Hulpveren

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Hulpveren

Bericht door Bospaadje » do 30 jul 2020 10:02

mark m schreef:
do 30 jul 2020 09:49
Gewoon aanhaken en gaan.

Een proefritje gaat toch niks meer aan de situatie veranderen. Ik verwacht wel dat het met de caravan duidelijk merkbaar is. Overigens ben ik wel erg benieuwd naar je ervaringen!

Op mijn huidige auto heb ik geen hulpveren, maar heb dezelfde 'problemen' als jij ervaart. Ook mijn auto is een pakezel met een grote koffer en de fietsen op het dak. Mijn auto veert ook erg veel (eigenlijk teveel) in bij verkeersdrempels, waardoor ik regelmatig met het neuswiel aan de grond zit.

Ik twijfel nog tussen verlaginsveren van bv. Eibach of hulpveren. De prijs is ongeveer hetzelfde.
Verlagen is voor mijn werk niet praktisch, maar verbetert wel het rijgedrag zonder oncomfortabel te worden.
Ik ben er nu een aantal dagen mee door de woonwijk "gescheurd" en kan niet zeggen dat het merkbaar stugger is, of in ieder geval storender stugger is.
Ik mag vanavond mijn ouders even ophalen, dus ik zal vragen of zij eens achterin willen plaatsnemen. Eens kijken of zij er iets van merken.

Daarnaast zal ik ergens komende weken wel een foto schieten met volle bepakking en sleurhut erachter.

Ik heb trouwens de MAD hulpveren van +/- 130eur. Prijs is vrij makkelijk via hun site (effe googlen) op te vragen
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Hulpveren

Bericht door GSAndre » do 30 jul 2020 10:05

Gewoon gaan rijden knipoog.gif
Wij hebben hulpveren van Carsupport, verhoogt 1.5 cm bij lege auto, en is nauwelijks iets stugger.
Bij volle belasting met caravan, zakt hij veel minder in
en caravan ligt er ook strakker achter

Geniet van je vakantie
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Hulpveren

Bericht door Bospaadje » di 11 aug 2020 15:59

Een paar dagen voordat we vertrokken naar Spanje (met tussenstop in Fr) de hulpveren van MAD eronder laten zetten door een bevriende automonteur. Eerste bevinding: dat doet de amateur klusser met assteunen niet op de oprit... gelukkig mocht hij de bovag garage gebruiken en dan is het (met het juiste materiaal en de auto hangend op de brug) binnen een uurtje gepiept.
Ik had de caravan al opgehaald en een testrondje toch weinig zin meer in.

Auto zonder caravan staat ongeveer een cm (12 mm, maar meting is nogal onnauwkeurig 😉😎) hoger. Ziet er overigens niet gekunsteld uit. En belangrijker: nauwelijks merkbaar qua comfort. Met 4 volwassenen en 2 kindjes op schoot rondje over de drempels valt alleen op dat hij minder deint.

Met de caravan erachter en zoals al eerder geSchreven de auto zwaar beladen, ligt de combinatie stabiel op de weg. Cc op 90kmh gps (=94 op teller) en geen enkele slinger merkbaar. Inhalen van vrachtwagens gaat met 90/100kmh ook vlekkeloos. Auto hangt achter nog steeds wel door, maar ik krijg nog met gemak handje ertussen. Laatste stuk langs de kust stak er een aardige zijwindop en voelde ik af en toe dat er wat getrokken werd naar links achter de auto, zeker na inhalen van vrachtwagen als je plots de volle lading wind kreeg. Ik heb toen ongeveer uurtje 80kmh gps gereden, veiligheid boven alles en met die snelheid kon ik weer zonder “spoorzoekende” caravan door pruttelen.
De reis viel me heeeel erg mee en uiteraard komt dit allemaaL door de hulpveren 😉😉😉. Waarschijnlijk zonder veren ook goed genoeg, maar vooral voor eigen gemoedsrust was dit een dikke prima!
Home is where you park it caravan.gif

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Hulpveren

Bericht door ArnoM » di 11 aug 2020 18:51

mark m schreef:
do 30 jul 2020 09:49
Ik twijfel nog tussen verlaginsveren van bv. Eibach of hulpveren. De prijs is ongeveer hetzelfde.
Verlagen is voor mijn werk niet praktisch, maar verbetert wel het rijgedrag zonder oncomfortabel te worden.
Weet niet over wat voor auto je het hebt maar ik ben het er niet mee eens.
Onze T6 had ik in eerste instantie ook Eibach verlaagd en dat was toch duidelijk flink stugger en oncomfortabeler, zeker over drempels.
Later heb ik er Bilstein B14 onder laten zetten, die waren iets minder stug op korte ribbels en drempels.
Maar zeker minder comfortabel dan originele vering.
Ik was het na 1,5 jaar wel een beetje zat eigenlijk.
Het stond hem goed maar toch.....

Afbeelding
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hulpveren

Bericht door Micky » di 11 aug 2020 19:41

RE.gif

Het is maar net wat je verstaat onder "het verbeteren van het rijgedrag" ik vind namelijk dat het wel degelijk het rijgedrag verbeterd, maar het wordt zeker stugger, precies wat ik liever heb, het verbetert ook de wegligging en voorkomt onnodig overhellen in de bocht mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”