Opvolger voor de Santa Fe.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door Micky » za 19 dec 2020 19:16

MarcoC schreef:
za 19 dec 2020 18:54
Reactieopvoorgaandebericht

Ehhhmm... verrek, goeie vraag zeg! Heb er eerlijk gezegd niet eens op gelet tijdens de proefrit, maarja... hij reed zo heerlijk en de automaat was zo soepel rolleyes

Volgens finnik.nl heeft hij 6 versnellingen, hij heeft het label EURO4, weet niet of je daaruit kan halen of het 5 of 6 versnellingen moet zijn?
Heb even op de site gekeken, hele mooie wagen hoor en makkelijk met de extra zit rij, heel veel plezier ermee!!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door MarcoC » za 19 dec 2020 19:31

Reactieopvoorgaandebericht

Rijdt nu ook al een 7-zitter, maar wanneer je de 3e zitrij in gebruik neemt heb je geen bagageruimte meer.
En dat was wel 1 van de eisen van een andere auto! Of de achterbank moest breed genoeg zijn voor 3 of een 3e zitrij en daarachter nog wat bagageruimte!
Daar voldoet de Volvo ruimschoots aan! knipoog.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door Conradi » za 19 dec 2020 20:22

MarcoC schreef:
za 19 dec 2020 18:28
Uiteindelijk toch een aantal proefritten kunnen maken, en ben vandaag als een blok gevallen voor een knappe XC90 uit 2006 met fraaie cognac interieur en 240k op de teller
Gefeliciteerd thumbup.gif
Ik heb er twee gehad en het blijven gewoon heerlijke reisauto's.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door Chris » za 19 dec 2020 21:56

@ Marco...

Tof reispaleis Marco, maar dat had ik je al geschreven..mooie kleuren ook..
En ik weet ook dat dit een GT 5 is ( geartronic )
Heerlijke sterke automaten, nog niet zo perfect electronisch gestuurd als de BMW bakken b.v. maar toch een heerlijk ding.
En een Summum versie, de duurste uitvoering dus.
Je had Kinetic, Momentum en Summum... het woord zegt het al....summum in aankleding.
Benieuwd wat de eerste baas allemaal nog meer heeft aangevinkt toen hij bestelde...

Ik zou ook zeker de automaat laten Flushen.
Ik ben daarvoor naar Geri Slot in Uden geweest.
https://www.powerflush.nl/
Daar kan je nog kiezen welke olie je weer in de automaat wilt... ik koos voor origineel Volvo.... Mobil 33 meen ik.
Geri is een werkelijke op en top vakman, de automaat schakelt na zijn behandeling boterzacht..

Ik heb dat spoelen van Mees.... ken je hem nog?
Die heeft ooit een keer problemen gehad met een GT5 automaat, gewoon omdat hij niet wist dat je moest spoelen als je ook een caravan trok.
Hij, en ik, houden een "spoelrate" aan van 100000-120000 Km.

Heel veel km plezier met dit reispaleis..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door Micky » za 19 dec 2020 22:25

Reactieopvoorgaandebericht

Summum bestaat inmiddels niet meer toch?

De R-design is nu de duurste, de Witte XC60 die ik had was ook een Summum maar toch minder uitgebreid dan de R-design.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door Erwin1987 » za 19 dec 2020 22:33

Re re:

Dat is 2x zo lang als volvo het verversen hanteert.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door MarcoC » za 19 dec 2020 22:47

Ben even het WWW ingedoken en van volvocars.nl een handleiding gedownload van de XC90.
De motorcode is D5244T4 en de automaat betreft een TF-80SC en dit is dus toch een 6-bak mrgreen.gif blij.gif
Voor deze automaat wordt een flush geadviseerd tussen 60k en 80k, volgens de verkoper was dat nog niet zo lang geleden nog gebeurd.
Maar sowieso wil ik hem laten tunen bij obbetuning (volvotune) gelijk de EGR aan laten passen en een automaatflush gaat ook zeker gebeuren jihoe
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door Erwin1987 » za 19 dec 2020 22:56

Re:

Beter en verstandig om te spoelen, waarschijnlijk krijg je het advies als je met iets er achter boven de 2000 toeren te blijven, ik heb nu met mijn v70 135k gereden waarvan 105k met de software van Obbe gewoon prima werk geleverd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door Chris » zo 20 dec 2020 11:09

@ MarcoC en @ Erwin.

Da's het leuke bij de Diesels met een turbo.
Obbetuning kan daar idd heel veel mee, geweldige tuner... weet echt wat ie doet.
En dan valt het aantal Pk's nog wel mee, maar het koppel gaat geweldig omhoog bij een diesel... 40 PK meer maar wel 80 Nm winst..
Bij mijn benzine versie is dat veel minder...ik zou 29 PK en 40 Nm winnen.
Tja, diesels hebben dan echt een voordeel..


@ Micky..

In "mijn volvo" tijd was de R design nog niet de top versie, maar de Summum wel.
Veel zaken die in beide terugkwamen, vooral uiterlijke dingen, randje hier, strippie daar, spoiler zus en wielen zo... etc.
Maar alle waardevolle gadgets zaten wel in de Summum...of aan te klikken in de optielijst... bv ACC en driver safety system
Verschil in motoren was bekend, de V70 R design had de Ford 2.0 motor met event de DSG bak van Ford, de Summum had het 2.5T blok van Volvo met de Geartronic event.
Qua plaatje was de R-design mooi maar ik koos voor de motor...
Volvo was toen nog van Ford he.
Grappig... een collega had een hele dikke Mondeo, en daar zat het Volvo 5 cilinder blok in...dus Ford koos voor hun topmodel Mondeo voor het Volvo blok..getuned naar 250 Pk.
Diezelfde Tuning doet Obbe dus ook... ook mijn blok kan naar 250 PK, ik hou het wel bij de 231 paardjes die er nu onder de kap wonen... meer dan zat.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door hoboken » zo 20 dec 2020 11:56

Mooi speelgoed Marco, veel plezier er mee duim
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door AadB » zo 20 dec 2020 18:52

Gefeliciteerde Marco, lekkere ruime auto duim duim
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door Morgoth » di 22 dec 2020 15:04

Erwin1987 schreef:
za 19 dec 2020 18:57
Bij mij is de bak ondertussen 3x gespoeld en de 4e keer komt eraan, dit maakte bij mij ook echt een groot verschil na het spoelen ik rijd best vaak met iets erachter. ( volvo geeft aan dat de olie bij taxi’s en als er met aanhangers word gereden ververst moet worden om de 60k uit mijn hoofd).
Spoelen en verversen is niet hetzelfde hoor!
Mercedes geeft aan (voor zover mijn info correct is) dat de olie in de bak ververst moet worden om de 40k en dat de bak gespoeld moet worden om de 160k.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door Micky » di 22 dec 2020 15:06

Reactieopvoorgaandebericht

Volgens mij weet Erwin dat heel goed, de fabrikanten schrijven verversen voor en niet perse spoelen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door Jaap van Duijn » di 22 dec 2020 15:28

@Morgoth,

Onze 3 Mercedes auto's hebben we nog nog de bak ververst.
Ergo, ik vind op de rekeningen - ja die had ik nog - nergens iets van terug.
Wel van rem olie verwisselen, maar daar hadden we het niet over.
Hadden we met de 280TE 625000 km gereden, met de 220CDI sedan 570000 km en met de laatste 220CDI estate ook over de 500000 km
Wel bij de 280TE een keer de motor "in de prak" bij 320000km weten nooit waardoor, maar lagers lagen eruit.
Dus ja weet ik niet waar dat vandaan komt van bak olie wissen en of spoelen.
Toen der tijd de LIAM voldeed graag (koste wel wat) aan de officiele richt lijnen.

groeten Jaap

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door Erwin1987 » di 22 dec 2020 15:35

Morgoth schreef:
Erwin1987 schreef:
za 19 dec 2020 18:57
Bij mij is de bak ondertussen 3x gespoeld en de 4e keer komt eraan, dit maakte bij mij ook echt een groot verschil na het spoelen ik rijd best vaak met iets erachter. ( volvo geeft aan dat de olie bij taxi’s en als er met aanhangers word gereden ververst moet worden om de 60k uit mijn hoofd).
Spoelen en verversen is niet hetzelfde hoor!
Mercedes geeft aan (voor zover mijn info correct is) dat de olie in de bak ververst moet worden om de 40k en dat de bak gespoeld moet worden om de 160k.
Weet ik, volgens mij schrijf ik ook niet dat het hetzelfde is of ik heb het per ongeluk onduidelijk gemaakt.

De verversing is voor auto’s die met aanhangers rijden of taxi’s 60k km. Als je niks trekt of geen taxi bent nooit.
Alleen bij verversen wat je nooit lukt want je krijgt er nog niet de helft van het aantal liters uit. De koppelomvormer gaat niet helemaal leeg. Hierdoor komt door de reinigende werking van de deels nieuwe atf juist vuil en slijpsel los en zorgt voor slijtage aan het brein.
Spoelen heeft Volvo eigenlijk geen interval voor vanuit de fabriek maar omdat de bakken vaak kapot gingen hanteren ze nu ipv verversen om de 60k spoelen om de 80k bij mijn dealer, hier aan toevoegend zei de chiptuner dat na het chiptunen er vrij veel koppel op de bak komt te staan namelijk de Max van de bak, (wel lineair maar toch het komt er op). En adviseerde de interval met dit vermogen icm met trekken van aanhangers naar 60k km spoelen te zetten. Nu heeft Chris een benzine Volvo met wat minder koppel als de diesels vandaar dat zijn afweging waarschijnlijk 100k km is geworden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door Erwin1987 » di 22 dec 2020 15:39

Micky schreef:Reactieopvoorgaandebericht

Volgens mij weet Erwin dat heel goed, de fabrikanten schrijven verversen voor en niet perse spoelen.
Aangezien ik van plan ben/ was de v70 tot de kmstand te brengen van mijn vorige Volvo 585.00 heb ik me er zeker in verdiept. Afbeelding overigens is spoelen bij Volvoservice ongeveer dezelfde prijs als verversen bij de dealer ( uit mijn hoofd ) spoelen bij de dealer is veel te duur, komt door de simpele reden dat je bij Volvo service zelf in de auto zit tijdens het spoelen en de opdracht krijgt de hele tijd te schakelen tussen p,r,n,d,1,2,3 en dat bij de dealer een monteur dat doet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door nonblond » di 22 dec 2020 16:26

Heel veel plezier van je nieuwe auto. duim

Wens jullie Prettige Kerstdagen en een voorspoedig en gezond 2021 jihoe

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door Morgoth » wo 23 dec 2020 11:33

Het zal. Ik ververs mijn automaatbakken wel. En eens in de zoveel tijd laat ik ze spoelen. De Chevy ging er ineens heel erg veel lekkerder van schakelen.
Toevallig heb ik gisteren de bak van de Benz laten spoelen. Niet omdat het perse moest maar omdat ik niet weet hoe de auto door de vorige bereider is gebruikt. Hij moest toch voor een beurt en voor een terugroepactie naar de dealer. Dan geef ik liever 300 euro extra uit zodat ik zekerheid heb dat de rommel uit de bak is, het filter nieuw is èn origineel Mercedes en dat de olie vers is.
Ik betaalde voor een beurt + bakspoeling met nieuwe olie en nieuw filter 582 euro. Daarvoor kreeg ik de auto gewassen en van binnen en buiten schoongemaakt terug, een doos chocolade, een kalender (waarvoor ik heb bedankt), nieuwe garantie op roest en een jaar lang Mercedes pechhulp erbij. Kun je niets van zeggen vind ik.
Moet wel zeggen dat ik de remschijven en blokken rondom zelf al had vervangen voor Brembo's.

Op autogebied ben ik een pietlut. Ik wil de boel perfect voor elkaar hebben. Mij zie je ook niet rondrijden met krasjes of deukjes.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door Erwin1987 » wo 23 dec 2020 11:37

Re:

Daarom is verversen voor jou ook prima, de automaatbak van de generatie Volvo’s waar het hier omgaat heeft geen filter.

Verder deel ik je mening over de auto, ik ga ook niet in een halve auto rijden. Het is goed of niet goed zit geen misschien bij.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door erichendri » wo 23 dec 2020 12:51

Elke automaatbak heeft een filter.
Grof en fijn net als de motor.
Het handige van mijn subaru is dat dit opdraai fijn filter aan de buitenkant van de bak geschroefd zit.
Het grof filter zit net als bij de motor iets boven de carterpan.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door Erwin1987 » wo 23 dec 2020 13:14

Re:

Die van de volvo is niet zo uitwisselbaar


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door Chris » wo 23 dec 2020 16:45

MarcoC schreef:
za 19 dec 2020 18:28

Uiteindelijk toch een aantal proefritten kunnen maken, en ben vandaag als een blok gevallen voor een knappe XC90 uit 2006 met fraaie cognac interieur en 240k op de teller love Binnenkort ophalen jihoe
Echt he..

Marco... frappante ontwikkelingen bij mijn kennissen...
Heel toevallig, en volkomen onwetend van elkaar ( ze kennen elkaar niet eens) hebben 2 kennissen ook net afgelopen week een XC90 gekocht.
Een Benzine 2.5T uit 2006, zelfde kleur als jij maar zwart leer. Km stand weet ik niet... veel...
En de andere een Diesel, Blauw net als mijn V70, ook zwart leer en uit 2009 met 250K op de teller.
Benieuwd hoe die eruit zien..

De XC 90 is in trek lijkt het... zijn ook echte auto's.... enorm stevig..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door MarcoC » wo 23 dec 2020 19:58

Haha, als warme broodjes over de toonbank lijkt het wel.
De directrice wilde eigenlijk nog naar een X5 uit 2006 gaan kijken... Maar geen 7-zits en zelf vindt ik de eerste generatie X5 niet mooi, dat werd na de facelift een stuk beter. Dus ik heb mijn poot stijf gehouden voor de Volvo

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door Micky » wo 23 dec 2020 22:09

Reactieopvoorgaandebericht

Goede keuze, idd vind ik hem ook veel mooier, groter en ik weet vrij zeker dat je minder onderhoudskosten hebt aan de XC duim
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: Opvolger voor de Santa Fe.

Bericht door JRijkmans » do 24 dec 2020 16:08

Marco, van harte met de nieuwe auto. Een hele goede keus, waar je veel plezier van zult hebben. Obbe in Elst weet alles van het " kietelen " van jou Volvo. Tevens kun je daar ook je versnellingsbak laten flushen. Ik stond er de laatste keer met Erwin en beaam helemaal wat hij stelt over spoelen en verversen. Ik rij nu met mijn derde Volvo die door Obbe onderhanden genomen is. Nu rij ik een D5 wat een andere beleving is dan een benzine natuurlijk. duim
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”