
Meen dat er nu zwaardere onder zitten en dit niet meer noodzakelijk is.
Maar nu een Hypothetische vraag. Zoals ook bij RDDR werd gezegd bij de auto en caravan dealer ga er maar over heen ( en natuurlijk zit er marge op) . Nu wordt je bekeurd en jij komt met die bon naar de dealers en zeg; jij heb gezegd dit kan zonder problemen, dus wil je dan ook even dokken, wat zouden deze dan zeggen. Tsja, wettelijk mag je natuurlijk die 70 kg maar op de kogel laden.
Mijn vraag aan Toyota enkele jaren geleden is nog steeds niet beantwoord waarom en waardoor maar die 70 kg.
Oh, maar met e-bikes er op met fietsendrager mag u 80 kg als maximaal op de kogel hebben. Draaikonten noem ik dat.
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Natuurlijk moet je de bon zelf betalen, maar..... wanneer heeft oom agent voor het laatst jouw kogeldruk gecontroleerd?
En mocht dat 1 keer in mijn leven wel zo zijn, dan betaal ik de bon en is het klaar. Liever een stabiele combinatie, dan maar een bon als het ooit zo ver komt.
Voor mezelf overigens hypothetisch geworden: met de Sport 460EU lukt het me zonder fietsen mee te nemen niet om de kogeldruk boven de 80kg te krijgen. Bankjes en kastjes achterin zijn helemaal leeg, alles ligt al voorin. Als ik me niet vergis is dat ook zo bij de 500EU uitvoering.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Nergens op de trekhaak of kenteken of wat voor papier dan ook wordt die 70kg genoemd (wel in de folder)maar verder nergens.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Klopt bij de 2 500 EU s van ons die we gehad hebben vond ik dat juist heerlijk. Onder de bedden kon je voldoende laden, accu, zelfs in de boiler 5/6 liter en 40 liter watertank ( b.v. 10 liter) kon je water hebben. En wij zijn echte fietsers dus was dit een pluspunt deze of een er van op de dissel te hebben. ( categorisch ben ik tegen fietsen op de achterkant)
En, maar dat is toch duidelijk ik heb het even over hypothetisch, je dient dan wel indien er gewogen zou worden ter plaatse dit aan te passen naar de wettelijke afgegeven gewichtsvastelling voor de max kogeldruk door de fabrikant.
Dat je dat later voor je zelf weer terug corrigeert moge dan duidelijk zijn.
PS ,over wat voor fietsen heb je het dan. Gewone, racefietsen of e-bikes want daar zit wel wezenlijk in gewicht verschil in.
@Jan Br misschien kan ik het nog vinden het stond toen duidelijk bij de Spec's
Overigens ik heb niets tegen Toyota hoor mochten jullie dat denken. In tegendeel.
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Maar waar moet een oom agent het vandaan halen als hij mij zou aanhouden?
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU
Wij zijn geen fiets liefhebbers en hebben dus geen fietsen en dus ook geen fietsendrager. Ook geen reservewiel en maar 1 gasfles en alleen een luifel, dus geen tent. We proppen echt alles zoveel mogelijk naar voren en halen met moeite 75-80kg kogeldruk. Met gevulde boiler en wat water in de tank (5-10 liter). In het kastje boven de kachel, de bovekastjes boven de zithoek en in de zithoek zelf ligt helemaal niets, behalve het 100km keuringsformulier. 1 A4 is dat
Op zich geen heel groot probleem, combinatie ligt stabiel en strak, ook bij 110 op de teller en harder wil ik toch niet. Maar voldoende kogeldruk halen bij een 460/500 EU als je geen fietsen mee wil is wel een dingetje.
Overigens: het ter plaatse oplossen van een te hoge kogeldruk is veel makkelijker dan het oplossen van bijvoorbeeld overlading. Pak je luifel / tent / wat dan maar ook uit je vak onder de bedden, mik die helemaal achterin bij het zitje en je kogeldruk daalt flink. Paar dingen verplaatsen en je bent er. Bij de volgende parkeerplaats weer alles terug.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60