Subaru Outback

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Subaru Outback

Bericht door WillyL » zo 28 feb 2021 11:32

Jammer genoeg ook niet. Bovenndien is momenteel LPG minder geschikt. Je mag er in vele parkinggarages niet mee binnen wegens zwaarder dan lucht. Anders was het een optie.
In Mechelen zijn er minstens 2CNG station (van Dats) en dat zou het ook interessant maken.

En allerbelangrijkste : njet van eega indien geen garantie.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Subaru Outback

Bericht door Gerrie » zo 28 feb 2021 11:59

Kijk wel naar het eigen gewicht van de suzuki. Prima auto maar weegt weinig. Die 1600 kg zal in mijn ogen veel te veel zijn. Het
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Outback

Bericht door dieseltijger » ma 1 mar 2021 16:44

Vandaag even wat "tyre kicking" gedaan in Gouda. Indrukwekkend zo'n outback. Bijna het niveau van een Avensis. Even doorsparen nog.
IMG_20210301_133939.jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Subaru Outback

Bericht door doubleyou » ma 1 mar 2021 20:33

Afgelopen dagen weer eens op zoek gegaan naar Legacy’s en Outbacks. Ik kwam woensdag op de camping aan waar het gras drassig was en de moddersporen zichtbaar waren. Ik zat meteen vast. De caravan ging ook met de mover niet verder. De modder was te stevig! Met een hulp van een paar medekampeerders stond de Avento snel op zijn plek gelukkig. Ook de Benz was snel weg met wat hulp. Twee caravanners met een Volvo XC70 hadden geen problemen. Een buscamper die flink vastgelopen was werd er door een XC90 T6 zo uitgetrokken! Het wordt tijd voor een AWD :)!

Vandaag naar een Legacy touring 3.0 R uit 2005 met 223k op de klok gaan kijken. Er staat er 1 bij een garage in de buurt van de camping.

Ik zit er vrij goed in. Afwerking en design van binnen prima. Ik mocht even een blokje sturen. Verbazend sportief ding met een ongelofelijke hoop power en een verslavend geluid. Heel direct stuur gevoel. Totaal anders dan het tank gevoel van de Benz. Deed me denken aan mijn vroegere BMW 323i en 523i. En minder kraakjes!

Het comfort was OK maar je voelt de staat van het wegdek meer door de brede en lage banden (225/45).

Conclusie: geen Legacy want te laag en sportief. Maar wel rustig zoeken een Outback 3.0 R en proefrijden in een 3.0 H6 van het model ervoor. Het aanbod in Duitsland is helaas beperkt momenteel. Gelukkig geen haast :).

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar zo’n vreemde maar ook best leuke Tribeca 3.0R. Vrees wel voor het verbruik met de hut erachter :roll: .
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Subaru Outback

Bericht door RDDR » di 2 mar 2021 07:50

[re.gif]

Ook ik heb een dag een Legacy 3.0R te leen gehad en een fantastische auto inderdaad. Erg snel, fraai geluid. Let wel op: dat 3.0 blok zuipt veel. Einde van de dag (ok, beetje lol gehad, maar toch) was de score 1:7. Zonder caravan.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Subaru Outback

Bericht door doubleyou » di 2 mar 2021 10:59

Met mijn 6 cilinder 523i met 170pk uit ‘97 reed ik 1 op 9,5. Miet mijn 4 cilinder E 200 Kompressor met 184pk kom ik op 1 op 10,5 solo. Met de Avento erachter reed ik op weg naar Drenthe 1 op 6.8 bij gemiddeld 100 echte km/u. Als dat 1 op 6 wordt met een Subaru 3.0 dan kan ik daar mee leven :).

Ik denk dat het met een Outback 2.0 165 pk ook prima gaat. Nadeel lijkt mij de CVT dus dan zou het wellicht een handbak worden. Ook maar een keer gaan proefrijden. Ander nadeel is het lagere gewicht van de 165pk versie zodat er wat minder in de caravan kan. Ik wil liever niet boven de 80% gewichtsverhouding komen.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Subaru Outback

Bericht door RDDR » di 2 mar 2021 11:02

[re.gif]

Ik heb ook gereden met een Outback 2.5 met CVT en daar was rond de 1:12 solo prima mee haalbaar. De oude 2.0 / 2.5 Turbo en de 3.0R waren echt onzuinig. Geen probleem als je er weinig kilometer mee rijdt, maar anderd wordt het een dure hobby.

Gezien het in beide gevallen om een lange proefrit ging, niet gereden met caravan erachter. De Outback 2.5 CVT beviel overigens erg goed.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Subaru Outback

Bericht door erichendri » di 2 mar 2021 22:47

Houdt wel het trekgewicht in de gaten.
De legacy met cvt mag maar 1500 kg trekken.
In de manuele stand kan je uit 6 versnellingen kiezen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Re: Subaru Outback

Bericht door Fred » zo 7 mar 2021 15:41

Dag,
In het begin van de jaren 20 van deze eeuw reed ik ook met de Outback 2.5 benzine. Daarachter een Kabe Ametist van 5.80 m. Uiteraard in de zomer, maar ook in de winter achter de Outback. Het meest memorabele waren steeds de wintersportvakanties in de Alpen.
Met winterbanden onder, gebruikmakend van hoge- en lage gearing, had de Outback helemaal geen kind aan de Kabe. Of er nu geen of veel sneeuw lag op de haarspeld bergweg, de Outback gaf nooit krimp. Ik kon altijd en onder alle sneeuw omstandigheden op de Subaru rekenen.
Ook het afdalen (meestal moeilijker dan stijgen) ging vertrouwwekkend. De lage gearing hield de caravan prima onder controle.
En ja: het verbruik met caravan was 1 op 10. Dan is veiligheid een hoge prioriteit t.o.v. de benzinedorst.
Dus moet de keuze van een auto niet zo moeilijk zijn.
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Outback

Bericht door dieseltijger » zo 7 mar 2021 16:25

De outback staat eind dit jaar/begin volgend jaar op de nominatie. Bij mijn werkgever kan ik aanspraak maken op een mobiliteitsvergoeding. Dan is de keus leasen of kopen. De Subaru is behoorlijk duur qua lease en als mijn bedrijf en ik afscheid van elkaar nemen dan mag ik het vehikel inleveren.

Hoe heet dat ook alweer? "Uitgesteld genot". De occasionmarkt ismomenteel behoorlijk overspannen, en ik ga eerst sparen. Vorige week bij Stolk in Gouda een outback in het echt bekeken. Precies goed. Ruim, niet te veel bling.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Subaru Outback

Bericht door Wie-niets » zo 7 mar 2021 17:03

[re.gif] [re.gif]
Vergeet niet dat je met 4 wiel drive en met hoge en lage gearing heel wat kan doen met een caravan er achter. Echter ik ga die 1:10 met caravan er achter toch wel heel knap vinden. mrgreen.gif
De meeste verbruikten wat ik mij herrinner toch al gauw 1 liter op 6-9 km met een caravan.
En het ligt er natuurlijk ook een beetje aan welke voet behandeling krijgt dat pedaal.

Verder is mijn ervaring ook een lage gearing en een potentiële motorinhoud van meer/ groter dan 2 liter geef een veel beter remmend vermogen van een auto bij afdalen.

Tsja, en een beetje aan een bepaalde periode terug denkend was caravans op de Camping omlaag of omhoog slepen, trekken die het niet aandurfden en van gebaande wegen af gebruiken en cano' s weg brengen ophalen in de buurt van Millau of droppings met de Jeep of andere 4AWD met in de laadbak aangebrachte banken en leuningen voor de toeristen en door water heen waden toch wel een hele mooie tijd. knipoog.gif

En een stuwmeertje erbij maakte het helemaal compleet. Surfen, zeilen en fietsen maakte het dan af en voor iedereen wat. En natuurlijk een schitterende omgeving.
En later een zwembad/ tennis baan er bij, mijn echtgenote en ik hebben het nog geopend. love.gif

Ach , toen was het nog idyllisch, nu is het pure commercie geworden met veel te huren accomodaties en zeer toeristisch door grote invloed met het viaduct op korte afstand.
[re.gif]
Eerst sparen en als je een bepaalde leeftijd en vrije tijd gaat krijgen weer uitgeven is een goede zaak of wil je met een paar ton die in je stenen zit op je 80 ste nog wel blij zijn. Het is maar hoe je het in wilt inkleden en denk erom bij een bepaalde leeftijd , nog aan je zegeningen en leuke zaken. knipoog.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Outback

Bericht door dieseltijger » zo 7 mar 2021 17:30

Ach, kijk hier eens op het forum....het kamperen is nu net zo leuk hoor. Alsof we 35 jaar geleden het cementen douchevloertje met de geiser aangedreven douche zo leuk vonden. Ik wil ook een beetje (hoe heet dat?) "Greenlanen". Dat doen we heel-heel voorzichtig en sporadisch al met de Avensis, maar toch moesten we vaak onverrichter zake omdraaien omdat het te steil of te kuilerig was.

Met de 1.8 benzine rijd ik zo'n 1:9, en de handicap zit m vooral bij het met lage snelheid (weg)rijden hellingopwaarts. '

Ik doe relaxed qua aanschaf. Zoonlief heeft nu net z'n eerste baan bij een ingenieursbureau met een vestiging midden in het uitgebreide- en onbereikbare havengebied, hij heeft dus nu onze tweede auto. Scheelt 'm per dag bijna 2 uur reistijd. Wie weet houden we de Avensis wel als tweede auto. Geen haast
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Subaru Outback

Bericht door Wie-niets » do 11 mar 2021 15:06

Het gaat wel niet om de Outback maar dacht misschien wel een artikel om op er even op te wijzen voor de Subaru's liefhebbers.
In Autoweek 9 een artikel over Subaru's ; MET DEKOP ERAF
Eerste zin is natuurlijk niet zo leuk. Citeer maar even, Je schrikt als je de prijslijst bekijkt van Subaru anno 2021.....

Ach, het blijven eigenzinnige auto' s en hier en daar neem je dan maar,...wat voor lief. thumbup.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Outback

Bericht door dieseltijger » za 13 mar 2021 13:32

Dankjewel! Ik heb het artikel gekocht en gelezen.

Eh....gewoon even terzijde....mij valt op dat de diepgang van autoweek soms zo plat is als een dubbeltje, zo ook dit artikel. De kop van het artikel vermeldt dat het een reportage betreft. Eerlijk gezegd: volgens mij heeft de schrijver nog geeneens de deurgreep aangeraakt. Het artikel staat vol met gemeenplaatsen als: "Subaru gebruikt een boxermotor, wat als voordeel een laag zwaartepunt heeft wat de wegligging ten goede komt" - Zal wel. En: "Boxers hebben een hoog verbruik" (alsof het verbruik van de stand van de cylinders afhangt). Gemakzuchtige <Ctrl> C <Ctrl> V journalistiek door een schrijver die het moet doen met 50 cent per woord, en dus zijn info vanaf andere websites moet halen gok ik.

Leuke bronnen in het algemeen zijn: de Adac testsite: https://www.adac.de/infotestrat/tests/ ... fault.aspx, en de ADAC heeft ook genadeloze pechstatistieken. En bij Autobild zijn ze helemaal knettergek: daar slopen ze een auto na een dauertest helemaal uit elkaar (Deutsche gründlichkeit):
Subaru-XV-1200x800-5f1c136e441a8b2b.jpg
en bestuderen de zuiger- en lageroppervlakken. Zo zijn ze genadeloos over een Subaru XV met het beruchte dieselblok: https://www.autobild.de/artikel/subaru- ... 57749.html

Niet geschikt voor weekhartige Subaru fans:
Subaru-XV-1200x800-e865cd669df72738.jpg
Subaru-XV-1200x800-5f5ec98ef081291a.jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Subaru Outback

Bericht door Ron » za 13 mar 2021 13:50

[re.gif]
Prachtig gezicht altijd zo'n uitgestalde auto.
Die cilinder en zuiger zijn dan weer wat minder mooi.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Subaru Outback

Bericht door mrbullmastiff » za 13 mar 2021 21:26

Een echte fan sluit zijn ogen bij die schade.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Outback

Bericht door dieseltijger » zo 14 mar 2021 00:20

....maar laat z'n verstand spreken. De boxer diesel schijnt berucht te zijn. Anyway - het wordt toch de 2.5 liter benzine.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Subaru Outback

Bericht door doubleyou » zo 14 mar 2021 00:28

Toch bijzonder dat een merk als Subaru (met zo'n hoog betrouwbaarheidsgehalte) zo de mist in is gegaan met hun boxerdiesel. Het schijnt wel een fijne motor te zijn......als ie het doet :). Ze staan regelmatig te koop voor een habbekrats vanwege motorschade.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Subaru Outback

Bericht door mrbullmastiff » zo 14 mar 2021 09:16

Een collega van me had een benzine Subaru met zo een schade.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Outback

Bericht door dieseltijger » zo 14 mar 2021 09:48

Kan gebeuren. Bij gebrek aan statistieken moet je je op andere bronnen baseren. In diverse fora wordt het beeld bevestigd dat de Subaru Diesel boxer gemeden moet worden als de pest. Diezelfde fora melden weinig over de 2.5 benzine. Geen turbo, distributiekettingen, het ding is dorstig - maar minder een binge drinker dan de Tiguan met de 2.0 TSI motor.

We hebben geen haast: even wachten totdat de naderende recessie de occasionprijzen normaliseert. Of totdat de 12 jaar oude Avensis met 3 ton op de klok eindelijk eens een keer zelf op de IC moet voor (ik gok) een nieuwe koppeling (1200) of servo unit (onbetaalbaar) van het valvematic systeem.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Subaru Outback

Bericht door WillyL » zo 14 mar 2021 10:31

Gewoon ter info... Het is voor ons finaal geen Outback of andere Subaru geworden, jammer, ik vond het een mooie auto maar we zijn met zijn twee en het gaat in eerste instantie haar auto worden. Het is een (mooie) B200 geworden. We blijven dus in het merk en type waar we het meest gelukkig mee waren/zijn, maar benzine ipv diesel.

Een voordel, ik zal mijn Avatar niet moeten aanpassen, kleur en vorm blijven vrijwel hetzelfde...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Outback

Bericht door dieseltijger » zo 14 mar 2021 10:37

Begrijpelijk: die heeft wat vriendelijker afmetingen. Sterker: de outback is voor ons voor 90% van de km's volkomen irrationeel qua keuze. Of ik moet een zwamverhaal voorhouden over "hogere instap".

Ook daarom..... geen enkele haast.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Subaru Outback

Bericht door meeder » zo 14 mar 2021 10:40

Begrijpelijke keuze inderdaad.
Ik heb er zelf ook naar gekeken maar ook hier zou mijn vrouw er het meeste mee moeten rijden.
Ze vindt onze C-Max eigenlijk al groot genoeg. Bij een volgende auto wordt het wel weer zoeken denk ik, compacte MPV's zoals de C-Max sterven uit en de meeste crossovers bieden bij dezelfde afmetingen minder binnenruimte.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Subaru Outback

Bericht door Wie-niets » zo 14 mar 2021 14:35

dieseltijger schreef:
zo 14 mar 2021 10:37
Begrijpelijk: die heeft wat vriendelijker afmetingen. Sterker: de outback is voor ons voor 90% van de km's volkomen irrationeel qua keuze. Of ik moet een zwamverhaal voorhouden over "hogere instap".

Ook daarom..... geen enkele haast.
Dat is dan toch meegenomen als je nog even te kijken tijd hebt.
En er zijn nog hele leuke auto's s méér te koop hoor waar je veel plezier aanbeleefd. Vaak een kwestie van blik wat verruimen en dingen loslaten.knipoog.gif

Maar waren we het daar al niet eens eerder over eens.....

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Subaru Outback

Bericht door dieseltijger » zo 14 mar 2021 15:29

...Doen we...als we de auto even beschouwing laten, levert het out-of-the box denken trouwens een totaal ander verhaal op. Een daarvan afgeleide uitkomst is dat ik maximale onafhankelijkheid en vrijheid zou willen, en korter zou willen werken/eerder zou willen stoppen met werken als ik er zin in zou hebben. Dat is nu al mogelijk, maar in strijd met die glimmende Outback op de oprit.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”