Subaru Outback

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Subaru Outback

Bericht door dieseltijger » zo 22 nov 2020 11:35

Over een jaar of twee is de Avensis 14 tot 15 jaar oud, en zal dan zo'n 340k op de teller hebben. Net ingereden dus. De originele koppeling zit er nog in, en met 280k op de teller vind ik dat een prima prestatie. Anyway, ik geef toe: het begint te kietelen. Stel dat ik de Avensis ga vervangen dan wordt het een 7 jaar oude Avensis Sedan met automaat. Met meer dan 500 liter bagageruimte, redelijke betrouwbaarheid, een gemiddeld verbruik van 1:16, en een acceptabele prijs (want geen hond wil een sedan hebben zo lijkt het) het ideale vehikel.

Maar het begint te kietelen, en volgens mij is een Subaru Outback een lekker hapje: genoeg bagageruimte, Aziatische betrouwbaarheid, onopvallend, niet te zwaar zodat de houderschapsbelasting binnen de grenzen blijft. En ik heb een zwak voor technisch buitenbeentjes: met de boxermotor en vierwielaandrijving lijk ik perfect bediend te worden.
evvyzkrbz5vy_800.jpg
tnlyfqubotkh_800.jpg
Ik ben benieuwd:
  • Ik had begrepen dat Subaru's nu niet bepaald zuinigheidswonders zijn, hoe zit dat met de outback uit (zeg) 2014-2016?
  • Hoe staat het met het comfort (geluidsniveau) en rijgedrag?
  • Zijn er mensen met "automaat ervaring": Hoe bevalt de lineatronic automaat? Is er sprake van getrapt schakelen of heb je ook een traploze modus?
  • En...ik zie bij de onovertroffen ADAC tests dat de kilometerprijs relatief hoog is, ondanks de onderhoudsinterval van 30.000 kilometer (Toyota hanteert 15 duizend kilometer). Wat zijn de ervaringen qua onderhoud en reparaties: Zo'n boxermotor heeft als nadeel dat je lastig bij de cylinderkoppen kan komen, enz enz;
  • En...als ik het goed heb...heeft Subaru nu de boxers uitgerust met de onderhoudsarme distributieketting, klopt dat?
(vergeet bij de foto's de gravel ondergrond - 99,9% van de tijd rijdt mijn auto op de A12 of in een suffe Vinex wijk met verkeersdrempels als enige uitdaging)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Re: Subaru Outback

Bericht door Tafkah » zo 22 nov 2020 12:27

Ik denk dat je de 1:16 er niet mee zult gaan halen...

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Outback

Bericht door dieseltijger » zo 22 nov 2020 12:32

Klopt. Het verstand zegt: niet doen - de Avensis is een redelijk optimale keuze gebleken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Re: Subaru Outback

Bericht door Tafkah » zo 22 nov 2020 12:36

Ja ach... ik zeg niet dat je het niet moet doen hoor... ik zat me laatst ook af te vragen of ik na de zoveelste spaardiesel en downsized engine (lease) aan het eind van mijn lease contract ook niets iets ‘leuks’ voor de Shuttle zou zetten....

Heb nog 1,5 jaar...

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Subaru Outback

Bericht door RDDR » zo 22 nov 2020 12:41

Ik heb een proefrit gemaakt in de Outback en dat was zeer prettig. Hun AWD is onovertroffen, interieur is mooi en ik vind de buitenkant ook fraai. Eens wat anders.

Het nadeel: we hebben een Subaru gereden en ze zuipen flink. Vergeet de genoemde 1:16, ben blij als je 1:12 haalt.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Outback

Bericht door dieseltijger » zo 22 nov 2020 13:12

Dat donkerbruine vermoeden had ik al. Helaas.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Subaru Outback

Bericht door Wie-niets » zo 22 nov 2020 18:22

Soms kriebel en kietel het leven en achteraf moet je eventueel de kriebels langzaam weer laten zakken.
Zeker als je toch een beetje op "zuinig" wilt rijden in de mix-up solo en met de caravan er achter wilt blijven doen.

B.v. zo'n b.v. 2,5 liter automaat van b.v. 123 KW/76 PK tot bouwjaar tot 2/2015 blijft natuurlijk en wat ik begrijp hou je wel van iets anders dan gebruikelijk min of meer een liefhebbers auto . Een koppel van 229 NM klinkt natuurlijk ook niet veel belovend maar in principe voldoende.
Weegt voor de MRB +/-1600 kg
Verbruik ongeveer afhankelijk welke voet je aantrekt 1:9 tot 1:12 solo. Met caravan +/- 1: 7 soms meer maar hangt natuurlijk af wat is je vakantie doel en hoe ga je die bereiken.

Kijk anders eens naar de gebruikers ervaringen bij Caravantrekker.nl en maakt wat indicatie berekeningen,
Oh, mijn zwager verkocht ze jaren geleden als dealer naast nog andere merken. knipoog.gif

Over kosten aspecten ga ik geen merk afvallen dat varieert soms aanmerkelijk.
Mijn echtgenote werkte nog al eens in / op de administratie en factureerde. mrgreen.gif

Trouwens gewoon doen wat je zelf denkt en af en toe iets laten bezinken is niets verkeerds mee. knipoog.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Outback

Bericht door dieseltijger » zo 22 nov 2020 19:27

@Wie-niets: Hoe ztaat het met het onderhoud van de Subaru's vanaf -zeg - 2015 (dus de 2,5 liter boxer motor)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Subaru Outback

Bericht door Wie-niets » zo 22 nov 2020 21:27

@ Dieseltijger
Even kleine correctie 2015 type 123kw is pk 167. Ter informatie de laatste Outlander waarbij ik de eigenaar persoonlijk kende was ongeveer 5 jaar geleden. Auto werd weg gedaan door het hoge verbruik met caravan maar de caravan was ook een rond de 5,50 opbouw.
Overigens was dat ook een Pensionado met veel kilometers met de caravan erachter op jaarbasis , en dan gaat bij veel gebruik het bezineverbruik in km's gemeten dit behoorlijk doortikken. Verder heb ik hem nooit/weinig horen klagen.
In 2015 kreeg je een ander type automaat erin ( CVT. ) 235 NM 175 PK Gewicht voor de MRB wel een klasse hoger. Hiervoor de automaat met ik meen, koppelvormer.
Om je eerlijk de waarheid daarna zou ik op informatie moeten uitgaan van " bekende " onderzoeken o.a. ANWB of Autoweek of Duitse onderzoeken, maar daar heb je al,gekeken.

Het blijft inderdaad door het afwijkende motor ( boxer) toepassing op bepaalde punten wat moeilijker zelf klussen.( bougie schoonmaak/wissel) Er zijn wel goede handleidingen voor om het zelf te doen.( als je handig bent) Tsja, arbeidsloon, BTW. is vaak bij een beetje pech ( geld voor alle merken) geen kattepis op de rekening. knipoog.gif

Dus helaas verder kan ik je niet helpen 0ver onderhoud van op,en na /2015. Wij zijn al ver hiervoor Pensionado's en reed ik de laatste tijd , andere merken. En in het verleden had ik " keuze" genoeg. blij.gif
En misschien dan toch nog even een tip, serieus geintresseert, ga eens een flinke proefrit maken en slaap er daarna een paar dagen over alvorens je een besluit neemt. mrgreen.gif

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Subaru Outback

Bericht door erichendri » zo 22 nov 2020 21:52

Outback's zijn goede trekkers en de CVT zit er al vanaf 2010 in.
Qua onderhoud kennen ze weinig problemen.
Hoge onderdelen prijzen ben je ook al gewend bij toyota denk ik.
Ook wat betreft verbruik zijn ze beter geworden.
Meld je ff aan op www.subaruforum.nl
Daar zit een tevreden 2015 outback rijder die er ook best
zuinig mee rijdt.
Oh ja, hij mag 2000 kg trekken.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Subaru Outback

Bericht door meeder » zo 22 nov 2020 22:01

Subaru gebruikt een CVT met een duwketting en een koppelomvormer. Deze CVT is behoorlijk betrouwbaar, zeker als je netjes het onderhoud volgt en op tijd de olie van de bak ververst. Smering is bij een CVT extreem kritisch.

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Subaru Outback

Bericht door Abve » zo 22 nov 2020 22:52

Ik bemerk dat als je je gevoel laat spreken, je graag zo’n auto wilt hebben, Dieseltijger.
Maar gekeken vanuit financieel oogpunt wordt dit gevoel getemperd, met name doordat deze auto wat meer brandstof verbruikt.
Als je dit extra brandstofverbruik financieel kunt dragen, raad ik aan je gevoel te volgen.

Dat heb ik ook gedaan....
De mijne rijdt 1:12 en kost 265 euro p/mnd wegenbelasting.
Veel geld, maar ik wil hem nooit meer kwijt.
En dát gevoel is onbetaalbaar!

Landrover voert de slogan: One life, live it
Ik onderschrijf dit volkomen.

Veel succes gewenst.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Subaru Outback

Bericht door PD » zo 22 nov 2020 23:47

Abve schreef:
zo 22 nov 2020 22:52
Landrover voert de slogan: One life, live it
Ik onderschrijf dit volkomen.
Zo is het maar net thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Subaru Outback

Bericht door PD » zo 22 nov 2020 23:49

RDDR schreef:
zo 22 nov 2020 12:41
Ik heb een proefrit gemaakt in de Outback en dat was zeer prettig. Hun AWD is onovertroffen...
Bij gebrek aan een serieus vergelijk waarschijnlijk... leuk, maar niet meer dan dat...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Outback

Bericht door dieseltijger » zo 22 nov 2020 23:53

Allen, enorm bedankt! Een liefhebberij mag best geld kosten, ik ga me op het forum eens even oriënteren!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Subaru Outback

Bericht door Wie-niets » ma 23 nov 2020 05:06

Pas maar op, dat je niet er verliefd op wordt ...dus nuchter blijven kijken.
Tsja, hij heeft wel misschien wel in jouw beleving onnodige toeters en bellen. mrgreen.gif
En :oops: zie ik dat ik ergens Outlander schrijf i.p.v. Outback. Vergeet ik ook nog bij een zinssnede bij waarheid er achter, te zeggen, te typen.

In ieder geval veel wijsheid toegewenst en inderdaad denk eraan als het in je plaatje past en kan; One life, live it. Maar dat geldt voor vele aspecten. Soms moet je keuzes maken. scratch.gif

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Subaru Outback

Bericht door ArnoM » ma 23 nov 2020 06:00

Waarom moet er altijd overal wijsheid bij om de hoek kijken?
Verwen jezelf eens met iets wat leuk is ipv een wijze maar saaie beslissing te nemen.
Over de Outback: wat mij betreft niet de mooiste mogelijkheid maar wel een aparte verschijning, en dat is ook wat waard.
In ieder geval 1.000.000 x mooier dan een Avensis.
mrgreen.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Subaru Outback

Bericht door Morgoth » ma 23 nov 2020 06:51

RE.gif
Gelukkig. Ik was al bang dat ik de Subaru als enige helemaal niet zo mooi vind. Gewoon 13 in een dozijn Japans Design. Goed zin ze wel. Subaru's staan al jaren bovenaan de betrouwbaarheidslijsten. Maar mooi? Niet echt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Subaru Outback

Bericht door Wie-niets » ma 23 nov 2020 06:59

Zeker, een auto met " karakter" misschien is dat de wijsheid wel. knipoog.gif

Maar serieus, soms wordt wel heel impulsief iets gekocht met de nodige spijt er na. mrgreen.gif

Kipvriend
Berichten: 157
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Subaru Outback

Bericht door Kipvriend » ma 23 nov 2020 07:18

Rijd zelf al jaren in de Forester, de Outback staat erg hoog op het verlanglijstje wanneer deze moet worden vervangen.
Voordeel van de outback is, dat ondanks de grotere motor deze zuiniger is dan de Forester.
Dit althans volgens de verbruiksmeter.
Met de caravan erachteraan ik alleen voor de Forester spreken.
Nog nooit een auto gehad welke zo gemakkelijk met de caravan aan de haal gaat, dit mede door de AWD.
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Outback

Bericht door dieseltijger » ma 23 nov 2020 07:25

ArnoM schreef:
ma 23 nov 2020 06:00
Waarom moet er altijd overal wijsheid bij om de hoek kijken?
Verwen jezelf eens met iets wat leuk is ipv een wijze maar saaie beslissing te nemen.
<knip>
In ieder geval 1.000.000 x mooier dan een Avensis.
mrgreen.gif
Auto's zijn net als hondjes: ze lijken op hun baasje. Dus saai en lelijk in mijn geval. We gaan er eens rustig over nadenken. "Schatje... Die nieuwe koppeling in de Toyota kost maar liefst 1200 Euro. En de Subaru heeft een hoge instap, sterkere koplampen en een automaat...." Dat zijn alvast kruiperige argumenten pro. Een kwakje olie op de oprit, en (is ie na 12 jaar nou nog niet verrot?) een te vervangen uitlaat doen de rest.

Ach, wellicht komt de Avensis wel eens een keer bovendrijven in een "klokje rond" video van Autoweek, waar ik enigszins ongemakkelijk, en gekleed in gedateerd Muis grijze "human nature" jack de opmerking in ontvangst moet nemen dat goede banden onder de auto echt geen arm en een been kosten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Subaru Outback

Bericht door Wie-niets » ma 23 nov 2020 08:01

Ach, je moet maar zo denken, gelukkig zit de schoonheid vaak van binnen en niet op uiterlijk vertoon. knipoog.gif

En ..... Zeggen ze , .....over schoonheid valt niet te twisten. weenie.gif

Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Re: Subaru Outback

Bericht door Tafkah » ma 23 nov 2020 08:18

En als je een Avensis sedan overweegt als opvolger, kun je toch niet erg misgaan meet een Outback (qua smaak)...

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Subaru Outback

Bericht door Morgoth » ma 23 nov 2020 08:49

dieseltijger schreef:
ma 23 nov 2020 07:25
ArnoM schreef:
ma 23 nov 2020 06:00
Waarom moet er altijd overal wijsheid bij om de hoek kijken?
Verwen jezelf eens met iets wat leuk is ipv een wijze maar saaie beslissing te nemen.
<knip>
In ieder geval 1.000.000 x mooier dan een Avensis.
mrgreen.gif
Auto's zijn net als hondjes: ze lijken op hun baasje. Dus saai en lelijk in mijn geval. We gaan er eens rustig over nadenken. "Schatje... Die nieuwe koppeling in de Toyota kost maar liefst 1200 Euro. En de Subaru heeft een hoge instap, sterkere koplampen en een automaat...." Dat zijn alvast kruiperige argumenten pro. Een kwakje olie op de oprit, en (is ie na 12 jaar nou nog niet verrot?) een te vervangen uitlaat doen de rest.

Ach, wellicht komt de Avensis wel eens een keer bovendrijven in een "klokje rond" video van Autoweek, waar ik enigszins ongemakkelijk, en gekleed in gedateerd Muis grijze "human nature" jack de opmerking in ontvangst moet nemen dat goede banden onder de auto echt geen arm en een been kosten.
Als je nu al zo vreselijk bezig bent met een andere auto die je over twee jaar wellicht wilt kopen, dan ben je er volgens mij ernstiger aan toe dan je zelf toegeeft. In dat geval zou ik de spaarpot op de kop zetten en iets anders kopen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Subaru Outback

Bericht door Abve » ma 23 nov 2020 09:04

RE.gif RE.gif

Wat heeft TS nu aan zo'n opmerking?
Daar kan hij toch niets mee?
Hij vraagt om ervaringen en specificeert die vraag ook nog....

Ik lees niet dat hij vraagt of je een Outback mooi vindt.....
Dan is overigens het eind ook zoek.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”