Aanschaf auto in Duitsland

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door dieseltijger » zo 6 dec 2020 13:25

Ik speel met de gedachte om volgend jaar of zo een Outback aan te schaffen in Duitsland. Nu ben ik redelijk blanco zowel qua het merk Subaru als het kopen van tweedehands voertuigen in Duitsland. Ik heb onderstaande vragen ook op het Subaruforum gesteld.

Gelet op de prijzen wil ik eens loeren in Duitsland. Op basis van het importeren van een nieuwe motor uit Duitsland ken ik "de danspassen" met de RDW en gemier met BTW en BPM. Het gaat mij meer over de Duitse markt, en de garantiemogelijkheden in de praktijk.

De Duitse markt
  • a) Ik heb mijn laatste Toyota bij een Toyota dealer verkocht, samengevat: geen verrassingen (en dat was bij de koop bij particulieren wel anders. Ik zou dus in Duitsland eveneens bij een Subaru dealer willen kopen. Nu hebben we in Nederland "Merkgarantie" (vaak top & klasse), "Bovag garantie" (Mwah...beter dan niets), "Wettelijke garantie" (in theorie ok, maar je recht halen is a different cookie. Hoe zit dat in Duitsland, ik tref via mobile.de weinig garantie mogelijkheden aan?
  • b) Zoeken: Is mobile.de "De" zoeksite, of hebben jullie andere aanraders: ik zoek een auto met garantie die wat waard is
  • c) Ik besef dat afstanden in Duitsland een tikkie meer relevant zijn: maar los daar van: hebben jullie ervaringen en tips ten aanzien van handelaren en dealers in het algemeen?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door Davendre » zo 6 dec 2020 13:57

Ik heb 3x een Porsche in het buitenland gekocht. 2 daarvan kwamen uit Duitsland. Voordeel is dat de auto’s in Duitsland vaak rijker zijn uitgerust dan de auto’s in Nederland.

Websites die ikheb bekeken:
www.autoscout24.de
www.mobile.de
Dealer website (Porsche heeft mooie site waar je de voorraad van alle dealers op staat maar niet elke merkdealer zal dit hebben)

Laatste was met Porsche Approved Garantie en mankementen worden dan in Nederland opgelost, daarvoor hoef ik niet terug naar Duitsland. Gaat dan wel om mankelmenten en niet zaken die kapot gaan onder reguliere slijtage.

Waar ik op zou letten bij de aanschaf van een auto (op basis van eigen ervaringen):
- koop bij dealer en niet bij particulier. Dus ook niet “in opdracht van klant”. Dealer moet zich wettelijk aan veel meer spelregels houden dan een particulier.
- Koop een auto met titel Unfallfrei. Wannneer ze dit beschrijven dan is de wet in Duitsland heel streng en rechtvaardig. Mocht anders blijken dan geld terug. Zelfde geldt voor de kilometrage.
- doe een aankoopkeuring bij een dealer en niet bij DEKRA. Dekra is soort van oppervlakkige Bovag keuring

Heel veel onderhandelingsruimte zit er in Duitsland overigens niet in. Die achterlijke Nederlanders zetten hoog in omdat er gehandeld moet worden. Duitsers zetten realistischer in.

Succes met de zoektocht!
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door dieseltijger » zo 6 dec 2020 14:30

Ha! Lekker to-the-point! Dank!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door Rene_13 » zo 6 dec 2020 15:14

https://www.dasimport.nl/

via deze site kan je globaal het BPM verhaal terugvinden.

aanvulling
Verder lijkt me het particulier koop verhaal wel duidelijk
Bij een auto tik ik geen 15k af bij een particulier tenzij er iets te keuren valt.
Laatst gewijzigd door Rene_13 op zo 6 dec 2020 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door Davendre » zo 6 dec 2020 15:16

En aanvullend wanneer je bij merkdealer gaat kopen: vraag om een overzicht van onderhoud wat er is gebeurd. Als de auto dealer onderhouden is zal dat, net als bij Porsche, waarschijnlijk in de computer zichtbaar moeten zijn.

Ik heb de globale berekening via Autoweek gedaan (https://www.autoweek.nl/bpmcalculator/). De definitieve berekening door Autotelex laten opmaken. Kost geloof ik € 15,00 en wordt geaccepteerd door de belastingdienst.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door dieseltijger » zo 6 dec 2020 15:25

Klopt. Ik had altijd mijn Toyota Diesels particulier gekocht, en maar al te vaak meegemaakt dat er een tellerstand was gemanipuleerd. dat kan dus fatale gevolgen hebben voor bijvoorbeeld distributieriemen. De laatste auto die ik heb was via een dealer betrokken - en dan zie je de onderhoudshistorie in detail. Het is wel verhelderend hoeveel modificaties er tijdens de eerste 80 duizend kilometer van die auto onder garantie zijn doorgevoerd
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

workel

Re: Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door workel » zo 6 dec 2020 17:35

Enige ervaring met auto's uit Dld halen maar dan wel jonge auto's Volvo V90 van 13 mnd oud, VW Golf Carbiolet van 14 mnd oud en iets ouder exemplaar Porsche 911 Carrera 4S 48 mnd oud.
Volvo V90 en Porsche 911 gekocht bij een dealer met garantie, weinig onderhandelingsruimte is mijn ervaring, beiden geleverd met export kenteken, Volvo opgehaald met de trein via NS international (Berlijn) en Porsche (München) enkele reis met vliegtuig.
VW Golf (Münster)particulier gekocht en laten keuren bij plaatselijke VW dealer, alles zat erbij, onderhoudsboekjes, facturen e.d, zelf ook gecheckt bij de dealer waar onderhoud is gepleegd wel veel onderhandeling ruimte is mijn ervaring.

Ik reed de auto's altijd terug met een export kenteken wat ik de verkopende partij heb laten regelen, verzekeren via eigen verzekering WA op basis van chassisnummer. Dit kan niet bij elke autoverzekering is mijn ervaring.

In NL eendagkenteken aanvragen om te keuren bij RDW, stond daar altijd 15 min. voor de opening van RDW keuringskation 8:00 voor de deur altijd binnen 45 min. aan de beurt om auto te laten keuren. Nooit problemen gehad met papieren of met de auto, altijd complimenten gehad van de staat van de auto's.

Gebruikte altijd de BPM aangifte via importautos.nl altijd via tegentaxatie voordeel is dat BPM altijd veel lager is dan BPM calculator van de autoweek site, tussen de € 1.000 en € 1.500 lager bij jonge auto. BPM aangifte was netjes door importautos.nl ingevuld en die ging in de bus bij het RDW en dan krijg je een factuur van binnen 1/2 dagen om de BPM te betalen. Daarna is het een dag of 5 wachten alvorens je het kentekenkaartje binnen krijgt per post, nummer platen regelen en rijden maar.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door Davendre » zo 6 dec 2020 18:06

Autoimport gebruikt ook autotelex. Kun je makkelijker zelf doen (voor de hollanders: goedkoper)
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door Morgoth » ma 7 dec 2020 09:59

Je kunt ook prima particulier een auto kopen in Duitsland. Vraag wel naar een sluitende onderhoudsregistratie (Scheckheftgepflegt) en controleer daarbij de kilometers. Maar check wel of het boekje bij de auto hoort dmv het VIN nummer. Controleer ook de Fahrzeugbrief en Fahrzeugschein. Als de auto ernstige schade heeft gehad is het daarop vermeld.

Als je in Duitsland bij een particulier een auto koopt zonder koopcontract en deze heeft een gebrek wat de verkoper wist maar niet heeft gemeld of had kunnen weten, dan bestaat er teruggaverecht. De meeste verkopers stellen daarom een koopcontract op om dit uit te sluiten. Het is echter gerechtelijk aan te vechten.

Bedrijven moeten altijd een auto terugnemen of repareren als blijkt dat deze verzwegen defecten heeft op het moment van verkoop. Ongeacht of je garantie hebt of niet.

Als je bij een een auto koopt met fabrieksgarantie kan het zijn dat deze alleen in Duitsland geldt en niet in Nederland door de Nederlandse dealers wordt overgenomen. Daar moet je wel rekening mee houden
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door dieseltijger » ma 7 dec 2020 11:10

@Morgoth: Ik weet dat het Duitse recht een koper in het algemeen een sterkere positie geeft dan hier in Nederland het geval is. Ik wil echter niet sec leunen op het (moeten) inschakelen van een Anwalt: te duur, te omslachtig en een onzekere uitkomst. Liever vertrouw ik op beproefde garantiemechanismen zoals merkgarantie (waarvan de importeur deze als een kloek bewaakt) of andere - hoe zal ik het zeggen - algemeen geaccepteerde praktijken (waar ik onbekend mee ben).
Ik ga de komende tijd eens rustig loeren en rekenen.

Met name bij Subaru valt mij bijvoorbeeld op dat de CO2 emissie van de ene Outback 2.5 zo'n 20..25% scheelt met een andere Outback 2.5 (zal wel een truc zijn met overbrengingsverhoudingen in de transmissie oid). Dat scheelt een slok op de BPM borrel.

Thx!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door Wie-niets » ma 7 dec 2020 11:13

Om over punt c.in de vraagstelling even iets te zeggen.

Hier aan de grens houden bonafide autobedrijven zich bezig met import/export.
Je kunt dan b.v. Een zoekopdracht laten doen na een gesprek van wat jouw intensie- wensen zijn. Ben je natuurlijk wel iets meer kwijt maar wordt alles voor je geregeld dan als je zelf het regelt, maar ben je toch nog meestal een stuk "goedkoper" uit dan een koop hier in Nederland bij een dealer.
En hier zijn we natuurlijk iets bevoorrecht als je iets rechtstreeks koopt bij een Duitse dealer. Je zit vlakbij de dealer een eventuele keuze die er staat behoeft je geen kilometers voor te rijden om even te bezien etc.
Meestal gaat het wel over Volvo's , Audi's , Mercedessenen BMW, maar ook wel andere merken.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door Morgoth » ma 7 dec 2020 11:24

Reactieopvoorgaandebericht Reactieopvoorgaandebericht

Snap ik. Dat heb ik ook hoor. Het staat mij ook tegen om bij een particulier (tig-)duizenden euro's contant af te tikken om een jonge auto te kopen. Een goedkoop oud gebakje is geen probleem, een jonge auto zou ik zeker ook niet doen. Komt bij dat een garage de papieren voor je kan regelen.

Pas wel op. In Duitsland heb je heel veel "garagebedrijven", veelal heten ze Murat Auto's ofzo, die hun auto's kopen bij dealers die het zelf niet zien zitten om deze auto te verkopen. Deze "garagebedrijven" poetsen hem mooi maar doen verder niets (behalve de teller terug draaien?). De gok is dan enorm. Koop daarom bij een Merkdealer of een dealer van een ander merk die de auto heeft ingeruild.

Ik wilde eens een 5 jaar oude Opel Insignia diesel kopen. Op Mobile.de had ik bij "Ahmed Auto's" een hele mooie gezien met nog geen 100.000km op de teller. Ja meneer, een heeeele mooie auto. A1 kwaliteit. Ja natuurlijk wel een klein gebruiksspoortje maar niets schokkends.
Ikke twee uur rijden om er te komen. Staat daar een verlaagde Opel, rondom krasjes en kleine beschadigingen met inderdaad nog geen 100.000km op de teller. De accu was leeg dus starten deed ie niet. De verkoper vertelde dat er een nieuwe versnellingsbak in was gezet.
Nou, dankjewel.
De startaccu hoefde hij niet meer te halen.

Tip: Een lege accu is een manier om het storingsgeheugen te wissen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door Ab » ma 7 dec 2020 11:46

Best mogelijk. Maar wat dan als je de accupolen eraf haalt?
Om een nieuwe accu te plaatsen bijv ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

workel

Re: Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door workel » ma 7 dec 2020 12:04

dieseltijger schreef:
ma 7 dec 2020 11:10
Met name bij Subaru valt mij bijvoorbeeld op dat de CO2 emissie van de ene Outback 2.5 zo'n 20..25% scheelt met een andere Outback 2.5 (zal wel een truc zijn met overbrengingsverhoudingen in de transmissie oid). Dat scheelt een slok op de BPM borrel.
Je komt vaak tegen dat in de advertentie niet de juiste Co2 staat vermeld, vraag altijd naar een foto van de Fahrzeugbrief of Fahrzeugschein daar staat de Co2 vermeld en dit cijfers is ook leidend voor het RDW en de BPM vast te stellen.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door Jaap van Duijn » ma 7 dec 2020 12:31

@Ab,

Juist, zoon zijn passaat staat bij ons in garage (omdat hij 9 weken in Diba werkt.
Accu klem losgehaald, geen probleem, accuklem weer vast gezet omdat ik de auto wilde verplaatsen, ALARM op alles, geen parkeer sensoren, geen air back, geen automatisch licht aan/uit en weet ik het.
Auto start en rijd gewoon dus wacht ik maar totdat hij bijna terug komt, ga ik maar naar de VW dealer voor reset of zo.
Heb wel zo een ODB apparaat voor uitlezen maar daar trapt deze auto niet in, alles moet via service station blijkt.
Weet je wel een truck hoor ik graag.

groeten Jaap

workel

Re: Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door workel » ma 7 dec 2020 16:06

Reactieopvoorgaandebericht
@Jaap,
Heb geen glazenbol maar denk dat de accu volledig leeg is. Mocht je een acculader hebben zet hem maar eens 24-uur aan de lading ik denk dat het probleem dan wel is opgelost.
Alles wat je schrijft zijn energie verbruikers en bij een lage accu spanning gaat het hele systeem in de noodloop met alle ellende van dien.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door Ab » ma 7 dec 2020 17:26

Lees het bericht van Jaap nog eens? :?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door dieseltijger » ma 7 dec 2020 17:40

Buurman heeft hetzelfde probleem gehad: BMW carbrio stond gestald, en de accuspanning liep terug. Gestart met kabels, wat bleek: dak wou niet meer dicht, ramen konden niet meer bediend worden, enz enz. Rijden ging prima. Geen flauw idee of de oorzaak was gelegen in de spanningsdip danwel het starten met een externe stroombron. Anyway, het kwam niet meer goed. De BMW garage constateerde een defect relais, en moet opnieuw de control unit programmeren.

Totale kosten bijna 1000,-
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door Erwin1987 » ma 7 dec 2020 17:52

Re:

Ik had ditzelfde met de volvo toen de accu slechter werd en onder de 12v kwam, toen de accu vervangen was waren alle storingen bijna weg moest er 3 met de computer wissen dus het kan ook prima meevallen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 402
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door Bart-P » di 8 dec 2020 00:01

Heren, het gaat hier over import.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door Erwin1987 » di 8 dec 2020 08:40

Re:

Dank je wel, open sollicitatie?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Aanschaf auto in Duitsland

Bericht door Morgoth » di 8 dec 2020 11:52

Ab schreef:
ma 7 dec 2020 11:46
Best mogelijk. Maar wat dan als je de accupolen eraf haalt?
Om een nieuwe accu te plaatsen bijv ?
Dan ook :-)
Ik zeg ook niet dat iedereen dit hierom doet. Maar het kan. Of de auto staat al lang stil. Je kunt je dan afvragen waarom.

Bouwjaar 2017, 110kW diesel:
https://www.autohus.de/autosuche/detail ... %7D&page=1
Knipsel.JPG
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”