gewichten, ik begrijp er niets meer van
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Als je terug keurt ben je meer overbeladen.
Wat zou zwaarder wegen? Een overbeladen aanhanger of een aanhanger die niet is overbeladen maar een auto ervoor die dat gewicht niet mag trekken?
Wat zou zwaarder wegen? Een overbeladen aanhanger of een aanhanger die niet is overbeladen maar een auto ervoor die dat gewicht niet mag trekken?
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
In veel gevallen het laatste.
Gewoon technisch gezien.
Als de caravan met de auto rijdt in plaats van andersom ben je goed stom en onverantwoord bezig.
Kijk maar eens bij autotesten van bijv ANWB.
Heel vaak is het max trekvermogen van de auto niet hetzelfde als het max. geadviseerde gewicht van de caravan. Meestal ( niet altijd!) is dat een stuk lager.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet kan..
Het ligt voor het grootste deel aan de man of vrouw achter het stuur, en de manier van beladen.
Waarbij je vaak tegen regeltjes aanloopt..
De max kogeldruk bijv.
Soms moet je daar gewoon overheen om een beetje veiliger te kunnen rijden.
Mogen en kunnen zijn 2 totaal verschillende dingen.
Gewoon technisch gezien.
Als de caravan met de auto rijdt in plaats van andersom ben je goed stom en onverantwoord bezig.
Kijk maar eens bij autotesten van bijv ANWB.
Heel vaak is het max trekvermogen van de auto niet hetzelfde als het max. geadviseerde gewicht van de caravan. Meestal ( niet altijd!) is dat een stuk lager.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet kan..
Het ligt voor het grootste deel aan de man of vrouw achter het stuur, en de manier van beladen.
Waarbij je vaak tegen regeltjes aanloopt..
De max kogeldruk bijv.
Soms moet je daar gewoon overheen om een beetje veiliger te kunnen rijden.
Mogen en kunnen zijn 2 totaal verschillende dingen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Amen....Micky schreef: ↑do 19 nov 2020 23:00RE.gif
Ver gezocht Chris, dit komt hier steeds weer bovendrijven en telkens door eenzelfde groep..... je gaat er dan dus vanuit dat de lokale diender de wet niet kent, dat kan dan nog op zo enorm veel andere punten lastig worden op een vakantie, los van een auto en caravan
Is het niet zo dat "men" bang is voor dit omdat "we" het zelf niet goed begrijpen en dan dus ook er vanuit gaan dat "ze" het daar ook wel niet zullen snappen?
Ik heb al eerder uitgelegd, heel Europa zit propvol met autoambulances die 3500kg mogen wegen, met een eigen gewicht van zo'n 450-600kg AL deze aanhangers zouden achter de gemiddelde auto waar ze mee getrokken worden een rode lap op een stier zijn. vaak zit er maar 1200kg op, maar er mag bijna 3000kg op.
deze aanhangers zie je dagelijks in 10-100 tallen als je veel op de weg zit, een caravan zie je dan nauwelijks, tenzij het vakantietijd is
Als de gendarmerie hier van jou uitleg over zouden willen hebben, dan stonden ze dus de hele dag langs de weg aanhangers naar de kant te trekken waarom denken wij caravaners dat we anders zijn dan een andere auto met autoambulance (heb dit voorbeeld weer genomen omdat deze kar er heel licht uit ziet, maar heel veel mag wegen).
Ik weet dat je niet overtuigd gaat zijn van mijn uitleg, maar toch leg ik het nogmaals in Jip en Janneke taal uit, de wereld is veel groter dan caravan trekkend kampeervolk
Ik weet het wel Micky....
Soms he... soms doe je wel eens iets overbodig...
Ik beloof je bij deze plechtig dat ik het NOOOOOIT meer zal doen....waarvan acte..
En bij deze verklaar ik de rechtzaak voor gesloten
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
@janoniem
Hier ga je wel de fout in.
Wat op het kentekenbewijs staat is leidend.
Ook al staat er op de as 1500KG en op het kenteken 1400KG dan is de max 1400KG.
Dat het geen kwaad kan voor de caravan is wat anders.
Toen ik mijn Dethleffs kocht , stond er op de as 1300 KG en op het Kenteken 1000KG.
Die heb ik later met medewerking van de importeur op 1300kg gezet.
Maar ik kwam er achter dat het mogelijk was door het type plaatje van de as.
Het lager op gewicht zetten van de caravan heeft alleen nut als de MTM van caravan en auto samen boven de 3500kg zit en de bestuurder alleen rijbewijs B heeft.
In alle andere gevallen het kenteken op het max gewicht zetten wat de as kan hebben.
Hier ga je wel de fout in.
Wat op het kentekenbewijs staat is leidend.
Ook al staat er op de as 1500KG en op het kenteken 1400KG dan is de max 1400KG.
Dat het geen kwaad kan voor de caravan is wat anders.
Toen ik mijn Dethleffs kocht , stond er op de as 1300 KG en op het Kenteken 1000KG.
Die heb ik later met medewerking van de importeur op 1300kg gezet.
Maar ik kwam er achter dat het mogelijk was door het type plaatje van de as.
Het lager op gewicht zetten van de caravan heeft alleen nut als de MTM van caravan en auto samen boven de 3500kg zit en de bestuurder alleen rijbewijs B heeft.
In alle andere gevallen het kenteken op het max gewicht zetten wat de as kan hebben.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Volgens mij hanteert Renault nogal ruime cijfers als het om maximaal trekgewicht gaat. Heb je überhaupt al onderzoek gedaan of de auto dit ook veilig kan trekken? Niks minder dan een mooie nieuwe caravan en er dan achter komen dat de auto deze niet goed kan trekken.
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Ligt het punt van veilig en verantwoord trekken niet vaak bij de snelheid en de situatie die zich voordoet waarbij die wordt gereden en goede belading af? Moet je maar eens vaak afnamens gaan berekenen na 80km p/u en daar naar boven. De veiligheid en verantwoord rijden op snelheid wordt dan een zeer essentieel punt.
En belangrijk , hoe ervaren is een chauffeur!
Natuurlijk de veiligste weg is, zet er een groot massa gewicht voor t.o.v. wat er achter getrokken moet worden..........Maar dat is logisch.
En belangrijk , hoe ervaren is een chauffeur!
Natuurlijk de veiligste weg is, zet er een groot massa gewicht voor t.o.v. wat er achter getrokken moet worden..........Maar dat is logisch.
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Ik ben bekend met de cijfers van renault, we rijden al vele jaren met 1500kg erachter en heb ook paar keer 1700kg erachter gehad en hier voel ik eigenlijk geen verachil mee......
We zorgen wel altijd dat belading top in orde is, controleren zelfs het verschil links/rechts
Verder rijden wij nu zo'n 20 jaar met caravan en ben ik van beroep buschauffeur, dus kan wel zeggen dat ik redelijk ervaren ben
We zorgen wel altijd dat belading top in orde is, controleren zelfs het verschil links/rechts
Verder rijden wij nu zo'n 20 jaar met caravan en ben ik van beroep buschauffeur, dus kan wel zeggen dat ik redelijk ervaren ben
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
RE.gif dan kom je inderdaad beslagen ten ijs
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Zo zwaar mogelijke auto.... dikke kogeldruk... en zo licht mogelijke caravan.
Ons hutje is ook max 1700 Kg..
Al jaren rond 1550-1600 op pad, met een auto die 1800 mag trekken.
Kogeldruk als het lukt op 100 Kg... ( auto mag 90 hebben. )
Die kogeldruk is bij mij lastig als ik geen fietsen meeneem.
De laatste keer bedacht om een of twee zakken zand te kopen bij de bouwmarkt, die zitten in heel stevig plastic zakken, en vormen nog lekker.
Ook als er iets "naars" zou gebeuren, dan gaat een zak zand niet als een steen door de ruimte....
En... als je ze niet meer nodig hebt op de terugweg ( dranklading) dan kan je een zakkie zand makkelijk ergens kwijt... heel strand vol daarmee...het zand dan, plastic gooi ik elders weg.
Ons hutje is ook max 1700 Kg..
Al jaren rond 1550-1600 op pad, met een auto die 1800 mag trekken.
Kogeldruk als het lukt op 100 Kg... ( auto mag 90 hebben. )
Die kogeldruk is bij mij lastig als ik geen fietsen meeneem.
De laatste keer bedacht om een of twee zakken zand te kopen bij de bouwmarkt, die zitten in heel stevig plastic zakken, en vormen nog lekker.
Ook als er iets "naars" zou gebeuren, dan gaat een zak zand niet als een steen door de ruimte....
En... als je ze niet meer nodig hebt op de terugweg ( dranklading) dan kan je een zakkie zand makkelijk ergens kwijt... heel strand vol daarmee...het zand dan, plastic gooi ik elders weg.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Even een beetje naast de kwestie... Ik vroeg me af wat een 'autoambulance' is... een aanhangwagen om een wagen op te zetten en mee te vervoeren natuurlijk. Mijn Frank, euh, Eurocent viel wat traag.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
RE.gif
Dat hebben veel Nederlanders wanneer jullie praten over een Remorque
Dat hebben veel Nederlanders wanneer jullie praten over een Remorque
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
RE.gif
O.A. ik...
wat is dat nou toch weer??? Remorque ???
Maar eerlijk is eerlijk, ik heb er ook even over gedaan om te begrijpen wat een vijsje is..
En dat iemand aan het vijzen was.... tja.. een weetje he..
O.A. ik...
wat is dat nou toch weer??? Remorque ???
Maar eerlijk is eerlijk, ik heb er ook even over gedaan om te begrijpen wat een vijsje is..
En dat iemand aan het vijzen was.... tja.. een weetje he..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
RE.gif
Een aanhanger
Een aanhanger
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Vijsje en vijzen zei mij eerder ook niks
Gevoosd kende ik dan weer wel .
Gevoosd kende ik dan weer wel .
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
RE.gif
Ach, als je de tournavys bezigt komen de vijzen wel op hun plek
Ach, als je de tournavys bezigt komen de vijzen wel op hun plek
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Het maximale trekgewicht is niet altijd het gewicht wat de auto aankan.Cara-Fan schreef: ↑za 21 nov 2020 08:43Volgens mij hanteert Renault nogal ruime cijfers als het om maximaal trekgewicht gaat. Heb je überhaupt al onderzoek gedaan of de auto dit ook veilig kan trekken? Niks minder dan een mooie nieuwe caravan en er dan achter komen dat de auto deze niet goed kan trekken.
Het maximale trekgewicht kan door verschillende criteria tot stand komen;emissie eisen,garantie eisen,en nog een paar dingen waardoor de fabrikant zijn max trekgewicht vaststelt.
Dikwijls heeft een auto totaal geen moeite met veel meer gewicht dan wat op het kentekenbewijs staat,dat t niet mag is n andere discussie.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Maar ook dikwijls mag een auto op papier een hoop trekken maar sleur je in de praktijk nog geen vette worst van een plat bord.eurotrotter schreef: ↑zo 22 nov 2020 00:01Dikwijls heeft een auto totaal geen moeite met veel meer gewicht dan wat op het kentekenbewijs staat,dat t niet mag is n andere discussie.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Niet hetzelfde als een semi-remorque.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
RE.gif
Help me maar..
Help me maar..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
RE.gif
Een remorque is ,in het Frans,een aanhanger
een semi remorque is ,wat wij noemen,een oplegger.
Duitsers noemen een remorque een "anhänger"
En een oplegger heet daar een "sattelschlepper"
Een remorque is ,in het Frans,een aanhanger
een semi remorque is ,wat wij noemen,een oplegger.
Duitsers noemen een remorque een "anhänger"
En een oplegger heet daar een "sattelschlepper"
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Koop dan zo iets :Chris schreef: ↑za 21 nov 2020 14:54
De laatste keer bedacht om een of twee zakken zand te kopen bij de bouwmarkt, die zitten in heel stevig plastic zakken, en vormen nog lekker.
Ook als er iets "naars" zou gebeuren, dan gaat een zak zand niet als een steen door de ruimte....
En... als je ze niet meer nodig hebt op de terugweg ( dranklading) dan kan je een zakkie zand makkelijk ergens kwijt... heel strand vol daarmee...het zand dan, plastic gooi ik elders weg.
https://www.outdoorstunter.nl/opvouwbar ... gJpIPD_BwE
Dan hoef je ook geen kostbare Nederlandse grond in het buitenland weg te gooien.
Het water dat je meeneemt kun je gewoon gebruiken en als de kannen leeg zij ga je naar een viticulteur en laat je ze vullen met goddelijk vocht.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
RE.gif
Denk ik geen goed idee..
Dat wordt ook een projectiel als je een klapper maakt denk ik...schat ik zomaar.
Die zak zand is echt een stuk dood gewicht, hooguit zal de zak open barsten en dan leeglopen...
En zand hebben we hier op het strand ook zat..
Ik heb dat idee van een stuk gewicht eigenlijk van PD.
Die had 2 massastukken van 10 of 20 Kg.
Dacht ik eerst ook aan, maar bij een knaller zullen die moppen ijzer een echt projectiel worden.... dus ik heb verder gedacht.
En kwam op een plasticzak met zand uit... redelijk ongevaarlijk en "vormt" ook lekker ergens tussenin...
Ik kan die dingen die jij voorstelt wel leeg meenemen en daar laten vullen met een goddelijk vocht natuurlijk.
Daar is niks op tegen..
Denk ik geen goed idee..
Dat wordt ook een projectiel als je een klapper maakt denk ik...schat ik zomaar.
Die zak zand is echt een stuk dood gewicht, hooguit zal de zak open barsten en dan leeglopen...
En zand hebben we hier op het strand ook zat..
Ik heb dat idee van een stuk gewicht eigenlijk van PD.
Die had 2 massastukken van 10 of 20 Kg.
Dacht ik eerst ook aan, maar bij een knaller zullen die moppen ijzer een echt projectiel worden.... dus ik heb verder gedacht.
En kwam op een plasticzak met zand uit... redelijk ongevaarlijk en "vormt" ook lekker ergens tussenin...
Ik kan die dingen die jij voorstelt wel leeg meenemen en daar laten vullen met een goddelijk vocht natuurlijk.
Daar is niks op tegen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Ik had destijds 5 massastukken van elk 10 kg. Deze lagen overigens wel individueel vast met sjorbandjes aan de vloer, onder het bed en in de disselbak.
Geen losliggende projectielen dus.
Deze massastukken plaatste ik overigens hoofdzakelijk wanneer de caravan naar en van de stalling ging, dus zonder gasflessen in de disselbak.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
RE.gif en voorgaande.. Kunnen julie het ingewikkeld maken!
Sowieso is gewicht bij terugkeren anders dan bij heenrit of na een tussenstopovernachting.
Frigo vermoedelikk leger, meer Franse flessen wijn, mut aardappelen geconsumeerd...
Spoelwatertang vermoedelijk niet vol meer (tenzij je die vult bij aankomst op bestemming)...
Sowieso is gewicht bij terugkeren anders dan bij heenrit of na een tussenstopovernachting.
Frigo vermoedelikk leger, meer Franse flessen wijn, mut aardappelen geconsumeerd...
Spoelwatertang vermoedelijk niet vol meer (tenzij je die vult bij aankomst op bestemming)...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Huh, en dan is het geen projectiel meer? Of maakt dat voor de terugweg niets uit? Beetje tegenstrijdige gedachte zeg maar.Chris schreef: ↑ma 23 nov 2020 22:48RE.gif
Denk ik geen goed idee..
Dat wordt ook een projectiel als je een klapper maakt denk ik...schat ik zomaar.
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Ik kan die dingen die jij voorstelt wel leeg meenemen en daar laten vullen met een goddelijk vocht natuurlijk.
Daar is niks op tegen..
Overigens is een zak zand net zo goed een projectiel. Tegen die tijd dat ie is leeggelopen kan deze al veel schade veroorzaken. Als de zak al barst, want dat gebeurt ook alleen maar als de zak in aanraking komt met een scherp voorwerp.
De kunst zit 'm in alles goed vastmaken. Een losse wc-rol op de hoedenplank kan als een baksteen aankomen bij een remactie. Het maakt dus niet zoveel uit wat je gebruikt als extra gewicht, als je het maar goed vastmaakt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021