Trek-occasion
Re: Trek-occasion
Thanks!
En een Q3, zou dat nog een goede optie zijn? Misschien meer vergelijkbaar met een Tiguan?
En een Q3, zou dat nog een goede optie zijn? Misschien meer vergelijkbaar met een Tiguan?
Re: Trek-occasion
Hier 3,5 jaar in een nieuwe Q3 gereden 2.0 benzine quattro heerlijk auto. Onderstel van dit bouwjaar is gelijk aan die van een Tiguan.
Mijn advies check ketting, olie verbruik en bij een quattro de haldex olie laten vervangen moet elke 60km.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mijn advies check ketting, olie verbruik en bij een quattro de haldex olie laten vervangen moet elke 60km.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Trek-occasion
Een BMW X3 past ook nog wel in dit rijtje en volgens mij ook wel mogelijk voor deze prijzen.
Hogere kilometerstanden zijn niet zo een probleem voor de BMW motoren en de automaten zijn wel echt heel erg goed.
Out of the box:
Skoda Yeti 4motion voor dit budget zeer zeker een nette te vinden.
Na 2013 zijn de ketting problemen hij de vag groep in de kleinste tsi motoren wel opgelost.
Anders eentje met dealer onderhoud zoeken waarbij de ketting en spanner al vervangen zijn.
Nog verder uit die box:
Renault Kaleos, of de citroen c-crosser.
Die laatste deelt alles met de Mitsubishi Outlander en de Peugeot 4007
Wat opties, voor net wat minder geld:
https://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog ... -9k-121721
Hogere kilometerstanden zijn niet zo een probleem voor de BMW motoren en de automaten zijn wel echt heel erg goed.
Out of the box:
Skoda Yeti 4motion voor dit budget zeer zeker een nette te vinden.
Na 2013 zijn de ketting problemen hij de vag groep in de kleinste tsi motoren wel opgelost.
Anders eentje met dealer onderhoud zoeken waarbij de ketting en spanner al vervangen zijn.
Nog verder uit die box:
Renault Kaleos, of de citroen c-crosser.
Die laatste deelt alles met de Mitsubishi Outlander en de Peugeot 4007
Wat opties, voor net wat minder geld:
https://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog ... -9k-121721
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Re: Trek-occasion
Hoe er met een auto gereden is speelt ook mee!
Stond vandaag voor het verkeerslicht, linker rij 3e auto.
Naast ons een skoda kodiac TSI?,
Ik dacht 2.0 te zien. Met caravan van max 1300-1400 kg.
Eindje verder moet je invoegen.
De Kodiac deed zijn uiterste best minstens net zo snel, liefst sneller, te zijn als de solo auto's. Dat ging dus echt snel en full power. Beide volgende stoplichten nogmaals.
Daar kan zelfs een goed product niet tegen.
En eerlijk is eerlijk, hij was net zo snel dan onze CRV. Ook toen ik achter hem reed en wilde kijken hoe snel hij optrok.
Zo'n auto zou ik liever niet kopen!
Stond vandaag voor het verkeerslicht, linker rij 3e auto.
Naast ons een skoda kodiac TSI?,
Ik dacht 2.0 te zien. Met caravan van max 1300-1400 kg.
Eindje verder moet je invoegen.
De Kodiac deed zijn uiterste best minstens net zo snel, liefst sneller, te zijn als de solo auto's. Dat ging dus echt snel en full power. Beide volgende stoplichten nogmaals.
Daar kan zelfs een goed product niet tegen.
En eerlijk is eerlijk, hij was net zo snel dan onze CRV. Ook toen ik achter hem reed en wilde kijken hoe snel hij optrok.
Zo'n auto zou ik liever niet kopen!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Trek-occasion
Ok, net een paar proefritten gemaakt:
- Subaru Forrester, meh ik werd er niet echt enthousiast van, zal ook exemplarisch zijn, maar ik vond hem niet echt comfortabel / rustig rijden op de snelweg ook veel geluid in de auto. Je moest best wel in de toeren gaan om een beetje pit uit de motor te krijgen
- Audi Q5 (2009 / 166.000km) Ja, heerlijke auto! Ziet er modern uit van binnen, rijdt heerlijk op de snelweg, lekker stil. De auto voelt niet eens heel erg zwaar aan, waarschijnlijk door het onderstel. Voelt aan als "thuiskomen" in deze VAG auto. Die DSG bak helemaal top en veel koppel met de 2.0 TFSI. Maar de dealer gaf ook al aan dat VAG over het algemeen toch wat minder bekend staat qua betrouwbaarheid dan Toyota / Mazda / Honda, dus alleen de tijd zal het leren hoe zorgeloos ik met die auto kan rijden.
- Hij raadde mij aan ook nog even een proefrit te maken in een Honda CR-V volgens hem niet kapot te krijgen. Reed prima, maar qua emotie zou ik toch eerder voor de Q5 gaan. Aan de andere kant, als ik met deze auto jaren kan rijden zonder gezeur is dat ook wat waard, en lekker betaalbaar. Wel jammer dat hij maar 1500kg mag trekken. Voordeel is wel dat als ik mijn caravan 120kg "terugzet" hoef ik geen BE rijbewijs te halen.
Re: Trek-occasion
Wacht even, Ford en volvo hebben geen DSG bak, laten we het beestje bij de naam noemen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Trek-occasion
RE.gif
O..dat dacht ik...hoe heet die Ford bak dan??
Was geen bak met koppelomvormer..
O..dat dacht ik...hoe heet die Ford bak dan??
Was geen bak met koppelomvormer..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Trek-occasion
Ford heeft DCTs van Getrag gebruikt.
De 6DCT250 met droge platen voor de kleinere motoren en de 6DCT450 met natte platen voor de grotere motoren.
In tegenstelling tot VAG is de bediening volledig elektromechanisch waardoor het allemaal net een tikje minder soepel werkt. Schakelen en koppelen wordt door elektrische servo's gedaan in plaats van hydraulica.
Bij Ford zijn er vooral met de 6DCT250 enorm veel problemen geweest met de koppelingpakketten en de mechatronica. Vreemd genoeg is dat er bij Renault die de 6DCT250 als 'EDC' gebruikt (bij Ford DPS6 genaamd) niet heel veel problemen lijken te zijn geweest. Bij Renault is deze bak gebruikt bij de 1.5 dci en de 1.2 TCe.
Het maximum koppel van deze bak is 250Nm en dat lijkt een redelijk harde limiet te zijn, er is niet veel ruimte voor tuning.
Vanaf 2015 is Ford de bakken gaan uitfaseren waarbij de 1.5 Ecoboost de Ford 6F35 conventionele automaat heeft gekregen. De imagoschade was vooral in de VS zo groot dat ze overgestapt zijn op de conventionele automaat.
Leuk weetje, in de VS zijn ze nooit erg gek geweest op DCT transmissies en heeft VW voor de Jetta later een 8 traps conventionele automaat geïntroduceerd omdat het publiek nou eenmaal gewend was aan het gedrag van een conventionele automaat.
De 6DCT250 met droge platen voor de kleinere motoren en de 6DCT450 met natte platen voor de grotere motoren.
In tegenstelling tot VAG is de bediening volledig elektromechanisch waardoor het allemaal net een tikje minder soepel werkt. Schakelen en koppelen wordt door elektrische servo's gedaan in plaats van hydraulica.
Bij Ford zijn er vooral met de 6DCT250 enorm veel problemen geweest met de koppelingpakketten en de mechatronica. Vreemd genoeg is dat er bij Renault die de 6DCT250 als 'EDC' gebruikt (bij Ford DPS6 genaamd) niet heel veel problemen lijken te zijn geweest. Bij Renault is deze bak gebruikt bij de 1.5 dci en de 1.2 TCe.
Het maximum koppel van deze bak is 250Nm en dat lijkt een redelijk harde limiet te zijn, er is niet veel ruimte voor tuning.
Vanaf 2015 is Ford de bakken gaan uitfaseren waarbij de 1.5 Ecoboost de Ford 6F35 conventionele automaat heeft gekregen. De imagoschade was vooral in de VS zo groot dat ze overgestapt zijn op de conventionele automaat.
Leuk weetje, in de VS zijn ze nooit erg gek geweest op DCT transmissies en heeft VW voor de Jetta later een 8 traps conventionele automaat geïntroduceerd omdat het publiek nou eenmaal gewend was aan het gedrag van een conventionele automaat.
- dieseltijger
- Berichten: 11142
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Trek-occasion
Volgens mij hebben alle DSG/DCT transmissies meervoudige platenkoppelingen (net zoals motorfietsen). Gaat dit goed met het optrekken op hellingen in de bergen in combinatie met een caravan?
En: alle automaten moeten gereviseerd worden ooit: de DSG's om de koppelingsplaten te vervangen, de conventionele automaten om de lock-up en de frictiematerialen van de planetaire tandwielstelsels te vervangen, en de CVT's wellicht om de duwband te vervangen. Ervaringen?
En: alle automaten moeten gereviseerd worden ooit: de DSG's om de koppelingsplaten te vervangen, de conventionele automaten om de lock-up en de frictiematerialen van de planetaire tandwielstelsels te vervangen, en de CVT's wellicht om de duwband te vervangen. Ervaringen?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Trek-occasion
RE.gif
Dus je denkt dan misschien een handbak beter is? Of iig qua onderhoud? Ik had bij de Q5 wel foto's van het onderhoudsboekje genomen, dat zag er opzich goed uit.
Ik heb nog even naar de Honda CR-V gekeken. De nieuwe versies met handbak mogen wel 2000kg trekken. Dat zou misschien ook nog een optie zijn.
Dus je denkt dan misschien een handbak beter is? Of iig qua onderhoud? Ik had bij de Q5 wel foto's van het onderhoudsboekje genomen, dat zag er opzich goed uit.
Ik heb nog even naar de Honda CR-V gekeken. De nieuwe versies met handbak mogen wel 2000kg trekken. Dat zou misschien ook nog een optie zijn.
- dieseltijger
- Berichten: 11142
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Trek-occasion
Nee, ik vind een handbak een (kleine) ramp bij het wegrijden met een caravan hellingopwaarts. De ultieme ramp was voor ons de klim op een smalle weg met een stijgingspercentage van meer dan 10%, en dan kom je een tegenligger tegen die midden op de weg besluiteloos gaat stilstaan.
Het wegrijden gaat dan gepaard met slippende banden en een stinkende plaatkoppeling. Daarom heb ik er spijt van dat ik niet de CVT variant van de Avensis genomen heb.
Het wegrijden gaat dan gepaard met slippende banden en een stinkende plaatkoppeling. Daarom heb ik er spijt van dat ik niet de CVT variant van de Avensis genomen heb.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Trek-occasion
Voor DCTs wordt vaak een ander frictiemateriaal gebruikt wat sterker is.
Daarnaast werkt de aansturing door de computer beter dan de coördinatie tussen je linker en rechter voet.
Daarnaast werkt de aansturing door de computer beter dan de coördinatie tussen je linker en rechter voet.
Re: Trek-occasion
Wat ik ook nog zou kunnen proberen is het volgende:
- https://www.autotrack.nl/a/honda-cr-v-b ... 2-49460477 Betrouwbare bak? Jammer genoeg wel een handbak
- https://www.autotrack.nl/a/volkswagen-p ... 5-49483047 Alhoewel, een 1.4, is dat niet heel erg een kleine motor uitwringen?
- https://www.autotrack.nl/a/audi-a6-benz ... 8-49912650 2.8 V6, geen turbo, kan misschien wat meer km lopen, waar wellicht ook duurder qua onderhoud?
- https://www.autotrack.nl/a/mitsubishi-o ... 0-49474061 Lijkt ook een goeie optie te zijn, wellicht betrouwbaarder dan VAG?
- https://www.autotrack.nl/a/toyota-avens ... 4-49725233 Toyota Automaat, ik heb op zich nu wel een goeie ervaring met Toyota
-
- Berichten: 482
- Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46
Re: Trek-occasion
Die Passat komt BTW nog bij hè
Je blijft toch een beetje neigen naar VAG produkt als ik zo het draadje volg.
Zou er dan rekening mee houden dat je een mindere kan treffen en daar budget voor reserveren. Er zijn er nogal wat met hoog olieverbruik en slechte DSG’s.
Waarom niet die Mazda eens proefrijden? Auto die weinig bijzondere techniek aan boord heeft en relatief probleemloos te boek staat.
Edit aan de hand van je edit; Avensis is cool...alleen als je bij Vaartland koopt, ff Bovag laten keuren
Je blijft toch een beetje neigen naar VAG produkt als ik zo het draadje volg.
Zou er dan rekening mee houden dat je een mindere kan treffen en daar budget voor reserveren. Er zijn er nogal wat met hoog olieverbruik en slechte DSG’s.
Waarom niet die Mazda eens proefrijden? Auto die weinig bijzondere techniek aan boord heeft en relatief probleemloos te boek staat.
Edit aan de hand van je edit; Avensis is cool...alleen als je bij Vaartland koopt, ff Bovag laten keuren
Re: Trek-occasion
Goed dat je het zegt van de BTW. Qua rij-ervaring en interieur neig ik zeker naar een VAG, die Q5 reed top, alleen de betrouwbaarheid blijft een dingetje, wat je zegt, slechte DSG's of olie-dorstige motoren... Nog tips waar ik moet letten bij aanschaf om daar zoveel mogelijk issues te voorkomen?
Mazda kan ik zeker even proberen, jammer dat alleen de handbak voldoende mag trekken, automaat zou toch wel lekker zijn, maar is niet perse een must.
Mazda kan ik zeker even proberen, jammer dat alleen de handbak voldoende mag trekken, automaat zou toch wel lekker zijn, maar is niet perse een must.
-
- Berichten: 482
- Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46
Re: Trek-occasion
Ik kan je geen tips over VAG en/of DSG mee geven. Het schijnt dat je er geluk mee moet hebben (of pech).
Zelf mijn ik al vanaf dat ik mijn rijbewijs heb Volkswagen, Audi, Seat en Skoda. Zijn ondanks mijn “rijke historie” merken die ik niet gehad heb. Vorig jaar wel voor een Audi wezen kijken voor “er bij”, maar niet aangedurft.
Zelf mijn ik al vanaf dat ik mijn rijbewijs heb Volkswagen, Audi, Seat en Skoda. Zijn ondanks mijn “rijke historie” merken die ik niet gehad heb. Vorig jaar wel voor een Audi wezen kijken voor “er bij”, maar niet aangedurft.
Re: Trek-occasion
Mocht je richting Honda gaan denken, probeer dan verschil tussen een turbo en atmosferisch benzine blok. Let bij de CRV op de 1600 turbo benzine blokken. Speur maar eens op internet. Niet doen in mijn ogen!
Een turbo blok is anders rijden dan zonder turbo, kijk wat je prettig vindt.
Mij bevalt de 2.0 iVTEc prima. Maar is dus anders rijden dan de opel 1400 turbo met 140 pk.
Een mooie VAG 2.0 tsi is niet te versmaden. Maar een bmw ook niet.
Sterkte met je keus.
Een turbo blok is anders rijden dan zonder turbo, kijk wat je prettig vindt.
Mij bevalt de 2.0 iVTEc prima. Maar is dus anders rijden dan de opel 1400 turbo met 140 pk.
Een mooie VAG 2.0 tsi is niet te versmaden. Maar een bmw ook niet.
Sterkte met je keus.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Trek-occasion
En daar is ie weer...
Of een andere Volvo met een Volvo blok en volvo automaat...
Dat is ook geen Volvo ding maar van Aisin.
En die automaten mogen meer trekken dan de handbakken.
Pas geleden in een handgeschakelde 6 bak een eind moeten rijden.
Ik was er snel klaar mee... je blijft schakelen zeg.
Altijd in handgeschakeld 5 bak gereden, mijn vrouw d'r auto is er ook een.... maar die ene versnelling extra... eindeloos roeren in die pot met versnellingen zeg...
Doe mij maar een automaat... de wilde schakeljaren haren ben ik wel kwijt ondertussen.
Of een andere Volvo met een Volvo blok en volvo automaat...
Dat is ook geen Volvo ding maar van Aisin.
En die automaten mogen meer trekken dan de handbakken.
Pas geleden in een handgeschakelde 6 bak een eind moeten rijden.
Ik was er snel klaar mee... je blijft schakelen zeg.
Altijd in handgeschakeld 5 bak gereden, mijn vrouw d'r auto is er ook een.... maar die ene versnelling extra... eindeloos roeren in die pot met versnellingen zeg...
Doe mij maar een automaat... de wilde schakeljaren haren ben ik wel kwijt ondertussen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Trek-occasion
Re.gif
Als je eenmaal veel met automaten hebt gereden dan heb je inderdaad geen zin meer in schakelen. Misschien met een leuke auto voor erbij maar voor het dagelijks verkeer heb ik ook geen zin meer om te schakelen.
Als je eenmaal veel met automaten hebt gereden dan heb je inderdaad geen zin meer in schakelen. Misschien met een leuke auto voor erbij maar voor het dagelijks verkeer heb ik ook geen zin meer om te schakelen.
Re: Trek-occasion
Lees ik dat nu goed dat je schrijft dat een Q5 1500 kg mag trekken? Volgend mij mag een Q5 aanmerkelijk meer trekken, of.....?
Re: Trek-occasion
Nee de Q5 mag 2000kg trekken, die Honda die ik ook heb gereden mocht 1500kg trekken
Re: Trek-occasion
Al gekeken naar een BMW, bv 320i Touring, mag 1800 kg trekken. Of staat op dezelfde Bodemplaat, een X1
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !
Re: Trek-occasion
Ik ben geen automonteur, wel opgegroeid in een autogarage als zoon van een automonteur, misschien kun jij het me uitleggen?dieseltijger schreef: ↑za 18 jul 2020 18:29Volgens mij hebben alle DSG/DCT transmissies meervoudige platenkoppelingen (net zoals motorfietsen). Gaat dit goed met het optrekken op hellingen in de bergen in combinatie met een caravan?
En: alle automaten moeten gereviseerd worden ooit: de DSG's om de koppelingsplaten te vervangen, de conventionele automaten om de lock-up en de frictiematerialen van de planetaire tandwielstelsels te vervangen, en de CVT's wellicht om de duwband te vervangen. Ervaringen?
Waarom zou een ZF automaat zoals bijvoorbeeld de 8HP welke gebruikt wordt o.a Audi, BMW, Bentley, Land Rover,
Volkswagen, Lamborghini etc... ooit gereviseerd moeten worden? Deze automaat is voorzien van een kopelomvormer en heeft helemaal geen frictiemateriaal.
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)
Re: Trek-occasion
Grappig dat je het zegt over de BMW, ik zag zoiets ook een paar keer voorbij komen: https://www.autotrack.nl/a/bmw-x1-benzine-2010-49998111
Zou mogelijk ook een goed alternatief zijn?
Edit: of zoiets https://www.autotrack.nl/a/bmw-5-serie- ... 2-46317049
Ik heb nog nooit BMW gereden, dus ik ga zeker eens een proefrit maken
Zou mogelijk ook een goed alternatief zijn?
Edit: of zoiets https://www.autotrack.nl/a/bmw-5-serie- ... 2-46317049
Ik heb nog nooit BMW gereden, dus ik ga zeker eens een proefrit maken
Re: Trek-occasion
Wil je niet beïnvloeden en zal geen waarde oordeel over de BMW geven, rij inmiddels in de 5de
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !