gewichten, ik begrijp er niets meer van
gewichten, ik begrijp er niets meer van
Hallo
We zijn naar een nieuwe caravan aan het kijken en zitten met een paar vraagjes
Auto mag 1700kg trekken
Caravan is standaard beladen 1700kg, tot zover geen probleem
--------------------------------------------------------------------------------------------
Caravan heeft vanaf fabriek een 2000kg as en staat dus op kenteken ook voor 2000kg beladen, uiteraard laden wij niet hoger als de 1700kg die de auto mag trekken.
Ik dacht dat als je auto 1700kg mocht trekken dat je ook niet een caravan mocht trekken die op kenteken zwaarder was als 1700kg ( in dit geval 2000kg ), ik snap uiteraard dat je niet zwaarder mag laden als 1700kg ( leeg is die 1350kg ), volgens de caravan dealer mag dit dus wel gewoon en mag je gewoon met een caravan met max 2000kg op kenteken maar wel max 1700kg beladen gewoon rijden
Tweede vraag, als dit inderdaad mag, geld dit dan ook voor het maximaal treingewicht, mijn maximaal treingewicht van auto met caravan is berekend op caravan met belading en auto met personen en bagage, hier klopt dus op kenteken mijn maximaal treingewicht niet als ik auto met belading en caravan met belading ( op het kenteken, die 2000kg )
We zijn naar een nieuwe caravan aan het kijken en zitten met een paar vraagjes
Auto mag 1700kg trekken
Caravan is standaard beladen 1700kg, tot zover geen probleem
--------------------------------------------------------------------------------------------
Caravan heeft vanaf fabriek een 2000kg as en staat dus op kenteken ook voor 2000kg beladen, uiteraard laden wij niet hoger als de 1700kg die de auto mag trekken.
Ik dacht dat als je auto 1700kg mocht trekken dat je ook niet een caravan mocht trekken die op kenteken zwaarder was als 1700kg ( in dit geval 2000kg ), ik snap uiteraard dat je niet zwaarder mag laden als 1700kg ( leeg is die 1350kg ), volgens de caravan dealer mag dit dus wel gewoon en mag je gewoon met een caravan met max 2000kg op kenteken maar wel max 1700kg beladen gewoon rijden
Tweede vraag, als dit inderdaad mag, geld dit dan ook voor het maximaal treingewicht, mijn maximaal treingewicht van auto met caravan is berekend op caravan met belading en auto met personen en bagage, hier klopt dus op kenteken mijn maximaal treingewicht niet als ik auto met belading en caravan met belading ( op het kenteken, die 2000kg )
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Dit is al heel vaak op het forum besproken. Ja het mag gewoon, ook wat maximum treingewicht betreft. Niet hoger beladen dan de auto mag trekken en er is niets aan de hand.
Maximum treingewicht is een fabrieksding (garantie) en geen voertuigeis in de verkeerswet- en regelgeving.
Maximum treingewicht is een fabrieksding (garantie) en geen voertuigeis in de verkeerswet- en regelgeving.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Hoi Marcela.
Jullie hebben een Renault toch??
Let dan even extra goed op, soms is er bij Renault iets geks aan de hand.... als je het max. aanhanger gewicht er achter hangt, dan wordt ineens het max auto gewicht lager.... dus minder belading van de auto !! )
Maar..
Ik had een caravan, onze Knaus, ook 1700 Kg as, achter een auto die max 1500 kg mocht trekken.
Dat mag... MITS.... mits je de caravan niet zwaarder belaad dan 1500Kg..
Echter...
Wij huppelden naar Spanje met die combi.
En.... mijn Frans en Spaans is voldoende voor de supermarkt, maar om de gendarmerie e.e.a. uit te leggen.... dat zou wel eens even een dingetje kunnen zijn..
Dus... ik heb het max gewicht van mijn caravan kenteken laten verlagen.... kost je dik 50 euro... maar geen uitleggerij.
En toen..
Kocht ik een andere auto die wel de max mocht trekken... en heb ik het max caravan gewicht weer terug naar 1700 kg laten zetten door de RWD... weer dik 50 euro betaald.
Dus... 2 x die aanpassing.... eigenlijk voor niks, want ik ben nooit gecontroleerd en heb het nooit uit hoeven leggen.
Hier werd ik ook voor ..... ..... ..... uitgemaakt
Zolang je echt niet trekt wat het max van de auto is, is er ook niks aan de hand dus..... kort maar krachtig.
Maar... kijk wel even die max gewichten van de Renault na... wat mag de auto nog laden bij het max. aanhanger gewicht.
Succes..
Chris
Jullie hebben een Renault toch??
Let dan even extra goed op, soms is er bij Renault iets geks aan de hand.... als je het max. aanhanger gewicht er achter hangt, dan wordt ineens het max auto gewicht lager.... dus minder belading van de auto !! )
Maar..
Ik had een caravan, onze Knaus, ook 1700 Kg as, achter een auto die max 1500 kg mocht trekken.
Dat mag... MITS.... mits je de caravan niet zwaarder belaad dan 1500Kg..
Echter...
Wij huppelden naar Spanje met die combi.
En.... mijn Frans en Spaans is voldoende voor de supermarkt, maar om de gendarmerie e.e.a. uit te leggen.... dat zou wel eens even een dingetje kunnen zijn..
Dus... ik heb het max gewicht van mijn caravan kenteken laten verlagen.... kost je dik 50 euro... maar geen uitleggerij.
En toen..
Kocht ik een andere auto die wel de max mocht trekken... en heb ik het max caravan gewicht weer terug naar 1700 kg laten zetten door de RWD... weer dik 50 euro betaald.
Dus... 2 x die aanpassing.... eigenlijk voor niks, want ik ben nooit gecontroleerd en heb het nooit uit hoeven leggen.
Hier werd ik ook voor ..... ..... ..... uitgemaakt
Zolang je echt niet trekt wat het max van de auto is, is er ook niks aan de hand dus..... kort maar krachtig.
Maar... kijk wel even die max gewichten van de Renault na... wat mag de auto nog laden bij het max. aanhanger gewicht.
Succes..
Chris
Laatst gewijzigd door Chris op do 19 nov 2020 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Mijn excuses als het al besproken is, ik zag even door de bomen het bos niet meer
Ik zag dat dan het gewicht plus laadvermogen wel geld ivm je benodigd rijbewijs, maar dat is geen pronleem aangezien ik B, C, D, E rijbewijs heb
Ik zag dat dan het gewicht plus laadvermogen wel geld ivm je benodigd rijbewijs, maar dat is geen pronleem aangezien ik B, C, D, E rijbewijs heb
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
RE.gif
Ik heb ook zo'n sliertje rijbewijzen, en mag mijn 3900 Kg combi dus trekken.
Mijn vrouw heeft dat niet en rijd ook geen meter met het spul.
Vind ik niet erg en zij al helemaal niet... ze rijd al niet in mijn auto solo... veel te groot... ( vind zij... kan best groter...)
Ik heb ook zo'n sliertje rijbewijzen, en mag mijn 3900 Kg combi dus trekken.
Mijn vrouw heeft dat niet en rijd ook geen meter met het spul.
Vind ik niet erg en zij al helemaal niet... ze rijd al niet in mijn auto solo... veel te groot... ( vind zij... kan best groter...)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Dank je wel Chris, idd een renault ( dat heb je goed onthouden )
Ik begrijp een volledig, mijn Frans is ook niet heel erg best maar ben ook nooit staande gehouden.....
Het lage treingewicht is mij bekend bij Renault, nu reizen wij met 2 personen ( mijn kinderen komen zelf met hun auto ) en een hond in de kofferbak, dus het lage treingewicht is geen probleem bij deze combi als ik 1700kg erachter hang
Het mooie is dat de caravan waar wij naar kijken 1350kg is, 1700kg beladen ( vind ik al redelijk laadvermogen ), alleen deze komt vanaf fabriek als optie met 2000kg as, dus mochten we ooit nog een auto kopen met hogere trekkracht dan kunnen we nog meer laden ( lees: mijn vrouw neemt nog meer mee )
Ik begrijp een volledig, mijn Frans is ook niet heel erg best maar ben ook nooit staande gehouden.....
Het lage treingewicht is mij bekend bij Renault, nu reizen wij met 2 personen ( mijn kinderen komen zelf met hun auto ) en een hond in de kofferbak, dus het lage treingewicht is geen probleem bij deze combi als ik 1700kg erachter hang
Het mooie is dat de caravan waar wij naar kijken 1350kg is, 1700kg beladen ( vind ik al redelijk laadvermogen ), alleen deze komt vanaf fabriek als optie met 2000kg as, dus mochten we ooit nog een auto kopen met hogere trekkracht dan kunnen we nog meer laden ( lees: mijn vrouw neemt nog meer mee )
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
RE.gif
Jou vrouw nog meer.... heb je onze schoenenwinkel al eens gezien???
Die neemt bijna professionele afmetingen aan.... ook op de camping.
Schijnt niet heel vreemd te zijn trouwens, ze moppert al tegen mij dat ik altijd op mijn campingsluipers loop... waar ik ook ga..
Behalve als ik moet rijden... dan goeie schoenen... dus 2 paar is zat...
Jij hebt ook zo's vrouw dus... denkend in m3
Jou vrouw nog meer.... heb je onze schoenenwinkel al eens gezien???
Die neemt bijna professionele afmetingen aan.... ook op de camping.
Schijnt niet heel vreemd te zijn trouwens, ze moppert al tegen mij dat ik altijd op mijn campingsluipers loop... waar ik ook ga..
Behalve als ik moet rijden... dan goeie schoenen... dus 2 paar is zat...
Jij hebt ook zo's vrouw dus... denkend in m3
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Voor ongeveer 45,- kun je het gewicht bij de RDW verlagen naar 1700 kilo.
Wil je het ooit weer terug hebben naar 2000 kilo kan dit ook weer voor hetzelfde bedrag.
Dit is alleen een papieren kwestie die je vanuit huis doet, je hoeft dus niet naar de RDW toe.
Makkelijker kan niet.
Wil je het ooit weer terug hebben naar 2000 kilo kan dit ook weer voor hetzelfde bedrag.
Dit is alleen een papieren kwestie die je vanuit huis doet, je hoeft dus niet naar de RDW toe.
Makkelijker kan niet.
Porsche + Tabbert
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Ja het mag, maar wat houd je aan laadvermogen over wanneer je de caravan slechts tot 1700 kg belaadt ? Meestal is dat niet realistisch wanneer je bijv. ook een airco en mover wilt plaatsen. Zet hem maar eens op de weegbrug, je zult waarschijnlijk schrikken...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Offtopic:Chris schreef: ↑do 19 nov 2020 18:45RE.gif
Ik heb ook zo'n sliertje rijbewijzen, en mag mijn 3900 Kg combi dus trekken.
Mijn vrouw heeft dat niet en rijd ook geen meter met het spul.
Vind ik niet erg en zij al helemaal niet... ze rijd al niet in mijn auto solo... veel te groot... ( vind zij... kan best groter...)
Aha jouw vrouw rijdt dus ook niet in de V70, ik had wel begrepen dat ze em te groot vond maar er daarom nietin rijden niet
Knaus Sudwind 500tl '03
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Waar haalt iedereen op dit forum het onzalige idee steeds vandaan dat wij in Nederland veel meer mogen dan in het buitenland ?
Als iets in Nederland toegelaten is (wat betref Europese regelgeving) is t dat toch in het buitenland ook.
En dan erbij; in de meer dan 50 jaar die ik beroepsmatig door Europa heb gereden ben ik in Frankrijk slechts één keer op een weegbrug gezet,en met de caravan ben ik al helemaal niet gecontroleerd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
RE.gif
Iedereen?
Niet generaliseren aub.
Iedereen?
Niet generaliseren aub.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
RE.gif
Zo voelt dat soms wel als het over dit soort gewichten gaat
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Zo voelt dat soms wel als het over dit soort gewichten gaat
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Sorry,ik had er "bijna"voor moeten zetten.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
leeg gewicht volgens technische gegevens is 1303,
rijklaar gewicht is 1351kg,
basis uitrusting geeft die 48kg
geen idee wat basisuitrusting is trouwens
dus met 1700kg max zit ik wel goed, heb trouwens nu ook een Fendt die ik heb laten wegen op de weegbrug en deze zit verbazend dicht bij het officiële fabrieksgewicht
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Dat zeg/schrijf ik ook helemaal niet.eurotrotter schreef: ↑do 19 nov 2020 20:10Waar haalt iedereen op dit forum het onzalige idee steeds vandaan dat wij in Nederland veel meer mogen dan in het buitenland ?
Als iets in Nederland toegelaten is (wat betref Europese regelgeving) is t dat toch in het buitenland ook.
En dan erbij; in de meer dan 50 jaar die ik beroepsmatig door Europa heb gereden ben ik in Frankrijk slechts één keer op een weegbrug gezet,en met de caravan ben ik al helemaal niet gecontroleerd.
Maar ALS.... als je eens gecontroleerd zou worden, en als ze je kentekenpapieren bekijken, en ALS ze dan zien dat je b.v. 1500 Kg mag trekken en de caravan heeft een max van 1700 kg... dan komen er vast vragen....
ALS ze dat in NL gaan vragen kan ik antwoord geven.....daar is het effe lastiger om te antwoorden.
Maar het mag dus wel, je HOEFT het niet te doen....dat schrijf ik in dezelfde reactie.....maar is geknipt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
RE.gif
Ver gezocht Chris, dit komt hier steeds weer bovendrijven en telkens door eenzelfde groep..... je gaat er dan dus vanuit dat de lokale diender de wet niet kent, dat kan dan nog op zo enorm veel andere punten lastig worden op een vakantie, los van een auto en caravan
Is het niet zo dat "men" bang is voor dit omdat "we" het zelf niet goed begrijpen en dan dus ook er vanuit gaan dat "ze" het daar ook wel niet zullen snappen?
Ik heb al eerder uitgelegd, heel Europa zit propvol met autoambulances die 3500kg mogen wegen, met een eigen gewicht van zo'n 450-600kg AL deze aanhangers zouden achter de gemiddelde auto waar ze mee getrokken worden een rode lap op een stier zijn. vaak zit er maar 1200kg op, maar er mag bijna 3000kg op.
deze aanhangers zie je dagelijks in 10-100 tallen als je veel op de weg zit, een caravan zie je dan nauwelijks, tenzij het vakantietijd is
Als de gendarmerie hier van jou uitleg over zouden willen hebben, dan stonden ze dus de hele dag langs de weg aanhangers naar de kant te trekken waarom denken wij caravaners dat we anders zijn dan een andere auto met autoambulance (heb dit voorbeeld weer genomen omdat deze kar er heel licht uit ziet, maar heel veel mag wegen).
Ik weet dat je niet overtuigd gaat zijn van mijn uitleg, maar toch leg ik het nogmaals in Jip en Janneke taal uit, de wereld is veel groter dan caravan trekkend kampeervolk
Ver gezocht Chris, dit komt hier steeds weer bovendrijven en telkens door eenzelfde groep..... je gaat er dan dus vanuit dat de lokale diender de wet niet kent, dat kan dan nog op zo enorm veel andere punten lastig worden op een vakantie, los van een auto en caravan
Is het niet zo dat "men" bang is voor dit omdat "we" het zelf niet goed begrijpen en dan dus ook er vanuit gaan dat "ze" het daar ook wel niet zullen snappen?
Ik heb al eerder uitgelegd, heel Europa zit propvol met autoambulances die 3500kg mogen wegen, met een eigen gewicht van zo'n 450-600kg AL deze aanhangers zouden achter de gemiddelde auto waar ze mee getrokken worden een rode lap op een stier zijn. vaak zit er maar 1200kg op, maar er mag bijna 3000kg op.
deze aanhangers zie je dagelijks in 10-100 tallen als je veel op de weg zit, een caravan zie je dan nauwelijks, tenzij het vakantietijd is
Als de gendarmerie hier van jou uitleg over zouden willen hebben, dan stonden ze dus de hele dag langs de weg aanhangers naar de kant te trekken waarom denken wij caravaners dat we anders zijn dan een andere auto met autoambulance (heb dit voorbeeld weer genomen omdat deze kar er heel licht uit ziet, maar heel veel mag wegen).
Ik weet dat je niet overtuigd gaat zijn van mijn uitleg, maar toch leg ik het nogmaals in Jip en Janneke taal uit, de wereld is veel groter dan caravan trekkend kampeervolk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
RE.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
TS, je bent niet de enige die er niets van begrijpt.
Toen wij een caravan aanschaften met als extra optie een 1500 kg as en beschikten over een trekker met een "aanhangwagen geremd" van 1400 kg, liet de dealer het kentekenbewijs van de caravan op 1400 kg zetten. Die dealer zal de regels wel kennen, dachten wij.
Inmiddels hebben we voor de zelfde caravan een nieuwe trekker welke 1800 kg mag trekken.
Ik heb daarom een tijd geleden een "project" gestart om het gewicht op het kentekenbewijs van de caravan op 1500 kg te krijgen. Dat was niet eenvoudig, ik moest er zelfs op advies van de RDW contact voor opnemen met de fabrikant en die meldde dat het in mijn geval mogelijk was maar....
"Eine Unbedenklichkeitsbescheinigung und ein neues Typenschild erhalten Sie von uns auf Anforderung zum Preis von 130,00 € inkl. MwSt. "
Ik heb het project maar gecanceld, enerzijds om kosten te besparen en anderzijds omdat mij door sommigen gezegd werd "als het caravangewicht maar niet uitkomt boven de waarde die op het kentekenbewijs van de auto staat vermeld."
Toen wij een caravan aanschaften met als extra optie een 1500 kg as en beschikten over een trekker met een "aanhangwagen geremd" van 1400 kg, liet de dealer het kentekenbewijs van de caravan op 1400 kg zetten. Die dealer zal de regels wel kennen, dachten wij.
Inmiddels hebben we voor de zelfde caravan een nieuwe trekker welke 1800 kg mag trekken.
Ik heb daarom een tijd geleden een "project" gestart om het gewicht op het kentekenbewijs van de caravan op 1500 kg te krijgen. Dat was niet eenvoudig, ik moest er zelfs op advies van de RDW contact voor opnemen met de fabrikant en die meldde dat het in mijn geval mogelijk was maar....
"Eine Unbedenklichkeitsbescheinigung und ein neues Typenschild erhalten Sie von uns auf Anforderung zum Preis von 130,00 € inkl. MwSt. "
Ik heb het project maar gecanceld, enerzijds om kosten te besparen en anderzijds omdat mij door sommigen gezegd werd "als het caravangewicht maar niet uitkomt boven de waarde die op het kentekenbewijs van de auto staat vermeld."
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Ik hoop niet dat je dat advies hier hebt gekregen Dus als je maar niet boven 1800 kg uitkomt dan is het goed terwijl de caravan maar 1400 kg mag wegen?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Niet zo benauwd zijn. Hier ook een nieuwe caravan die een totaal draagvermogen heeft van 200 kg boven van wat de auto mag trekken. Zoals iemand hiervoor al stelde, hoe vaak ben je in het buitenland gecontroleerd? Ik nog nooit in de 26 jaar dat ik met een caravan rijd, zelfs nog nooit in Nederland. Als je niet opvalt trek je ook niet de aandacht van de hermandad. En idd niet meer beladen dan de massa die het trekkend voertuig mag trekken. En bij Franse auto's is dat wel even een dingetje, maar de fabrikant zegt dat hun product zoveel mag trekken maar bij het treingewicht zou dat dan weer anders zijn. Is dat laatste dan strafbaar? Denk het niet, je zou misschien de fabrieksgarantie verspelen als er iets gebeurd. Succes bij het zoeken/bestellen van een nieuwe hut.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
RE.gif RE.gif RE.gif RE.gif
Top geschreven, Micky!
Jip en Janneke zijn al heel oud maar zo nu en dan is het goed om ze weer eens van stal te halen.
Top geschreven, Micky!
Jip en Janneke zijn al heel oud maar zo nu en dan is het goed om ze weer eens van stal te halen.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.
[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]
.
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.
[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]
.
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Sorry, ik bedoelde: Als het gewicht van de caravan maar niet komt boven wat staat vermeld op het typeplaatje van de as. Dat is in mijn geval 1500 kg, het gewicht dat was geregistreerd vóórdat de dealer bij levering het gewicht op het caravan kentekenbewijs liet terugzetten naar 1400 kg.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
Vaak ben je te bang.
Als je gewoon ervoor zorgt dat je de boel goed voor elkaar hebt, zal je nooit een bekeuring krijgen. Aflasten is in mijn ogen dan ook onzin, tenzij je geen E rijbewijs hebt.
Als je gewoon ervoor zorgt dat je de boel goed voor elkaar hebt, zal je nooit een bekeuring krijgen. Aflasten is in mijn ogen dan ook onzin, tenzij je geen E rijbewijs hebt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: gewichten, ik begrijp er niets meer van
RE.gif
Roep ik ook altijd, vaak ben je te bang.
Ik ben in 2007 in Oostenrijk na de Brenner (vanuit Italië richting NL) van de weg gehaald en naar een weegbrug geleid. Was toen met een Opel Zafira 1,9 Diesel en een Rib erachter, trailer 8,5 meter lang en 2,54 breed. Alles netjes voor elkaar, caravanspiegels, schroef afgedekt, keurig setje, alleen qua breedte zit hij tegen de grens aan.
De Zafira mocht 1350 kg trekken, trailer was 1500 kg en na wegen van de trailer kwam de Oostenrijkse diender op 1465 kg. Ik mocht € 40 aftikken en kon mijn weg netjes vervolgen. Over de breedte niets gezegd en gewicht uit de boot halen heb ik ze ook niet over gehoord.
Tis al een jaar of 13 geleden, geen idee of de wet en regelgeving in Oostenrijk gelijk is gebleven maar ik zou mij er niet zo druk overmaken.
Zoal is gezegd is terugkeuren naar 1700 kg een optie kan digitaal via de RDW site.
Roep ik ook altijd, vaak ben je te bang.
Ik ben in 2007 in Oostenrijk na de Brenner (vanuit Italië richting NL) van de weg gehaald en naar een weegbrug geleid. Was toen met een Opel Zafira 1,9 Diesel en een Rib erachter, trailer 8,5 meter lang en 2,54 breed. Alles netjes voor elkaar, caravanspiegels, schroef afgedekt, keurig setje, alleen qua breedte zit hij tegen de grens aan.
De Zafira mocht 1350 kg trekken, trailer was 1500 kg en na wegen van de trailer kwam de Oostenrijkse diender op 1465 kg. Ik mocht € 40 aftikken en kon mijn weg netjes vervolgen. Over de breedte niets gezegd en gewicht uit de boot halen heb ik ze ook niet over gehoord.
Tis al een jaar of 13 geleden, geen idee of de wet en regelgeving in Oostenrijk gelijk is gebleven maar ik zou mij er niet zo druk overmaken.
Zoal is gezegd is terugkeuren naar 1700 kg een optie kan digitaal via de RDW site.