Trekhaak "Olifant"
Trekhaak "Olifant"
Ik ben nu een beetje op internet aan het rondstruinen naar een trekhaak.
Net als bij mijn andere auto`s gaan we (mijn vriend heeft een garagebedrijf, dus we weten wat we doen en inleren is ook geen probleem) zelf een trekhaak plaatsen.
Nu stuit ik op een site "Olifanttrekhaken" https://olifanttrekhaken.nl/
Daar zijn de complete sets wel erg goedkoop in verhouding met de rest?
De recensies zijn niet onaardig weetniet
Iemand van hier ervaring met deze firma?
Net als bij mijn andere auto`s gaan we (mijn vriend heeft een garagebedrijf, dus we weten wat we doen en inleren is ook geen probleem) zelf een trekhaak plaatsen.
Nu stuit ik op een site "Olifanttrekhaken" https://olifanttrekhaken.nl/
Daar zijn de complete sets wel erg goedkoop in verhouding met de rest?
De recensies zijn niet onaardig weetniet
Iemand van hier ervaring met deze firma?
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
Nu heb ik een caravan en een auto.
Re: Trekhaak "Olifant"
Ik kan je zo al vertellen dat er geen originele kabelsets bijzitten.
Waarmee ik niet zeg dat het niet werkt overigens..geen ervaring met dit merk.
Waarmee ik niet zeg dat het niet werkt overigens..geen ervaring met dit merk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Trekhaak "Olifant"
Als je vriend een garagebedrijf heeft, zou ik als ik hem was een trekhaak voor inkoopsprijs kopen van b.v. Oris of Westfalia
Porsche + Tabbert
Re: Trekhaak "Olifant"
Reactieopvoorgaandebericht
Ik zal het er eens met em overhebben.
Die olifant is zo goedkoop door het kabelsysteem geen plug and play
Losse draden die je overal aan moet klikken er zit dus geen stekker aan. Dus dat gaat em niet worden.
te veel werk en mi te storingsgevoelig
Ik zal het er eens met em overhebben.
Die olifant is zo goedkoop door het kabelsysteem geen plug and play
Losse draden die je overal aan moet klikken er zit dus geen stekker aan. Dus dat gaat em niet worden.
te veel werk en mi te storingsgevoelig
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
Nu heb ik een caravan en een auto.
Re: Trekhaak "Olifant"
Reactieopvoorgaandebericht
Ik denk ook een wijze beslissing, want als je hier gezeik mee krijgt wordt je echt niet vrolijk!
Ik denk ook een wijze beslissing, want als je hier gezeik mee krijgt wordt je echt niet vrolijk!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Trekhaak "Olifant"
Bij mij was er een bij aanvang een Brink trekhaak gemonteerd onder de T-Roc. In begin veel problemen. Uiteindelijk is er een nieuwe kabelboom voor de trekhaak gekomen van VW. toen problemen nog niet over waren uiteindelijk een volledig nieuwe boardcomputer. Blijft een waardeloze caravantrekker maar geen storingen meer gehad
Ik zou dus niet gaat klooien met de kabelboom. Liever iets meer betalen en goed als weinig betalen en net niet helemaal...
Ik zou dus niet gaat klooien met de kabelboom. Liever iets meer betalen en goed als weinig betalen en net niet helemaal...
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: Trekhaak "Olifant"
De trekhaak zelf kun je overal kopen, maar als je een beetje goed rond kijkt koop je bijvoorbeeld een brink voor een zeer schappelijke prijs. Zoek bijvoorbeeld bij winparts zo'n trekhaak en gooi dat brink nummer dan in Google. Ik zou wel voor een Amerk haak gaan.
De bekabeling zou ik echter altijd van de fabrikant vd auto nemen. Dan is de kans op elektrische problemen vrijwel uitgesloten. Kost wat, maar met achteraf problemen ben je uiteindelijk duurder uit.
De bekabeling zou ik echter altijd van de fabrikant vd auto nemen. Dan is de kans op elektrische problemen vrijwel uitgesloten. Kost wat, maar met achteraf problemen ben je uiteindelijk duurder uit.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)
Re: Trekhaak "Olifant"
Een originele kabelset hoeft nog geen merk/model specifieke kabelset te zijn.
Merk/model specifiek is plug and play.
Ga niet klooien met kabelsets!
Levert soms met huidige systemen echt problemen op. Helaas zelf ondervonden toen een occasiondealer voor ons trekhaak met originele kabelset monteerde.
Uiteindelijk na diverse storingen vervangen door specifieke kabelset.
Oja, let ook op: NIET VAN DIE BLAUWE AANSLUIT OF VERBINDINGS BLOKJES GEBRUIKEN!
Merk/model specifiek is plug and play.
Ga niet klooien met kabelsets!
Levert soms met huidige systemen echt problemen op. Helaas zelf ondervonden toen een occasiondealer voor ons trekhaak met originele kabelset monteerde.
Uiteindelijk na diverse storingen vervangen door specifieke kabelset.
Oja, let ook op: NIET VAN DIE BLAUWE AANSLUIT OF VERBINDINGS BLOKJES GEBRUIKEN!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Trekhaak "Olifant"
Nee, dat gaat niet fout, want de juiste set kiest de dealer op basis van je chassisnummer. Zo werkt dat bij Peugeot tenmiste.
Voorbeeld. Peugeot heeft geen set voor een "308" liggen. Ze hebben misschien wel 5 verschillende sets, allemaal afhankelijk van wat ze in de fabriek tijdens de fabricage van je auto er wel of niet aan elektrische bekabeling ingestopt hebben. Maar dit weet de dealer allemaal niet. Hoeft ook niet. De magazijn medewerker voert je chassisnummer in en dan komt er 1 set naar voren en dat is de enige juiste die in jouw specifieke 308 past. In theorie kan mijn buurman met een vrijwel identieke 308 een andere set nodig hebben. Dat komt helemaal goed omdat dit via chassisnummer gaat.
Zo'n kabelset kost wel rond de 300 euro. Maar goed, je loopt dan ook geen risico op elektrische problemen.
Voorbeeld. Peugeot heeft geen set voor een "308" liggen. Ze hebben misschien wel 5 verschillende sets, allemaal afhankelijk van wat ze in de fabriek tijdens de fabricage van je auto er wel of niet aan elektrische bekabeling ingestopt hebben. Maar dit weet de dealer allemaal niet. Hoeft ook niet. De magazijn medewerker voert je chassisnummer in en dan komt er 1 set naar voren en dat is de enige juiste die in jouw specifieke 308 past. In theorie kan mijn buurman met een vrijwel identieke 308 een andere set nodig hebben. Dat komt helemaal goed omdat dit via chassisnummer gaat.
Zo'n kabelset kost wel rond de 300 euro. Maar goed, je loopt dan ook geen risico op elektrische problemen.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)
Re: Trekhaak "Olifant"
Bij onze Citroën ging dat op het VIN nummer, bij peugeot ook dacht ik.
We hadden een C5 exclusief, die had dus merk/model specifiek voor de exclusief. En niet voor een andere uitvoering.
Zo gaat dat bij de dealer, of merkspecialist in elk geval. Kwik Fit, of andere bedrijven, en de genoemde occasiondealer willen wel eens een "originele" kabelset gebruiken.
Want de merk/model/uitvoering specifieke kabelset is duurder.
En dus niet op VIN nummer merk/model/uitvoering specifiek.
Met aanpassingen als gevolg!
We hadden een C5 exclusief, die had dus merk/model specifiek voor de exclusief. En niet voor een andere uitvoering.
Zo gaat dat bij de dealer, of merkspecialist in elk geval. Kwik Fit, of andere bedrijven, en de genoemde occasiondealer willen wel eens een "originele" kabelset gebruiken.
Want de merk/model/uitvoering specifieke kabelset is duurder.
En dus niet op VIN nummer merk/model/uitvoering specifiek.
Met aanpassingen als gevolg!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Trekhaak "Olifant"
Dat gaat inderdaad hetzelfde. Al 30 jaar 1 pot nat.Knaus440 schreef:Bij onze Citroën ging dat op het VIN nummer, bij peugeot ook dacht ik.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)
Re: Trekhaak "Olifant"
Ook bij Opel gaat het, net als alle andere merken, via het VIN nr.
Ik rond het even af, Het gaat een Brink worden met de auto specifieke kabel van Brink
Bedankt voor het meedenken.
Ik rond het even af, Het gaat een Brink worden met de auto specifieke kabel van Brink
Bedankt voor het meedenken.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
Nu heb ik een caravan en een auto.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Trekhaak "Olifant"
Bij Opel heb ik altijd een kabel bij een model besteld, dus zonder VIN nummer of ander moeilijk gedoe, en dan niet eens bij Opel zelf.
Werkte gewoon zonder in te moeten leren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Werkte gewoon zonder in te moeten leren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Trekhaak "Olifant"
Bij Volvo moet je een model specifieke kabelset hebben + een zg. TRM module.
Een Trailer Module. En die moet ingeleerd worden.
Dat WAS zo, of dat nu nog is weet ik niet.
Die model specifieke kabelset zitten de juiste invoermoffen en appendages compleet aan en de 13 polige is ingegoten.
Kan geen vocht inkomen...een goeie dus.
Een Trailer Module. En die moet ingeleerd worden.
Dat WAS zo, of dat nu nog is weet ik niet.
Die model specifieke kabelset zitten de juiste invoermoffen en appendages compleet aan en de 13 polige is ingegoten.
Kan geen vocht inkomen...een goeie dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Trekhaak "Olifant"
Reactieopvoorgaandebericht
Bij mij bouwen ze achteraf nog even een originele inklapbare trekhaak onder bij de V60, ik was verrast dat ze dat konden/doen, ik dacht een vaste of afneembare te moeten kiezen.
Bij mij bouwen ze achteraf nog even een originele inklapbare trekhaak onder bij de V60, ik was verrast dat ze dat konden/doen, ik dacht een vaste of afneembare te moeten kiezen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Trekhaak "Olifant"
Ik vind de opmerking "niet gaan klooien met universele kabelsets" wat kort door de bocht. Je moet echter wel een type-specifieke kabelset kopen. Dat kan rustig van Westfalia of iets dergelijks zijn. Het hoeft echt geen kabelset te zijn van de merkdealer.
En wat trekhaak betreft: Waarom perse een Brink? Een trekhaak is maar een dom stuk ijzer. Zeker als je gewoon voor een vaste haak kiest zou ik de allergoedkoopste kiezen die er is. Het ijzer wat Brink gebruikt is echt niet anders als het ijzer van een ander merk. En tegenwoordig met die CNC programma's waarmee alles wordt gelast en uitgestanst zit het met de pasvorm echt wel goed.
Ik heb hier: https://www.ahk-onlineshop.eu/ al een aantal keren een trekhaak gekocht met type-specifieke kabelset. De pasvorm was altijd perfect en de kabelset was plug and play. Zelfs de doorvoerrubbers zaten al op de juiste plaats. Ik heb zowel bij de Focus van een vriend, onze Peug, de vorige Tucson en vorig jaar met Benz niets hoeven in te leren. Wel moet je de canbus onderbreken voor de trailermodule. De (bij ons in Duitsland verplichte) trailerverlichtingscontrole werkte direct zonder problemen.
Ik kies altijd voor een vaste trekhak omdat ik wekelijks met de aanhanger rijd. Ik ken mezelf, ik zou een afneembare er gewoon onder laten zitten, totdat het mechanisme niet meer werkt en hij er niet meer af kàn.
Edit:
Ik heb voor mijn Mercedes bij AHK-onlineshop 227 euro betaald voor de trekhaak + type-specifieke kabelset met trailermodule. Bij Olifant kost ie 249 euro. Bij Brink kost dezelfde set 649 euro. Ik zou niet weten waarom je zo veel meer zou betalen voor alleen het Brink plaatje.
En wat trekhaak betreft: Waarom perse een Brink? Een trekhaak is maar een dom stuk ijzer. Zeker als je gewoon voor een vaste haak kiest zou ik de allergoedkoopste kiezen die er is. Het ijzer wat Brink gebruikt is echt niet anders als het ijzer van een ander merk. En tegenwoordig met die CNC programma's waarmee alles wordt gelast en uitgestanst zit het met de pasvorm echt wel goed.
Ik heb hier: https://www.ahk-onlineshop.eu/ al een aantal keren een trekhaak gekocht met type-specifieke kabelset. De pasvorm was altijd perfect en de kabelset was plug and play. Zelfs de doorvoerrubbers zaten al op de juiste plaats. Ik heb zowel bij de Focus van een vriend, onze Peug, de vorige Tucson en vorig jaar met Benz niets hoeven in te leren. Wel moet je de canbus onderbreken voor de trailermodule. De (bij ons in Duitsland verplichte) trailerverlichtingscontrole werkte direct zonder problemen.
Ik kies altijd voor een vaste trekhak omdat ik wekelijks met de aanhanger rijd. Ik ken mezelf, ik zou een afneembare er gewoon onder laten zitten, totdat het mechanisme niet meer werkt en hij er niet meer af kàn.
Edit:
Ik heb voor mijn Mercedes bij AHK-onlineshop 227 euro betaald voor de trekhaak + type-specifieke kabelset met trailermodule. Bij Olifant kost ie 249 euro. Bij Brink kost dezelfde set 649 euro. Ik zou niet weten waarom je zo veel meer zou betalen voor alleen het Brink plaatje.
Laatst gewijzigd door Morgoth op di 22 dec 2020 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Trekhaak "Olifant"
Reactieopvoorgaandebericht
Met de opmerking "niet gaan klooien met universele kabelsets" wordt wat anders bedoeld, dit staat n.l. garant voor problemen/storingen in moderne auto's met Canbus.
Zie foto's van universele kabelset hieronder:
De tijd van de universele kabelsets is uit het jaar 0 en dus niet meer voor moderne auto's met Canbus geschikt, anders krijg je gegarandeerd storingen.
Met de opmerking "niet gaan klooien met universele kabelsets" wordt wat anders bedoeld, dit staat n.l. garant voor problemen/storingen in moderne auto's met Canbus.
Zie foto's van universele kabelset hieronder:
De tijd van de universele kabelsets is uit het jaar 0 en dus niet meer voor moderne auto's met Canbus geschikt, anders krijg je gegarandeerd storingen.
Porsche + Tabbert
Re: Trekhaak "Olifant"
Reactieopvoorgaandebericht
Dat klopt helemaal. Dat kan met Canbus ook niet meer. Het werkt gewoonweg niet.
Maar de sets van Olifant hebben ook een canbusmodule zag ik. Tenminste, de set voor mijn Mercedes heeft deze wel.
Dat klopt helemaal. Dat kan met Canbus ook niet meer. Het werkt gewoonweg niet.
Maar de sets van Olifant hebben ook een canbusmodule zag ik. Tenminste, de set voor mijn Mercedes heeft deze wel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Trekhaak "Olifant"
Ben ik toch blij met mijn RAM..
Van fabriekswege zit er een zware trekhaak tot 5500 kg onder.
En dan meteen ook een grotere oliekoeler voor de automatische versnellingsbak, met een speciale stand op de bak voor zwaar trekken.
In de achterbumper ook meteen een bedraad stopcontact.
Daar heb je dus niks aan..daar past geen Europese stekker in.
De draden daarvan echter wel, verlichting en remlichten zijn zonder meer bruikbaar.
Er moet nog wel een scheidingskastje tussen, omdat Amerikanen de richtingwijzers achter op de remlichten hebben. Kost € 100.
Constante stroom op 9 zit er ook.
Op 10 leg ik er zelf effe bij, rechtstreeks vanaf de accu. Met een zekering en een relais ertussen.
Mistlamp zit er niet op, maar met een draadje vanaf de accu, en een schakelaartje is dat ook weer opgelost. Ook met zekering en relais.
Massa's aan het chassis. Geen enkel probleem met Canbus.
De kogel kost € 75.
Het stuk staal wat in de trekhaak gaat, en waar de kogel op zit las ik zelf effe in elkaar.
Langs de RDW, en 3500 kg trekgewicht op het kenteken..
Zo kan het dus ook..
Totale kosten iets van € 225, en een paar uurtjes hobbyen..
Van fabriekswege zit er een zware trekhaak tot 5500 kg onder.
En dan meteen ook een grotere oliekoeler voor de automatische versnellingsbak, met een speciale stand op de bak voor zwaar trekken.
In de achterbumper ook meteen een bedraad stopcontact.
Daar heb je dus niks aan..daar past geen Europese stekker in.
De draden daarvan echter wel, verlichting en remlichten zijn zonder meer bruikbaar.
Er moet nog wel een scheidingskastje tussen, omdat Amerikanen de richtingwijzers achter op de remlichten hebben. Kost € 100.
Constante stroom op 9 zit er ook.
Op 10 leg ik er zelf effe bij, rechtstreeks vanaf de accu. Met een zekering en een relais ertussen.
Mistlamp zit er niet op, maar met een draadje vanaf de accu, en een schakelaartje is dat ook weer opgelost. Ook met zekering en relais.
Massa's aan het chassis. Geen enkel probleem met Canbus.
De kogel kost € 75.
Het stuk staal wat in de trekhaak gaat, en waar de kogel op zit las ik zelf effe in elkaar.
Langs de RDW, en 3500 kg trekgewicht op het kenteken..
Zo kan het dus ook..
Totale kosten iets van € 225, en een paar uurtjes hobbyen..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Trekhaak "Olifant"
Frappant dat er geen software bijhoort..
Wat doet dat Canbus doosje dan nog?
Al eerder geschreven..vrienden hebben ook een aftermarket trekhaak onder hun Volvo....een grote ramp..klopt niks van...hoefde ook niet in te leren..
Niet doen gewoon.
En dat is niet de enige keer dat dit opgemerkt is..
Origineel is origineel en goed.
@Micky..
Da's effe mooi nog achteraf..top..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Trekhaak "Olifant"
Reactieopvoorgaandebericht Reactieopvoorgaandebericht
Tja Ab dan ben je nog goedkoper uit geweest dan ik voor een trekhaak op mijn Peugeot 205 Cabrio.
Tweedehands trekhaak (afneembaar): 75 euro
Laten stralen en poedercoaten van trekhaak: 80 euro
Nieuw bevestingsmateriaal: 25 euro
Speciaal relais dat, afhankelijk van de voedingspanning, de geschakelde 12 volt aansluiting schakelt: 45 euro
Dikke voedingskabel met zekering vanaf accu totaal: 20 euro
Zelfgemaakte koppel/splitter stuk, met contra stekkers, voor tussen de kabelboom en achterlichten, totaal zo`n 25 euro. (met die 3M Scotchlok dingen ga ik niet de kabelbomen mee vernaggelen...)
13 polige stekker: 15 euro
Arbeidsloon: gratis door het zelf te doen...
Dus in totaal: 285 euro...
Tja Ab dan ben je nog goedkoper uit geweest dan ik voor een trekhaak op mijn Peugeot 205 Cabrio.
Tweedehands trekhaak (afneembaar): 75 euro
Laten stralen en poedercoaten van trekhaak: 80 euro
Nieuw bevestingsmateriaal: 25 euro
Speciaal relais dat, afhankelijk van de voedingspanning, de geschakelde 12 volt aansluiting schakelt: 45 euro
Dikke voedingskabel met zekering vanaf accu totaal: 20 euro
Zelfgemaakte koppel/splitter stuk, met contra stekkers, voor tussen de kabelboom en achterlichten, totaal zo`n 25 euro. (met die 3M Scotchlok dingen ga ik niet de kabelbomen mee vernaggelen...)
13 polige stekker: 15 euro
Arbeidsloon: gratis door het zelf te doen...
Dus in totaal: 285 euro...
Caravanloos.
Re: Trekhaak "Olifant"
Nee, geen software. Tenminste, niet bij de auto's die ik heb gedaan. Het kan goed zijn dat Volvo daarin anders is.
Canbus is een twee-draads bussysteem. je kunt dit niet zo maar aftakken ofzo (maar dat hoef ik jou niet te vertellen waarschijnlijk). Bij de module die ik erbij kreeg moest ik één van de Canbusstekkers uit de auto-unit halen, deze in de Canbusmodule van de trekhaak steken en van deze module weer een draadje in de auto-unit steken. Op deze manier is de Canbusmodule van de haak dus fysiek opgenomen in het Canbusnetwerk van de auto. Bij opnieuw power-up herkent de auto de module van de trekhaak en weet dat er een trekhaak is gemonteerd. Alles werkt automatisch goed. De verlichting, de controlefunctie van de verlichting, het uitschakelen van de achtermistlamp en de parkeersensoren.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Trekhaak "Olifant"
Ik doe het nooit meer, een budget-haak van een redelijk onbekend merk, in mijn geval uit Polen; wat een gezeik met dat ding; heb het hier eens uitgebreid opgeschreven en zal je er vlak voor Kerst niet mee lastig vallen; het ding zat niet recht onder de auto, was veel te laag waardoor elke drempel werd geraakt met de caravan erachter. Nu verder met Brink.
Ik ken het bedrijf niet, weet niks over die Olifant haken, maar ik ging er als ik TS was niet naar toe.
Ik ken het bedrijf niet, weet niks over die Olifant haken, maar ik ging er als ik TS was niet naar toe.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Trekhaak "Olifant"
Onder de dakloze had ik zelf een afneembare GDW gemonteerd omdat ik vond dat deze het meest onzichtbaar was. Voor mij was deze perfect.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Trekhaak "Olifant"
Twee jaar geleden heb ik met een vriend zo'n Olifant trekhaak onder de Clio IV Estate van mijn vrouw gemonteerd.
Het budget was een ding, maar voornamelijk dat het het enige model waarbij we niet de zaag in de bumper hoefde zetten.
Als je vriend een garage heeft lijkt het aanbrengen mij geen probleem, bij ons is het ook een paar uurtjes gedaan met aanzienlijk minder ervaring.
Afgelopen jaar onze eerste caravan gekocht, en het enige wat ik moest opmerken was dat zo'n 0.9 TCe véél te véél gaat zuipen om de sleurhut mee te nemen... Aan de trekhaak weinig op te merken. Ook een keer of 30 met aanhangers, inclusief dubbelasser, gaan rijden, allemaal prima.
Trouwens zijn zij gegaan voor de vaste versie van de trekhaak met 13 polige stekker. Dus over de afneembare kan ik niets zeggen, behalve dat het mij niet zou verbazen als dat juist is waar het kwaliteitsverschil erin zit (lijkt mij het meest kwetsbare van een trekhaak).
Realiseer je wel dat je met je auto als is niets hebt aan een 13-polige versie, want alle extra aansluitingen moeten eerst gecreëerd worden op de auto voor dat je ze aan kan. Dus tenzij het essentieel voor je is om die 13 polen te hebben, ga lekker voor de 7-polig, scheelt hannesen met een verloopstuk.
Het budget was een ding, maar voornamelijk dat het het enige model waarbij we niet de zaag in de bumper hoefde zetten.
Als je vriend een garage heeft lijkt het aanbrengen mij geen probleem, bij ons is het ook een paar uurtjes gedaan met aanzienlijk minder ervaring.
Afgelopen jaar onze eerste caravan gekocht, en het enige wat ik moest opmerken was dat zo'n 0.9 TCe véél te véél gaat zuipen om de sleurhut mee te nemen... Aan de trekhaak weinig op te merken. Ook een keer of 30 met aanhangers, inclusief dubbelasser, gaan rijden, allemaal prima.
Trouwens zijn zij gegaan voor de vaste versie van de trekhaak met 13 polige stekker. Dus over de afneembare kan ik niets zeggen, behalve dat het mij niet zou verbazen als dat juist is waar het kwaliteitsverschil erin zit (lijkt mij het meest kwetsbare van een trekhaak).
Realiseer je wel dat je met je auto als is niets hebt aan een 13-polige versie, want alle extra aansluitingen moeten eerst gecreëerd worden op de auto voor dat je ze aan kan. Dus tenzij het essentieel voor je is om die 13 polen te hebben, ga lekker voor de 7-polig, scheelt hannesen met een verloopstuk.
Dethleffs RC3 (1987), met een Citroën C5 break uit 2006 ervoor.