Hulpveren
Hulpveren
Onze combinatie rijdt heel erg comfortabel, weinig last van caravan.
Wel is de opel zwaar beladen, mag ook en daarom ligt al het zware spul erin. (Max ergens rond 2300, leeg rond 1600 {ik kan er wat naast zitten}).
Ondanks dat de auto prettig rijdt, ziet hij eruit of er een olifant achterin ligt. (Kogeldruk 80kg).
Is het verstandig om hulpveren te nemen?
Auto hangt overigens ook zo ver door als we met 4 volwassenen, incl bagage en 3 fietsen op drager en 1 op dak naar Frankrijk gaan.
Wel is de opel zwaar beladen, mag ook en daarom ligt al het zware spul erin. (Max ergens rond 2300, leeg rond 1600 {ik kan er wat naast zitten}).
Ondanks dat de auto prettig rijdt, ziet hij eruit of er een olifant achterin ligt. (Kogeldruk 80kg).
Is het verstandig om hulpveren te nemen?
Auto hangt overigens ook zo ver door als we met 4 volwassenen, incl bagage en 3 fietsen op drager en 1 op dak naar Frankrijk gaan.
- Bijlagen
-
- F4DE2624-7208-4554-92AE-CF474AB44220.jpeg (124.23 KiB) 1545 keer bekeken
-
- C7D818E8-B758-40A4-8689-E2DF785C8EA3.jpeg (131.54 KiB) 1545 keer bekeken
Home is where you park it
Re: Hulpveren
Als hij fijn rijdt niets aan doen
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Hulpveren
Wordt inderdaad tijd voor MAD hulpveren.
Eric
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Hulpveren
Rijd hij ook comfortabel over vluchtheuvels enzo? Lijkt zo alsof er inderdaad weinig veerweg over is..
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
Re: Hulpveren
Re:
Als de velgen een eind in de kasten kunnen valt het wel mee.
Zijn de originele schokbrekers en dempers niet aan vervanging toe? Geen idee van leeftijd van de auto verder hoor.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Als de velgen een eind in de kasten kunnen valt het wel mee.
Zijn de originele schokbrekers en dempers niet aan vervanging toe? Geen idee van leeftijd van de auto verder hoor.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Hulpveren
RE.gif
Ron heeft een Land Cruiser hè, dus voor hem is een vluchtheuveltje nemen heel normaal
Ron heeft een Land Cruiser hè, dus voor hem is een vluchtheuveltje nemen heel normaal
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren
Zou inderdaad met zoveel belasting denken aan hulpveren.
Wij zijn zeer tevreden over CarSupport, zetten ze desgewenst in hun "fabriekje" onder, of leveren los sets aan.
Wij zijn zeer tevreden over CarSupport, zetten ze desgewenst in hun "fabriekje" onder, of leveren los sets aan.
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !
Re: Hulpveren
Ik heb het bij mijn fabia gedaan. daarvsloeg de trekhaak vrij snel op een drempel. Ik merk er op de gewone weg niets van. monteren was echt heel makkelijk en snel.
maar wat micky zegt als je geen klachten hebt, alleen voor het uiterlijk vind ik een slechte reden.
maar wat micky zegt als je geen klachten hebt, alleen voor het uiterlijk vind ik een slechte reden.
Re: Hulpveren
wij hadden met de caravan aan de haak en volle lading auto (4p) dat we de verkeersdrempels in de wijk (die zijn ook echt naar) wel heel voorzichtig over moesten anders hoorden we een bonk (auto nu ruim 1 jr oud) en ook met volle lading naar de wintersport hadden we dit.
met voorzichtig rijden ging het wel goed.
we hebben hulpveren laten plaatsen en hebben het nu nog niet kunnen testen maar hopen dat het nu niet meer gebeurt ;) wel merk ik dat de vrij lege auto over de drempels nu minder na-veert aan de achterzijde.
met voorzichtig rijden ging het wel goed.
we hebben hulpveren laten plaatsen en hebben het nu nog niet kunnen testen maar hopen dat het nu niet meer gebeurt ;) wel merk ik dat de vrij lege auto over de drempels nu minder na-veert aan de achterzijde.
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line
Re: Hulpveren
RE.gif
Hier ook zo inderdaad. Met 2 Mad hulpveren is dat nu verholpen. Qua uiterlijk zie ik geen verschil, bij navraag bij de monteur zei deze dat ze pas werken als er ook daadwerkelijk gewicht op komt.
Hier ook zo inderdaad. Met 2 Mad hulpveren is dat nu verholpen. Qua uiterlijk zie ik geen verschil, bij navraag bij de monteur zei deze dat ze pas werken als er ook daadwerkelijk gewicht op komt.
Re: Hulpveren
De drempels in onze wijk neemt hij zonder “bonk”. De auto heeft afgelopen week een beurtje gehad en daar zelfde vraag voorgelegd. De huidige schokbrekers waren nog ok. Afneembare trekhaak zag er ook nog zgan uit en na overleg besloten om er toch hulpveren van MAD onder te zetten. Het is koffiedik kijken, maar als de banden in de wielkast lijken te verdwijnen (zoals op foto) is er nauwelijks veerweg over. Als we op zomervakantie gaan, zullen er nog 3 fietsen op dak meegaan en mogelijk nog wat extra kleding in koffer.
Niet alleen het oog, maar ook de gemoedstoestand is dan gerustgesteld;-).
Ik zal na plaatsen een foto plaatsen en met caravan, hopelijk begin augustus.
Niet alleen het oog, maar ook de gemoedstoestand is dan gerustgesteld;-).
Ik zal na plaatsen een foto plaatsen en met caravan, hopelijk begin augustus.
Home is where you park it
Re: Hulpveren
RE.gif
Tuurlijk niet, die banden kunnen een heel stuk naar binnen hoor, je auto is een station, ontworpen om lading te dragen, zolang jij de auto niet overbelaad is er niets aan de hand, als je niets raakt is het zonde van je geld en van de rijeigenschappen de rest van het jaar.
Tuurlijk niet, die banden kunnen een heel stuk naar binnen hoor, je auto is een station, ontworpen om lading te dragen, zolang jij de auto niet overbelaad is er niets aan de hand, als je niets raakt is het zonde van je geld en van de rijeigenschappen de rest van het jaar.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren
RE.gif
MAD hulpveren werken progressief..
Dus onbeladen merk je niets of nagenoeg niets.
Pas als er extra gewicht op komt is de werking merkbaar.
Mad is eigenlijk een ideale oplossing als je met dit fenomeen te maken krijgt.
Op mijn werk heeft ook iemand een Insignia station.
Trekt ook een caravan... en heeft er vorig jaar ook MAD bij laten plaatsen.
Opel heeft geen niveaumats o.i.d.
MAD hulpveren werken progressief..
Dus onbeladen merk je niets of nagenoeg niets.
Pas als er extra gewicht op komt is de werking merkbaar.
Mad is eigenlijk een ideale oplossing als je met dit fenomeen te maken krijgt.
Op mijn werk heeft ook iemand een Insignia station.
Trekt ook een caravan... en heeft er vorig jaar ook MAD bij laten plaatsen.
Opel heeft geen niveaumats o.i.d.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hulpveren
RE.gif
Ook mijn ervaring Chris.
Ook mijn ervaring Chris.
Re: Hulpveren
RE.gif en RE.gif RE.gif
Die discussie komt steeds weer terug.
Ze werken ook progressief, maar de auto gaat er doorgaans WEL van omhoog onbeladen en ze veren direct stugger, dat is immers het doel, gebruik de zoekfunctie hier maar en je ziet de reacties, van de mensen die toegeven dat de kont onbeladen omhoog is gekomen (voorbeeld Passat van Martijn v o 2 cm).
Het feit blijft dat je de vering van de auto alleen achter aanpast en niet voor, terwijl het geheel gezamenlijk is ontworpen, een hele auto 1,5 cm naar beneden brengen geeft een totaal ander rijgedrag van de auto (veel strakker), 1 kant 2-4 cm omhoog brengen dus ook.
Het mooiste zou zijn wanneer je dit toe kunt passen alleen wanneer je met de caravan op pad bent, mijn weerstand zit dan ook in het feit dat je een heel jaar minder rijgedrag hebt om 2 weken in de zomer niet door te hangen, dus als je niets raakt en de auto rijdt zoals hierboven genoemd gewoon goed, is het gewoon zonde van je geld en rijgedrag.
Er zullen mensen zijn die zo weinig gevoel bij hun auto hebben dat die het verschil niet eens merken natuurlijk
Die discussie komt steeds weer terug.
Ze werken ook progressief, maar de auto gaat er doorgaans WEL van omhoog onbeladen en ze veren direct stugger, dat is immers het doel, gebruik de zoekfunctie hier maar en je ziet de reacties, van de mensen die toegeven dat de kont onbeladen omhoog is gekomen (voorbeeld Passat van Martijn v o 2 cm).
Het feit blijft dat je de vering van de auto alleen achter aanpast en niet voor, terwijl het geheel gezamenlijk is ontworpen, een hele auto 1,5 cm naar beneden brengen geeft een totaal ander rijgedrag van de auto (veel strakker), 1 kant 2-4 cm omhoog brengen dus ook.
Het mooiste zou zijn wanneer je dit toe kunt passen alleen wanneer je met de caravan op pad bent, mijn weerstand zit dan ook in het feit dat je een heel jaar minder rijgedrag hebt om 2 weken in de zomer niet door te hangen, dus als je niets raakt en de auto rijdt zoals hierboven genoemd gewoon goed, is het gewoon zonde van je geld en rijgedrag.
Er zullen mensen zijn die zo weinig gevoel bij hun auto hebben dat die het verschil niet eens merken natuurlijk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren
En er zijn mensen die zichzelf wijsmaken dat ze als Max Verstappen rijden
Ik heb bij voorgaande auto's zeer goede ervaringen met MAD hulpveren gehad en zou ze zo weer monteren wanneer we geen luchtvering meer zouden hebben.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Hulpveren
Lekker hulpveren plaatsen. Ook al rijdt de combi nu goed, je zult merken dat de kont met hulpveren nog beter aan gaat voelen. Heb ik ook gedaan - bij mij kwamen er vervangings veren onder van MAD. Auto achter kwam onbeladen 1 cm hoger te staan.
Re: Hulpveren
mijn faab is iets van 2cm omhoog gekomen. en ja het rijdt wat stugger, denk ik te merken, maar dat is eigenlijk wel fijn. Het heeft mijn auto goed gedaan.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Hulpveren
Tuurlijk komt een auto iets omhoog na montage van de mad veren.
Bij een nieuwe auto is dat niet het geval.
Oude auto's zijn vaak iets ingezakt.
Veren gaan zich ook wat zetten na verloop van tijd.
Bij mazda viel het wel op dat de mad veren iets korter waren dan origineel.
Eric
Bij een nieuwe auto is dat niet het geval.
Oude auto's zijn vaak iets ingezakt.
Veren gaan zich ook wat zetten na verloop van tijd.
Bij mazda viel het wel op dat de mad veren iets korter waren dan origineel.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Hulpveren
Ik heb heeeeeel lang geleden progressieve, vervangende veren laten plaatsen (dus oude schroefveren exit - progressieve veren er in). Prima. Ondanks de progressiviteit stond de auto onbelast zichtbaar hoger met de achterkant. Wel een beetje kostbaar - vooral arbeidsloon.
Bij de volgende auto heb ik "bumpbuddies" gebruikt: https://bumpbuddies.nl/. Voor iets minder dan zestig Euro wordt in feite ook een progressieve veerwerking bereikt. Ander voordeel is, dat de auto niet hoger op de poten gaat staan onbelast, en het beviel in de praktijk prima. Technisch minder mooie oplossing dan de fundamentele aanpak - maar in de praktijk prima: de auto stond hoger op de weg met de caravan er aan gekoppeld, en deze oplossing is toegelaten.
Bij de volgende auto heb ik "bumpbuddies" gebruikt: https://bumpbuddies.nl/. Voor iets minder dan zestig Euro wordt in feite ook een progressieve veerwerking bereikt. Ander voordeel is, dat de auto niet hoger op de poten gaat staan onbelast, en het beviel in de praktijk prima. Technisch minder mooie oplossing dan de fundamentele aanpak - maar in de praktijk prima: de auto stond hoger op de weg met de caravan er aan gekoppeld, en deze oplossing is toegelaten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Hulpveren
Als je het maar enkel wil toepassen die dagen dat je de caravan rijd moet je luchtvering nemen ;) dan kan je zelf de hoogte ten aller tijde instellen. Wel weer een dure oplossing maar goedMicky schreef: ↑di 16 jun 2020 09:57Het mooiste zou zijn wanneer je dit toe kunt passen alleen wanneer je met de caravan op pad bent, mijn weerstand zit dan ook in het feit dat je een heel jaar minder rijgedrag hebt om 2 weken in de zomer niet door te hangen, dus als je niets raakt en de auto rijdt zoals hierboven genoemd gewoon goed, is het gewoon zonde van je geld en rijgedrag.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
Re: Hulpveren
RE.gif
wel ideaal, heb ik zelf gehad op de A6 Allroad, maar zoals ik altijd verkondig een sportonderstel doet ook wonderen
wel ideaal, heb ik zelf gehad op de A6 Allroad, maar zoals ik altijd verkondig een sportonderstel doet ook wonderen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren
De veren zijn eergisteren geplaatst, helaas nadat ik caravan uit stalling heb opgehaald. Dus nog niet met caravan kunnen testen.erichendri schreef: ↑di 16 jun 2020 23:05Tuurlijk komt een auto iets omhoog na montage van de mad veren.
Bij een nieuwe auto is dat niet het geval.
Oude auto's zijn vaak iets ingezakt.
Veren gaan zich ook wat zetten na verloop van tijd.
Bij mazda viel het wel op dat de mad veren iets korter waren dan origineel.
Eric
De auto is aan beide zijden 13mm hoger komen te liggen (of wellicht terug naar zijn originele hoogte?), daarnaast rijdt hij leeg, zonder caravan niet merkbaar anders. Wellicht deint hij iets minder door, maar (nog) niet storend.
Is het verstandig om een proefrondje met de caravan te rijden, of gewoon maandag aanhaken en gaan?
Ik ben uiteraard erg benieuwd hoe de auto nu gaat reageren op het pakezelsyndroom.
1650kg leeg + 170 gezin + 80 fietsen op dak + 200 bagage = 2100kg. Daarmee heeft hij ruim overgewicht tov de caravan 1550kg.
Home is where you park it
Re: Hulpveren
Gewoon aanhaken en gaan.
Een proefritje gaat toch niks meer aan de situatie veranderen. Ik verwacht wel dat het met de caravan duidelijk merkbaar is. Overigens ben ik wel erg benieuwd naar je ervaringen!
Op mijn huidige auto heb ik geen hulpveren, maar heb dezelfde 'problemen' als jij ervaart. Ook mijn auto is een pakezel met een grote koffer en de fietsen op het dak. Mijn auto veert ook erg veel (eigenlijk teveel) in bij verkeersdrempels, waardoor ik regelmatig met het neuswiel aan de grond zit.
Ik twijfel nog tussen verlaginsveren van bv. Eibach of hulpveren. De prijs is ongeveer hetzelfde.
Verlagen is voor mijn werk niet praktisch, maar verbetert wel het rijgedrag zonder oncomfortabel te worden.
Een proefritje gaat toch niks meer aan de situatie veranderen. Ik verwacht wel dat het met de caravan duidelijk merkbaar is. Overigens ben ik wel erg benieuwd naar je ervaringen!
Op mijn huidige auto heb ik geen hulpveren, maar heb dezelfde 'problemen' als jij ervaart. Ook mijn auto is een pakezel met een grote koffer en de fietsen op het dak. Mijn auto veert ook erg veel (eigenlijk teveel) in bij verkeersdrempels, waardoor ik regelmatig met het neuswiel aan de grond zit.
Ik twijfel nog tussen verlaginsveren van bv. Eibach of hulpveren. De prijs is ongeveer hetzelfde.
Verlagen is voor mijn werk niet praktisch, maar verbetert wel het rijgedrag zonder oncomfortabel te worden.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino