EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » wo 14 jul 2021 16:50

Dank voor het delen van dit experiment. Ik vind alleen de verbruikseenheid die je noemt wat lastig te interpreteren. Verbruik per uur. Geeft een Tesla dit niet aan per kilometer?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » wo 14 jul 2021 17:02

[re.gif]
Tesla druk dat standaard uit in Wh per km. Dus 273 w/u is 27,3 kWh/100 km.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Fransosowitz » wo 14 jul 2021 19:24

eazi schreef:
wo 14 jul 2021 16:38
[re.gif]
Inderdaad, daarom kies ik zoveel mogelijk voor superchargers, omdat deze relatief betrouwbaar zijn, en als er 1 kapot is doet een andere het wel weer. Moet er wel bij vermelden dat wij niet in het hoogseizoen reizen dus geen last van chargefiles.
En als extra bonus: de superchargers zijn nog eens relatief voordelig ook (rond de €0,25/kWh) Voor sommige Tesla Model S en X berijders helemaal: die kunnen gratis superchargen. Helaas is dat voor nieuwe auto’s wat jaren terug afgeschaft.

Bij b.v. Ionity kost het DC snelladen zonder abonnement €0,79/kWh… Afhankelijk van je gebruik kan een abonnement dan voordeliger zijn.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » wo 14 jul 2021 22:46

Met zulke bericht gevingen worden we praktijk gericht wijzer en wijzer.

Nu is € 0,79 kWh in vergelijk met de Tesla laadprijs natuurlijk ook niet " goedkoop" . Maar meen toch ook aanbiedingen die lager dan 0,79 euro cent lagen te hebben gezien.

Echter als je de huidige benzine prijs bekijkt die hier in Nederland richting de € 2,00 per liter gaat en je je bedenkt dat met een caravan ook niet verder komt dan 7-8 km per liter in het financiële totaal plaatje als besparing ook doorwerken.
En beschik je ook nog eens thuis aan een aansluiting dan is dat al helemaal gemakkelijk om te laden en maak een uurtje meer of minder vaak niet uit.

En als ik vanavond meneer Timmermans aanhoort en de plannen, dan worden de C02 plannen min of meer door doorberekening steeds meer als kosten" verhaald" op de vervuiler.( en b.v, de benzine de nodige centen duurder)
Plaatsingen van laadstations zal in veelvoud de komende jaren daaraan gekoppeld worden.
Overigens wat opviel is op de " lange" termijn de Huybride ook niet meer net als de benzine; not done.....

eazi
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 17 mar 2021 11:38

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door eazi » do 15 jul 2021 00:01

Morgoth schreef:
wo 14 jul 2021 16:50
Dank voor het delen van dit experiment. Ik vind alleen de verbruikseenheid die je noemt wat lastig te interpreteren. Verbruik per uur. Geeft een Tesla dit niet aan per kilometer?
Snap ik, omdat je fossiele brandstof gewend bent. Je moet het zo zien, ik heb 73kw in mijn accu en reken met 70 kw omdat ik enigzins terughoudend wil zijn. Dus 70 kw betekent met verbruik 35kw/u per 100km (350 w/h) dat je 200 km kunt rijden 70/35=200 km. Ter vergelijking zonder caravan rijd ik 150 w/h of 15 kw/h en zou ik dus 70/15 = 466 km kunnen rijden.

Hopelijk leg ik het zo duidelijk uit. scratch.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » do 15 jul 2021 00:05

Wie-niets schreef: En als ik vanavond meneer Timmermans aanhoort en de plannen, dan worden de C02 plannen min of meer door doorberekening steeds meer als kosten" verhaald" op de vervuiler.( en b.v, de benzine de nodige centen duurder)
Remingreep :wink:

Dit draadje gaat specifiek over EV’s die een caravan kunnen trekken.
Het andere draadje gaat over elektrisch rijden in het algemeen, de voor- en nadelen, politieke invloeden enz…..
Laatst gewijzigd door Conradi op do 15 jul 2021 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

eazi
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 17 mar 2021 11:38

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door eazi » do 15 jul 2021 00:08

Wie-niets schreef:
wo 14 jul 2021 22:46
Met zulke bericht gevingen worden we praktijk gericht wijzer en wijzer.

Nu is € 0,79 kWh in vergelijk met de Tesla laadprijs natuurlijk ook niet " goedkoop" . Maar meen toch ook aanbiedingen die lager dan 0,79 euro cent lagen te hebben gezien.
Die 0,79 is alleen bij Ionity en dat is echt absurd. Google maar eens op laadpas top 10. Kun je met gratis druppeltje of kaartje veel goedkoper laden bij bijv. Fastned. In Nederland kost publiek laden gemiddeld 35 cent per kw, Tesla zelf zit daar ver onder. Kan je bij je huis laden ligt de gemiddelde prijs op 11 cent per KW dacht ik.

eazi
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 17 mar 2021 11:38

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door eazi » do 15 jul 2021 00:09

Conradi schreef:
do 15 jul 2021 00:05
Wie-niets schreef: En als ik vanavond meneer Timmermans aanhoort en de plannen, dan worden de C02 plannen min of meer door doorberekening steeds meer als kosten" verhaald" op de vervuiler.( en b.v, de benzine de nodige centen duurder)
Remingreep :wink:

Dit draadje gaat specifiek over EV’s die een caravan kunnen trekken.
Het andere draadje gaat over elektrisch rijden in het algemeen, de voor- en nadelen, politieke invloeden enz…..
Pardon, ik ben nieuw hier, verwijder de zaken maar. stom.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » do 15 jul 2021 08:59

eazi schreef:
do 15 jul 2021 00:01
Snap ik, omdat je fossiele brandstof gewend bent. Je moet het zo zien, ik heb 73kw in mijn accu en reken met 70 kw omdat ik enigzins terughoudend wil zijn. Dus 70 kw betekent met verbruik 35kw/u per 100km (350 w/h) dat je 200 km kunt rijden 70/35=200 km. Ter vergelijking zonder caravan rijd ik 150 w/h of 15 kw/h en zou ik dus 70/15 = 466 km kunnen rijden.

Hopelijk leg ik het zo duidelijk uit. scratch.gif
Dank voor de uitleg.
Ter info: Ik rijd naast mijn Mercedes een 64kW Kona Electric haphop.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Fransosowitz » do 15 jul 2021 14:48

eazi schreef:
do 15 jul 2021 00:08
Wie-niets schreef:
wo 14 jul 2021 22:46
Met zulke bericht gevingen worden we praktijk gericht wijzer en wijzer.

Nu is € 0,79 kWh in vergelijk met de Tesla laadprijs natuurlijk ook niet " goedkoop" . Maar meen toch ook aanbiedingen die lager dan 0,79 euro cent lagen te hebben gezien.
Die 0,79 is alleen bij Ionity en dat is echt absurd. Google maar eens op laadpas top 10. Kun je met gratis druppeltje of kaartje veel goedkoper laden bij bijv. Fastned. In Nederland kost publiek laden gemiddeld 35 cent per kw, Tesla zelf zit daar ver onder. Kan je bij je huis laden ligt de gemiddelde prijs op 11 cent per KW dacht ik.
Bij het vergelijken van laadprijzen tussen laadpalen moet je wel appels met appels vergelijken. Publieke laadpalen kunnen AC zijn (vaak 11 of 22kW) of snelladers op DC (50kW tot 350kW). Fastned en Ionity zijn DC snelladers tot max 350kW. Dat de prijs daar hoger is dan een, pak hem beet, 22kW lader in een parkeergarage lijkt me logisch.
Daarnaast moet je je niet blindstaren op de laadpastop10: DC snelladen bij Fastned en Ionity hebben vaak alsnog aparte (hoge) tarieven.
Thuisladen kost (los van zonnepanelen) afhankelijk van de energieleverancier rond de €0,24/kWh. €0,11 incl belastingen red je volgens mij nergens.

Iets meer prijsinfo van DC snelladers:
Fastned kost zonder abonnement €0,59/kWh, met maandelijks abonnement van €12 kost het €0,35/kWh.
Ionity kost zonder abonnement €0,79/kWh, met maandelijks abonnement van €13 kost het vanaf €0,29/kWh. Deze prijzen variëren wat per automerk en per land. En om het extra moeilijk te maken: in Frankrijk hanteert Ionity een prijs per minuut (ipv per kWh)…
Afhankelijk van je laadgedrag kan een abonnement al snel uit. Voorbeeld: omslagpunt bij Ionity kan al bij ca 310kWh/jaar laden liggen. Als je uitgaat van 0,35kWh/km bij het trekken van een caravan (wat je vermoedelijk al snel hebt), dan hoef je daar dus voor slechts ca 900km te laden om de jaarlijkse abonnementskosten er uit te halen. Één keer met caravan op vakantie naar b.v. zuid Duitsland is dus al meer dan voldoende om met abonnement goedkoper uit te zijn.

P.S.: als ik me niet vergis zijn de Tesla Supercharge prijzen in het buitenland wat hoger dan die in Nederland (dacht b.v. ca €0,35/kWh in Duitsland).
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » do 15 jul 2021 15:15

Nogmaals, de info is goed maar dit draadje gaat over het trekken van caravans met een EV.
Het andere draadje is voor algemene EV informatie.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Fransosowitz » vr 16 jul 2021 12:00

Sorry: ik heb inmiddels het andere draadje gevonden.

Terug naar EV’s waar je en caravan mee mag trekken: op Autoweek staat een eerste rijtest van de Tesla Model Y. Weliswaar niet precies het model wat we in Nederland binnenkort vanuit China krijgen. Maar het geeft wel een goed beeld van o.a. de praktische eigenschappen.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/art ... e-rijtest/
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Ab » zo 18 jul 2021 18:20

20210718_180603.jpg
Hier op de camping in Kroatië staat de oplossing..
Een Tesla uit Denemarken..
Gewoon de caravan verkopen.
En en mooie grote tent aanschaffen. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Ab » zo 18 jul 2021 18:21

16266252485108480590059188934533.jpg
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » zo 18 jul 2021 19:06

Maar ja, wat doen we dan met de titel van de topic???
Wees wijs koop een tent bij je EV om het maximale resultaat in range te bereiken. knipoog.gif

En ja, in Kroatië leef je in veel maanden veel meer buiten dan in je Caravan, dus waarom nog een Caravan?
Maar gauw terug naar de titel , want anders...... mrgreen.gif

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Fransosowitz » zo 18 jul 2021 21:07

Over tenten, vouwwagens of vouwcaravans gesproken: de Easycaravanning Takeoff kan wellicht een alternatief zijn voor sommige mensen die met een EV op vakantie willen maar dit niet zien zitten met een volwaardige caravan. Lijkt me helemaal on-topic gezien de naam. knipoog.gif

Wel interessant om een indicatie te krijgen (wellicht al bekend bij sommigen): op caravantrekker.nl kun je een berekening doen met een bepaalde EV en caravan waarbij een schatting gegeven wordt hoeveel de actieradius afneemt bij gelijke snelheid (van 90km/h).
Als ik hierbij mijn Eriba Touring 530 (my 2013) invul dan geeft Caravantrekker aan dat de rijweerstand met 84% toeneemt. De actieradius zou daarbij ca 46% kleiner worden dan solo onder dezelfde omstandigheden. En dan is mijn Troll voor een caravan goed gestroomlijnd, (met gesloten hefdak) slechts 226cm hoog en met 210cm niet al te breed…
Neem ik de Easycaravanning Takeoff, dan neemt de rijweerstand met 23% toe en is de actieradius ca 19% kleiner dan solo. Een (logischerwijs) fors verschil!
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

eazi
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 17 mar 2021 11:38

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door eazi » do 22 jul 2021 12:19

[re.gif]
54% range is toch prima met een EV? Betekent 250km ongeveer. Als je elke 250 km een stop plant van een half uur kom je nog eens uitgerust aan ook ;-)

Enige wat mij irriteert is dat ontkoppelen, koppelen van de caravan elke keer. Er zijn in Duitsland enkele chargers (bijv. Mogendorf) waar je aangekoppeld kunt blijven, zogenaamde "doorrijchargers" maar de meeste chargers zijn achteruit inparkeren.

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Fransosowitz » za 24 jul 2021 18:04

250km range met de caravan is niet heel slecht nee. Maar ik denk dat het iets lager uitpakt aangezien je niet elke keer tot 100% laad. Dus een EV die solo ca 500km kan rijden en met de caravan 250km: dan zou 70% (laden van 10-80%) iets van 175km geven. Of dat acceptabel is, moet iedereen voor zich bepalen.

Ben het overigens helemaal met je eens over dat afkoppelen: lijkt me ook vervelend. Toevallig was ik afgelopen maandag in Mogendorf en daar zijn idd enkele Tesla laadplekken waarbij je met aangekoppelde caravan zou kunnen laden. Mits er niemand geparkeerd is op die plek.
Overigens weet ik niet zeker of die laadplekken er altijd zijn of alleen tijdens het hoogseizoen: die laders stonden namelijk op een soort van pallets.

Afbeelding

Edit:
Bij een andere Tesla Supercharger waar ik die dag ook geweest ben (Kappel-Grafenhausen) kun je als je mazzel hebt denk ik ook aangekoppeld laden: achter de laders was een groot terrein waar je haaks op de laders zou kunnen staan en vermoedelijke is de laadkabel dan net lang genoeg.

Het zal waarschijnlijk handig zijn als we t.z.t. een apart topic maken die specifiek bestemd is om laadplekken aan te geven waar je aangekoppeld kan laden.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Fransosowitz » zo 8 aug 2021 11:04

@Conradi: is het handig als de lijst bijgewerkt wordt naar de laatste stand van zaken? Overigens wil ik dat ook best doen, maar aangezien dit topic jouw initiatief was weet ik niet of je dat wilt.

Toevoegingen/aanpassingen:
Audi Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron: RWD versies 1000kg trekgewicht, Quattro versies (45 en 50) 1200kg trekgewicht
Volkswagen ID4 GTX: 1200kg
BMW i4 eDrive 40: 1600kg
BMW i4 M50: 1600kg
BMW iX xDrive40: 2100kg
BMW iX xDrive50: 2500kg
Polestar 2 Long range Single motor: 1500kg
Polestar 2 Standard range Single motor: 1500kg
Kia EV6 AWD: 1600kg (naast de GT versie bestaat de AWD er ook als Plus en GT-Line)
Volvo XC40 Recharge Pure Electric FWD: 1500kg
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » zo 8 aug 2021 13:00

[re.gif]
Als je zo eens een jaar of 2-3 terugkijkt zijn er toch al wel heel wat EV's die een caravan mogen trekken bij gekomen.
Vaak niet de goedkoopste maar daar in dat segment begint toch ook steeds meer aanbod te komen.

En als de laadpaal dichtheid en laad snelheid steeds beter wordt en de range nog wat " opgeschroeft " wordt zien we over een aantal jaren deze combinaties waarschijnlijk meer en meer op de wegen.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » zo 8 aug 2021 13:23

Fransosowitz schreef:
zo 8 aug 2021 11:04
@Conradi: is het handig als de lijst bijgewerkt wordt naar de laatste stand van zaken? Overigens wil ik dat ook best doen, maar aangezien dit topic jouw initiatief was weet ik niet of je dat wilt.
Top, doe ik thumbup.gif
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door deusjevo » zo 8 aug 2021 21:50

Vandaag over de Péage teruggereden naar NL en opgelet op laadstations bij de benzine stations.
Vond het erg tegen vallen qua aantallen en voor elk punt stonden wel wat EV’s te wachten.
Trouwens onderweg geen enkele combi van EV met caravan tegen gekomen voor zover ik kon zien.
Wel 2 Tesla’s model S, eentje met klapkar en de ander met een soort van Boedelbak.
Op de camping nog steeds geen laadpunten gerealiseerd.
Alain, de camping eigenaar, heeft afgelopen jaar veel geïnvesteerd maar laat ook niets aanleggen voor de 2 maanden per jaar dat de camping vol staat.
Franse EV’s zie je wel geregeld maar eigenlijk meer type Kia Niro.
Frans gekentekende Tesla’s heb ik heel weinig gezien, wel wat NL gekentekende Tesla’s, zal zeker te maken met ons belastings regime van de afgelopen jaren.
Wellicht dat er in Parijs en andere grote steden een grote populatie Tesla’s is?

Fransen betalen nog heel vaak hun benzine met cash (er is nog een vrij hoge zwart geld cultuur) viel mij op, ook lopen ze nog veel te kloten met contant geld bij bijvoorbeeld de tolpoortjes.
Stroom voor de EV afnemen is allemaal gereguleerd / geregistreerd via abbo’s dus misschien blieven ze dat daarom nog niet zo?

Wel bij de Hypermarche van oa Leclerc laadpalen beschikbaar voor de clientèle, allemaal wel gebonden aan allerlei voorwaarden, zie foto’s.
.
CB992361-C01A-4F11-B619-CA5901836F91.jpeg
.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » ma 9 aug 2021 09:06

Er maar vanuit gegaan dat deze ook wel het e.e.a. mag gaan trekken. In iedergeval kracht genoeg. En een toekomst beeld van " 1000 km" range is natuurlijk ook een mooi voor uit zicht.
De keerzijde van de medaille, zal niet voor een ieder qua prijs zijn weggelegd. :(
Link
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/polestar-3/

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » do 12 aug 2021 15:43

Het overzicht is weer bijgewerkt.
Opvallend is dat het aantal EV's dat een behoorlijke caravan mag trekken (1.500 kg) rap toeneemt. Ook de vanafprijs van dergelijke EV's zakt, reken nu vanaf € 45.000.

BMW heeft met de iX de hoogste treklast op 2.500kg gebracht en de Tesla Model X afgelost. In de nabije toekomst gaat dat naar de 3.500kg (en meer) als auto's als de Ford 150, GM Hummer of Tesla Cyber Truck op de markt komen. Maar dat wordt 2022. Hyundai brengt met de Ioniq 5 de laadtijd naar een nieuw record met een standaard lading (10%->80%) in 18 minuten.
En om het aantal 'records' af te maken: de Mercedes EQS is de eerste EV met meer dan 100 kWh accu's en daarmee de langste range die nu te koop is. Je kunt er - volgens WLTP - 770km ver mee komen.

Afbeelding

Nieuw zijn: Audi Q4 E-tron, BMW i4 en iX, Mercedes EQS.
Bijgewerkt: Hyundai Ioniq 5, KIA EV6, Polestar 2, Skoda Enjaq, VW ID.4
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Fransosowitz » do 12 aug 2021 18:33

Bedankt voor het bijwerken van de lijst Conradi! danku.gif

Zelf ben ik ook blij dat het aanbod van EVs die een behoorlijk trekgewicht hebben gestaag toeneemt. En dan heb ik met mijn Troll niet eens zoveel nodig: 1300kg. Een jaar of 2 geleden was er nog nauwelijks keuze en wat er was was erg groot en duur (Model X en E-tron). En kijk waar we nu staan.

Overigens ben ik naar een pre-produktie model van de Kia EV6 gaan kijken. De eerste indruk is positief, dus die blijft op mijn lijstje staan als kanshebber. Eind van de maand ga ik de Tesla Model Y bekijken.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”