EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » ma 19 okt 2020 13:58

RE.gif
Dat weet ik wel. Laadstress heb ik ook niet. Maar ik vind het te omslachtig. Je moet meer plannen. Als wil stoppen om te eten, wil ik dat ik dat door mijn maag kan laten bepalen, niet door de auto. Bovendien zou je vanwege verkeersomstandigheden een andere route kunnen kiezen waardoor je meer moet zoeken naar laadplaatsen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Citrorob

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Citrorob » ma 19 okt 2020 14:14

RE.gif
Files worden gewoon meegenomen in de berekening.
Met de ICE stopte ik niet om te gaan eten of koffie te drinken. Daarom ben ik eigenlijk wel bij met een EV.
Nu wordt ik daartoe "verplicht" en kom zo relaxed aan op mijn bestemming.

Overigens kan je ook tussendoor stoppen en hem aan de lader hangen.
Hij berekend dan gelijk weer door wat vanaf dat moment weer het optimum is.
Het is niet zo dat je planning vanaf het vertrek in beton gegoten is.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » ma 19 okt 2020 15:47

RE.gif
Dat weet ik allemaal wel, maar je weet net als ik dat een uurtje stoppen bij een 16A paaltje geen zoden aan de dijk zet. En snelladers komen er weliswaar steeds meer, ook buiten de snelwegen maar toch vind je die in de meeste dorpjes niet. Zeker niet in het buitenland. Vooral België is een ramp. Misschien dat Tesla het daar beter voor elkaar heeft met hun snellader-netwerk maar de gewone openbare laadpunten zijn daar met een lampje te zoeken. Ook in Duitsland vind je langs de snelwegen genoeg snelladers maar in steden en dorpen zeker niet.
Daarbij: Tesla heeft zijn navigatie goed voor elkaar met de snellaadpunten waarop de route wordt gebaseerd, maar dit is zeker geen algemeen goed. Mijn Kona zegt alleen dat ik het niet ga halen en vraag vervolgens of ik naar een laadpunt wil navigeren. Resumé: Met een Tesla gaat het wellicht maar met andere EV's is dat nu nog even anders.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Citrorob

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Citrorob » ma 19 okt 2020 16:15

RE.gif

Maar dat is precies wat ik continu zeg.
Kijk waar je allemaal met je EV kunt laden en kijk hoe snel je met je EV kunt laden.

Als je aan een EV ook echt plezier wilt hebben zal je er één moeten kiezen waar je nooit een probleem hebt als je wilt snelladen.
Nu nog betekend dat je dat alleen gaat hebben met een Tesla maar dat zeg ik maar weer weinig want dat vinden veel mensen weer niet leuk.

Voor het rondje om de kerk maakt het allemaal niets uit als je thuis kunt laden.
Dan is het alleen belangrijk dat de dagelijkse range genoeg is voor een dag.

Ik heb overigens nog nooit aan een normale publieke laadpaal gestaan.
Alleen thuis en op lange ritten bij een snellader. 16A lader is idd vrij zinloos ik laad thuis al sneller.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » ma 19 okt 2020 18:55

Zojuist in het nieuws: wereldwijd dik 7000 Kona's Electric terug geroepen vanwege brandgevaarlijke accu's. Maar ik weet van niks. Beetje vreemd dat ik dit via de media moet horen. De dealer maar eens even aan te tand voelen.

Ook heel veel andere merken worden terug gehaald.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door RonvA » ma 19 okt 2020 18:57

RE.gif

Dat soort terugroep acties gaan ALTIJD eerst via de media.. zodra dat ergens lekt hangt het overal in de media.. De dealers / importeur communiceren vaak pas zodra er ook daadwerkelijk een oplossing voor handen is die ze op grote schaal kunnen uitrollen.

Tenzij het zo brandgevaarlijk is dat 100% zeker alle auto's binnen een maand in de fik vliegen, maar dat zal het geval wel niet zijn.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » ma 19 okt 2020 20:49

Een update van de tabel. helaas geen nieuwe modellen wel aangepaste waarden:

Afbeelding

- Audi heeft van de E-tron's snelle RS-versies uitgebracht, met 2 motoren achter. Geen extra trekgewicht, wel minder range.
- Bij VW/Škoda is er onduidelijkheid over het trekgewicht. De eerste modellen worden met maar 1.000 kg aangeboden, dus dat houden we nu aan.
- Tesla heeft de prijzen verlaagd voor de X en 3, en daarbij de range verhoogd.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door dieseltijger » ma 19 okt 2020 20:58

Prachtige bijdrage. Eindelijk overzicht. Thx!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door RogerS » di 20 okt 2020 13:16

Mooi overzicht.
Maar volgens mij is de opmerking van 910 kg achteraf bij een model 3 niet juist. Heb je een uitvoering zonder trekhaak dan is het trekgewicht 0 kg.
De eerste model 3 uitvoeringen met trekhaak hadden een trekgewicht van 910 kg.
910 kg is ongeveer gelijk aan 2000 lbs en men had de VS data in het begin direct overgenomen.
Caravanloos. :(

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » za 24 okt 2020 17:27

Alles is schijnbaar geen roos en maneschijn in de EV wereld. 'Leuk ' hoe verschillend die commentaren soms zijn.
Link https://www.autoblog.nl/nieuws/zoveel-n ... sla-183964

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » za 24 okt 2020 18:05

RE.gif
Dat is de nieuwe werkelijkheid: het procederen voor een claim namens een groep consumenten is een recent businessmodel. Het is al geprobeerd met Diesel-gate rond VW, nu dus Tesla en volgende keer een ander merk. De enigen die er echt beter van worden, zijn de betrokken advocaten :roll:

Overigens laten we hier ajb niet discussiëren over Tesla-problemen en zo, hoe interessant ook, want dat heeft niets met het trekken van een caravan met een EV te maken :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » za 24 okt 2020 19:05

Inderdaad geen discussie hieromtrent, echter... Mijn gedachte gang in dit soort zaken waren even meer geënt op; houd dit "ongemerkt" niet af om een EV of eigenlijk een bepaalde EV er juist hierdoor niet voor te kiezen als Caravantrekker.
- Maar inderdaad het gaat om de techniek en aandrijving die wordt toegepast en wat we daar mee kunnen voor het trekken van de Caravan. knipoog.gif

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door EricS » di 27 okt 2020 09:09

En we hebben weer een mooi stukje leesvoer...met plaatjes en conclusie die niet heel verrassend is... thumbup.gif

E-SUV mit Caravan. Geht das?
zie hier https://www.auto-motor-und-sport.de/tes ... avan-test/
AMS.JPG
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » di 27 okt 2020 12:16

RE.gif
Leuk verhaal en goed om te zien dat er nu eens met grote 2,5 meter caravans gewoon 100 km/u gereden wordt, in plaats van met een kleine caravannetje 80. Het is daardoor beter vergelijkbaar met hoe we nu een caravan trekken.

Dat de range laag is, dat weten we ondertussen. Je doet gewoon 1,5x zolang overeen reis. Echter, wat me meer verontrust zijn de lage kogeldrukken. EV's zijn zwaar, dus het lijkt of fabrikanten de kogeldruk verlagen om het totaal gewicht te beperken :(
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » di 27 okt 2020 17:03

Weer leuke aanvulling om te lezen.

Er valt ook aan de infrastructuur zeker bij caravangebruik nog het e.e.a. te verbeteren, hoewel daar hard aan wordt gewerkt.
Wat ook goed was te vernemen dat de remenergie al bij de tweede trap uitstekend was om de combinatie hierop goed bij afdaling onder controle te houden.
Inderdaad de range is nog niet alles. Echter het waren flinke jongens en er werd op de Tempo 100 snelheid modus gereden.
Enig zins was ik wel verbaasd over de zinssnede; Het is dan beter vergelijkbaar met hoe we nu een caravan trekken. Ik denk wel hoe je het bedoelt maar dan een kanttekening hierop.
- De meeste caravans waar we mee rijden zijn geen 2,50 mtr. breed.
- overgrote deel van het caravanbezitters rijden geen caravan van meer dan 1500/1600 kg max. aslast.
- Het traject geënt op Tempo 100 wordt in percentage van kilometers op het gehele wegennet heel klein EU groot afgezet kunnen/mogen rijden.( tenzij veel in Duitsland wordt gereden, maar wat is dan het effectieve deel ten aanzien van die totale reiskilometers)

De combinaties > 3500 kg zullen het grotendeels helaas moeten doen met 80/90 km p/u wettelijk als beperking houden. Dat zij het vaak anders doen gaan we maar niet over discussiëren. knipoog.gif
Dus grosso mondo zal de bereikbaarheid voor de toekomst voor het grootste deel van EV rijders met de doorsnee Caravan in hun range groter worden dan de bij hier afgespiegelde combinaties. En dan ontstaan er misschien wel combinaties die onder de < 3500 kg zijn, Tsja, en die mogen dan in Frankrijk wel meer dan 90km p/u rijden of te wel sneller op hun bestemming kunnen zijn als dat een issue is, dan de" grote jongens" . mrgreen.gif

Noot. Er is met een kogeldruk van 70 -80kg ook uit eigen ervaring en zeker bij vast meer Caravanners dat de zwaardere Caravans bij goede belading ook goed te rijden zijn hoor, al zie ik ook het graag met wat kilo's meer. weenie.gif

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » za 31 okt 2020 09:53

Voor de liefhebbers en geïnteresseerden van EV's

Elektrisch rijden dit jaar nog voor het zakelijk rijden " goedkoop" in de bijtelling.
Dit is nog beschikbaar, de nadelige afbouw doorrekening bij volgend jaar in een EV rijden vind je in deze link terug.
https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-ele ... sen-185364

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » zo 1 nov 2020 12:15

RE.gif
Ik denk dat mensen die zakelijk rijden wel op de hoogte zijn van de bijtellingveranderingen :wink:
Leaserijders zijn sowieso aan een contract gebonden en kunnen in de regel niet zo even overstappen, alleen maar omdat dat fiscaal zo uitkomt.

Los daarvan, van alle beschikbare auto's die in het artikel genoemd zijn, kan enkel de XC40 P8 een caravan trekken.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door 4Motion » ma 9 nov 2020 08:51

Ik volg alle autonieuws als liefhebber op de voet en viel zowat van mijn stoel bij de laatste test van autoblog.nl:

Volkswagen ID.3: actieradius bij 130 km/h
We schrikken een beetje van het hoge stroomverbruik bij 130 km/h: 25,8 kWh/100 km. Dat komt neer op een actieradius van 224 kilometer.


Met respect, maar dit wordt hem toch echt niet? scratch.gif Je gaat hem toch ook niet leegrijden tot de laatste snik? Dus stoppen elke 180 km?

Recent werd ook de BMW iX3 getest door autogefuhl. Zeer positieve geluiden over zijn weggedrag door laag zwaartepunt maar ook hier dezelfde actieradius. Ook BMW slaagt er helaas niet in om een mooi trekgewicht op poten te zetten. Kan ook niet met deze bedroevende actie radius zonder je compleet belachelijk te maken als auto fabrikant. In mijn ogen is zo een SUV ontwikkeld om comfortabel langere trajecten af te leggen en al zeker om af en toe een aanhanger te trekken.

Een klein EVtje voor kort woon/werk of stadsverkeer zie ik zeker goed komen. Grotere modellen voor lange zakelijke trajecten / vakantieverkeer schieten absoluut te kort.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » do 12 nov 2020 09:25

Zo, gisteren is mijn auto bij de dealer geweest voor een software-update van de accu. Hij vliegt nu niet meer in de fik en ze beloven een nog grotere actieradius ook! Eens kijken of 500km er nu in zit. (zal ik wel moeten wachten tot volgende zomer)
Hobby 420 De Luxe uit 1988

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door RDDR » do 12 nov 2020 09:51

bartG schreef:
ma 9 nov 2020 08:51

Recent werd ook de BMW iX3 getest door autogefuhl. Zeer positieve geluiden over zijn weggedrag door laag zwaartepunt maar ook hier dezelfde actieradius. Ook BMW slaagt er helaas niet in om een mooi trekgewicht op poten te zetten. Kan ook niet met deze bedroevende actie radius zonder je compleet belachelijk te maken als auto fabrikant. In mijn ogen is zo een SUV ontwikkeld om comfortabel langere trajecten af te leggen en al zeker om af en toe een aanhanger te trekken.
Autoweek heeft ook een test rit gedaan met de BMW IX3 en geeft aan makkelijk boven de 400 km range te komen. Zie hier: https://youtu.be/6db7CSkEV5A
Juist het lage verbruik wordt daar benadrukt, zelfde verbruik als een e-208 die toch echt veel kleiner is.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » do 12 nov 2020 17:27

bartG schreef:
ma 9 nov 2020 08:51
Ik volg alle autonieuws als liefhebber op de voet en viel zowat van mijn stoel bij de laatste test van autoblog.nl:

Volkswagen ID.3: actieradius bij 130 km/h
We schrikken een beetje van het hoge stroomverbruik bij 130 km/h: 25,8 kWh/100 km. Dat komt neer op een actieradius van 224 kilometer.


Met respect, maar dit wordt hem toch echt niet?
Geen idee of Autoblog alleen naar de piek heeft gekeken: In de video VW ID.3 - First full range test at 130 km/h komen ze uit op 20.2 kWh/100km
Maar, om het in perspectief te zetten, de 58 kWh accu van de Id.3 komt overeen met 6 liter diesel. Als je dan 130 kim/u rijdt en 280 km ver komt, rijd je dus omgerekend 1:45 :wink:

Bij EV's draait alles om efficiency. Als je harder wilt rijden, zul je voor een auto met extreme CW moeten gaan als de Tesla S of de Porsche Taycan. Wil je wat hoger zitten, tja dan betaal je daar een prijs voor door hoger verbruik. Hetzelfde geldt als je er een caravan achter hangt :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » do 12 nov 2020 19:03

Dit nieuws is misschien voor dit jaar nog relevant , wat het effect wordt... Er komt versneld toch weer een lading EV's op de markt. De prognose voor over enkele jaren is in de doelstelling " heel veel"
Maar de leasemarkt staat onderdruk. Het schijnt toch meer naar mobiliteitsvergoeding te gaan neigen?
https://www.autoblog.nl/nieuws/levering ... nel-187893

Maar zo als er nu nog uit ziet alleen voor lichte trekgewichten " geschikt" als trekker. knipoog.gif

Citrorob

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Citrorob » vr 13 nov 2020 08:51

Je ziet hierboven verschillende termen gebruikt worden voor een EV caravan trekker.

Zelfs met een ICE zie je dat sommige fabrikanten trekgewichten opgeven die soms wel erg hoog en soms er laag lijken.
Dit zie je ook bij BEV's en daarom is het wellicht beter om een onderscheid te maken in de termen.

Als een auto een bepaald gewicht mag trekken wil dat nog niet zeggen dat dit ook verstandig is en bij een BEV komt daar dan ook nog bij of je met een caravan van dat formaat ook nog een redelijke afstand kunt rijden.
Als je dan een BEV ziet met een redelijk trekgewicht maar met een teleurstellend bereik solo dan kan je niet verwachten dat deze met caravan ineens zal excelleren omdat hij op papier een hoog trekgewicht heeft.

Als je zonder spijt met een BEV een caravan wil gaan trekken dan moet je dus niet alleen kijken of hij het mag trekken maar ook of hij geschikt is.
Wanneer je dat mee rekent dan zal er waarschijnlijk heel veel afvallen.
Met een caravan van 1500kg erachter en een snelheid van ca. 80-90km/u lijkt voor alsnog alleen een Model X instaat om ca 200km per etappe te kunnen maken.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door RDDR » vr 13 nov 2020 09:06

RE.gif

Eens en als je dat combineert met de onhandigheid van caravan bij een fast charger (meestal moet je afkoppelen), dat je je accu (net zoals bij een tank) niet tot de laatste druppel leeg wil rijden en de tijd die je nodig hebt om weer 200km verder te komen is het momenteel alleen reeel als je je vakantie binnen de Benelux en net over de grens in Luxemburg gaat vieren.
Ook met een Model X wordt een 1500kg naar Italie sleuren een vrij onrealistische aktie.

Echter..... kijk naar de Testla Model S Plaid en de Lucid Air en ik heb toch hoop dat we over een aantal jaren in een betaalbare auto 400km met caravan kunnen komen. En dan begint het best realistisch te worden. De ontwikkelingen in accu techniek gaan nog steeds best snel.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » vr 13 nov 2020 09:14

bartG schreef:
ma 9 nov 2020 08:51

Met respect, maar dit wordt hem toch echt niet? scratch.gif Je gaat hem toch ook niet leegrijden tot de laatste snik? Dus stoppen elke 180 km?
Deze quote kun je ook schrijven voor een auto op LPG: "Elke 300km tanken, dat wordt hem toch echt niet?" Of bijvoorbeeld voor een auto op diesel: "450 euro per kwartaal houderschapsbelasting, dat wordt hem toch echt niet?" Wat te denken van een dikke benzine: "een verbruik van 11 liter op 100km, dat wordt hem toch echt niet?

Ik heb het al eens vaker geschreven. Een EV moet bij je mobiliteit passen. Voor de een past het wel, voor de ander past het niet. Net zoals dat geldt voor elke andere brandstof. En inderdaad, voor de meeste mensen caravantrekkers op dit forum wordt het hem niet. EV en caravan gaat nou eenmaal niet fijn samen. Als ik het met slechts één auto had moeten doen, dan had ik ook geen EV genomen. Maar ik hoef het niet met één auto doen.

Wij hadden de keuze: Een dikke zakenauto met trekhaak en een klein privé autootje of een dikke privé auto en een zakelijke EV. We hebben voor dat laatste gekozen. Ik bespaar nu netto 500 euro per maand aan bijtelling. Dat betaal ik voor de Benz niet extra t.o.v een kleine auto. Ik ben dus voordeliger uit op deze manier. Daar komt bij dat ik met de zakenauto 5x zoveel kilometers rijd als met de privé auto. Het milieu is er dus ook bij gebaat.

EV rijdt verschrikkelijk lekker. Dat zou iedereen eens moeten proberen. Aan het snelle, soepele en geruisloze rijden kan geen enkele ICE aan tippen. Daarbij kost een ICE die mij kan bijhouden al snel 2x zo veel als de 50k die mijn auto kostte.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”