Subaru Outback

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Subaru Outback

Bericht door Ron » do 4 feb 2021 22:35

[re.gif]
Absoluut.

Hoewel mijn huidige 3 cilinder ook lekker gromt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Subaru Outback

Bericht door Micky » do 4 feb 2021 22:38

[re.gif]

Dat is meer snorren, net als een kat awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Subaru Outback

Bericht door erichendri » do 4 feb 2021 23:20

Micky, dat boxer geluid valt zo erg tegen en zorgt ook nog eens
voor een hoger brandstof verbruik. mrgreen.gif mrgreen.gif

@ diesel, ook de mazda heeft een mooie en sterke 2.5 motor.
De 4wd is automatisch dus alleen wanneer nodig is.
De automaat is een 6bak.
Zelf vind ik het ook een hele mooie auto.
Maar, ik heb ook nog wel een mazda hartje na 20 jaar
sleutelen bij een mazda dealer.
Heb de CX-5 niet meegemaakt ivm carrierre switch.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Subaru Outback

Bericht door RDDR » vr 5 feb 2021 08:49

CX5 is zeker ook een goede keus, wat minder eigenwijs dan een Subaru. Daardoor ook wat minder karakter.

De onderhoudskosten, waar je al een paar keer aan refereert, vallen echt ontzettend mee. Ik heb 3 1/2 jaar een oudere Forester gereden en de beurten waren gewoon normale prijzen. In ieder geval goedkoper dan bij BMW en Lexus. Verder ging er nooit iets stuk. De Forester Turbo had alleen een hoog verbruik. En ik ben best een rustige rijder. Met mijn BMW120i zit ik rond de 7 l / 100km, de Forester was absoluut niet aan de goede kant van 10l/100km te krijgen. Al reed je als een slak. Ik heb wel begrepen dat de latere non-turbo motoren veel zuiniger zijn geworden.

Het AWD systeem van Subaru is echt fantastitsch en van een heel andere orde dan het Mazda systeem. Subaru heeft permanente AWD met 'ouderwetse' differentielen, vergelijkbaar met het echte Audi Quattro systeem. Wat mijn betreft de 2 mooiste systemen op de markt voor personenauto's. Mazda gebruikt de variant die de achterwielen bijschakelt als de voorwielen grip verliezen. Hierdoor rij je met je caravan op de snelweg dus gewoon met een voorwielaandrijver. Ook kan je maximaal 50% naar achteren sturen. Als je dan nog wielspin hebt worden de voorwielen middels remingrepen afgeremt. Je bent dus je vermogen om aan het zetten naar hitte.

Wegrijden in sneeuw / zand werkt zo'n tijdelijk 4WD systeem ook prima. Beetje wielspin, achterwielen erbij en je gaat. Maar een verscil is er zeker. Ik ging met de Subaru an ook regelmatig over modderpaden in de buurt hier (was file omzeiling) wat ik met geen enkele andere auto wat ik heb gehad durfde. Een buurman rijdt die weg nog steeds met zijn oude Defender en een paar boeren maken er gebruik van. Maar goed: een John Deere rij je niet makkelijk vast.

Niets tegen de CX5 overigens: mooie auto, goede betrouwbaarheidsreputatie en ook een fraai interieur. Je kan je wel afvragen of je dan een 4WD wil. Voor alleen met de caravan te rijden op normale wegen kom je met de voorwielaandrijver ook overal. En de keuze daarin is veel groter. Tenzij je specifieke redenen hebt, zoals wintersport.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Outback

Bericht door dieseltijger » vr 5 feb 2021 17:19

Allen:Allereerst dank voor alle reacties. Ik "liep tegen de CX-5 aan" via deze link: https://www.thetowcarawards.com/. Ik heb wat "verbruikjes" van diverse 4x4 of AWD auto's naast elkaar gezet. Wat blijkt: het zijn - met uitzondering van de uitvoeringen waarvan de achterwielen electrisch aangedreven worden - Bourgondiërs qua benzineconsumptie. Het maakt dus niet uit of het een "Soeb" of een VAG geval is met een Tsi motor of een Mazda met de "dieselige" Sky activ benzinemotor.

Euh.... even nadenken: ook al is de achtertrein ontkoppeld van de aandrijflijn door een haldex lamellenkoppeling, dan nog moet er in plaats van twee lichtlopende achterwiellagertjes de wrijving van een berg tandwielen van 2 differentiëlen en wellicht ook de wrijving van een haldex koppeling meegezeuld worden. Dus (weer in theorie - ik heb nu eenmaal geen 4x4) een vrijlopende 4x4 zou volgens deze logica bijna net zoveel verbruiken als een permanente 4x4. Doe mij dan maar de permanente 4x4 van Subaru.

De RAV4 heeft een simpele, lichtlopende achterwielaandrijving in de vorm van een electromotor zonder vertragingsbak (gok ik). Dat levert nauwelijks extra wrijving op. Bere zuinig in deellast, op de snelweg flink zuiniger dan een mechanische 4x4, en wellicht iets zuiniger in vergelijking met een non-hybride 2WD vanwege de Miller cyclus, waar je iets meer energie uit het gasmengsel peurt tijdens de expansieslag.

De e-boxer is als hybride nauwelijks serieus te nemen vanwege het lage vermogen en de beperkte capaciteit van de electrische aandrijflijn (overdreven gesteld: er is een ruitenwissermotor in de CVT bijgeplaatst). Dus voorlopig ga ik lopen azen op een Outback, lekkere Japanse look-and-feel, en het liefst zonder de electrische hulpsystemen.

Ik wil voor mijn andere hobby wel eens op ietwat onbereikbaardere lokaties staan, en tijdens vakantie gaan we ook wel eens buiten de gebaande paden. Af en toe een bospad of karrenspoor in heuvelachtig terrein gaat wel met de Avensis, maar "Greenlanen" (zoals dat schijnt te heten) op steilere paadjes met kiezels kan je vergeten. Dus ja....niet zozeer voor de caravan, maar vooral om overal te kunnen komen. (Deze alinea is trouwens volledig bedoeld om een volkomen irrationeel besluit te rechtvaardigen)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Subaru Outback

Bericht door erichendri » vr 5 feb 2021 22:15

Sinds 2013 hebben de subaru's met automaat geen midden differentieel meer maar een elektrische 4wd koppeling die continu aangestuurd wordt en 50:50 verdeeld.
Alleen de XV met handbak heeft nog 3 differentielen.
Ja, de 16pk/60nm motortje die subaru in de cvt heeft geplaatst is gepruts op hoog niveau, gewoon subaru onaardig.
Beter was een 100pk/300nm motor geweest.
Die genereerd ook nog een stuk beter waardoor langer elektrisch gereden kan worden.
Dit jaar komt de outback met een 2.5 e-boxer.
Hopelijk doen ze het nu goed.
Sowieso moet de CO omlaag, de CO tax op de outback is
nu ruim 17000 euro.
Doet de RAV4 het met 4800€ een stuk beter.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Subaru Outback

Bericht door Micky » vr 5 feb 2021 23:01

[re.gif]

Ja, maar het is net als met het kopen van een ring/juweel, het hoeft niet altijd het goedkoopste te zijn, mijn vrouw was blij met een echte diamant knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Outback

Bericht door dieseltijger » vr 5 feb 2021 23:27

Ach ja.....ik ga gewoon in een hoekje zitten en wachten tot de autokoorts over is. Vandaag vanuit Zoetermeer via Schiphol naar Emmen gereden voor een klus - moest daar om acht uur zijn. Dik 400 km vice-versa. Verbruik 5,9 liter per 100 km. Niet gek voor een vehikel op benzine, zonder turbo, hoezo hybride, met 286.000 kilometer ervaring, en eerste toelating in 2009.

Ach wie weet sta ik over 15 jaar met een rollator op youtube in Autoweeks "Klokje rond" te orakelen met deze Avensis met 7 ton op de teller.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Subaru Outback

Bericht door Micky » vr 5 feb 2021 23:44

[re.gif]

dat heb ik vandaag niet gered met accuondersteuning naar Antwerpen en terug, eerder rond de 8 liter, wel 130 gereden de hele weg
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Outback

Bericht door dieseltijger » za 6 feb 2021 00:12

Jahaa....maar laat ik het zo formuleren: ondanks de 147 pk heb je echt geen anti-G pak nodig in de Avensis als je in de 5e versnelling bij 3000 omw/min het gaspedaal vol intrapt. Bij 3800 omw/min is er wel een redelijke trekkracht te bespeuren. Geef dan maar de Tsi motoren van de VAG groep- die hebben veel "punch" in de lage toeren regionen en dat rijdt leuk. De Avensis is wat dat betreft zo opwindend als het voorlezen uit een telefoonboek, maar ik besef dat ik niet moet piepen.

En qua verbruik op de lange afstanden: daarom heeft een hybride weinig waarde in mijn situatie. 200 kg extra massa, complexiteit - en het verbruik is vergelijkbaar.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op za 6 feb 2021 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Subaru Outback

Bericht door Micky » za 6 feb 2021 00:24

[re.gif]

Mijne is geen hybride trouwens hoor, ze noemen het "Mild Hybrid" dus ondersteuning bij acceleratie maar geen elektrisch rijden en de 48V accu laadt tijdens het remmen, verantwoordelijk voor 14PK bovenop de 163PK wat de 2 liter 4 cilinder turbo benzine standaard levert thumbup.gif

En dus ook zeker geen fiscale voordeeltjes mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Subaru Outback

Bericht door ArnoM » za 6 feb 2021 06:40

dieseltijger schreef:
vr 5 feb 2021 23:27
Ach wie weet sta ik over 15 jaar met een rollator op youtube in Autoweeks "Klokje rond" te orakelen met deze Avensis met 7 ton op de teller.
Ah!
There comes the ape out of the sleeve!
Jij bent hier op het forum aan het oefenen om over 15 jaar bij Autoweek te kunnen "orakelen"....
whistle.gif
Ik wist niet dat je daarvoor zo lang oefening nodig had!
awhoea.gif kus.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Outback

Bericht door dieseltijger » za 6 feb 2021 07:21

Klopt helemaal. De aftakeling begint al als midden twintig bent, je kan niet vroeg genoeg beginnen met oefenen.

En wie weet zet ik in opperste verwarring wel mijn rollator op de brug - ze belichten immers alles wat op vier wielen rond rijdt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Re: Subaru Outback

Bericht door Tafkah » za 6 feb 2021 10:18

dieseltijger schreef:
En wie weet zet ik in opperste verwarring wel mijn rollator op de brug - ze belichten immers alles wat op vier wielen rond rijdt.
Alleen als er een motor in zit...

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Outback

Bericht door dieseltijger » za 6 feb 2021 10:25

Ach, wie weet is de keurmeester dan ook van het padje af.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Re: Subaru Outback

Bericht door Tafkah » za 6 feb 2021 10:39

Ik denk dat mijn vrouw overigens de enige is die een rollator helemaal total-loss heeft gereden. De meeste rollators komen het verzorgingshuis niet uit, maar mijn vrouw heeft er in anderhalf jaar meer km’s mee gemaakt dan ik dit jaar aan km’s heb gereden met de auto... (balans probleem door ziekte van Lyme...)

Zou zo’n APK niet hebben overleefd: banden versleten en speling in de ‘drive train’...

We dwalen af... Outback: Mooie auto!

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Subaru Outback

Bericht door WillyL » za 6 feb 2021 11:19

Inderdaad, we dwalen gezellig af.

Het verwonderde me dat die Subaru echt zo een klein elektromotortje had of heeft.
Ik was echt van plan er binnen dit en enkele jaren er een te kopen maar voorlopig wordt dat dan een andere. De RAV4 zegt me wel wat en zou zelfs in pluginhybride komen indien ik dat goed gelezen heb op een site van leaseplan België.

Een gewone hybride vind ik niet het beste, je motor moet immers nog alle energie ooit opgewekt hebben en sinds wij geen echte terugdraaiende elektriciteitsmeter meer hebben (ttz, van net =.30€ oid en naar net is -.04€, vroeger moest ik enkel deel boven 0 betalen en ging wat op net gezet werd van het verbruik uit het net af) wil ik mijn overschot aan zonnepaneelenergie zelf gebruiken om bv de auto te laden (of overdag wassen, afwassen...).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Outback

Bericht door dieseltijger » za 6 feb 2021 13:38

De meerwaarde van hybride is dat de electromotor het overneemt in het werkgebied waar de brandstofmotor bij lage tot middelmatige belasting enorm inefficient is - dus het stadsverkeer. Voor ons is het dan nog van belang dat je met een electrische aandrijftrein op de achterwielen een verliesarme 4x4 mogelijkheid hebt waarvan je in de sneeuw en glibberige campinggrasveldjes veel plezier hebt.

Als je vanuit het oogpunt van kostenbesparing RAV4 plugin koopt boven een volledig benzinegestookte uitvoering: kijk naar de financiele impact van de hogere wegenbelasting en de fors hogere aanschafprijs. Ik ga het niet exact narekenen - maar de terugverdientijd is volgens mij tientallen jaren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Subaru Outback

Bericht door Wie-niets » za 6 feb 2021 14:43

Soms moet juist wel eens goed gaan doorberekenen en vergelijken. Kans om je dan niet meer te focussen op een bepaalde gedroomde auto is dan reëel aanwezig.
Mogelijk zet het je dan op een voor je zelf nog niet bedachte andere auto als alternatief. knipoog.gif
Oh, en bij de ene auto of de andere vind je wat of laat je wat. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Outback

Bericht door dieseltijger » za 6 feb 2021 15:47

Ik heb het nagerekend - maar laat de details achterwege, maar dat was inderdaad de eye opener die jij schetst.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Subaru Outback

Bericht door Wie-niets » di 9 feb 2021 12:24

In ieder geval bij keuze van een Subaru, dit kun je er ook meedoen dus met een caravan er achter.... Zonder moeite, als dit al lukt.knipoog.gif

Zie ook video/filmpje
Link
https://topgear.nl/autonieuws/subaru-tr ... neeuw/amp/

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Subaru Outback

Bericht door erichendri » di 9 feb 2021 22:51

Dit soort filmpjes neigt naar fake nieuws.
Denk daar maar eens over na.
Ik geloof het niet in ieder geval.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Subaru Outback

Bericht door RDDR » wo 10 feb 2021 10:30

[re.gif]

Dit is al een behoorlijk oud filmpje en dit was niet in scene gezet. Net zoals het soms kan helpen, als je vast zit in sneeuw om met 1 of 2 mensen een duwtje aan een auto te geven, kan een zetje bij een vrachtwagen ook net genoeg zijn om hem weer te laten rollen. Dit was waarschjinlijk gelukt met vrijwel elke AWD met winterbanden.

Zo zwerft er ook al jaren een filmpje rond waarin iemand met een Subaru helpt om een ambulance in de UK een heuvel op te trekken en ook 1 waar het niet bijster lekker lukt mrgreen.gif
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Subaru Outback

Bericht door erichendri » wo 10 feb 2021 21:57

Het is inderdaad dat ene rukje dat er beweging in komt.
Zie ook filmpjes dat het niet lukt.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Subaru Outback

Bericht door Lucas » wo 10 feb 2021 22:28

[re.gif]
Volgens mij is dat filmpje van recente datum, tijdens die flinke sneeuwval paar dagen terug. Stond in ieder geval op 8-2 op dumpert, zie https://www.dumpert.nl/item/8065115_761a9d9c

Die Impreza moet er blijkens het filmpje hard voor werken, maar inderdaad: kan net genoeg zijn om de boel in beweging te krijgen en zo blijkt. Vergelijkbare filmpjes van Subaru's en andere vierwielaandrijvers zijn er inderdaad wel genoeg.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”