Renault Grand Scenic met 105pk

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Morgoth » ma 21 sep 2020 10:50

Al die doemscenario's...
Het is heel simpel: Als Renault vind dat je er een bepaald gewicht mee mag trekken, dan kan dat ook veilig. Klaar en simpel. Denken jullie nou echt dat Renault zich het risico op de hals wil halen om een gevaarlijk aanhangergewicht in de papieren te zetten? Natuurlijk niet!

Dat het wellicht niet de meest ideale combi is, daar zijn we het allemaal wel over eens en dat 105 pk in 2020 niet zo veel is ook. Maar in 1990 was je de koning te rijk met die 105pk en sleurde je met gemak de caravan de Gotthard door. Ik had in die tijd een Kever van 900kg met 50pk waar ik een tandemasser mee trok. Dat ging ook.
Vaak ben je te bang. Gewoon die caravan er achter, zorgvuldig laden, voldoende kogeldruk, en gáán. Geloof me, het kan echt veilig zolang je geen haast hebt.

Overigens, helemaal duidelijk was je niet in je posting maar voor deze combinatie heb je dus wèl een BE rijbewijs nodig!
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Taan » ma 21 sep 2020 12:43

RE.gif
Helemaal mee eens. Wat een paniekzaaiers.
Voor de stabiliteit de auto flink beladen en gewoon gaan. Als er zwaar werk verricht moet worden de motor rond de 4000 toeren houden. Daar heeft hij zijn topvermogen. Tuurlijk voor het mooie zou wat meer vermogen en meer gewicht wel prettig zijn en zou dat mijn voorkeur hebben in een volgende leasert, maar je komt echt boven hoor.
Misschien de bestemming of reis een beetje aanpassen, maar volgens mij is dat niet eens nodig. Dan kun je je toch redden de komende 3 zomers?

(TS schrijft trouwens 105 PK, maar een recente grand scenic diesel heeft minimaal 110 pk)

BTW, ik zou niet de volledige 1800 kg benutten. Dan wordt de verhouding tussen Trekker en Caravan te ongunstig. De auto mag dan immers nog maar 2000 wegen.
Maar bijv 450 in de auto (100kg rijklaar+ 250kg personen + 100kg bagage) en 300 in de caravan.
Dan zit je op 1950 vs 1600 is ca 82%. Zoveel (zwaar) mogelijk dus in de auto, dan wordt dit getal beter.

Ter vergelijk, met mijn vorige auto zat ik op 78% en daarmee reed ik rustig 100 op de GPS. Met fietsen voor en achter. Ook een doodzonde.
Laatst gewijzigd door Taan op ma 21 sep 2020 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door RDDR » ma 21 sep 2020 13:35

Kan het: ja! Daar klopt het verhaal van RE.gif RE.gif helemaal. Het mag, het is getest en veilig bevonden door Renault, dus het kan

Zou ik het willen / doen: nee..... ik vind lekker met het verkeer mee rijden, wat over hebben, me geen zorgen hoeven te maken als ik een helling van 12% tegenkom onderdeel van een ontspannen vakantie en zal dus zelf niet kiezen voor een auto met een dergelijk laag vermogen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Daphne » ma 21 sep 2020 13:53

Morgoth schreef:
ma 21 sep 2020 10:50
Dat het wellicht niet de meest ideale combi is, daar zijn we het allemaal wel over eens en dat 105 pk in 2020 niet zo veel is ook. Maar in 1990 was je de koning te rijk met die 105pk en sleurde je met gemak de caravan de Gotthard door. Ik had in die tijd een Kever van 900kg met 50pk waar ik een tandemasser mee trok. Dat ging ook. Vaak ben je te bang. Gewoon die caravan er achter, zorgvuldig laden, voldoende kogeldruk, en gáán. Geloof me, het kan echt veilig zolang je geen haast hebt.
Als dit de eerste kennismaking wordt met een caravan dan is het gauw klaar. Het is net als in hitte zonder airco naar je bestemming rijden. Zeggen dat je dat 30 jaar geleden ook deed, met de ramen open en natte washandjes in de nek zal echt geen indruk maken. [aschrik.gif]
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Morgoth » ma 21 sep 2020 14:11

RE.gif
Daarom zei ik ook: De meest ideale combi is het niet. Maar je komt echt wel veilig op de bestemming aan. Net als vroeger zonder airco; wellicht af en toe een beetje afzien, maar dat betekend niet dat het levensgevaarlijk is. Natuurlijk heb je liever twee keer zoveel vermogen en heb je liever dat de auto de helft weegt van de caravan maar het ging erover of het veilig en verantwoord kan. En daarop is het antwoord gewoon "JA"
Laatst gewijzigd door Morgoth op ma 21 sep 2020 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door deusjevo » ma 21 sep 2020 14:16

Morgoth schreef:
ma 21 sep 2020 10:50
Al die doemscenario's...
Het is heel simpel: Als Renault vind dat je er een bepaald gewicht mee mag trekken, dan kan dat ook veilig. Klaar en simpel. Denken jullie nou echt dat Renault zich het risico op de hals wil halen om een gevaarlijk aanhangergewicht in de papieren te zetten? Natuurlijk niet!

Dat het wellicht niet de meest ideale combi is, daar zijn we het allemaal wel over eens en dat 105 pk in 2020 niet zo veel is ook. Maar in 1990 was je de koning te rijk met die 105pk en sleurde je met gemak de caravan de Gotthard door. Ik had in die tijd een Kever van 900kg met 50pk waar ik een tandemasser mee trok. Dat ging ook.
Vaak ben je te bang. Gewoon die caravan er achter, zorgvuldig laden, voldoende kogeldruk, en gáán. Geloof me, het kan echt veilig zolang je geen haast hebt.

Overigens, helemaal duidelijk was je niet in je posting maar voor deze combinatie heb je dus wèl een BE rijbewijs nodig!
RE.gif

Tuurlijk, toen zaten we ook met 3 kinderen zonder gordels op het achterbankje van een veel te kleine overbeladen Toyota Corolla met 850 kilo caravan erachter.

Moeders draaide constant shaggies voor m’n vader die met het zweet in z’n bilnaad een Colletje opreed.
Yep, en die shaggies rookte je toen gewoon in de auto met je kinderen achterin.

Nu niet meer hè, voortschrijdend inzicht noemen ze dat. awhoea.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Morgoth » ma 21 sep 2020 14:27

RE.gif
Ach, het kan nog veel gekker. Mijn opa rookte aan één stuk Caballero's zonder filter terwijl hij MIJ liet rijden. Op m'n 15de van Noord Brabant naar Drenthe. In de file op de N50 bij Terlet, tussen Arnhem en Apeldoorn. Levensgevaarlijk natuurlijk maar toen: GEWELDIG!
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Chris » ma 21 sep 2020 14:31

RE.gif
Maar ja...als je in 1990 een zware caravan had dan woog ie 1300kg.
Die heb ik ook nog met 75 pk gesleurd...geen haast was het devies en dat kon toen nog in het verkeer..
Nu... scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Gemineye » ma 21 sep 2020 15:06

RDDR schreef:Kan het: ja! Daar klopt het verhaal van RE.gif RE.gif helemaal. Het mag, het is getest en veilig bevonden door Renault, dus het kan

Zou ik het willen / doen: nee..... ik vind lekker met het verkeer mee rijden, wat over hebben, me geen zorgen hoeven te maken als ik een helling van 12% tegenkom onderdeel van een ontspannen vakantie en zal dus zelf niet kiezen voor een auto met een dergelijk laag vermogen.
Ook een helling van 12% vormt geen probleem hoor. Ik ben ze vorig jaar ook nog wel tegen gekomen en dat doet zo’n auto heus wel. Gewoon op toeren houden en je komt overal waar je zijn moet. Die beperking gaat veel eerder op voor atmosferische benzine motoren bijvoorbeeld, die hebben gewoon een wat lager koppel.

Ik zou de praktische beperking vooral zoeken in de stabiliteit bij hogere snelheden ivm beperkt gewicht van de auto. Maar als je niet teveel haast hebt en je goed let op de belading; geen enkel probleem.

Ik zou met mijn auto gerust op pad gaan met een caravan van 1700kg, dat is de Max voor dit type megane.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door RDDR » ma 21 sep 2020 15:12

RE.gif

In je antwoord schuilt ook precies wat ik niet wil.
Niet te veel haast, je komt er heus wel, een diesel op toeren houden

Ben ik helemaal met je eens, echter wij trekken rond, veelal in bergachtige gebieden. Ik wil relaxed rijden, zonder constant hoge toerentallen, zonder een file achter. Ik rij met de hut erachter, ook op een bergweg gewoon met het verkeer mee die geen hut heeft. Autosnelweghellingen gaan gewoon met 110 km/u naar boven en dan heb ik voldoende over om nog te versnellen.

Dat was precies wel ik bedoelde: natuurlijk kan het. Vermogen is net aan, koppel is ook niet geweldig, gewichtsverhoudingen zijn net aan. Niet de combi waar ik graag mee op vakantie zou gaan.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Morgoth » ma 21 sep 2020 15:25

RE.gif
Wij hebben allemaal makkelijk praten. Wij hebben dikke auto's voor onze caravans want omdat we met z'n allen fervente caravanners zijn, houden we met de aanschaf van de auto al rekening met de te trekken caravan. Maar als je nou de keuze had tussen gaan met beschreven combinatie of niet gaan, zou je er dan anders over denken?

Als ik de beschreven auto had gehad en ik wilde graag een caravan voor mijn gezin, dat was ik gewoon met deze combi op vakantie gegaan. Misschien was ik niet door Oostenrijk of Zwitserland gaan reizen maar op de Route du Soleil vallen de hellingen over het algemeen wel mee. Als je de middelen of mogelijkheden niet hebt op het moment, dan moet je roeien met de riemen die je hebt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Gemineye » ma 21 sep 2020 15:45

RE.gif

Nou ja dat probeer ik dus te zeggen; stel dat ik een atmosferische benzinemotor zou hebben gehad, dan snap ik de bedenkingen met 110pk wel. Dan moet je inderdaad niet teveel hellingen hebben. Maar deze diesel heeft gewoon 260nm koppel volgens mij, en daarmee hoef je echt geen enkele snelweg te mijden.

Ik denk dat veel mensen tegenwoordig voor “normaal” hebben aangenomen dat je niet hoeft te schakelen en per se met 110 elke helling op scheurt. Ik heb daar niet zoveel mee; betekent in de praktijk dat je een veeel te grote en te zware auto koopt die je in het dagelijkse gebruik helemaal niet nodig hebt, omdat je dan in de zomer zonder te schakelen met 110 naar het zuiden kunt. Hoeft voor mij niet; zo’n kleine diesel is voor mij de perfecte combi tussen prima voor alledag en ook prima voor een caravan van bv 1600/1700 kg.

Ik zou die caravan er gerust achter durven hangen, en als je na die 2,5 jaar (nog 2 seizoenen kamperen dus) alsnog vindt dat ie te klein is, dan neem je dan alsnog een grotere trekauto.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door RDDR » ma 21 sep 2020 15:49

RE.gif RE.gif

Als ik vast zat aan de auto van TS zou ik:
1) in mijn specifieke situatie zijn gegaan voor een lichte en kleinere caravan, wellicht een Eriba Touring 542 (985 kg rijklaar, 579cm totale lengte en door hefdak laag). Daarbij wel aantekenen dat ik met alleen mijn vrouw samen reis, voor een gezien is dit ronduit krap.
2) een vouwwagen nemen, we hebben zelf een Holtkamper Kyte gehad en voor warme oorden is dat top. Voor bergen niet zo top. Wel lekker ruim voor een gezin. MTM van 750kg en zeer laag.
3) als beiden niet mogelijk is: geen caravan, maar lekker met mijn auto erheen tuffen en daar iets huren. Sta caravan of zo. Hebben we voor onze eigen caravan ook jaren gedaan.

RE.gif
Volgens mij zijn wij het volledig met elkaar eens, maar hebben we een ander uitgangspunt. Jij ziet een auto als een praktisch iets wat niet te duur moet zijn. Ik ben liefhebber en zou ook zonder caravan deze auto rijden. Ik geniet van autorijden en heb graag veel over, zowel op gebied van wegligging als vermogen. En weet dat daar een kostenplaatje aan zit, wat voor mij OK is.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Thornwood » ma 21 sep 2020 18:18

Morgoth schreef:RE.gif
Daarom zei ik ook: De meest ideale combi is het niet. Maar je komt echt wel veilig op de bestemming aan. Net als vroeger zonder airco; wellicht af en toe een beetje afzien, maar dat betekend niet dat het levensgevaarlijk is. Natuurlijk heb je liever twee keer zoveel vermogen en heb je liever dat de auto de helft weegt van de caravan maar het ging erover of het veilig en verantwoord kan. En daarop is het antwoord gewoon "JA"
Heb zelf liever niet dat mijn auto de helft van mijn caravan weegt. Maar dat is persoonlijk:-)
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Jo VdB
Berichten: 128
Lid geworden op: za 27 jun 2009 23:08

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Jo VdB » di 22 sep 2020 20:32

Taan schreef:
ma 21 sep 2020 12:43

Helemaal mee eens. Wat een paniekzaaiers.
Voor de stabiliteit de auto flink beladen en gewoon gaan. Als er zwaar werk verricht moet worden de motor rond de 4000 toeren houden.
Ik neem aan dat je ook met zo'n Grand Scenic gereden hebt, toch ?
Fijn dat jouw impressies dan anders zijn als de mijne met 2 x Grand Scenic's (wel intussen al zo'n 3 en 4 lease-auto's terug)

En die 4000 toeren... moet je me eens uitleggen hoe je dat gaat klaarspelen. En dan zeker bvb in zogeheten accordeonfiles . Om dan van bergop maar niet te spreken.

1800 kg is een NO GO met deze wagen.
Vlak, koel, .. zal het allemaal wel vlot gaan
Maar bergop, heet weer, accordeonfiles richting Gotthard en dergelijke --> good luck ermee

Enne, vooral tijdig olie-wissel, want die 1,5 dCi motortjes zijn daar gevoelig aan.
Ikzelf met 135.000 km krukaslagers aan gort gereden --> nieuwe motor
Een collega, met 120.000 km krukaslagers aan gort gereden --> nieuwe motor

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Taan » di 22 sep 2020 22:58

RE.gif
Niet onder de indruk... 3 a 4 lease auto's geleden dat is dus 10 jaar? Het gaat hier waarschijnlijk om het nieuwste model, dus dat is geen vergelijk.
Daarnaast heb je voor bij de gotthard echt geen 105pk nodig hoor.

Ik lees vooral roeptoeteren uit de onderbuik en op basis van onjuiste aannames. Heel makkelijk als je zelf niet de rekening hoeft te betalen.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Gemineye » wo 23 sep 2020 00:00

80-90% van ons wagenpark bestaat uit Renault. Ik rij al jaren renault samen met nog een paar duizend collega’s. Diesels zijn wat aan de minderende hand maar We hebben nog steeds zo’n 500 1.5dci’s rijden momenteel. Allen zonder noemenswaardige problemen.

De eerst series 1.5dci hadden wel serieuze problemen maar de latere series zijn echt hele betrouwbare motoren. Niks mis mee. Het enige waar Renault helaas nog steeds wel wat last van heeft is software problemen van het entertainment systeem. Dat hebben veel collega’s hier wel ervaren.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Hermanus » wo 23 sep 2020 09:38

Het is mijn inziens geen kwestie van kan het, maar wil je het?
Ik moet er niet aan denken met mijn combinatie met een gangetje van 30 of 40 km/u een berg op te rijden, en dan links en rechts te worden ingehaald door vrachtauto's, of een vrachtauto op mijn bumper te hebben.
Als ik de hele reis met klamme handjes moet gaan rijden, laat het dan maar.
Als ik de combinatie door de caravantrekker haal, krijg ik ook het advies "niet aan te raden combi".

SkyhawkQ
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 20 jan 2016 20:58

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door SkyhawkQ » wo 23 sep 2020 10:46

Lees al een tijdje mee op dit interessante forum maar ik krijg ook de indruk dat men hier wel erg snel een combinatie afkeurt.
Niet iedereen heeft de financiële middelen om een Cayenne, Discovery, V70, Range Rover e.d. aan te schaffen.

Wat betreft de 1.5 dci van Renault. Mijn ervaring is dat het een super motor is met meer dan voldoende vermogen. Zelf in een Clio gehad en meerdere aanhangers mee getrokken van verschillende opbouw en gewicht (soms wat te zwaar). Met 240nm koppel nooit problemen, kwam prima van zijn plek en ook bij hellingen weinig problemen. Enkel de belading 1 keer een issue mee gehad, dat was niet prettig maar met 80 ging het prima.

Wat betreft het gewicht i.c.m. 105pk (volgens mij moet het 110pk zijn). Met de Knaus buscamper van mijn ouders regelmatig een boottrailer door het hele land getrokken inclusief een steil aquaduct. 2.3 jtd met 110pk. Camper woog leeg 2.500 kilo en laden we maximaal vol tot circa 3.000 kg. Dan ging er een tandemas boottrailer achter van beladen ca. 1.800 kg. Totaalgewicht met gemak over de 4.500 kg op 110pk. Nee, het is geen strepentrekker. Ja, je moet terug schakelen. Ja, het gaat dan langzamer. Maar geknepen billetjes, zwetend handen, angst....echt nooit last van gehad.

Zou ik 1.800 kg achter een scenic hangen....belading goed en voldoende kogeldruk dan kan het. Alleen vind ik dat je hiervoor wel ervaring nodig hebt. Het is een combinatie die wel op het randje zit qua gewichten. Qua vermogen zou ik mij niet al te druk maken.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door erichendri » wo 23 sep 2020 11:21

Ik denk dat het qua rijden niet echt een probleem.
Gewoon op tijd terugschakelen en wat hoger in de toeren rondrijden.
Hij zou eventueel met de auto langs een tuner kunnen gaan.
Ik denk alleen wel dat hij wat problemen kan hebben bij wegrijden
uit stilstand op een helling als hij een handbak heeft.
Hoe zijn de revieuws op caravantrekker over deze auto met deze motor.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Morgoth » wo 23 sep 2020 12:01

RE.gif
3 sterren voor prestaties en 2,5 voor gewicht. Geen hoogvlieger maar ook zeker geen afrader.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

KellyVG
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 13 jan 2020 22:05

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door KellyVG » za 30 jan 2021 15:02

Taan schreef:
ma 21 sep 2020 12:43
RE.gif
BTW, ik zou niet de volledige 1800 kg benutten. Dan wordt de verhouding tussen Trekker en Caravan te ongunstig. De auto mag dan immers nog maar 2000 wegen.
Maar bijv 450 in de auto (100kg rijklaar+ 250kg personen + 100kg bagage) en 300 in de caravan.
Dan zit je op 1950 vs 1600 is ca 82%. Zoveel (zwaar) mogelijk dus in de auto, dan wordt dit getal beter.

Ter vergelijk, met mijn vorige auto zat ik op 78% en daarmee reed ik rustig 100 op de GPS. Met fietsen voor en achter. Ook een doodzonde.
Oei... ik heb hier destijds heel wat reacties nog gemist. Ze gaven mij nu eventjes wat hoop. Vooral dit. Maar helaas is het leeggewicht van de caravan die wij willen 1500kg. Dus dan zit die verhouding met een belading van 300kg heel fout helaas... Ik zit met mijn berekening op 1970 vs 1690 :(

KellyVG
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 13 jan 2020 22:05

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door KellyVG » zo 31 jan 2021 22:37

KellyVG schreef:
za 30 jan 2021 15:02
Taan schreef:
ma 21 sep 2020 12:43
RE.gif
BTW, ik zou niet de volledige 1800 kg benutten. Dan wordt de verhouding tussen Trekker en Caravan te ongunstig. De auto mag dan immers nog maar 2000 wegen.
Maar bijv 450 in de auto (100kg rijklaar+ 250kg personen + 100kg bagage) en 300 in de caravan.
Dan zit je op 1950 vs 1600 is ca 82%. Zoveel (zwaar) mogelijk dus in de auto, dan wordt dit getal beter.

Ter vergelijk, met mijn vorige auto zat ik op 78% en daarmee reed ik rustig 100 op de GPS. Met fietsen voor en achter. Ook een doodzonde.
Oei... ik heb hier destijds heel wat reacties nog gemist. Ze gaven mij nu eventjes wat hoop. Vooral dit. Maar helaas is het leeggewicht van de caravan die wij willen 1500kg. Dus dan zit die verhouding met een belading van 300kg heel fout helaas... Ik zit met mijn berekening op 1970 vs 1690 :(
Het was te lang geleden, al die getalletjes. Hij heeft uiteraard geen leeggewicht van 1500kg! 1309kg is correct. Als ik dan nog eens alles goed uittel, zou ik 300kg beladen in auto, en 250 in caravan (dat is al inclusief opties). Geeft verhouding 1901 vs 1559kg (82%). Ik zou mijn auto wel willen volproppen met nog meer. Maar geen idee of dat lukt :-)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Morgoth » ma 1 feb 2021 16:52

De auto heeft ook een maximum toelaatbare massa. Daar moet je de inzittenden bij op tellen. Verder zijn de meeste caravans wat zwaarder dan dat ze op papier wegen.

Wat ik zou doen? Ik zou dat ding aan de haak gooien en er eens een weekend mee rond rijden in Nederland. Dan merk je vanzelf of de boel nog comfortabel aanvoelt als je een viaduct op rijdt. Maar als je de gewichten aanhoudt van wat de Renault mag trekken, dan ben je in principe niet verkeerd bezig en kun je er veilig mee rijden. Hier op het forum zijn de meningen vaak heel zwart wit en calculeert men het liefst 100% veiligheidsmarge in. Ik zou met deze combi er echt geen moeite mee hebben om er mee naar Frankrijk te kachelen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door jackt » di 2 feb 2021 11:22

KellyVG schrijft:
Verder: de combinatie is dus wel degelijk wettelijk toegelaten. Onze auto mag in principe max. 1500kg trekken. Maar als de auto niet tot zijn maximale massa wordt geladen, mag hij tot 1850kg trekken. Het geheel mag echter de 3801 (maximale treinmassa) niet overschrijden. Van het rijbewijs waren we ook op de hoogte. Maar dat zal dus niet nodig zijn
Max 1500kg trekken is toch niet 1850kg trekken bij niet maximale belading auto? In deze combi zal maximale treingewicht en max. 1500 kg trekken bepalend zijn lijkt mij. Of het verstandig is.....heb zelf een Scenic 2.0 gehad met een maximale trekgewicht van 1300 kg. Heb wel snel gekeken naar een alternatieve trekker. Vond het niet fijn rijden...
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”