EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » zo 15 nov 2020 00:10

Was mij net even aan het afvragen toen ik deze discussie zag over de EV en het laden/bereik van de auto en wintersport.

-Rond 2030-2035 zijn mijn kleinkinderen tussen de 25-36 jaar. Hoe zouden die eigenlijk dan b.v. op stap moeten gaan naar de wintersport ? Het kan natuurlijk ook dat er dan " super" accu's zijn.
Of zullen er dan ook al helemaal geen caravans meer geproduceerd worden en deze topic zwaar achterhaald zijn.

Ach, soms heb ik van die gedachte spindels. Maar ja, jammer dat ik dat niet meer mee maakt.
Kan natuurlijk ook zo maar zijn dat we dan toch op waterstof rijden.
Mijn glazen bol liet me daarover in de steek. stom.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » zo 15 nov 2020 01:26

Ho ho maar weer,
Hier gaat ‘t over EV’s die caravans trekken :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Jan van Vijven » zo 15 nov 2020 06:01

@Wie-niets
Eigenlijk vind ik dat we in onze tijd op technisch gebied veel hebben meegemaakt, ik vind het dan eigenlijk meer interessant om te zien dat er steeds dingen veranderen in plaats van om na te denken of we straks nog wel het zelfde kunnen doen.
Eigenlijk is het helemaal nog niet zo lang geleden dat het niet vanzelfsprekend was dat iedereen een auto heeft, wellicht gaat dat weer over en verplaatsen we ons weer anders, of juist helemaal niet meer.
Ik laat me verrassen :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » zo 15 nov 2020 07:38

Zeker Jan veranderingen zijn interessant en de leuke kant van de medaille.
Maar proef ik hier vaak niet juist het vastgeroeste in de gedachte hierin om te kijken wat dan die mogelijkheden zijn en op voorhand deze interessante verassende kant
niet te willen ontdekken?
Maar ik ben ook maar een mens en kan me hierin vergissen.

En ja, techniek en technische kanten hiervan schrijden voort, en dat is maar goed ook. scratch.gif

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door 4Motion » zo 15 nov 2020 07:55

RE.gif Veranderingen zijn leuk als iedereen er beter van wordt. Als dit betekend dat jan modaal hierdoor niet meer kan doen wat hij graag doet (in dit geval caravan trekken) dan ben ik minder fan. Sommige mensen buiten dit forum lijken dit leuk te vinden. Ze gaan bv op dit moment in hun leven toch niet op verre reis met de wagen, hebben geen caravan, hebben geen kinderen dus het raakt hun niet. Anderen zien het als een soort zelfkastijding whistle.gif.

En nu echt terug naar ev en caravantjes. Bezem graag blij.gif
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » zo 15 nov 2020 09:30

Ach, deze aardkloot kent vele veranderingen en stromingen. Of we daar altijd beter van zijn geworden.... Vul zelf maar in.

Zullen we nu maar weer echt de EV bespreken voor de caravan?
Best een interresant onderwerp wat vele haren ( indien nog aanwezig) doet rijzen. De vraag blijft dan eigenlijk over wanneer zijn we zover en is het een beetje te betalen. Misschien komen we hier op deze topic over enkele jaren het antwoord wel tegen? Blijf het voorlopig in ieder geval hierop, even rustig. knipoog.gif

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » za 21 nov 2020 06:09

Over voortschrijdende technieken .
Om toch al vast weer iets te noemen waar we enkele jaren geleden nog een groot punt van maakten komt steeds dichterbij dat, dat geen issue meer behoeft te zijn .

Tsja, blijft prijs en het bereik met caravan nog even een heikel punt en het probleem van misschien te moeten aan/af koppelen.

Maar ja, ..waar ligt het punt voor iemand in verhouding solo gebruik en de plus punten in toch besparingen t.a.v kosten op "brandstof" en andere eisen of te wel: dan toch maar die caravan er achter ? En dat is een grote variabele voor velen. weenie.gif
Link
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... groningen/

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » za 21 nov 2020 10:12

Markt in beweging en denken in oplossingen o.a. In prijsbeweging en subsidies of bijtellings methodiek die nog voorhanden zijn of als potjes zeer snel leeg zijn een pleister op de wonde.

Misschien wel niet hier deze EV's in het juiste rijtje, maar wat er soms toch nog mee getrokken mag worden of met een ander accupakket is voor de mobiliteit met een paar fietsen er op al voldoende naar een " vakantie" punt.
Link https://autovisie.nl/nieuws/kia-e-niro- ... ros-kwijt/

En indirect met electriciteits opwekking te maken misschien voor de EV hoewel ons net daar vaak niet in voorzien is:
Link
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... ard-worden

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » ma 14 dec 2020 15:37

Ook Mercedes naar de ontwikkeling in de EV Wereld op pad voor 2022. Of er een type bijzit die iets mag gaan trekken mij niet bekend. Vast wel.
Link
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... voor-2022/

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door erichendri » zo 20 dec 2020 23:00

In de huidige ACSI staat een test verslag van de audi e-tron
55 quattro met daarachter een fendt 515.
Deze audi mag 1800 kg trekken.
Verbruik in NL met de caravan erachter was 38 Kwh.
Hoe zwaar die fendt beladen was weet ik ff niet.
De meeste hier zullen die ook al gelezen hebben.

https://www.acsifreelife.nl/autos/tests ... 5-quattro/

In AMT, een auto (bedrijf)vaktechnisch blad las ik een test/uitleg van bosch
die een e-golf had uitgevoerd met een cvt.
Was wel een voorruit gang daar deze cvt bak de electromotor
in zijn ideale werkgebied kon houden.
De auto werd sneller in accelereren, zuiniger en de elektromotor en accu's werden minder warm.
Er werdt ook gereden met een standaard e golf.
En een e golf met minder vermogen met cvt, deze was ondanks
dat mindere vermogen net zo snel als de standaard golf.
De e golf met cvt was slechts 20 kg zwaarder.
Onderstaande link was het enige wat ik zo snel kon vinden.

https://outsourcecommunications.prezly. ... g-voor-evs

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » wo 23 dec 2020 15:06

Wat leesvoer in de ontwikkelingen voor deze regenachtige dagen.
Link
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -in-maart/

En wel "opvallend" of toch eigenlijk niet , Volvo gaat in Zweden de komende jaren, alweer zijn Hybrides afbouwen. scratch.gif

Citrorob

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Citrorob » wo 23 dec 2020 15:13

Reactieopvoorgaandebericht

In een grootaantal landen worden ICE en hybrides vanaf 2030 verboden om nieuw te verkopen.
Dus ze dan nog produceren heeft ook niet veel zin meer.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » do 24 dec 2020 05:56

Reactieopvoorgaandebericht

Wat bij mij dan weer de zin of onzin oproept zoals voor de consument van deze Hybride auto's
- Moet ik dan in zo een auto investeren die - a : toch niet de goedkoopste is in het algemeen bij aanschaf als het een redelijke caravan moet trekken

b : je over enkele jaren het volle pond aan MRB betaald voor de Plug -in versie. ( trouwens ook voor de EV)

c: over 9 jaar met een auto zit die op de markt gezien het dan geldende beleid waarschijnlijk nauwelijks iets meer waard is. Zeker in de context denkend op de afschrijving hier aan gepaard.

Over de restwaarde van het bestaande autopark dan maar even niet te denken. [aschrik.gif] mrgreen.gif

Wordt het dan niet een hele dure transitie tijd? weenie.gif

Citrorob

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Citrorob » do 24 dec 2020 10:22

Reactieopvoorgaandebericht

Ja, maar veel keuze is er niet.
Zelfs niet met de beste wil van de wereld.

Of je nu kickt op een ICE of niet, brandstof is er met huidige verbruiksniveau over ca 50 jaar op cq onbetaalbaar om te winnen.
Dus dat er een transitie gaat plaatsvinden is onvermijdelijk of je het leuk vind of niet.
Door nieuwe ICE voortuigen te verbieden zal er langer brandstof blijven voor de bestaande ICE voertuigen en zullen ze ook langer hun waarde blijven houden.

Iedere transitie kost geld en dus deze ook.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » do 24 dec 2020 14:37

Citrorob schreef:
wo 23 dec 2020 15:13
In een grootaantal landen worden ICE en hybrides vanaf 2030 verboden om nieuw te verkopen.
Bij mijn weten is dat nog niet zo besloten maar was dit een voorstel van Denemarken wat naar mijn mening een beetje luchtfietserij is. Over 10 jaar is de wereld èn de techniek nog niet zo ver om uitsluitend elektrisch te rijden.

De komende 10 jaar zal de EV de ICE steeds meer verdringen omdat ze goedkoper worden dan ICE en door technische vernieuwingen ook steeds praktischer voor de doorsnee automobilist. Maar er blijft altijd een groep automobilisten over bij wie een EV niet bruikbaar is. Zoals bij ons caravanners. Die zullen dan een auto met andere energiebron moeten kiezen, zoals benzine of diesel. EV gaat straks gewoon een keuze worden naast benzine, diesel, LPG en wellicht waterstof. En net als nu kies je wat het beste bij je past.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Citrorob

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Citrorob » do 24 dec 2020 15:43

Reactieopvoorgaandebericht

Ik begreep dat in GB dit er al door was en ook in Noorwegen.
Zweden en Denemarken hebben voorstellen in die richting.

Als autofabrikant kan je dan natuurlijk ook net doen of dat niet zo is maar ik snap Volvo dan wel dat ze hier in mee gaan en niet wachten tot het te laat is.

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door RogerS » do 24 dec 2020 15:47

Reactieopvoorgaandebericht Reactieopvoorgaandebericht
Hier een "mooi" overzicht:
https://en.wikipedia.org/wiki/Phase-out ... l_vehicles
Caravanloos. :(

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » do 24 dec 2020 16:16

Zelfs Nederland staat gepland voor 2030. Overigens Nederland en GB kwam ik ook al tegen in mijn link. Er zullen dan wel sterfconstructies komen. Maar een ding is zeker voor de X- termijn die dat gaat behelzen zal het niet goedkoop in MRB of prijsbeleid op de brandstof diesel/benzine er zo maar flink duurder op kunnen worden.

Maar nu ben ik een beetje aan het gissen en mijn glazen bol werkt helaas niet meer. mrgreen.gif knipoog.gif

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door erichendri » do 24 dec 2020 23:37

Ik denk dat we zodadelijk op een punt komen dat er gewoon te weinig laad punten zijn.
(Ook de vakantie laad plekken onderweg met name.)
Wordt vooral een probleem als je geen plek naast je huis hebt of in de grote stad en je 3 straten verderop moet laden.
Wat een pech als daar dan net een phev zijn accuutje staat te laden de hele avond.
Ook ben ik benieuwd wat het beleid wordt van parkeergarages w.b. elektrische auto's.
En wat er aan de laadsnelheid van de goedkopere kleinere modellen gedaan wordt.
Die zal flink omhoog moeten lijkt mij.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » vr 25 dec 2020 05:35

Reactieopvoorgaandebericht

Ik denk ook dat we in Nederland qua infrastructuur totaal door de grootte op elkaar gebouwde aglomoraties ongeschikt zijn. Je zult dan daar naar totaal andere oplossingen moeten komen om b.v. nog naar je auto op grote oplaad punten te moeten komen.

In hoeverre men hier bij stil staat zou het zo maar kunnen zijn dat men flink achter de feiten aanlooopt om doelstellingen te halen zoals is gepland.. Maar vergeet natuurlijk niet de voortschrijdende technieken in de snelheid van laden en capaciteiten in de doorontwikkeling van de accu's

Gebieden en streken in Nederland zijn er nog wel waar je bevoorecht bent om thuis of in een straal van b.v. 1 kilometer te kunnen laden .
ÉN wat betreft de Pakeergarages daar zal dan heel ( denk b.v. aan brandveiligheid etc.) wat aangepast moeten worden of gaan gewoonweg over 15 jaar plat.

Maar ja, het blijft natuurlijk een beetje koffie dik kijken.
Echter.......Wie weet waar deze wereld dan weer mee te maken heeft en dan daar weer veel meer prioriteit aan gegeven moet worden. scratch.gif weenie.gif

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » vr 25 dec 2020 10:27

Even gedacht dit maar niet te plaatsen, maar het hele plaatje behelst veel meer in de transitie en alles wat er om heen hangt. Intresse ?
M.a.w, klik het aan of niet.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b90f0033/

Je kunt ook verder doorscrollend maar hier de link etc.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... b6c0f6494/

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » vr 25 dec 2020 10:45

Ook interessant maar heeft niets met EV’s en caravans te maken :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » za 2 jan 2021 16:41

Misschien dit iets dan voor de " toekomst"?

Of het iets voor Jan Modaal of alleen voor een fietsenrek op de kogel wordt, heb ik maar nu even niet bekeken. mrgreen.gif knipoog.gif
Link
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -van-2021/

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Philmar » za 2 jan 2021 18:25

Niet vergeten dat men naarstig op zoek is naar oplossingen, nl. elektrische aangedreven caravans.

https://www.ad.nl/auto/caravan-krijgt-a ... 130817680/

Philmar

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » zo 3 jan 2021 10:19

Inderdaad innovaties zullen zeker bijdragen en moeten zeker worden bedacht/ doorontwikkeld.
- Maar kijk eens naar die ontwikkeling van de Detleffs Coco met eigen electromotoren. Die innovatie is van 2018 en is daar inmiddels ruim 3 jaar later al verder iets aan toegevoegd ? ( of meegedaan)

Dan wordt er nog een grote denkfout gemaakt. Leuk natuurlijk dat de invloed van die electromotoren met zijn Lithium-ion batterijen een " schijn" gewicht van 100 kg oproept.
Prima natuurlijk voor de besparing op het EV trekkend voertuig in vermindering van het accu gebruik, dus verdere reikwijdte.
Maar.... reëel gezien blijft er qua daadwerkelijk gewicht zeker bij een doorsnee caravanformaat dus een echt gewicht over ook al met de toevoeging van het batterij gewicht m.a.w de nodige kilo's meer.
- Besparing is natuurlijk een mover met toebehoren.

En de plank, wordt dan al helemaal misgeslagen als men het heeft ook bij een lichtere kleine auto te gebruiken.
Want.... Vul maar in ; het daadwerkelijk zware gewicht van de caravan hebben we toch niet liever voor een veel lichtere trekker? Overwicht van de trekker is toch de hoofd leidraad bij caravannen?

Verder vraag ik mij af hoe wordt die Caravan hier geclassificeerd bij de RDW en dan wel ( als uitzondering) toegelaten op de weg?
Echter sluit niets uit we kunnen ook nog zonnepanelen folie gegaan plakken dat levert ook al de nodige pluspunten op bij stroom opwekking.( panelen worden veel te zwaar)
Maar.... Dan komt er natuurlijk ook nog het nodige kosten plaatje om de hoek kijken.

En een dure EV met daarachter een dure Caravan vol innovatie zitten we daar dan op,.....te wachten? Mijn portomonnai niet. knipoog.gif
- Kamperen willen we toch eigenlijk een beetje betaalbaar houden.....

Dan geef ik persoonlijk de ontwikkeling van de EV bij een snelle laadtechniek en de infrastructuur met laadpalen/stations de komende jaren flink aanpakkend en een betere aerodynamische caravan meer kans.
Ja, het is natuurlijk maar een visie mijnerzijds weenie.gif .

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”