Trek-occasion

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Trek-occasion

Bericht door PD » di 21 jul 2020 09:22

Ik vind al die genoemde VAG problematiek nogal bedenkelijk.... bij ons op de zaak rijden zo'n 400 VAG's rond, Audi en VW, die allemaal +150.000 km lopen en ik hoor nooit van problemen.

Ik heb met mijn zakelijke A5, A4 en Passat ook nog nooit problemen gehad...

De Passat met DSG gaat er volgende maand na 5 probleemloze jaren uit.

In dit keuzerondje zou ik dan ook de Q5 kiezen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Trek-occasion

Bericht door RDDR » di 21 jul 2020 09:31

RE.gif

De links van Wiliamr komen niet van niets.
Dan is er recentelijk door kentekenloket en consumentenbond een lijst gepubliceerd:https://www.kentekenloket.nl/top-10-betrouwbare-autos/
Top 10 betrouwbare = 9 x Japans, 1 x Koreaans
Bottom 10 (minst betrouwbaar) = 4 x VAG, 4 x PSA, 2 x Opel (tegenwoordig ook PSA, maar nog GM in de bouwjaren van deze auto's)

Typisch dat jullie met 400 VAG auto's NOOIT problemen hebben. Too good to be true.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Trek-occasion

Bericht door deusjevo » di 21 jul 2020 09:47

Bij ons bedrijf ook zat problemen met VAG, ook mijn “Japanse” Nissan is trouwens een probleemauto geweest.
Dusdanig dat ik met Nissan helemaal klaar ben voor de eerste jaren.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Trek-occasion

Bericht door RDDR » di 21 jul 2020 09:49

RE.gif

Japanse Nissan of Franse Nissan? Sinds de samenwerking met Renault is Nissan meer Fans dan Japans.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Trek-occasion

Bericht door deusjevo » di 21 jul 2020 10:03

Das een mix tegenwoordig van Frans en Japans, geen idee hoeveel Japans erin zit maar weet wel dat de Qashqai op eenzame laagte staat qua betrouwbaarheid.

https://www.autointernationaal.nl/2018/ ... trouwbaar/
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Trek-occasion

Bericht door PD » di 21 jul 2020 11:23

RDDR schreef:
di 21 jul 2020 09:31
Typisch dat jullie met 400 VAG auto's NOOIT problemen hebben. Too good to be true.
Laat ik het anders schrijven: ik heb er bij ons nog nooit van gehoord en zelf ook nog nooit ervaren mrgreen.gif

De wagenparkbeheerder ken ik persoonlijk goed en hij zou er vast ook wel eens over geklaagd hebben, maar ik heb hem er nog nooit over gehoord... ook heb ik regelmatig gecombineerde afspraken met collega's en die komen ook altijd gewoon opdagen in hun VAG en klagen er nooit over aflower.gif

Het zal dus allemaal best meevallen thumbup.gif Wij rijden uitsluitend VAG en vast niet vanwege de onbetrouwbaarheid knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Trek-occasion

Bericht door deusjevo » di 21 jul 2020 12:16

Wat een indrukwekkende lijst van mensen die nooit problemen hebben gehad met VAG.

Ik ben nu helemaal overtuigd dat het bij alle mensen die wel problemen hebben (gehad) met VAG tussen de oren zit thumbup.gif
Laatst gewijzigd door deusjevo op di 21 jul 2020 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Trek-occasion

Bericht door PD » di 21 jul 2020 12:17

awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Misschien betalen ze bij ons gewoon op tijd de facturen waardoor storingen en problemen worden voorkomen, of wij krijgen Select-VAG's
awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Trek-occasion

Bericht door RDDR » di 21 jul 2020 12:25

PremiumDiscovery schreef:
di 21 jul 2020 12:17
of wij krijgen Select-VAG's
awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
awhoea.gif thumbup.gif
Dat hadden die andere stumpers dan ook maar moeten regelen mrgreen.gif
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4016
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Trek-occasion

Bericht door Gemineye » di 21 jul 2020 12:26

Ach met iedere auto en ieder merk zijn eigen problemen. Iedere auto gaat wel eens stuk. Toch is de recentere lichting vw’s voor mijn gevoel van een andere orde van grootte dan in de jaren 90 ofzo. Toen was vw echt een goed merk, kocht je een goede auto voor. Dat is nu met tfsi motoren en dsg bakken wel wat veranderd voor mijn gevoel.

Vw is qua betrouwbaarheid toch wel links en rechts wat ingehaald, niet in de minste plaats door bv Renault. Die heeft naar mijn idee een wat andere curve doorgemaakt; stond eind van de vorige eeuw toch niet als erg betrouwbaar aangeschreven, en dat is toch wel veranderd. Praktisch ons hele wagenpark is Renault, en geen grootschalige problemen met de laatste lichtingen. Wel wat software dingen, is wel irritant maar gelukkig relatief eenvoudig op te lossen.

Als ik nu particulier moest zoeken, dan werd het nu denk ik echt een Aziatisch merk. Voor mijn vrouw is het recent al een Mitsubishi geworden. Dat is weliswaar wat ouderwets maar wel betrouwbaar.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Trek-occasion

Bericht door Herman&Saskia » di 21 jul 2020 12:54

PremiumDiscovery schreef:
di 21 jul 2020 12:17
awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Misschien betalen ze bij ons gewoon op tijd de facturen waardoor storingen en problemen worden voorkomen, of wij krijgen Select-VAG's
awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Er rijden nog zat mensen rond die een auto prive rijden. Die pinnen meestal bij ophalen.
Die Q5 “met gereviseerde motor”, had de revisie al op 90.000 kilometer.
Voor een deel scheelt de manier van gebruik wellicht....vertegenwoordiger rijdt vnl. snelweg en weinig koud.
TS zoekt in een budget tot 15K €, dus komt met recente bouwjaren wel boven de ton in kilometerstand uit.

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Trek-occasion

Bericht door MIFR » di 21 jul 2020 13:30

deusjevo schreef:
di 21 jul 2020 12:16
Wat een indrukwekkende lijst van mensen die nooit problemen hebben gehad met VAG.

Ik ben nu helemaal overtuigd dat het bij alle mensen die wel problemen hebben (gehad) met VAG tussen de oren zit thumbup.gif
Zeker weten! knipoog.gif

Wist je dat al die mensen met die niet bestaande VAG problemen zelfs clubjes en websites hebben?
- https://www.timingchainlitigation.com/
- https://www.vwmpgsettlement.com/

zucht.gif
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Trek-occasion

Bericht door MIFR » di 21 jul 2020 13:45

Gemineye schreef:
di 21 jul 2020 12:26
Ach met iedere auto en ieder merk zijn eigen problemen. Iedere auto gaat wel eens stuk. Toch is de recentere lichting vw’s voor mijn gevoel van een andere orde van grootte dan in de jaren 90 ofzo. Toen was vw echt een goed merk, kocht je een goede auto voor. Dat is nu met tfsi motoren en dsg bakken wel wat veranderd voor mijn gevoel.

Vw is qua betrouwbaarheid toch wel links en rechts wat ingehaald, niet in de minste plaats door bv Renault. Die heeft naar mijn idee een wat andere curve doorgemaakt; stond eind van de vorige eeuw toch niet als erg betrouwbaar aangeschreven, en dat is toch wel veranderd. Praktisch ons hele wagenpark is Renault, en geen grootschalige problemen met de laatste lichtingen. Wel wat software dingen, is wel irritant maar gelukkig relatief eenvoudig op te lossen.

Als ik nu particulier moest zoeken, dan werd het nu denk ik echt een Aziatisch merk. Voor mijn vrouw is het recent al een Mitsubishi geworden. Dat is weliswaar wat ouderwets maar wel betrouwbaar.
Exact mijn gedachten. Elk merk en elk model zijn eigen problemen!

Ik vind het vooral belangrijk hoe het wordt opgelost door de dealer of de fabrikant. Het gene wat mij stoort bij VAG is de arrogantie en dat ze niet thuis geven op het moment dat mensen aankomen met problemen. Zie de linkjes hierboven, mensen moeten eerst rechtszaken aanspannen voordat VAG erkend dat er problemen zijn.

Kijk eens naar KIA. Die geven gewoon 7 jaar garantie. Mijn zus heeft een KIA Sportage waarbij de versnellingsbak kapot ging toen de auto 6 jaar oud was. Ze kon hem bij de dealer neerzetten, heeft netjes een leen auto gekregen, en heel de versnellingsbak werd netjes vervangen / gereviseerd. Met dit soort acties heeft KIA het voor elkaar gekregen om in de afgelopen 20 jaar extreem hard te groeien.
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Trek-occasion

Bericht door RDDR » di 21 jul 2020 14:07

En daarmee blij ik bij mijn standpunt dat voor 15k ik naar Subaru, Lexus, Mazda, Toyota of Honda zou kijken.
Met weinig km per jaar zou een Subaru Outback hoog op mijn lijstje staan, daarna waarschijnlijk de CX5 omdat ik die erg fraai vind.

Van Europese merken een Volvo V70, maar dan bij voorkeur met de 2.5T 5 cilinder benzine. En bij Volvo liefst geen AWD, daar weren toen wat probleempjes mee.
De Q5 zou ik vanwege betrouwbaarheid en houding van PON niet kopen. Daarnaast vind ik persoonlijk ook geen mooie auto, maar daar denkt een groot deel van Nederland anders over.
MIFR schreef:
di 21 jul 2020 13:30
Wist je dat al die mensen met die niet bestaande VAG problemen zelfs clubjes en websites hebben?
- https://www.timingchainlitigation.com/
- https://www.vwmpgsettlement.com/
Probeer zo'n clubje maar eens te vinden voor Lexus mrgreen.gif
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Trek-occasion

Bericht door deusjevo » di 21 jul 2020 14:38

Herman&Saskia schreef:
di 21 jul 2020 12:54
PremiumDiscovery schreef:
di 21 jul 2020 12:17
awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Misschien betalen ze bij ons gewoon op tijd de facturen waardoor storingen en problemen worden voorkomen, of wij krijgen Select-VAG's
awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Er rijden nog zat mensen rond die een auto prive rijden. Die pinnen meestal bij ophalen.
Die Q5 “met gereviseerde motor”, had de revisie al op 90.000 kilometer.
Voor een deel scheelt de manier van gebruik wellicht....vertegenwoordiger rijdt vnl. snelweg en weinig koud.
TS zoekt in een budget tot 15K €, dus komt met recente bouwjaren wel boven de ton in kilometerstand uit.
Die Q5 rijder had de rekening van z’n onderhoudsbeurt niet op tijd betaald hè, VAG straft onmiddellijk
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Trek-occasion

Bericht door MIFR » di 21 jul 2020 14:39

PremiumDiscovery schreef:
di 21 jul 2020 09:22
Ik vind al die genoemde VAG problematiek nogal bedenkelijk.... bij ons op de zaak rijden zo'n 400 VAG's rond, Audi en VW, die allemaal +150.000 km lopen en ik hoor nooit van problemen.

Ik heb met mijn zakelijke A5, A4 en Passat ook nog nooit problemen gehad...

De Passat met DSG gaat er volgende maand na 5 probleemloze jaren uit.

In dit keuzerondje zou ik dan ook de Q5 kiezen.
Toen ik 27 was had ik als leaseauto een nieuwe Audi A3 S-Edition 1.4TFSI uit 2010. Fantastische auto!! Ik hoorde af en toe 's-morgens wel een ratelend geluid als ik hem startte maar denk van, ach het zal wel... ik heb haast.

Toen ik de auto een keer 's-morgens (ik meen maandag) weg bracht naar de dealer voor een beurtje kreeg ik een dikke A4 mee. NICE!!! Ik meen dat mijn auto toen 3 jaar oud was en iets van 120K of 130K had gelopen. Mijn eigen auto zou het einde van de middag wel weer klaar staan.

In het einde van de ochtend wordt ik gebeld door de dealer dat ze het niet reden om de auto die dag klaar te hebben omdat ze een tikkend geluid in de motor even moeten oplossen (uitgerekte distributieketting). Duurt 1 of 2 dagen langer. Die dikke A4 kon ik die paar dagen gewoon blijven rijden. YESSS, 2 dagen langer in die dikke bak rijden thumbup.gif

Woensdagmiddag (meen ik) kon ik de auto weer ophalen. Hij was weer helemaal tip-top in orde, zelfs van binnen en van buiten schoongemaakt! Handig, aangezien ik op die leeftijd ongeveer elke uur werkte dat ik wakker was kwam dat wel goed uit.

Voor mij was een een prettige ervaring met de Audi dealer en ik reed enthousiast en trots weer en mijn vette A3 S-edition. De factuur die mijn bedrijf die maand van de leasemaatschappij kreeg was net zo hoog als normaal. Mooi man thumbup.gif

Samengevat, een positieve ervaring met VAG net zoals jij en waarschijnlijk je collega's. Of ik Audi aanbeveelde aan andere mensen? Absoluut! Of de auto uiteindelijk onder garantie is gemaakt, onder coulance of dat de leasemaatschappij een dikke rekening heeft gehad, geen idee. Lekker belangrijk ook, ik had een paar dagen in een dikke A4 gereden blij.gif

Ik denk dat de ervaring een beetje anders zou zijn als ik de auto zelf privé gekocht zou hebben, ik de dikke A4 zou hebben moeten huren en als ik een factuur zou hebben gehad van het vervangen van de uitgerekte distributieketting...
Laatst gewijzigd door MIFR op di 21 jul 2020 14:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Trek-occasion

Bericht door PD » di 21 jul 2020 14:45

RE.gif
Ik heb en ken binnen onze organisatie helemaal geen positieve of negatieve ervaringen met VAG; simpelweg omdat ik binnen ons bedrijf niet eerder van dergelijke ingrijpende problemen heb gehoord.

Waarmee ik niet ontken dat ze er zullen zijn; alleen wordt het altijd zo overtrokken door liefhebbers van andere merken........ en dat is dan weer vergelijkbaar zoals bij caravans knipoog.gif

Zelf ben ik overigens geen uitgesproken VAG fan; wanneer wij niet gedwongen waren tot VAG zou ik een (kleine) LaRo nemen thumbup.gif
Een Disco-Sport mag en kan onze lege caravan trekken mrgreen.gif

Met Japanse auto's heb ik echt helemaal niets; die missen elke uitstraling...
Laatst gewijzigd door PD op di 21 jul 2020 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Trek-occasion

Bericht door MIFR » di 21 jul 2020 15:01

RE.gif

Ik geloof je helemaal en het klopt ook wat je zegt.

Daar hebben we mooie termen voor zoals cognitieve dissonantie en confirmation bias.

Mensen zullen altijd bevestiging zoeken in de keuzes die ze gemaakt hebben of de dingen die ze zelf hebben. Zo zit de mens nu eenmaal in elkaar thumbup.gif
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Trek-occasion

Bericht door Morgoth » di 21 jul 2020 15:19

RE.gif
Cognitieve dissonantie betekend letterlijk "onbalans in denken". Stel, je koopt een auto en als je 's avonds aan de thee zit ga je twijfelen of je er goed aan gedaan hebt.

Volgens ADAC de beste auto's van 2020. Sorry voor de kwaliteit.
topflop.jpg
Hobby 420 De Luxe uit 1988

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Trek-occasion

Bericht door RDDR » di 21 jul 2020 15:50

RE.gif

Echt niet te lezen
PremiumDiscovery schreef:
di 21 jul 2020 14:45
Waarmee ik niet ontken dat ze er zullen zijn; alleen wordt het altijd zo overtrokken door liefhebbers van andere merken........
En afgezwakt door tevreden gebruikers knipoog.gif
Overigens ben ik geen liefhebber van specifieke merken. Heb nu 2 keer achter elkaar BMW gereden en ben er zeer tevreden over. Wordt de volgende weer een BMW? Hoogstwaarschijnlijk niet. Vind de nieuwe 1 en 4 absoluut niet mooi en vind juist leuk om regelmatig echt iets anders te rijden. Je ziet met dan ook zeker niet iedereen een BMW (of Knaus) aanraden. Er is zoveel moois te koop bij auto's en caravans en wat bij mij past, past niet bij iedereen.
We hebben zowel Japans, Frans, Duits, Zweeds als Italiaans gereden. Met uitzondering van VAG. Als ik naar premium kijk vind ik Audi de minst mooie van de opties. Skoda en Seat kunnen, maar niet aantrekkelijk genoeg. Vind een Kia ProCeed veel fraaier en wat jij met / tegen Japans hebt.....
PremiumDiscovery schreef:
di 21 jul 2020 14:45
Met Japanse auto's heb ik echt helemaal niets; die missen elke uitstraling...
..... heb ik met VW thumbup.gif
Laatst gewijzigd door RDDR op di 21 jul 2020 15:55, 2 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trek-occasion

Bericht door Micky » di 21 jul 2020 15:54

Nu heb ik wel vaak mijn twijfels bij dergelijke lijstjes, maar als het allemaal zo slecht is als sommigen ook hier weer durven te beweren, zou VAG niet zoveel auto’s verkopen en niet minder belangrijk, zouden de prijzen van de 2de hands VAG auto’s niet zo hoog liggen.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Trek-occasion

Bericht door MIFR » di 21 jul 2020 16:10

Morgoth schreef:
di 21 jul 2020 15:19
RE.gif
Cognitieve dissonantie betekend letterlijk "onbalans in denken". Stel, je koopt een auto en als je 's avonds aan de thee zit ga je twijfelen of je er goed aan gedaan hebt.

Volgens ADAC de beste auto's van 2020. Sorry voor de kwaliteit.
topflop.jpg
Onder andere, maar cognitieve dissonantie is nog iets meer dan dat...

Wiki: Cognitieve dissonantie is de onaangename spanning die iemand ervaart bij tegenstrijdige overtuigingen, ideeën of opvattingen of bij handelen in strijd met de eigen overtuiging.

Een vrouw wil een nieuwe auto kopen, heeft al een keuze gemaakt voor een merk maar aarzelt tussen twee verschillende kleuren, rood en blauw. De blauwe kan wél in metallic geleverd worden maar de rode níét. Zij vindt daarbij de rode het mooist, maar wil ook metallic om de lak beter te beschermen. Na lang aarzelen laat zij de metalliclak ten slotte de doorslag geven, ook omdat de garagehouder haar dat aanraadt, en zij kiest voor de blauwe auto. Na een paar weken in de nieuwe (blauwe) auto gereden te hebben merkt zij dat als zij een rode auto van hetzelfde merk ziet rijden, zij die minder mooi vindt dan zij eerst dacht. Onbewust heeft zij haar mening herzien. Er is niet langer een strijdigheid van een verlangen naar een rode auto door het feit dat zij voor een blauwe gekozen heeft.


Bovenstaand voorbeeld vind ik wel mooi voor deze discussie. De vrouw zal haar keuze voor de blauwe auto na een paar weken verdedigen omdat ze vanaf dat moment ook daadwerkelijk (onbewust) blauw mooier is gaan vinden. Ze vermijd de onaangename spanning (cognitieve dissonantie) van de eventueel verkeerde keuze. Precies de reden dat veel mensen hun eigen automerk met hand-en-tand verdedigen...
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Trek-occasion

Bericht door RDDR » di 21 jul 2020 16:24

Micky schreef:
di 21 jul 2020 15:54
Nu heb ik wel vaak mijn twijfels bij dergelijke lijstjes, maar als het allemaal zo slecht is als sommigen ook hier weer durven te beweren, zou VAG niet zoveel auto’s verkopen en niet minder belangrijk, zouden de prijzen van de 2de hands VAG auto’s niet zo hoog liggen.
Toch is ook die tijd enignszins geweest. Korte check op Autotrack:
- Benzine, automaat, uit 2016 en 2017, max 100.000 km gelopen, minstens 125 pk, BOVAG of Merkgarantie
Goedkoopste Golf = 15.650 Euro, duurste (zonder GTI, R en GTE) is 21.950 Euro
Goedkoopste Opel Astra (bepaald geen merk dat bekend staat om de restwaarde) = 16.945 Euro, duurste is 21.750 Euro
Ook bij de Astra gekeken of er geen exotische uitvoering te koop stond, maar dat was niet zo in deze lijst.
Goedkoopste Lexus CT200h = 18.750, duurste 25.880
Toyota Auris is wel goedkoper = 14.995 - 18.995, maar voornamelijk aan de bovenkant door gebrek aan zeer luxe uitvoeringen
Alfa Guilietta (verbaasde me overigens) = 16.850 - 23.950 (exclusief weer QV's)

Oftwel: een Golf heeft gewoon een gemiddelde restwaarde, in lijn met de andere grote merken. Ook nog even naar Kia en Mazda gekeken, maar daar waren in die periode vrijwel geen automaten van te vinden.
Honda Civic waren 5 auto's te koop die aan de criteria voldeden, maar nog duurder dan de Giullietta knipoog.gif

Voor de echt goede restwaardes moet je momenteel bij het klein grut zijn, zoals de VW UP en concurrenten of bij Mini.

Verder ben ik benieuwd naar wat TS nu gaat doen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Trek-occasion

Bericht door MIFR » di 21 jul 2020 16:38

RE.gif

Ik denk dat je onderstaande link wel interessant zult vinden. Lijstje van courantheidsklassen van een van de grootste leasemaatschappijen.

https://www.alphabet.com/files/alphabet ... finaal.pdf
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Trek-occasion

Bericht door RDDR » di 21 jul 2020 16:45

RE.gif

Ik baseer mijn keuze er eigenlijk nooit zelf op, maar zeker een zeer interessant lijstje!
Maar ook met wel intessante en onverwachte zaken.
Zoals bij Nissan: een Pulsar heeft de hoogste categorie waardevastheid (denk dat de helft van Nederland nooit van het ding gehoord heeft) en een Qashqai categorie 2. Had die andersom vewacht. Lage score van de Mazda 3 en 6 verbaasd me ook wel.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”