luchtweerstand Puck L
luchtweerstand Puck L
Wij staan voor de keuze van een Eriba Puck L of een T@b
We hebben voor ons de belangrijkste voor en nadelen wel op een rijtje, 1 ding zijn we nog niet helemaal uit.
Op verschillende fora wordt er geopperd dat de luchtweerstand van de t@B aanzienlijk is ( is mij niet helemaal helder in hoeverre dat ook et de rijstijl van de personen te maken heeft, ze reden allemaal boven de 100)
De vraag: weet iemand hoe het met de luchtweerstand van de Puck L is?
Nog andere inzichten waar we iets aan zouden kunnen hebben?
We hebben voor ons de belangrijkste voor en nadelen wel op een rijtje, 1 ding zijn we nog niet helemaal uit.
Op verschillende fora wordt er geopperd dat de luchtweerstand van de t@B aanzienlijk is ( is mij niet helemaal helder in hoeverre dat ook et de rijstijl van de personen te maken heeft, ze reden allemaal boven de 100)
De vraag: weet iemand hoe het met de luchtweerstand van de Puck L is?
Nog andere inzichten waar we iets aan zouden kunnen hebben?
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: zo 13 okt 2019 13:42
Re: luchtweerstand Puck L
Wilt u vergelijken met een t@b 320 of 400? Dat maakt namelijk nogal wat uit.
Re: luchtweerstand Puck L
Ik heb een tijdje een T@b 320 RS gehad. De caravan is best gestroomlijnd, maar de Puck is denk ik beter gestroomlijnd door de rondingen aan de voorkant. Ik trok de T@b met een Fabia Combi 1.4 16v met 80 PK (handbak) en dat ging op zich prima, ook in de bergen. Ben er mee naar de alpen en Ardeche geweest. Waarmee moet u de caravan trekken? Dat is denk ik de belangrijkste afweging (naast wat u mooier vindt) voor welke caravan u moet kiezen. Ik vindt de T@b erg praktisch. Een heerlijke zit en een heel groot bed, dat was voor ons toen de keuze (naast de prijs natuurlijk) voor de T@b te gaan en niet de Eriba. Verder rijdt het heerlijk lichtvoetig.
Mazda CX-30 Homura 2.0 E-Skyactiv automaat + Adria Action 361 LH
Re: luchtweerstand Puck L
Het gaat om de tab 320. We rijden met Nissan note 1,4. Op termijn komt. Er een zwaardere auto
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: zo 13 okt 2019 13:42
Re: luchtweerstand Puck L
Zelf heb ik naar grote tevredenheid een Eriba Puck gehad (11 jaren). De inruilprijs was hoog dus de afschrijving uiterst gering. Het laadvermogen van de Puck is niet hoog. Wel iets om mee rekening te houden. Bovendien paste de Eriba in de garage dus dat scheelde weer wat aan stallingskosten.
Als de luchtweerstand een issue is, zou ik wat minder snel rijden.
De T@b lijkt mij ook een heel leuke cult-caravan, maar dan zou ik voor de 400 gaan......
Succes met uw overwegingen en uiteindelijke keuze.
Als de luchtweerstand een issue is, zou ik wat minder snel rijden.
De T@b lijkt mij ook een heel leuke cult-caravan, maar dan zou ik voor de 400 gaan......
Succes met uw overwegingen en uiteindelijke keuze.
Re: luchtweerstand Puck L
Ik denk ook dat de stroomlijn van de puck beter is. Wij trokken een gewone puck met een Suzuki swift en dat ging prima. We gingen er ook mee naar Zwitserland en Oostenrijk. Maar de nissan gaat de tab ook wel trekken.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: luchtweerstand Puck L
Ik denk ook dat de stroomlijn van de puck beter is. Wij trokken een gewone puck met een Suzuki swift en dat ging prima. We gingen er ook mee naar Zwitserland en Oostenrijk. Maar de nissan gaat de tab ook wel trekken.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: luchtweerstand Puck L
De achterkant is net zo belangrijk vwb de luchtweerstand en rijeigenschappen.
Ik denk dat er geen of nauwelijks verschil is tussen beide caravans en zou kiezen voor de caravan die het best bij jullie past.
Een ding is zeker ze hebben beide geen toilet en beperkte stahoogte en de Puck is gedeeltelijk tentdoek (en als buitenstaander hoor je alles).
Ik denk dat er geen of nauwelijks verschil is tussen beide caravans en zou kiezen voor de caravan die het best bij jullie past.
Een ding is zeker ze hebben beide geen toilet en beperkte stahoogte en de Puck is gedeeltelijk tentdoek (en als buitenstaander hoor je alles).
Porsche + Tabbert
Re: luchtweerstand Puck L
De Puck heeft met het dak omhoog wel stahoogte hoor.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: luchtweerstand Puck L
De t@b na bouwjaar 2016 heeft ook stahoogte.
De t@b Off Road al 2 seizoenen in mijn bezit.Heerlijke caravan waarmee het probleemloos toeren is.
Ik verplaats hem met een Peugeot partner pure tech 110pk.
De t@b Off Road al 2 seizoenen in mijn bezit.Heerlijke caravan waarmee het probleemloos toeren is.
Ik verplaats hem met een Peugeot partner pure tech 110pk.
Re: luchtweerstand Puck L
Ik heb 2 x een T@B 320 gehuurd en het verbruik viel mij tegen maar ik reed dan ook flink door.
Ik denk dat de Puck L minder luchtweerstand biedt.
Ik denk dat de Puck L minder luchtweerstand biedt.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: luchtweerstand Puck L
Ik ben van mening dat luchtweerstand totaal niks met gebruiksgemak van een caravan te maken heeft.
Integendeel zelfs..
Integendeel zelfs..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: luchtweerstand Puck L
Dank allemaal!
Re: luchtweerstand Puck L
Het zal ook een beetje afhangen van wat voor auto er na de Note voor komt als trekker.
Ik heb het dan over b.v. Een SUV achtige of gewoon model. De hoogte daarvan heeft daar ook al een bepaalde invloed op.
Overigens normaliter rijd een caravan met afgeronde hoeken wat zuiniger.
Dan, en je haalt het al aan, de rijstijl; zijn jullie niet van ik wil in Frankrijk 100km/pu of meer rijden dan scheelt dat ook al.
Luchtweerstand gaat boven de 80/85 km p/u een grote rol spelen daar deze dan in het kwadraat toe neemt.
Maar het is al gezegd, kiest de Caravan die het beste bij je past.
Aan jullie de keuze.
Ik heb het dan over b.v. Een SUV achtige of gewoon model. De hoogte daarvan heeft daar ook al een bepaalde invloed op.
Overigens normaliter rijd een caravan met afgeronde hoeken wat zuiniger.
Dan, en je haalt het al aan, de rijstijl; zijn jullie niet van ik wil in Frankrijk 100km/pu of meer rijden dan scheelt dat ook al.
Luchtweerstand gaat boven de 80/85 km p/u een grote rol spelen daar deze dan in het kwadraat toe neemt.
Maar het is al gezegd, kiest de Caravan die het beste bij je past.
Aan jullie de keuze.
Re: luchtweerstand Puck L
Mee eens aerodynamica gaat op dezelfde lengte ten koste van beschikbare binnenruimte.
Dat je iets meer brandstofverbruik hebt, ach een caravan trekken kost nu eenmaal wat extra brandstof.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: luchtweerstand Puck L
Even een wedervraag aan TS: Waarom deze vraag?
Beide caravans laten zich m.i. nogal moeilijk met elkaar vergelijken. De puck is een "halve vouwwagen". Dat moet je maar net willen. Jullie auto trekt ze allebei wel hoor. Je zult het verschil hooguit zien in een klein beetje meer of minder brandstofverbruik. Maar als dat belangrijk is, kun je beter een huisje ergens huren. Een caravan kost nou eenmaal (fors) extra brandstof.
Beide caravans laten zich m.i. nogal moeilijk met elkaar vergelijken. De puck is een "halve vouwwagen". Dat moet je maar net willen. Jullie auto trekt ze allebei wel hoor. Je zult het verschil hooguit zien in een klein beetje meer of minder brandstofverbruik. Maar als dat belangrijk is, kun je beter een huisje ergens huren. Een caravan kost nou eenmaal (fors) extra brandstof.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: luchtweerstand Puck L
Vraag was vanuit nieuwsgierigheid, het werd regelmatig genoemd, het hogere verbruik. Ik neem. Zoiets altijd mee, niet vanwege de extra centen, maar ook vanuit oa milieu oogpunt.
Ik ben blij met al jullie reacties, dank daarvoor
Ik ben blij met al jullie reacties, dank daarvoor
Re: luchtweerstand Puck L
Ik denk dat je het verschil niet echt zult merken zolang je 90 blijft rijden. Bij mijn vierkante Hobby is het verschil tussen 90kmh en 110kmh ongeveer 2 liter op 100km. Dus de verschillen zijn te overzien.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- Hans met Troll
- Berichten: 232
- Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
- Locatie: Midden limburg