Advies gevraagd SUV
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Advies gevraagd SUV
Ja.... Lastig, lastig.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Advies gevraagd SUV
Mijn vader heeft qashqai met een 1.6 benzinemotor. Die trekt naar volle tevredenheid een caravan van 1500kg. Maar die motoren zijn wel schaars denk ik, want toen hij wilde proefrijden had Nissan nergens voor hem een 1.6 beschikbaar.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Advies gevraagd SUV
Daar doelde ik op. Mijn zwager heeft de dieseluitvoering. Ruimauto met een hogere zit en - instap. En ik denk door het eigenzinnige concepf: heel betaalbaar bovendien.
De vraag is waarom je een SUV zoekt. Hoge instap, - zitpositie en smaak: prima. Maar niet voor de ruimte. Een stationcar geeft meer keuzemogelijkheden, en een lager verbruik.
Of toch de compromisloze keuzes als de patrol, landcruiser.
Ik zou in ieder geval een automaat nemen. En dan een uitvoering et koppelomvormer gecombineerd met een lockup.
De vraag is waarom je een SUV zoekt. Hoge instap, - zitpositie en smaak: prima. Maar niet voor de ruimte. Een stationcar geeft meer keuzemogelijkheden, en een lager verbruik.
Of toch de compromisloze keuzes als de patrol, landcruiser.
Ik zou in ieder geval een automaat nemen. En dan een uitvoering et koppelomvormer gecombineerd met een lockup.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Advies gevraagd SUV
RE.gif
En hoe kom je er achter welke type dat hebben? (Ik volg dit topic met interesse want ik kijk ook wel eens latent rond naar iets dergelijks met het idee om de huidige auto alleen zakelijk te rijden.) ik zou denk ik bij min of meer vergelijkbare auto’s uitkomen.
En hoe kom je er achter welke type dat hebben? (Ik volg dit topic met interesse want ik kijk ook wel eens latent rond naar iets dergelijks met het idee om de huidige auto alleen zakelijk te rijden.) ik zou denk ik bij min of meer vergelijkbare auto’s uitkomen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Advies gevraagd SUV
RE.gif
Bedoel je hoe je weet of het een automaat met koppelomvormer is of een dubbele koppeling variant? Vaak staat bij dubbele koppeling versie de benaming in de advertentie erbij erbij: bij Ford heet het Powershift, VAG is DSG, Mercedes DCT, Alfa TCT bij Renault EDC.
Mocht je twijfelen laat even hier weten welke auto je op het oog hebt (merk, type, motorisering en bouwjaar) en ik kan het je wel vertellen in 99% van de gevallen. Gratis service.
Overigens zou ik het niet zo sterk willen stellen als Dieseltijger. Er zijn wat transmissies die je wil vermijden van bepaalde bouwjaren, maar dubbele koppeling hoeft niet slecht te zijn hoor.
Maar zo zijn er meer specifieke types waar je van weg moet blijven, zoals 1 type D4D dieselblok van Toyota en de 1.6 THP van Peugeot / BMW.
Bedoel je hoe je weet of het een automaat met koppelomvormer is of een dubbele koppeling variant? Vaak staat bij dubbele koppeling versie de benaming in de advertentie erbij erbij: bij Ford heet het Powershift, VAG is DSG, Mercedes DCT, Alfa TCT bij Renault EDC.
Mocht je twijfelen laat even hier weten welke auto je op het oog hebt (merk, type, motorisering en bouwjaar) en ik kan het je wel vertellen in 99% van de gevallen. Gratis service.
Overigens zou ik het niet zo sterk willen stellen als Dieseltijger. Er zijn wat transmissies die je wil vermijden van bepaalde bouwjaren, maar dubbele koppeling hoeft niet slecht te zijn hoor.
Maar zo zijn er meer specifieke types waar je van weg moet blijven, zoals 1 type D4D dieselblok van Toyota en de 1.6 THP van Peugeot / BMW.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Advies gevraagd SUV
Is de Opel Grandland X 1.6 benzine automaat geen optie?
Mag 1600 kg trekken
Mag 1600 kg trekken
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
Nu heb ik een caravan en een auto.
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Advies gevraagd SUV
Dat beweer ik niet RDDR, alleen een koppelomvormer is een vloeistofkoppeling, en door de opzet versterkt deze het koppel bovendien als het verschil in toerental tussen de in en uitgaande as groter wordt. Bij het wegrijden op een omhooggande helling zijn dit voordelen boven een plaatkoppeling,. zoals je die hebt bij de dsg of bij een handgeschakelde transmissie.
Maar goed, hoe vaak trek je zo op, enzovoorts, enzovoorts.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Advies gevraagd SUV
RE.gif
Ah, bedoelde je dat. Ik had het anders opgevat. In dat geval zijn we het helemaal eens!
Ah, bedoelde je dat. Ik had het anders opgevat. In dat geval zijn we het helemaal eens!
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Advies gevraagd SUV
O ja, van een aantal bouwjaren, Renault busjes, Alfa, Fiat, Opel, moet je de M32, manuele 6 versnellingen bak mijden. Helaas eigen ervaring! Bij 130000-160000 km is dan een revisie van de versnellingsbak noodzakelijk!
Aantal modellen/jaargangen te zwakke lagers en te kleine olie kanaaltjes.
Onze Opel Meriva, 140 pk 1400cc, was bij 140000 ook aan de beurt.
De bak is van GM, weet niet meer na welk jaar het verbeterd is.
THP motor is Peugeot, BMW en Citroën.
Aantal modellen/jaargangen te zwakke lagers en te kleine olie kanaaltjes.
Onze Opel Meriva, 140 pk 1400cc, was bij 140000 ook aan de beurt.
De bak is van GM, weet niet meer na welk jaar het verbeterd is.
THP motor is Peugeot, BMW en Citroën.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Advies gevraagd SUV
TS durft straks geen auto meer te kopen, ik zie hier echt van alles afgefikt worden, mensen, ik denk niet dat dit veel bijdraagt aan het kiezen van een andere SUV, zoals al meer geschreven, elk merk heeft wel eens dingetjes en dat is absoluut geen reden om zo'n auto niet te kopen, wel moet je zorgen dat je een betrouwbare koopt die goed (dealer) onderhouden heeft, eventuele modificaties zijn dan ook gewoon doorgevoerd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Advies gevraagd SUV
Precies! Maar voor mij zie ik het niet als afbreken hoor. Met vertrouwen oa een Golf 1.6 TDI gekocht. Maar ook een Skoda octavia 2.0 tdi met dsg 6 bak. Eigenlijk prima auto's, met de 1.6 was natuurlijk iets aan de hand, maar opgelost.
Jaren Citroën gereden, voor minder onderhouds kosten dan de Golf.
Het gaat nu off-topic worden inderdaad. Laten we het bij de vraag van TS houden, een SUV.
TS, start eens met lezen caravantrekker, gebruikers ervaringen. Een prima site!
Waarom zijn er eigenlijk weinig Honda's CRV? Een prima auto, die de naam heeft duur te zijn. Maar kosten kun je prima drukken bij bv vakgarage en "imitatie" onderdelen.
Tov VAG kan ik me voorstellen dat mensen een turbo benzine blok kiezen. Rijdt echt anders dan atmosferisch blok.
Jaren Citroën gereden, voor minder onderhouds kosten dan de Golf.
Het gaat nu off-topic worden inderdaad. Laten we het bij de vraag van TS houden, een SUV.
TS, start eens met lezen caravantrekker, gebruikers ervaringen. Een prima site!
Waarom zijn er eigenlijk weinig Honda's CRV? Een prima auto, die de naam heeft duur te zijn. Maar kosten kun je prima drukken bij bv vakgarage en "imitatie" onderdelen.
Tov VAG kan ik me voorstellen dat mensen een turbo benzine blok kiezen. Rijdt echt anders dan atmosferisch blok.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Advies gevraagd SUV
RE.gif
Als je een beetje koppel wilt hebben uit een turboloze benzinemotor heb je al snel een hele grote cilinderinhoud nodig. Mijn atmosferische 2.0 Tucson was ook niet zo heel krachtig.
Als je een beetje koppel wilt hebben uit een turboloze benzinemotor heb je al snel een hele grote cilinderinhoud nodig. Mijn atmosferische 2.0 Tucson was ook niet zo heel krachtig.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Advies gevraagd SUV
Zo'n 2-liter Tucson heb ik ook gehad, vond hem prima trekken. Je moet alleen wel toeren durven maken, en die dohc motor in die Tucson is daar prima op berekend
Wij rijden nu een 2e generatie Santa Fe 2.2 diesel, dat heeft meer dan genoeg vermogen om onze hut van 1500 kg te trekken. Hiervoor hebben we ook nog in de 2.7 V6 gereden en die trok ook als een malle, alleen ingeruild omdat ik onverwachts toch veel meer kilometers ging maken. De reden dat wij voor de Santa Fe hebben gekozen is het gewicht, formaat ( lekker ruim, 7 persoons) en de spoorbreedte. Het is echt een brede SUV. De Citroën C-Crosser die we daarvoor nog hadden gehad, had een spoorbreedte van 1,52 cm (minder dan de Santa Fe die heeft 1,64 cm) en dat reed erg onrustig met de caravan erachter. De Santa Fe ligt als een blok op de weg en geeft geen krimp met de caravan erachter, heerlijk stabiel en rustig rijden. Kom uitgerust aan op mijn bestemming na het sturen.
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Wij rijden nu een 2e generatie Santa Fe 2.2 diesel, dat heeft meer dan genoeg vermogen om onze hut van 1500 kg te trekken. Hiervoor hebben we ook nog in de 2.7 V6 gereden en die trok ook als een malle, alleen ingeruild omdat ik onverwachts toch veel meer kilometers ging maken. De reden dat wij voor de Santa Fe hebben gekozen is het gewicht, formaat ( lekker ruim, 7 persoons) en de spoorbreedte. Het is echt een brede SUV. De Citroën C-Crosser die we daarvoor nog hadden gehad, had een spoorbreedte van 1,52 cm (minder dan de Santa Fe die heeft 1,64 cm) en dat reed erg onrustig met de caravan erachter. De Santa Fe ligt als een blok op de weg en geeft geen krimp met de caravan erachter, heerlijk stabiel en rustig rijden. Kom uitgerust aan op mijn bestemming na het sturen.
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Advies gevraagd SUV
Ik heb zelf van Qashqai met 1.6 benzinemotor. Die mag 1500 kg trekken, en dat moet hij ook bij mij. Zonder problemen vorig jaar naar Luxemburg. Klimmetje bij Luik in zijn 4.
Auto heeft 165 pk dus genoeg kracht. Tent ligt in de auto onderweg. Auto weegt dan ruim 1700 kg, en de caravan 1500. Stabiele combinatie waar ik zo rond de 95 km/u mee rijdt.
Auto heeft 165 pk dus genoeg kracht. Tent ligt in de auto onderweg. Auto weegt dan ruim 1700 kg, en de caravan 1500. Stabiele combinatie waar ik zo rond de 95 km/u mee rijdt.
Nissan Qashqai 165 pk met Hobby 495 UL
Re: Advies gevraagd SUV
RE.gif
Dat is de 1.6 turbo.Die is prima en sterk zat. Echter pas sinds 2014 op de markt.Aan de jonge kant voor wat TS zoekt (2008-2014).
Daarvoor had de 1.6 geen turbo en 117 pk en dat is echt behelpen met een redelijke caravan.
Dat is de 1.6 turbo.Die is prima en sterk zat. Echter pas sinds 2014 op de markt.Aan de jonge kant voor wat TS zoekt (2008-2014).
Daarvoor had de 1.6 geen turbo en 117 pk en dat is echt behelpen met een redelijke caravan.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Advies gevraagd SUV
Dat is wat ik bedoel, onze CRV heeft 2.0 iVTEC motor 140 pk, koppel tegen de 200 nm. Maar pas boven de 4000 toeren. Valt prima mee te rijden, ook heuvel met steile wegen Saarland. Maar, wel toeren maken!
Dat hoefde oa 1.6 tdi, of de Opel 1.4, met 140 pk en koppel onder de 2000 toeren, niet zo hoog.
Op één of andere manier vind ik de Honda wel rustiger rijden en trekken dan de meriva.
Dat hoefde oa 1.6 tdi, of de Opel 1.4, met 140 pk en koppel onder de 2000 toeren, niet zo hoog.
Op één of andere manier vind ik de Honda wel rustiger rijden en trekken dan de meriva.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Advies gevraagd SUV
Avensis 1.8 met Valvematic idem. Als ik dat vergelijk met de VAG 1.4 TSI motor van de Golf van mijn zwager, dan rijdt de TSI soepeler.
Bij 3500 omw/min voel je dat het vermogen toeneemt. Dus met 1300 kg Kip rij ik op de vlakke weg afwisselend in de 4e en 5e versnelling. En cvt gebruikers klagen over de relatief hoge toerentallen bij het trekken van een caravan.
Ik denk dat je daar rekening mee moet houden. Mij interesseert het weinig, ik geef er de voorkeur aan dat ik weinig kostbare verassingen tegenkom tijdens het gebruik. Daarin stelt deze Toyota uit 2009 met inmiddels 275k op de teller mij niet in teleur. De Golf uit 2015 trouwens ook niet tot nu toe.
Bij 3500 omw/min voel je dat het vermogen toeneemt. Dus met 1300 kg Kip rij ik op de vlakke weg afwisselend in de 4e en 5e versnelling. En cvt gebruikers klagen over de relatief hoge toerentallen bij het trekken van een caravan.
Ik denk dat je daar rekening mee moet houden. Mij interesseert het weinig, ik geef er de voorkeur aan dat ik weinig kostbare verassingen tegenkom tijdens het gebruik. Daarin stelt deze Toyota uit 2009 met inmiddels 275k op de teller mij niet in teleur. De Golf uit 2015 trouwens ook niet tot nu toe.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 403
- Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17
Re: Advies gevraagd SUV
Pfff zoveel mensen zoveel meningen..daar is toch geen goed advies meer uit te halen?
Zo subjectief!
Om er aan mee te doen; heb een getunede Kuga van 190 pk, net retourtje Karinthië gedaan met 1800 aan de haak. Super stabiel bij 100 p/u ( wel 1 op 6)
Zo subjectief!
Om er aan mee te doen; heb een getunede Kuga van 190 pk, net retourtje Karinthië gedaan met 1800 aan de haak. Super stabiel bij 100 p/u ( wel 1 op 6)
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk
Hobby 540 FU 2021, lekker compleet
Gechipt naar 190 pk
Hobby 540 FU 2021, lekker compleet
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Advies gevraagd SUV
Maar ook: feiten en nieuwe invalshoeken.Robertolini schreef: ↑za 8 aug 2020 16:16Pfff zoveel mensen zoveel meningen..daar is toch geen goed advies meer uit te halen?
Zo subjectief!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Advies gevraagd SUV
TS vraagt om tips en ervaringen. Niet om objectieve of subjectieve meningen. Die krijgt hij er wel "gratis" bij.
Inderdaad, feiten en in invalshoeken.
Het is aan TS daar zijn eigen afwegingen en keuzes te maken.
Maak proefritten, lees reviews, kijk op dit forum. Niet op facebook heb ik begrepen.
Inderdaad, feiten en in invalshoeken.
Het is aan TS daar zijn eigen afwegingen en keuzes te maken.
Maak proefritten, lees reviews, kijk op dit forum. Niet op facebook heb ik begrepen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Advies gevraagd SUV
In die zin is dit forum net als een Hobby caravan: "all inclusive".
Maar het leuke is: de diversiteit is enorm. Dus ook de terugkoppeling. Het filteren en kiezen moet je zelf doen.
Maar het leuke is: de diversiteit is enorm. Dus ook de terugkoppeling. Het filteren en kiezen moet je zelf doen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Advies gevraagd SUV
Welke feiten dan ik zie meer meningendieseltijger schreef: ↑za 8 aug 2020 17:09Maar ook: feiten en nieuwe invalshoeken.Robertolini schreef: ↑za 8 aug 2020 16:16Pfff zoveel mensen zoveel meningen..daar is toch geen goed advies meer uit te halen?
Zo subjectief!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Advies gevraagd SUV
Dat is jouw mening.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Advies gevraagd SUV
RE.gif
dat is geen feit
dat is geen feit
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Advies gevraagd SUV
Nog een dingetje... Wij nemen altijd de fietsen mee op het dak van de Avensis. Ik ben 1 meter 77 lang (of kort - tegenwoordig). En ik kan de fietsen met een Alu frame en een massa van zo'n 15 kilo met wat behendigheid prima op de dakdragers plaatsen. Maar zo'n SUV is...20 tot 30 centimeter hoger gok ik. Dus als je fietsen op het dak mee wil nemen: ik zou dus een opstapje moeten gebruiken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje