Volvo XC60 T6 Recharge met Four-C luchtvering

Plaats reactie
zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Volvo XC60 T6 Recharge met Four-C luchtvering

Bericht door zilvergrijs » zo 29 nov 2020 20:14

Wij hebben een goede "aanbieding" gekregen van onze Volvo-dealer en denken nu serieus na om een nieuwe XC60 T6 Recharge (stekkerhybride) aan te schaffen. De auto is al geconfigureerd, waar ik over twijfel is het Four-C chassis. Dit is een echt luchtveringssysteem, dus niet de Four-C zoals in de V60 met adaptieve dempers.
Theoretisch denk ik dat Four-C lucht ook met caravan een mooi systeem is, op o.a. Duitse Volvo forums krijg ik toch een wat ander beeld. Heeft onder andere te maken met een composiet dwarsverbinding achter die de Four-C niet heeft.
Mijn vraag is: zijn er hier mensen die ervaring hebben met Four-C luchtvering, op het laatste model XC60 en ook de XC 90. En wat zijn dan de bevindingen met een caravan achter de auto?
Overigens gaan wij a.s. woensdag proefrijden in de XC60 met en zonder Four-C, maar alleen met solo auto want de caravan staat in de stalling.
Mijn ervaringen met onze huidige XC60 van vorig model zijn, met een normaal chassis, ook prima mede daarom ook de twijfel.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Volvo XC60 T6 Recharge met Four-C luchtvering

Bericht door Micky » zo 29 nov 2020 20:19

ik heb ervaring met de XC60 met 4-C maar dan zonder luchtvering (1 van de laatste van het vorige model), dit was een heel fijn systeem, waarom zou het met luchtvering niet voldoen dan als ik vragen mag? wat bedoel je met die dwarsverbinding?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Volvo XC60 T6 Recharge met Four-C luchtvering

Bericht door zilvergrijs » zo 29 nov 2020 20:28

Dat schijnt een dwarsverbinding bij de achterwielophanging te zijn, maar ik heb nog nooit onder een nieuwe XC60 gestaan (en ook niet onder onze huidige gelukkig knipoog.gif ) dus ik weet niet of dat per wiel dan wel onderling tussen de wielen is. Het heeft te maken met het overhellen in bochten. Nogmaals voor mij allemaal theorie, ik ga het woensdag ervaren.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Volvo XC60 T6 Recharge met Four-C luchtvering

Bericht door Micky » zo 29 nov 2020 20:41

RE.gif

ik zou me niet druk maken om dat soort verhalen, je leest altijd de negatieve dingen, het systeem is zo ontworpen en daar is over nagedacht, mocht je auto trouwens teveel overhellen in de bochten, dan zet je hem sportief, dan is dat gelijk weg thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Volvo XC60 T6 Recharge met Four-C luchtvering

Bericht door Conradi » zo 29 nov 2020 20:55

zilvergrijs schreef:
zo 29 nov 2020 20:14
Mijn vraag is: zijn er hier mensen die ervaring hebben met Four-C luchtvering, op het laatste model XC60 en ook de XC 90. En wat zijn dan de bevindingen met een caravan achter de auto?
Ik heb Four-C luchtvering, en het is in één woord ge-wel-dig thumbup.gif
Je kunt er weinig aan instellen, dat wil zeggen het is gekoppeld aan de diverse Hybrid modes: Zodra ik voor Pure kies, komt de auto een paar centimeter lager te liggen, en in Power wordt 't wat harder. Niet te veel, het blijft Volvo. Zou 't direct weer aanvinken bij een nieuwe auto.
Het werkt echter met een caravan perfect, want houdt de auto (en dus de trekhaak) onder iedere belasting op precies de juiste hoogte :wink:
zilvergrijs schreef:
zo 29 nov 2020 20:28
Dat schijnt een dwarsverbinding bij de achterwielophanging te zijn,
Ehhh.... nope :wink:
Standaard werkt Volvo met een dwarsgeplaatste veer achter, maar niet als je luchtvering hebt.

Afbeelding
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Volvo XC60 T6 Recharge met Four-C luchtvering

Bericht door zilvergrijs » ma 30 nov 2020 10:03

Conradi dank je voor je bevindingen en technische uitleg! Ik ga het overmorgen maar eens rustig ervaren en evalueren.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Volvo XC60 T6 Recharge met Four-C luchtvering

Bericht door JPGeetje » ma 30 nov 2020 10:10

Hetgeen TS beschrijft lijkt mij een stabilisator(stang)
Als ik de foto in de post van Conradi bekijk zie ik die volgens mij ook helemaal boven in de foto.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Volvo XC60 T6 Recharge met Four-C luchtvering

Bericht door Micky » ma 30 nov 2020 10:59

wellicht bedoelt TS de bladveer achter zoals hier bij de V60

Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Flying Jeroen
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

Re: Volvo XC60 T6 Recharge met Four-C luchtvering

Bericht door Flying Jeroen » do 17 dec 2020 19:23

Volgens mij bedoeld TS ook de composiet bladveer waar Volvo weer mee is gekomen sinds de V90.
Of een XC60 zonder luchtvering die ook heeft weet ik niet, maar een V60 (nieuwe type) in ieder geval wel.
De reden van de bladveer is voornamelijk dat het ruimte bespaard waardoor wielkasten minder prominent in het interieur steken en derhalve de kofferruimte groter is tov traditionele stalen veren.
Nadelen kan ik zo niet opnoemen van bladvering zoals Volvo dat toepast. Hun onderstellen zijn prima comfortabel en als je wat stugger wil kan je opteren voor een R-design (met sport onderstel).

Bij luchtvering is natuurlijk die bladveer niet nodig.
De wielkasten zijn niet groter maar wel kost het wat ruimte in de vakken onder de bodemplaat van de bagageruimte.
Ik heb dat ook op mijn XC60 en is helemaal als caravan trekker een zeer begerenswaardige optie.
Ik heb mijn auto gebruikt gekocht als ex demo, maar wel degelijk naar een gezocht met luchtvering. Beter comfort, zeker als je ook nog 21” of zelfs 22” wielen hebt. Daarbij is de niveauregeling en aanpassingen van het onderstel in je gekozen rijmodus ideaal, zeker met een caravan.
Ook ik zou dat geheid weer aanvinken als ik een Xc60 zou samenstellen of een gebruikte zou zoeken.
Als het er al op zit (showroom auto of demo) is dat alleen maar een voordeel en hoef je er wellicht minder voor betalen dan als je een auto zelf samen stelt.
Natuurlijk kunnen de kosten van reparaties toenemen, maar mijn auto heeft nu 35k gereden (juni 2017) en heeft nog geen enkele storing gehad. Een vriend van me heeft een luchtgeveerde Xc90 uit 2016 met 90k km en ook daar is de luchtvering vrij van storingen.
Een XC60 is sowieso geen goedkope auto, en dat in het oog nemend zou ik voor de luchtvering gaan.
(Een optie van €2200 is op een auto van €30k heel anders dan op een van €65k)
Ik heb zelf een T8, echt met overdreven veel vermogen, een T6 is zat. Al is dat vermogen wel heel leuk, het wordt slechts sporadisch gebruikt. Ook in de bergen met 1700 kg caravan er achter heb ik altijd power over (cruise control op 105 waar dat kan en mag).
Overweeg wellicht Polestar tuning (of onderhandel het er gratis bij) daar gaat de auto (voornamelijk de automaat) op benzine echt fijner van rijden (in combinatie met caravan er achter nog meer).
Succes.
Auto: Volvo XC90 T8 LR R-Design, full option (06/2022 benzine 310 pk/400Nm+elektrisch 145 pk/309 Nm)
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Volvo XC60 T6 Recharge met Four-C luchtvering

Bericht door Micky » do 17 dec 2020 19:51

Reactieopvoorgaandebericht

Instelbaar onderstel, liefst met luchtvering idd altijd nemen als je de keus hebt en het in je budget past thumbup.gif

Problemen met de luchtvering beginnen doorgaans pas na 7 jaar, dan gaat er een balg lek, of bijv. de compressor houdt ermee op.
De A6 Allroad die wij destijds kochten met 125k km op de teller en 6 jaar heeft tot zo'n 180k toen hij wegging ook nooit 1 probleem vertoont mbt de luchtvering.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Volvo XC60 T6 Recharge met Four-C luchtvering

Bericht door zilvergrijs » ma 21 dec 2020 20:28

Beslissing is genomen, wordt er eentje met luchtvering. Ook naar aanleiding van enkele PB’s hier en van een Duits forum.
Wacht nog even met bestelen, er komt ergens maart 2021 een facelift aan.
Dank jullie voor de feedback.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Volvo XC60 T6 Recharge met Four-C luchtvering

Bericht door Micky » ma 21 dec 2020 20:42

Reactieopvoorgaandebericht

Mooi thumbup.gif of je kijkt wat er staat in Nederland, heb ik ook gedaan met de V60, over 2 weken wordt je auto fors duurder door BPM, gemiddeld 1500 euro.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Volvo XC60 T6 Recharge met Four-C luchtvering

Bericht door zilvergrijs » ma 21 dec 2020 22:11

Micky, T6 Recharge is een PHEV en daarvoor geldt dat nauwelijks. Wel een goede tip voor niet (gedeeltelijk) elektrisch aangedreven auto’s.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”