Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Gebruikersavatar
A3jaan
Berichten: 117
Lid geworden op: di 24 sep 2019 17:58

Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door A3jaan » ma 1 jun 2020 09:28

Als beginnend caravanrijder vraag ik mij af hoeveel de caravan bij een bocht ongeveer uitzwenkt. Natuurlijk hangt dit van veel factoren af, zoals de rijsnelheid, de scherpte van de bocht, de afmetingen van de caravan, etc.
Vandaar “..ongeveer...”

Stel, je staat met een stevige middenklasser auto + een caravan van ca 7,5 meter bij een kruispunt tegen de asstreep (wat me niet verstandig lijkt) en vervolgens draai je naar rechts om een straat in te rijden. Hoeveel centimeter (ongeveer) zal de achterkant van de caravan over de asstreep uitzwenken? Waar moet ik aan denken? 0,5 meter of eerder min. 1,0 meter of ....
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door VIP » ma 1 jun 2020 09:30

RE.gif

Mijn advies:

Ga naar een parkeerterrein, zet wat pilonnen neer en stuur haaks naar Links of Rechts en kijk wat je combi doet, duidelijker (visueler) kun je het niet hebben.

Omdat het van vele factoren afhangt moet je denk ik toch wel aan 1 meter denken als je rollend haaks omgaat.

Bij een situatie zoals je omschrijft op een gewone kruising max 0,5 meter
Porsche + Tabbert

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door ArnoM » ma 1 jun 2020 09:40

@VIP,
Jij had toch ooit eens een filmpje gemaakt met je eigen caravan?
Op een grasveld was duidelijk hoever je caravan uitzwaaide.

@A3jaan,
De uitzwaai is echt wel een dingetje als je caravan groter dan gemiddeld is.
Ik spreek uit ervaring :oops:
Bij het minste of geringste vermoeden dat het wel eens wat krap kan worden duw ik mijn vrouw uit de auto!
love.gif love.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door VIP » ma 1 jun 2020 09:48

RE.gif


Klopt, maar die is 9 meter lang...... TS heeft 7,5 meter.

Maar op een normale kruising zoals TS schrijft mag het nooit een probleem opleveren.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4305
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door WillyL » ma 1 jun 2020 09:54

Is 7.5 de totale lengte of alleen de opbouw?
Uitzwenken zal bij 7.5 totaal meevallen. Het is eerder met het afsnijden van de bocht, dus het binnenste wiel, dat je veel rekening moet houden. Dat neemt al gemakkelijk een stoeprand mee... Gelukkig, dat zie je in je achteruitkijkspiegel.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door Fred G » ma 1 jun 2020 10:03

Dat vind ik een goede vraag van TS, dit is iets waar ikzelf ook altijd wel wat moeite mee heb. Op een normale kruising niet zo, maar maneuvrerend bv achter ons huis, wel iets om rekening mee te houden.

De “tip van VIP”, ga ik uitvoeren! thumbup.gif
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door PD » ma 1 jun 2020 10:09

RE.gif
Tijdens een rijles doen ze dit ook voor de bewustwording. Ik heb in 2008 één rijles genomen en toen heb ik dit op een P-plaats gedaan langs een witte lijn. Toen nog met een 7 m caravan. Zo scherp mogelijk draaien en het effect zien.

Wanneer je linksaf slaat en dus vloeiend een rijstrook oversteekt, zwenkt de caravan nauwelijks uit. Rechtsaf gaat scherper en heb je al snel 0,5 m uitzwaai met een lange caravan. Het binnenste wiel/tandemstel vind ik kritischer dan de uitzwaai maar het gaat na een enkele keer op de automaat.

TS heeft een Fendt 515 van ca. 7,5 m lang en 2,3 m breed, dan valt het allemaal reuze mee.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
A3jaan
Berichten: 117
Lid geworden op: di 24 sep 2019 17:58

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door A3jaan » ma 1 jun 2020 10:23

Hartelijk dank voor de snelle reacties. Hier kan ik wat mee. Ook ik ga de tip uitproberen.
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18302
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door deusjevo » ma 1 jun 2020 10:24

Heb in het begin van m’n caravancarriere ook eens geoefend maar dat was een caravan van 5,50 meter totaal.

Nu een caravan van 6,30 meter maar daarmee heb ik het helaas wel gepresteerd om Een muurtje van het zwembad op de camping te raken.
Stond vlak naast dat zwembad even geparkeerd om te oriënteren hoe we op onze plaats moesten komen, het waren nogal smalle paden.
Besloten om links af te slaan, had wel het idee dat dat maar net kon en dus heel scherp linksaf gedraaid en dan zwaait zelfs 6,30 meter meer uit dan je verwacht.
Resulteerde in een schaafplek op de aluminium rail aan de rechter zijkant, gelukkig rechts dus niet de kant waar je dagelijks tegenaan kijkt.

Vloeiend sturen en kijken, geen haakse bochten dus en desnoods iemand uit laten stappen en met een mobieltje contact houden.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door Chris » ma 1 jun 2020 10:29

ArnoM schreef:
ma 1 jun 2020 09:40

@A3jaan,
De uitzwaai is echt wel een dingetje als je caravan groter dan gemiddeld is.
Ik spreek uit ervaring :oops:
Tja...ten aanschouwen van velen.
Gelukkig viel het achteraf mee ...cosmetisch plastic..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door PMT » ma 1 jun 2020 10:39

Te ver stom.gif boos.gif
Met onze toen net nieuwe caravan, op aanwijzingen van de camping eigenaar een plaats opdraaien en zelf niet opletten. Links stond een rijtje bomen, geeneens zulke grote, maar een tak was genoeg om dwars door de plaat te gaan. Met een haakse bocht was het met mijn caravan bijna 1 meter dat de kont uitzwenkte.
8142488_orig.jpg
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door PD » ma 1 jun 2020 10:41

RE.gif
Om die reden is mijn vrouw de enige die mij aanwijzingen mag geven, gewapend met gsm-contact thumbup.gif

Wanneer ik twijfel, stapt ze altijd uit, ook om spelende kinderen te weren tijdens het manoeuvreren.
Laatst gewijzigd door PD op ma 1 jun 2020 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door eurotrotter » ma 1 jun 2020 10:42

De uitwaai is altijd afhankelijk van de afstand hart as-achterkant caravan,in de praktijk zal dit dus de halve opbouwlengte zijn.
én hoe scherp je wegdraait .
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door PD » ma 1 jun 2020 10:44

RE.gif
Halve opbouwlengte lukt je uitsluitend met de mover wanneer een enkelasser om zijn as draait knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door janoniem » ma 1 jun 2020 10:49

Op campings kom je vaak situaties tegen als b.v. een boom in de binnenbocht en een muurtje in de buitenbocht.
Om die boom te ontwijken draai je ruim de bocht in maar.... dan zwaait de achterkant tegen een muur.
Goed idee om je op die situaties voor te bereiden.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door ArnoM » ma 1 jun 2020 10:57

WillyL schreef:
ma 1 jun 2020 09:54
Is 7.5 de totale lengte of alleen de opbouw?
Uitzwenken zal bij 7.5 totaal meevallen. Het is eerder met het afsnijden van de bocht, dus het binnenste wiel, dat je veel rekening moet houden. Dat neemt al gemakkelijk een stoeprand mee... Gelukkig, dat zie je in je achteruitkijkspiegel.
De binnenbocht is totaal niet interessant, die zie je zelf.. De achterkant aan de buitenkant wordt zelfs kritiek met een kleine caravan als je maar ver genoeg uitstuurt omdat het krap is met een bocht.
Met andere woorden: als je denkt dat het krap wordt ga je automatisch wat meer vanuit de buitenbocht de draai maken, als je dat te ver doet kom je ook met een kleine(re) caravan in de problemen.
Uiteraard wel minder snel.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door Conradi » ma 1 jun 2020 11:03

PremiumDiscovery schreef:
ma 1 jun 2020 10:09
Wanneer je linksaf slaat en dus vloeiend een rijstrook oversteekt, zwenkt de caravan nauwelijks uit. Rechtsaf gaat scherper en heb je al snel 0,5 m uitzwaai met een lange caravan. Het binnenste wiel/tandemstel vind ik kritischer dan de uitzwaai maar het gaat na een enkele keer op de automaat.
Psies, zorg dat je bochten ruim neemt, want een enkelasser snijdt de bocht af, en volg in de spiegel de weg van de binnenband. Op normale wegen en kruisingen gaat het zo prima, en idd eigenlijk automatisch.
Ik denk dat het belangrijkste is dat TS al beseft dát de caravan zwenkt thumbup.gif

Zodra draaien een bijzondere verrichting wordt, is het een ander verhaal. Ooit in een Franse dorpje gestaan waar het centrum uit smalle éénrichtingsstraatjes bestond, en de stoepen waren afgezet met paaltjes. Of een camping met een smalle uitrit met pilaren en dan scherp de weg op moeten draaien. Elke situatie is anders en in zo'n geval stapt mrs. Conradi uit, kijkt achter en geeft aanwijzingen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1266
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door jeroen.25 » ma 1 jun 2020 12:55

Interessante vraag.
Om de wijk uit te rijden moet ik hier over een bruggetje met betonnen paaltjes er op. Daarna moet ik meteen scherp naar rechts draaien. Voor de zekerheid rijd ik de auto zo ver mogelijk naar de overkant van de weg voor ik ga sturen en houd ik al een beetje rechts aan, want die paal aan de binnenkant kan ik wel zien in de spiegel.
Grote kans dat ik niet eens in de buurt kom van dat andere paaltje. Zal de volgende keer eens uitstappen als het rustig is om te kijken hoeveel ruimte er over is.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door VIP » ma 1 jun 2020 13:28

Zal vanmiddag eem filmpje maken en vanavond hier plaatsen.
Porsche + Tabbert

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door erichendri » ma 1 jun 2020 15:13

Ook dubbelassers zwenken uit.
Maar dat laat vip vanavond zien.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door RonvA » ma 1 jun 2020 15:18

Onze caravan is 6.70 lang en 2.30 breed, denk dat het op zich wel mee zal vallen. Maar bij twijfel stuur ik ook mijn vriendin gewoon de auto uit straks. Dat doe ik nu al als ik in een klein vak moet inparkeren en er een paal o.i.d. achter ons staat. Heb geen achteruitrij camera en lage paaltjes achter me zie ik dus niet :P. Liever het zekere voor het onzekere. En iets wat mij tijdens het rijlessen voor E echt in erin is gehamerd, rustig aan doen!
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door VIP » ma 1 jun 2020 15:29

Een tip voor iedereen: schaam je niet om bij twijfel iemand te laten kijken. (Niet alleen op ooghoogte maar ook naar boven en naar beneden). Lage paaltjes / takken / dakgoten / masten enz.

9 van de 10 keer is het voor het niets maar er komt een dag dat je heel erg blij bent dat er iemand is uitgestapt.

Een (achteruitrij) camera helpt in zo’n situatie niet.

Elkaar op de GSM bellen is het makkelijkst want dan kun je tegelijk praten, met een portofoon / walkie talkie kan dat niet.
Porsche + Tabbert

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door eurotrotter » ma 1 jun 2020 15:44

PremiumDiscovery schreef:
ma 1 jun 2020 10:44
RE.gif
Halve opbouwlengte lukt je uitsluitend met de mover wanneer een enkelasser om zijn as draait knipoog.gif
Niet helemaal;als je met de mover de caravan om één wiel laat draaien,indien je om de as draait zal het ene wiel voorwaarts en het andere achterwaarts draaien,als t ene wiel stil staat en het andere een bocht beschrijft zal de uitzwaai iets minder zijn.
In de realiteit zal een scherpe bocht ,gemaakt met een aangekoppelde auto iets minder zijn dan een halve opbouwlengte.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door RonvA » ma 1 jun 2020 16:04

VIP Premium schreef:
ma 1 jun 2020 15:29
Elkaar op de GSM bellen is het makkelijkst want dan kun je tegelijk praten, met een portofoon / walkie talkie kan dat niet.
Dat wilde ik dus eigenlijk eerst wel doen, maar had hier al verschillende keren gelezen dat dat niet handig is. Dus dat idee heb ik laten varen. heb sowieso bluetooth op de auto dus bellen is dan inderdaad veel makkelijker.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoeveel zwenkt een caravan ongeveer uit?

Bericht door Chris » ma 1 jun 2020 16:16

VIP Premium schreef:
ma 1 jun 2020 15:29
Een tip voor iedereen: schaam je niet om bij twijfel iemand te laten kijken. (Niet alleen op ooghoogte maar ook naar boven en naar beneden). Lage paaltjes / takken / dakgoten / masten enz.

Elkaar op de GSM bellen is het makkelijkst want dan kun je tegelijk praten, met een portofoon / walkie talkie kan dat niet.
Klopt heel zeker Vip... 300%

Jaren geleden, nog met de eerste Knaus...mijn vrouw keek achter de hut toen ik aan het achteruit steken was op een heel klein frans plekkie...
Kom maar kom maar...zwaaiend wuivend en wenkend...
Op de grond was alles idd vrij, maar die boomtak bovenaan was even ontsnapt aan haar blik..
Dakdeukje... en de pest in het lijf..
Sindsdien kijkt zo ook boven... whistle.gif

Wat nog steeds moeilijk lijkt te zijn is dat ze ook rustig volledig uit beeld gaat voor mij.
Dan blijf ik gewoon staan, geen mm beweging meer... dan komt ze vanzelf weer in beeld met de vraag waarom ik stil blijf staan...
Een glimlach van mij is dan weer voldoende... alles komt wel goed.. kus.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”