Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
En de Octavia III had dan een Eibach onderstel, 3,5 cm naar beneden tegen doorgaans 1,5 bij R-line
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
Ik heb een highline die heeft volgens mij wel een ander onderstel.
Met even opgezocht: sportonderstel 15mm verlaagd is standaard vanaf de comfortline serie.
Met even opgezocht: sportonderstel 15mm verlaagd is standaard vanaf de comfortline serie.
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
dat was in het verleden dan de optie die bij de R-line hoorde en bij de andere uitvoeringen optioneel te bestellen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
Ik doelde op de standaard onderstellen van een Golf en een Octavia
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
dat stond er niet bij
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
Daarin verschillen we dan van mening. Een automaatbak is ervoor gemaakt om zo comfortabel mogelijk en zuinig mogelijk te rijden. Daarom houdt hij de toeren laag. En dat is juist niet goed als je er een caravan achter gaat hangen. Met caravan wil je net een beetje meer toeren maken en dat is nou precies wat een sportstand doet. De auto trekt het wel in de gewone stand maar je belast de motor en bak teveel. Meer toeren is echt beter.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
Dan wil ik ook nog wel een duit in het zakje doen.
Het is behoorlijk afhankelijk van welke automaat. De Ford Powershift wilde inderdaad met de caravan erachter in de normaal stand naar een, voor mijn gevoel, te laag toerental. Hierdoor liep het blok net heel lekker met de caravan erachter. De sportstand was de oplossing. Dan maakt hij voldoende toeren en nooit een probleem.
Ik heb nu de tweede BMW met de ZF8 bak en die lijkt softwarematig wat handiger in elkaar te zitten dan de Ford bak. Met caravan erachter wordt, in de normaal stand, veel verder in toeren door getrokken en het gebruik van de 8ste versnelling behoorlijk beperkt. Het inschakelen van de sportstand zorgt in dit geval voor een onnodige zenuwachtige rit. Zeker in de 430D was dit onwenselijk met de caravan. Als je het gaspedaal nipt bewoog werd 2 a 3 versnelling teruggeschakeld en kreeg je meer vermogen dan dat je met de caravan zou willen.
VAG producten heb ik geen ervaring mee, maar ik lees (onder andere hier op het forum) dat de software daarin meer vergelijkbaar met Ford is en de sportstand dus wel wenselijk is.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
Dat zou natuurlijk kunnen. Mijn Mercedes rijdt met 90kmh in de normale stand zo'n 1100 a 1200 toeren. Dat vind ik met caravan erachter veel te weinig. Bovendien schakelt hij bij elke vlaag tegenwind dan terug. In de sportstand is het zo'n 1500 toeren want dan schakelt hij niet op naar de 7de versnelling. Ook met tegenwind blijft hij dan in de 6 rijden. Nerveus wordt hij nooit alleen trekt hij met accelereren iets verder door in de toeren.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
Janpunne heeft een DSG, dus een bak die echt niet te vergelijken is met jouw automaat.Morgoth schreef: ↑do 21 jan 2021 10:00Daarin verschillen we dan van mening. Een automaatbak is ervoor gemaakt om zo comfortabel mogelijk en zuinig mogelijk te rijden. Daarom houdt hij de toeren laag. En dat is juist niet goed als je er een caravan achter gaat hangen. Met caravan wil je net een beetje meer toeren maken en dat is nou precies wat een sportstand doet. De auto trekt het wel in de gewone stand maar je belast de motor en bak teveel. Meer toeren is echt beter.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
Dat maakt in dit geval toch niet veel uit. De Ford Powershift is ook een dubbele koppeling automaat. En de ZF een traditionele, die vrijwel altijd in lock-up rijdt, zoals alle moderne automaten tegenwoordig. Is puur software die bepaald in welke omstandigheden welke versnelling gekozen wordt. En daarmee wel toerental de motor draait.
Of die keuze vervolgens wordt uigevoerd met een automaat die na wisselen van verzet onmiddelijk in lock-up gaat of een DCT/DSG/PowerShift achtige maakt daarin mijn inziens niet uit.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
Dat is wat ik bedoel. Beide bakken willen zo laag mogelijk in de toeren. Ze kiezen automatisch "het nieuwe rijden". Met een caravan erachter wil je dat juist niet omdat je de motor (en bak) onnodig extra belast.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
Herken ik niet van mijn DSG, schakelt lekker vlot op met de caravan en bij vlakke weg is dat dikke prima. Berg om word het de S stand of terugschakelen met de flippers aan het stuur. Vind DSG en caravan een prima combi.
Heb een V90 D4 gehad met automaat die was met caravan veel onrustiger met schakelen.
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
ik verwees naar Morgoth's automaat, dat is bij mijn weten een "gewone" automaatRDDR schreef: ↑do 21 jan 2021 12:55
Dat maakt in dit geval toch niet veel uit. De Ford Powershift is ook een dubbele koppeling automaat. En de ZF een traditionele, die vrijwel altijd in lock-up rijdt, zoals alle moderne automaten tegenwoordig. Is puur software die bepaald in welke omstandigheden welke versnelling gekozen wordt. En daarmee wel toerental de motor draait.
Of die keuze vervolgens wordt uigevoerd met een automaat die na wisselen van verzet onmiddelijk in lock-up gaat of een DCT/DSG/PowerShift achtige maakt daarin mijn inziens niet uit.
Overigens is elk merk bak heel anders afgesteld, dus de ene bak kan heerlijk rijden met een caravan en de andere minder, kijk alleen maar naar het verschil bij een DSG in de gewone stand en de sport stand, de gewone stand is zonder flippers naar mijn mening onprettig in de bergen, in de sportstand hoef je er eigenlijk niet aan te komen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
Volgens mij zijn wij het eens: het ligt niet aan het type bak, maar de software. Als ik het me goed herinner heeft hier iemand een Land Rover met de zelfde ZF bak als BMW een ander schakelpatroon erop na houdt. En in de bergen juist in de sport stand reed.
Bij mijn 430D was de sportstand geen prettige stand met een caravan erachter, ook niet in de bergen. Bij mijn 120i is het ook in de bergen niet nodig om de sportstand te gebruiken. Bij mijn Ford Powershift (DSG/DCT achtige) was het in de bergen absoluut prettiger om wel de sportstand te gebruiken. Allemaal eigen ervaring. Lgit volgens mij totaal niet aan het soort bak, maar aan de software van de fabrikant.
Ben benieuwd wat jouw ervaring met de Volvo gaat zijn. Dacht dat die de Aisin 8 bak gebruiken.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
Dat klopt. De 7 G-Tronic van Mercedes is een automaat met koppelomvormer en lock-up op alle versnellingen. Voordeel van deze bak in de bergen is dat hij versnellingen kan overslaan bij terugschakelen. Ik moet zeggen dat deze bak in geen enkele stand nerveus wordt. Het enige nadeel vind ik dat bij fors optrekken en dan gas los de gekozen versnelling te lang wordt vastgehouden. Dan moet je soms zelf even omhoog flipperen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- mrbullmastiff
- Berichten: 1949
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
Ik rij met aangekoppelde caravan achter de BMW niet in sportstand. De auto past zich automatisch aan wanneer de caravan er achter hangt waardoor het toerental aanmerkelijk hoger is dan met de losse auto. Handmatig terugschakelen moet ik vrijwel nooit doen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
Nog even terug naar het originele onderwerp:
Wat zit er precies is massa rijklaar? Bij sommige fabrikanten kan ik dit terugvinden (knaus / fendt). Is dit vanwege regelgeving overal hetzelfde?
Er zit tussen leeg en rijklaar 72 kg verschil. Waar gaat dit gewicht aan op?
Wat zit er precies is massa rijklaar? Bij sommige fabrikanten kan ik dit terugvinden (knaus / fendt). Is dit vanwege regelgeving overal hetzelfde?
Er zit tussen leeg en rijklaar 72 kg verschil. Waar gaat dit gewicht aan op?
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
Volle tank water. Volle boiler
gasfles meestal een stalen met 11 kg inhoud
En 1 kabel haspel
Dus in de meeste gevallen heb je al 50 liter water er bij gerekend
gasfles meestal een stalen met 11 kg inhoud
En 1 kabel haspel
Dus in de meeste gevallen heb je al 50 liter water er bij gerekend
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
Dus als ik geen water mee neem heb ik 50kg meer laad ruimte?
Er vanuit gaande dat we een tank van 50 liter in zou zitten?
Er vanuit gaande dat we een tank van 50 liter in zou zitten?
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
Je neemt altijd wel iets wat water mee.
Voor toilet onderweg.
Maar 45 kg bespaar je zo.
Zelf neem ik maar een lichtgewicht 6 kg gastankje mee.
Ruim voldoende voor 3 weken Italie in de zomer.
Dat scheelt ook weer een kilo of 7.
Ik moet helaas ook zo creatief rekenen.
Lichte luifel die in de auto ligt.
Geen fietsen , geen mover.
Nou had ik aan die laatste 2 toch al geen behoefte , dus dat scheelt.
Voor toilet onderweg.
Maar 45 kg bespaar je zo.
Zelf neem ik maar een lichtgewicht 6 kg gastankje mee.
Ruim voldoende voor 3 weken Italie in de zomer.
Dat scheelt ook weer een kilo of 7.
Ik moet helaas ook zo creatief rekenen.
Lichte luifel die in de auto ligt.
Geen fietsen , geen mover.
Nou had ik aan die laatste 2 toch al geen behoefte , dus dat scheelt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
Dus als ik het goed begrijp dan gaat massa rijklaar uit van volle boiler, watertank en twee volle (stalen?) gasflessen?
Hobby 460 UFe De luxe bj2021
Volvo S60 Inscription bj2022
Volvo S60 Inscription bj2022
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
Ja , alleen met 1 gasfles , en meestal de grote van 11 kg inhoud dus
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
"In de folder geeft de fabrikant op dat de caravan 1020 kg leeg weegt. Dat betekent inclusief 90% gasvoorraad, 90% gevulde verswatertank en kabelhaspel."
Dit is een antwoord van een expert van de ANWB nav een vraag. Het rijklaar gewicht kan te maken hebben met de extra's die op, in of aan een caravan zijn aangebracht.
Dit is een antwoord van een expert van de ANWB nav een vraag. Het rijklaar gewicht kan te maken hebben met de extra's die op, in of aan een caravan zijn aangebracht.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
Volgens de norm ( knaus in ieder geval) 100%
Bij motorvoertuigen is het 90 %
Bij aanhangers 100%
Kijk maar in het wetsartikel
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 30&from=DA
op blad 3 punt B 5
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Tips / opmerkingen combi Golf 7 dsg - Adria aviva 522pt
Sommige fabrikanten geven het heel duidelijk aan bijv. knaus en fendt. Bij Adria kan ik hier niks over terugvinden.
Die 72kg is geen lucht neem ik aan
Die 72kg is geen lucht neem ik aan