EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » vr 26 feb 2021 08:51

Prachtige techniek maar ik kan niet erg wennen aan die scherpe vouw in de flank. Ik weet dus niet of ik hem erg mooi vind.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Micky » vr 26 feb 2021 09:05

Wie-niets schreef:
wo 24 feb 2021 08:46
Voor de liefhebbers. Een artikel inzake de Ioniq 5 en zijn ontwikkeling.
Link
https://www.autowereld.com/nieuws/auton ... -meer-wilt

Op zich zelf is die Volkswagen natuurlijk ook niet verkeerd, alleen de beperking van 1000 kg trekgewicht doet hem de das om. Bij de aanvankelijke 1200 kg zou er best belangstelling geweest zijn denk ik, al houd dat natuurlijk ook niet over. Misschien laat Volkswagen hier toch ( zeker qua prijsvergelijk) een stukje marktbelangstelling door de caravanners wel liggen. :(
Ik vind hem echt prachtig, super mooi model en hij lijkt echt op de Pony van de jaren 70-80
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » vr 26 feb 2021 09:21

[re.gif]
Ja, maar was die Pony nou zo mooi?

Wat je wel ziet aan dit model is dat langzamerhand de EV's een klein beetje futuristischer gaan uitzien. Ik ben benieuwd naar het eerste merk wat zich aan een model waagt wat niet meer op een conventionele auto lijkt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Micky » vr 26 feb 2021 09:26

[re.gif]

Nee, lelijke roestbak was dat, maar als je hem zo ziet hebben ze er echt wat moois van gemaakt mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » vr 26 feb 2021 09:31

Morgoth schreef:
vr 26 feb 2021 08:51
Prachtige techniek maar ik kan niet erg wennen aan die scherpe vouw in de flank. Ik weet dwus niet of ik hem erg mooi vind.
Dat had ik in eerste instantie ook. Maar als je de belijning doortrekt met de voorkant, misschien duidelijker op een front plaatje verderop hoort het er wel bij vind ik. Maar ieder natuurlijk zijn heug en meug over iets. Ik heb het nu een paar keer goed bekeken en ja, het heeft wel wat. En we gaan natuurlijk steeds verder in een heikel punt voor de meeste, de laadsnelheid. Ik wil dan wel in die tijd een bakje koffie drinken of de benen strekken. knipoog.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door deusjevo » vr 26 feb 2021 09:45

Persoonlijk vind ik hem beter weg te happen dan die Model 3 van Tesla.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » vr 26 feb 2021 09:47

[re.gif]
Ja, maar die platbekkikker is ook niet erg geslaagd vind ik. Dat model klopt gewoon niet. De verhoudingen zijn niet goed. De S klopt wel en in principe de X ook. Alleen die laatste in de verkeerde schaal.

[re.gif] [re.gif]
Als ik heel eerlijk ben vind ik die laadtijd helemaal niet zo belangrijk. Ja, als je er inderdaad mee naar Zuid Frankrijk wilt rijden, dan is het inderdaad wel een ding. Maar voor dagelijks gebruik heb je dat helemaal niet nodig.

Wanneer je een EV hebt met voldoende actieradius, dan zul je hem onderweg nooit van leeg naar vol gaan laden. Dit is namelijk de gedachtengang van iemand die een ICE is gewend. Want met de ICE sta je aan de pomp en je tankt hem vol.
Mensen die EV's zijn gewend, weten dat ze alleen maar een beetje hoeven te laden om thuis te komen. Daar laad je de auto weer helemaal op. En geloof me, je zult thuis nooit een snellader hebben die in 18 minuten de auto kan laden met 800V. Thuis duurt het laden 6 tot 8 uur. Ik heb thuis al een behoorlijk kanon van een thuislader van 22kW maar dat is wel zo ongeveer het maximale wat je thuis kunt gebruiken.

Mijn Kona rijdt in de winter ongeveer 380-400km op één lading. In de zomer is dat 460-480km. Als ik al eens onderweg moet laden, dan is dat voor de laatste 50 a 60 kilometer om thuis te komen. Dat doe ik ook in 10 minuten.
Tuurlijk, als ik ergens een lunchpauze inlas en er is een snellader beschikbaar, dan hang ik hem er ook aan. Op die manier kan ik tijdens de lunch laden en het aangename met het nuttige combineren. Maar de keren dat ik echt MOEST laden om thuis te komen, kan ik in die anderhalf jaar dat ik hem heb, tellen op de vingers van één hand. En ik ben een veelrijder. Ik rij lange stukken. Niet alleen ritjes om de kerk.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » vr 26 feb 2021 10:22

[re.gif]
In principe helemaal met je eens.

Ik haalde bewust die laadtijd even aan. De gedachte gang in deze topic is toch, waar je een Caravan mee kan trekken. En wat is er dan algemeen aan de hand in reacties; "zeuren" over de laadsnelheid en bereikbaarheid.
- En de actie radius laten we uit gaan van de helft van de WLTP opgave wordt dan weer voor de meeste met Caravan er achter, een heikel punt.
Ik zou er geen moeite mee hebben, maar behoort tot de doelgroep waar "tijd " of doel niet speelt en wel ziet hoever ik die dag komt met de caravan. En die 1600 kg trekvermogen wordt dan weer wel een gunstig iets.

En verder het is al door mij hier via een link aangehaald. Fabrikanten zijn zelfs de bij diverse EV's juist aan vermindering van de reikwijdte bezig wat weer enorm in het verkoop c.q. Kostenplaatje van een EV speelt.
Want inderdaad als je het zoals je terecht aanhaalt , je de omslag in je hoofd kan maken een EV te rijden kom je heel goed uit zeker solo met range die een EV heeft en je daar op instelt, of voor jou gebruik voldoet. knipoog.gif

Citrorob

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Citrorob » vr 26 feb 2021 10:41

Morgoth schreef:
vr 26 feb 2021 09:21
[re.gif]
Ja, maar was die Pony nou zo mooi?

Wat je wel ziet aan dit model is dat langzamerhand de EV's een klein beetje futuristischer gaan uitzien. Ik ben benieuwd naar het eerste merk wat zich aan een model waagt wat niet meer op een conventionele auto lijkt.
Conventionele auto's zien er zo uit omdat het een goed ontwerp is voor een ICE.
De eerste auto's zagen er ook uit als een koets zonder paarden ervoor.
Dat was wellicht een vertrouwd gezicht maar sloeg ook als een tang op een varken.

Een EV zal er dan ook anders (gaan) uitzien dan een ICE.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » vr 26 feb 2021 10:45

Goede discussie, alleen niet hier want het gaat niet (direct) over EV's die een caravan kunnen trekken :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » di 2 mar 2021 17:19

Volvo heeft vandaag de C40 Recharge onthuld, juist ja het broertje/zusje - kies je voorkeur - van de XC40. Technisch verder daarmee vergelijkbaar dus dezelfde twee motoren, een 78 kWh accu met 150 kWh snelladen.
Maar, er is een mooi verschil want de C40 mag 300 kg méér trekken dan de XC40 en kan dus 1800kg aan de haak meenemen :wink:

Afbeelding

Met de zomer al naar de camping zal helaas niet gaan, want hij komt pas in de herfst. Hoewel 'C' meer letters is dan 'XC', staat de losse letter voor Coupé en dat klinkt duur. Hij zal dus wat duurder worden dan de C40, reken ergens rond de 62,5K.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door 4Motion » di 2 mar 2021 18:51

1800 kg - tot daar het mooie nieuws.
"Op een volle accu kun je 420 km halen, volgens de WLTP. Volgens de Amerikaanse EPA-methode is 210 Miles het maximaal mogelijke, 338 km." @bron: autoblog.nl

Nutteloos voor ons caravanners. Helaas.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

burstnerpremio435ts
Berichten: 62
Lid geworden op: di 15 jan 2019 12:55

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door burstnerpremio435ts » ma 8 mar 2021 16:39

ID4 met tandemasser.jpg
zag deze voorbij komen op twitter. De ID4 zal het vast aan kunnen maar meer dan 1000kg zal de lmc wel zijn. Ben benieuwd hoeveel elektrische combinaties we van de zomer zullen zien caravan.gif

Citrorob

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Citrorob » ma 8 mar 2021 17:43

bartG schreef:
di 2 mar 2021 18:51
1800 kg - tot daar het mooie nieuws.
"Op een volle accu kun je 420 km halen, volgens de WLTP. Volgens de Amerikaanse EPA-methode is 210 Miles het maximaal mogelijke, 338 km." @bron: autoblog.nl

Nutteloos voor ons caravanners. Helaas.
Daarbij is zelfs de EPA-norm meestal alleen haalbaar met een fluwelen voet.

Robertb
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 15 nov 2020 10:55
Locatie: Karmøy, Noorwegen

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Robertb » ma 8 mar 2021 18:27

In Noorwegen is de afgelopen zomer een test geweest met een Tesla x, Mercedes EQC 400 en Audi Etron. Alle drie hadden ze een zelfde caravan van 1500 kg. De actieradius waren in vlakke omgeving 320 (T), 260 (M en A) km als je de kaart goed in het hoofd had en dus wist waar je kon laden. Gemiddeld komt het er op neer dat je 250 (T) , 200 (M en A) kunt rijden in Noorwegen.

De WLTP norm kun je rustig met 50km of meer naar beneden trekken vwb de actieradius. Je kunt een Eauto net als een ICE ook niet leeg rijden, dus aan de onderkant dien je nog 50Km ? in reserve te hebben. Dat geldt echter alleen als je met een 100% volle accu rijdt. Op een lange tocht na de eerste keer laden heb je een actieradius van 80% van wat je daarvoor had. 80% wordt als norm genomen, om te voorkomen dat diegene achter jou niet te lang hoeft te wachten. Laden van 80 tot 100% duurt onevenredig veel langer. Laden aan een 150 kwh lader gaat minimaal in een half uur, maar is duurder dan een tank vol diesel. Een 50kwh duurt rond een uur.
Alle genoemde actieradi gaan in de winter naar beneden omdat de accu dan minder efficient is. Men rekent met 80% (nieuwe auto) tot 60% (auto 10 jaar) van wat de auto in de zomer kan.

Terugkomend op de Eauto met caravan: de Mercedes en de Audi rijden in de winter dus 160 km. Twee rijden, 1 uur laden.

In 2025 wil de noorse regering dat er geen nieuwe fossiele auto's meer verkocht worden. Dat is al over 4 jaar. Nog net te voren een nieuwe diesel kopen denk ik?

De link van de test: https://elbil.no/historisk-test-naer-14 ... mpingvogn/
Wel in het noors maar de tabellen zijn leesbaar of google translater
Eriba Triton 420 2021, Dacia Duster diesel 4x4 2021.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » wo 10 mar 2021 10:55

Robertb schreef:
ma 8 mar 2021 18:27
als je de kaart goed in het hoofd had en dus wist waar je kon laden.
Dat hoeft niet. De auto weet waar hij kan laden. Hij kiest ook de meest ideale route, rekening houdend met de laadmogelijkheden en reikwijdte.
Robertb schreef:
ma 8 mar 2021 18:27
Je kunt een Eauto net als een ICE ook niet leeg rijden, dus aan de onderkant dien je nog 50Km ? in reserve te hebben.
Waarom? Ik kom regelmatig thuis met nog 5km op de klok. De auto geeft heel nauwkeurig aan hoe ver je nog komt en of je het ingestelde adres kunt halen of niet. Wel is het zo dat bij 20km reikwijdte de grootste verbruikers worden uitgeschakeld en dat het vermogen wordt geknepen bij 12km. Dit om energie te besparen.
Robertb schreef:
ma 8 mar 2021 18:27
Laden aan een 150 kwh lader gaat minimaal in een half uur, maar is duurder dan een tank vol diesel.
Als ik mijn Kona van volledig leeg naar volledig vol wil laden aan een snellader dan kost me dat €0,59 (tarief Fastnet) x 64kW is € 37,76
Gisteren 60l diesel getankt met de Mercedes a €1,40 per liter. Is totaal € 84,00. Behoorlijk duurder dus. Maar oke, ik kan daarmee twee keer zo ver rijden. Maar dan nog is het duurder.
Robertb schreef:
ma 8 mar 2021 18:27
Terugkomend op de Eauto met caravan: de Mercedes en de Audi rijden in de winter dus 160 km. Twee rijden, 1 uur laden.
Ik wil niet meegaan in deze aannames maar ik denk inderdaad dat een EV op dit moment als caravantrekker nog niet ideaal is. Ik denk echter ook dat accupakketten in de toekomst veel kleiner gaan worden, meer capaciteit krijgen en met hoogspanning gaan laden. Nu is 800V in opkomst maar dat zal in de toekomst nog wel hoger worden. Als het laden onderweg snelle kan en je capaciteit gaat omhoog, dan is een EV vanwege het gigantische koppel juist een ideale caravantrekker.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Robertb
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 15 nov 2020 10:55
Locatie: Karmøy, Noorwegen

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Robertb » wo 10 mar 2021 11:50

Mijn reactie baseert zich op ev rijden in Noorwegen met caravan en op wat ik lees. Noorwegen promoot de ev al 15 jaar door geen btw te betalen, gratis parkeren , geen tol, gratis veerboot. Tot op heden is het aantal ev 1/10 deel van alle auto in dit land. Jaarlijkse ondersteuning 7 miljard noorse kronen. Zo rond de deur gaat dat prima med den ev. Kun je ook tot op 5 km de accu leegrijden omdat je weet waar je kunt laden. Uit enquetes blijkt dat veel ev worden gekocht met de economie in gedachten. Niet om milieu redenen. Het blijkt ook dat naast de ev een grote diesel staat bij de meestal gezinnen. Die is dan voor het lange afstand reizen. Zelfs met de subsidies op ev worden er 5x meer gebruikte diesel autos verkocht. Gebruikt omdat autos hier een keer duurder zijn dan in Nederland. Het aantal laadstations neemt nauwelijks toe, omdat de regering meent dat het bouwen van laadstations particulier initiatief moet zijn. De laadstation bouwers zeggen det te duur is, dat er te weinig oplevert. Een oplaadstation moet vaak een eigen stroomkabel die soms van ver moet komen. Ev zijn vooral rond de grote steden, daarbuiten gelden de grote afstanden en zijn er de fosiele autos . In en rond de grote steden zijn er files voor de laadstations met in de winter lange laadtijden. Net als ik, zegt 50% dat de niets op electrische aandrijving tegen is. Blijft over de actieradiusangst en de ladeangst.
Eriba Triton 420 2021, Dacia Duster diesel 4x4 2021.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » wo 10 mar 2021 12:01

[re.gif]
Je leest zo enorm veel onzin over EV's. Meestal geschreven door journalisten die zichzelf een "Petrol Head" noemen. Vooringenomenheid is dan troef.
Alleen mensen die zelf ervaring hebben met EV's kunnen een steekhoud antwoord geven op de kwesties als reikwijdte en laadangst.

Ik herhaal mezelf nog maar een keer. Een EV moet bij je mobiliteit passen. Rij je regelmatig hele grote afstanden met de caravan, dan past een EV duidelijk niet. Rij je voornamelijk solo en maximaal zo'n 400km per dag en kun je thuis laden, dan past een EV prima. Maar dit geldt ook voor andere brandstoffen. Als je alleen korte stukjes rijdt, dan past een diesel niet. Rij je enorme afstanden, dan past een benzine niet. Rij je veel met zware aanhangers, dan past een klein downsized turbo benzinemotortje niet. En ga maar verder.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door erichendri » vr 19 mar 2021 22:36

Las een stukje op het volvo-forum over een Noor die een caravan trik met een XC40 EV.
Weet niet of dit hier al geplaatst was.

https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?f=174&t=87002

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door janoniem » vr 19 mar 2021 22:47

[re.gif]
Mijn Firefox ziet slechts een rechthoekig wit vlak en wat tekst.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Ron » vr 19 mar 2021 23:31

Ik heb het even voor je gekopieerd.
In Noorwegen kwa kosten wint de EV.
Maar hij moest voor 618 km wel 7 keer laden
Dat valt nog wel tegen

Volvo Recharge P8 AWD with a Knaus Sport and Fun caravan 😎 Roadtrip summary. This caravan are 1.140 kg and using Milenco Aero 3 mirrors.

___
📌Consumption. Drove 618km and consumption ended on 41,8kWh/100km

I used 370% and estimated range on 100% are 167km, but since you mostly drive between 10%-80% then practical range are estimated to 116km with a average of 32min charging stop.

📌Elevation information. (Moh are Norwegian for meters above sea level)
Started in Bergen at 5 moh. Drove to Voss that's 54 moh and then to Eidfjord that's 7 moh. Started the climb up to Hardangervidda that's 1.250 moh before cruising down to Gol at 207 moh. Last mountain pass climb up to Hemsedal at 900 moh before cruising towards Voss and returning to Bergen.

📌Weather. Started with +5 and rain. Then it went down to -10 when climbing up the first mountain pass. Much wind during first hours. Drove on snow/ice covered roads for about 6 hours. Ended back in Bergen with around +4 degrees. Still wet roads.

📌Charging stops. Started with 82% in Bergen.

Voss: Charged 36 min from 15% - 76%.

Eidfjord: Charged 38min from 43% - 84%

Maurset: Charged 10min from 60% - 72%

Gol: Charged 67min from 6% - 74%

Hemsedal: Charged 11min from 52% - 61%

Sogneporten: Charged 24min from 16% - 77%

Voss: Charged 41min from 18% - 77%
Ended in Bergen with 23%

📌Cost in Norwegian kroner. Same order as above. 187 + 144 + 45 + 245 + around 50 + 293 + 184 👍 The highest price was the one charge in Sogneporten, from Ionity. Won't use them again, unless I really need to. Anyways. Total cost of 1.148 NOK. Devided on 618km gives a cost of 185 NOK per 100km.

As comparison. My S90 T8 used 8,2l/100km on last winter roadtrip. Same length. If we guess on a careful consumption of 11,0l with a caravan. (Probably higher with these conditions) That gives around 68l petrol on 618km. With a current price of petrol on 17,50 NOK per litre that's a cost of 192 NOK per 100km.

So XC40 Recharge P8 AWD Pure Electric are actually cheaper to tow a caravan with 🤣 Especially since the road tax for EV's also are lower. So XC40 P8 for the win 🏆
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door janoniem » vr 19 mar 2021 23:48

[re.gif] thumbup.gif
Ik blijf nog wel even bij de benzine trekker; zo veel koffiepauzes kan onze thermoskan niet aan.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Ron » za 20 mar 2021 00:03

Het is wel een eerste serieuze test met een EV met een caravan er achter.
Het zal vast nog wel verbeteren.
Ook was het koud , dus voor de zomer zullen de resultaten wel iets beter worden.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » za 20 mar 2021 01:08

Re.gif
Ja, de kou is de boosdoener. Het verbruik van 40 Wh/km komt overeen met andere caravanritten met EV’s. Dat is het dubbele van normaal.
Alleen neemt de accucapaciteit sterk af bij koude.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door dieseltijger » za 20 mar 2021 06:22

... En de verwarming van de passagiersruimte (ook al worden er warmtepompen toegepast) helpt ook niet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”