Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18276
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door deusjevo » do 7 mei 2020 11:45

Al een jaar of 30 heb ik een zakelijk auto, momenteel een Qashqai waarvan het leasecontract in oktober 2020 afloopt.
Deze Qashqai gebruik ik sinds 1 januari niet meer privé, alleen zakelijk en dat houdt bij mij in alleen woon-werkverkeer (36 km vice versa)
Privé rijd ik nu dus auto voor eigen rekening, in mijn geval dus 2 oldtimers, een Citroën Dyane en een Range Rover
Verder hebben we ook een Fiat Panda van m’n vriendin als dagelijks vervoermiddel beschikbaar.

Nu is er een verandering in de leaseregeling opgenomen, je kan ook gaan kiezen voor een mobiliteitsvergoeding.
Je kan 1 x per 5 jaar je keuze doorgeven, dit omdat onze leasecontracten nu voor 5 jaar en max 240000 km lopen.
Standaard benzine, 30000 km per jaar en diesel op verzoek en pas vanaf 55000 per jaar.
Het standaard budget is 765 euro per maand en dat is incl brandstof.
Je kan nog 10% voor eigen rekening bijleasen dus eigenlijk zit je dan op max 840 euro per maand.
Daarvoor kan ik dus iets van Nissan Qashqai, Skoda Octavia of Karoq, Mazda CX-5, Ford Focus oid leasen.
Eigenlijk allemaal net iets te klein, te weinig aanhanger gewicht en ik rij prive graag iets ruimer en luxer.
De luxe van een leaseauto vind ik aan de andere toch wel een mooi dingetje, even snel naar weekje wintersport etc is snel besloten.
Financieel lig ik niet op apegapen dus hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.

Plug-in hybride kan trouwens ook maar is voor mij niet interessant omdat je die plug-in op eigen terrein moet kunnen opladen, een laadstation wordt dan door leasemaatschappij Arval geregeld.

Nu de mobiliteitsvergoeding in het kort zoals hij in de brief staat:
Voor medewerkers waarbij de auto niet functioneel noodzakelijk is voor het uitoefenen van de werkzaamheden is het mogelijk te kiezen voor een andere vorm van mobiliteit. De medewerker krijgt één keer per vijf jaar de mogelijkheid om zijn keuze te herzien. Hiervoor zijn de volgende mogelijkheden:
• Werknemer ziet af van een auto conform deze leaseregeling en ontvangt het normleasebedrag
als mobiliteitsbudget uitgekeerd. Van dit budget wordt de maximale onbelaste reiskostenvergoeding conform de arbeidsvoorwaardenregeling in mindering gebracht. Dit betreft de forfaitaire reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer met een maximum van 40 km enkele reis aan de hand van de optimale route op basis van de postcode. Over het resterende bedrag wordt loonbelasting betaald. De reiskostenvergoeding wordt netto uitgekeerd.
Voorbeeldje dat in de leaseauto regeling gegeven wordt:
2.4.3
Keuze voor andere vorm van mobiliteit
Indien de auto niet functioneel noodzakelijk is voor het uitoefenen van de werkzaamheden is het mogelijk te kiezen voor een andere vorm van mobiliteit.
Hiervoor zijn de volgende mogelijkheden:
- Werknemer ziet af van een auto conform deze leaseregeling en ontvangt het normleasebedrag als mobiliteitsbudget uitgekeerd. Van dit budget wordt de maximale onbelaste reiskostenvergoeding conform de arbeidsvoorwaardenregeling in mindering gebracht. Dit betreft de forfaitaire reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer met een maximum van 40 km enkele reis aan de hand van de optimale route op basis van de postcode. Over het resterende bedrag wordt loonbelasting betaald.
Rekenvoorbeeld: Werknemer heeft een normleasebedrag van € 765,- en woont 40 km of meer van de werklocatie, de maximale onbelaste reiskostenvergoeding volgens de arbeidsvoorwaardenregeling is dan € 271,-; de te belasten vergoeding wordt hiermee €765 - € 271 = € 494,-. De netto uitkering kan hierdoor oplopen tot ca. € 600,- . Dit bedrag is opgebouwd uit € 320 (in dit voorbeeld berekend vanuit € 494 belast tegen laagste belastingtarief) + € 271 (zijnde de netto-uitkering reiskostenvergoeding).
Wat is nu mijn vraag, zijn er forummers met ervaring hiermee?
Mobiliteitsvergoeding ipv zakelijke leaseauto?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door freekvo » do 7 mei 2020 12:53

Tsja, ik heb het laatste jaar voor mijn (pre)pensioen gekozen voor de mobiliteitsvergoeding ipv de leaseauto. Enerzijds omdat er voor 1 jaar geen auto meer geleasd zou worden (ik zou dan mijn eigen auto een jaar langer moeten gebruiken of een auto uit de 'pool' krijgen) en anderzijds omdat ik vrij wilde zijn in mijn keuze van merk/model. Ik heb toen een demo-auto gekocht van een jaar oud die ik na mijn (pre)pensioen heb gehouden.

Of het voordeliger is geweest dan een lease-auto? Ondanks dat ik accountant was, heb ik eerlijk gezegd geen idee. Ik heb op zich geen rationele beslissing genomen en ik maakte er niet druk over of ik iets meer of minder per maand aan de auto kwijt was.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door Morgoth » do 7 mei 2020 15:36

Lekker dat je die keuze hebt. Ik heb het ook gevraagd maar mijn werkgever wil niet.

Mijn leasebudget is 950 euro per maand ex brandstof. Daar kun je dus best een hele dikke auto voor rijden. Maar in ruil daarvoor krijg je ook een hele dikke bijtelling. Ik heb dus gekozen voor een lease auto die goedkoop is in de bijtelling en privé een dikke auto te kopen. Ik vind het namelijk zonde om elke maand ruim 600 euro netto te betalen voor een auto die niet eens van jezelf is of wordt. Omdat ik in Duitsland woon is het autorijden hier goedkoop. Ik hou het niet bij maar ik denk dat mijn Mercedes mij geen 600 euro per maand kost. Ìk zou in jouw geval dus zeker voor het mobiliteitsbudget kiezen. Dan kun je lekker rijden in wat je zelf wil.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door Rembrandt » do 7 mei 2020 16:08

Keuze is heel persoonlijk.
Mobiliteitsvergoeding lijkt leuk, vanwege de vrije keus, maar is niet altijd dekkend.

Ik heb specifiek een 6-persoons auto nodig, plus dat er aan onze mobiliteits vergoeding wel een aantal eisen zitten (leeftijd, all-risk etc).
Daardoor zou ik met de mobiliteitsvergoeding nooit een auto kunnen betalen die bij mijn gezin past. Voor mij was dus de lease-auto, die wel voldoet, de betere keuze.

Als je al zolang in een lease-auto rijdt, weet je ongeveer wat je per jaar rijdt. Dus je kunt het voor jezelf narekenen wat voor budget je moet reserveren voor een eigen auto, om dezelfde "dekking" te krijgen als met de lease-auto. En dan kijken of een gewenste prive-auto daarmee te betalen is.

maar het feit dat je al prive-auto's hebt is ook een belangrijke. Je kunt dus sowieso verder met wat je al hebt en/of deze op termijn vervangen. dat maakt het al makkelijker om over te stappen dan wanneer je zonder lease-auto ineens met niks zit.
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18276
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door deusjevo » do 7 mei 2020 16:22

Lees net ook dat we rekening moeten houden met energielabel A-B-C met maximale CO2 uitstoot van 129 gr/km, dan wordt de spoeling weer wat dunner...
De normbedragen en keuzelijsten worden voorgelegd aan de directie waarbij rekening wordt gehouden met het energielabel A, B, of C, een
maximum brandstofverbruik en maximale CO2-uitstoot van 129gr/km
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

workel

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door workel » do 7 mei 2020 16:44

RE.gif

Geen ervaring mee, wel 15 jaar de zakelijke auto niet privé gebruikt. Zakelijk auto was altijd onder het minimale lease bedrag, eigenbijdrage kwam bij het inkomen op. Die eigenbijdrage was dusdanig interessant dat ik daar om de 3 jaar een nieuwe auto privé kon kopen.

Dan is keuze toch snel gemaakt? Ik ging voor de € 600 in je reken voorbeeld. Kun je de brandstofkosten en afschrijving woon-werk verkeer mee betalen en hou je geld over. Elke maand netjes opzij zetten heb je budget voldoen voor grote investering qua onderhoud of andere privé auto.

Ben je gelijk af van kilometer administratie voor de belasting.

Of zit ik mis?

Gebruikersavatar
MartinO
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 21 okt 2018 16:20

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door MartinO » do 7 mei 2020 16:46

Het is erg lastig om hier een oordeel over te hebben. Dit hangt teveel af van je persoonlijke situatie, inkomen (belastingtarief en dus hoogte van de bijtelling), lease regeling en wensen. Toen ik nog een leasebak mocht rijden, kon ik inderdaad een behoorlijke auto rijden, die aan mijn wensen voldeed. Daar had ik de fiscale bijtelling graag voor over. Voor die kosten kon ik niet zelf in een vergelijkbare auto rijden.

Zoals hier al aangegeven en ik hoor dat in mijn omgeving ook: de regelingen zijn aanzienlijk versoberd, diesel is op zijn retour, milieuaspecten spelen steeds meer een rol en de leasebudgetten gaan voornamelijk omlaag.

Dus, je moet voor jezelf op een rijtje zetten: enerzijds de leaseauto en de fiscale bijtelling (en evt eigen bijdrage) vs de mobiliteitsvergoeding en wat je daar dan zelf tegen eigen kosten en risico (meer kilometers, onderhoud, etc.) van kunt rijden.

Hier zul je voor- en tegenstanders vinden van beide mogelijkheden.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door PD » do 7 mei 2020 16:56

De berekening is inderdaad heel erg persoonlijk; volgens mij woon jij best dichtbij jullie kantoor in Vlaardingen en dan ziet het er direct een stuk minder rooskleurig uit:

Maximale vergoeding € 765,-
Woonwerkvergoeding: 2x10km x € 0,19 x 5 dagen x 4,3 weken is slechts € 81,70

Onbelast: € 81,70
Belast: € 765,- - € 81,70 ofwel € 683,30 tegen 52% belasting blijft over € 327,98
Totaal te ontvangen: € 409,68

Voor dat bedrag wordt het toch echt een uitdaging om hiermee zowel zakelijk als prive te rijden... Lees: onmogelijk :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door RichTrip » do 7 mei 2020 16:58

Het blijft lastig om hier een juiste keuze te maken. Ik rij 35.000km per jaar. Ik kan ook kiezen voor een soort van mobiliteitsvergoeding ter waarde van het budget. Maar ik heb nu bijvoorbeeld voor mijn leaseauto een internationale brandstofpas. Vorig jaar (toevallig) 2x naar FR geweest met de caravan. Dat waren heel veel liters benzine......
I.v.m. de bijtelling heb ik niet mijn budget opgemaakt, waarvan in mijn geval de laatste 75 euro ook nog eens wordt aangewend als eigen bijdrage. Dus ik ben precies gestopt toen ik op mijn budget zat minus 75 euro. Als ik verder zou gaan, neemt uiteraard de bijtelling toe, maar komt er dus ook een extra eigen bijdrage bij.

Als ik privé een auto moet aanschaffen, dan moet ik er dus vanuit gaan dat die in zo'n vier jaar tijd 150.000 km extra op de teller heeft staan, naast het feit dat de auto dus ook vier jaar ouder is. Dus in mijn geval is de afschrijving het grootste bezwaar om te kiezen voor de mobiliteitsvergoeding. Ik kan natuurlijk kiezen voor een oudere wagen, maar ook een oudere auto krijgt die 150.000 extra kilometers voor de kiezen. Dan wordt de onzekerheid qua betrouwbaarheid en onverwachte extra kosten ook een overweging.

Kortom, ik heb vooralsnog gewoon gekozen voor zekerheid en duidelijkheid. Ik ga er vanuit dat ik goedkoper uit kan zijn met de mobiliteitsvergoeding, maar daar staat een hoop onzekerheid tegenover.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

RDDR
Berichten: 2787
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door RDDR » do 7 mei 2020 16:58

Ik zat bij mijn vorige werkgever 1 level te laag voor een leaseauto. Daar zou ik hem wel genomen hebben, omdat vrij veel mocht en kon. Bij mijn huidige werkgever wederom 1 level te laag, maar dat zou ik voor de vergoeding kiezen, gezien de lijst van auto's enorm milieu gedreven is en het merken aanbod zeer beperkt.

Als je het alternatief ziet (vergoeding van circa 800 Euro bruto per maand en geen bijtelling uiteraard) dan vind ik dat te veel geld zou betalen voor iets wat ik niet wil rijden, ook al is dat goedkoper dan prive rijden wat ik wel wil.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door RichTrip » do 7 mei 2020 17:13

RE.gif
Ik heb een zogenaamde Business-Need auto, dus een auto op basis van mijn functie. Ik woon ver van mijn werk af, dus ik maak ook gegarandeerd veel kilometers, omdat ik naast de zakelijke ritten ook wel vaak naar kantoor kom.
Er zijn ook een heel aantal collega's die recht hebben op een leaseauto op basis van hun Job-grade (level). Als je dan relatief dicht bij je werk woont, dan maakt het voor die collega's wel heel erg aantrekkelijk om voor de mobiliteitsvergoeding te gaan. Daar komt nog bij dat voor een hogere Job-grade ook een hoger lease-budget beschikbaar is, dus ook een hogere mobiliteitsvergoeding.

Als mijn werk om de hoek zou zijn, dan zou mijn afweging wel eens anders geweest kunnen zijn.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door PD » do 7 mei 2020 17:16

RichTrip schreef:
do 7 mei 2020 17:13
Als je dan relatief dicht bij je werk woont, dan maakt het voor die collega's wel heel erg aantrekkelijk om voor de mobiliteitsvergoeding te gaan.
Dat vraag ik mij ten zeerste af omdat in dit geval het deel wat belast wordt, veel groter is, dus veel minder onbelast te ontvangen....
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door RichTrip » do 7 mei 2020 17:18

RE.gif

Dat klopt, maar daar staat een veel lager aantal kilometers tegenover, dus minder afschrijving. Ik weet dus niet hoe dat rekensommetje dan uitpakt.

Voor mij in ieder geval niet gunstig bij 163 km enkele reis......
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door PD » do 7 mei 2020 17:23

RE.gif
Wanneer een leasewagen aan je behoefte voldoet (deusjevo hoeft er geen caravan mee te trekken), is lease altijd de goedkoopste oplossing thumbup.gif maar niet de leukste knipoog.gif Dus hoeveel ben je bereid te betalen voor "leuk" mrgreen.gif

Kijk naar mijn berekening hierboven... voor € 400,- rijd je echt niet zakelijk + privé.
Laatst gewijzigd door PD op do 7 mei 2020 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door RichTrip » do 7 mei 2020 17:29

RE.gif
Vooralsnog vindt ik dat ik een leuke en ruime wagen heb gekozen die de caravan kan en mag trekken. De 1.5 TSI had mij alleen een eigen bijdrage opgeleverd + extra bijtelling. Gelukkig bevalt de 1.0 TSI prima, dus ik ben inderdaad happy met mijn lease auto thumbup.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door PD » do 7 mei 2020 17:30

RE.gif
Ik heb ook een leuke wagen gekozen mrgreen.gif en de leasewagen rijd ik puur zakelijk thumbup.gif
Met een zwaardere caravan zal het steeds moeilijker worden om een geschikte auto te leasen; bij ons zijn er ook teveel milieu-eisen bij betrokken.
Laatst gewijzigd door PD op do 7 mei 2020 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2403
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door Paul Vingerhoets » do 7 mei 2020 17:31

Neem de fiets houdt je die 17 km ook in de pokket
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18276
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door deusjevo » do 7 mei 2020 17:41

PremiumDiscovery schreef:
do 7 mei 2020 17:23
RE.gif
Wanneer een leasewagen aan je behoefte voldoet (deusjevo hoeft er geen caravan mee te trekken), is lease altijd de goedkoopste oplossing thumbup.gif maar niet de leukste knipoog.gif Dus hoeveel ben je bereid te betalen voor "leuk" mrgreen.gif

Kijk naar mijn berekening hierboven... voor € 400,- rijd je echt niet zakelijk + privé.
Nou, als ik een lease auto kan krijgen die mij bevalt en minimaal 1500 kilo mag trekken kan het zomaar zijn dat ik hem weer privé ga gebruiken.
De caravan staat nu in Frankrijk gestald maar bekijken we per jaar.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18276
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door deusjevo » do 7 mei 2020 17:41

Paul Vingerhoets schreef:
do 7 mei 2020 17:31
Neem de fiets houdt je die 17 km ook in de pokket
Wat is een fiets? scratch.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18276
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door deusjevo » do 7 mei 2020 17:43

PremiumDiscovery schreef:
do 7 mei 2020 16:56
De berekening is inderdaad heel erg persoonlijk; volgens mij woon jij best dichtbij jullie kantoor in Vlaardingen en dan ziet het er direct een stuk minder rooskleurig uit:

Maximale vergoeding € 765,-
Woonwerkvergoeding: 2x10km x € 0,19 x 5 dagen x 4,3 weken is slechts € 81,70

Onbelast: € 81,70
Belast: € 765,- - € 81,70 ofwel € 683,30 tegen 52% belasting blijft over € 327,98
Totaal te ontvangen: € 409,68

Voor dat bedrag wordt het toch echt een uitdaging om hiermee zowel zakelijk als prive te rijden... Lees: onmogelijk :(
Hoofdkantoor is vlakbij huis inderdaad maar mijn werkplek is Rotterdam Botlek, Oude Maasweg.

18 km enkeltje
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door PD » do 7 mei 2020 17:47

RE.gif
Wordt het € 443,67 knipoog.gif excel stond nog open mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18276
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door deusjevo » do 7 mei 2020 17:50

RichTrip schreef:
do 7 mei 2020 16:58
Het blijft lastig om hier een juiste keuze te maken. Ik rij 35.000km per jaar. Ik kan ook kiezen voor een soort van mobiliteitsvergoeding ter waarde van het budget. Maar ik heb nu bijvoorbeeld voor mijn leaseauto een internationale brandstofpas. Vorig jaar (toevallig) 2x naar FR geweest met de caravan. Dat waren heel veel liters benzine......
I.v.m. de bijtelling heb ik niet mijn budget opgemaakt, waarvan in mijn geval de laatste 75 euro ook nog eens wordt aangewend als eigen bijdrage. Dus ik ben precies gestopt toen ik op mijn budget zat minus 75 euro. Als ik verder zou gaan, neemt uiteraard de bijtelling toe, maar komt er dus ook een extra eigen bijdrage bij.

Als ik privé een auto moet aanschaffen, dan moet ik er dus vanuit gaan dat die in zo'n vier jaar tijd 150.000 km extra op de teller heeft staan, naast het feit dat de auto dus ook vier jaar ouder is. Dus in mijn geval is de afschrijving het grootste bezwaar om te kiezen voor de mobiliteitsvergoeding. Ik kan natuurlijk kiezen voor een oudere wagen, maar ook een oudere auto krijgt die 150.000 extra kilometers voor de kiezen. Dan wordt de onzekerheid qua betrouwbaarheid en onverwachte extra kosten ook een overweging.

Kortom, ik heb vooralsnog gewoon gekozen voor zekerheid en duidelijkheid. Ik ga er vanuit dat ik goedkoper uit kan zijn met de mobiliteitsvergoeding, maar daar staat een hoop onzekerheid tegenover.
Ik heb jaren gehad dat ik 3 x naar Frankrijk reed.
Wintersport zonder caravan, tussendoortje met caravan naar de Alpe d"HuZes en hoogsiezoen met caravan naar Frankrijk of Spanje.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door RonvA » ma 11 mei 2020 22:36

Ligt eraan wat je ermee wil doen, wil je het puur financieel gunstig. of wil je een grotere auto ook privé kunnen rijden die je sowieso nooit kan leasen? Als je hem sowieso al nooit kan leasen dan blijft er maar 1 optie over lijkt me ;).

Wij hebben de optie sowieso niet, je hebt een lease auto, punt. Maar goed we hebben een lease bedrijf binnen de groep dus dat snap ik ook wel. Ik rijd mijn Corolla van de zaak ook enkel zakelijk, kost me geen stuiver.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 284
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door sander_knaus » di 12 mei 2020 10:52

PremiumDiscovery schreef:
do 7 mei 2020 16:56
De berekening is inderdaad heel erg persoonlijk; volgens mij woon jij best dichtbij jullie kantoor in Vlaardingen en dan ziet het er direct een stuk minder rooskleurig uit:

Maximale vergoeding € 765,-
Woonwerkvergoeding: 2x10km x € 0,19 x 5 dagen x 4,3 weken is slechts € 81,70

Onbelast: € 81,70
Belast: € 765,- - € 81,70 ofwel € 683,30 tegen 52% belasting blijft over € 327,98
Totaal te ontvangen: € 409,68

Voor dat bedrag wordt het toch echt een uitdaging om hiermee zowel zakelijk als prive te rijden... Lees: onmogelijk :(
Waarom heb je in deze berekening niet de bijtelling meegenomen? Naar mijn idee zou je deze erbij op mogen tellen omdat die ook wordt bespaard. Ook al rijdt de TS niet meer prive,dat heeft hij wel gedaan.

Volgens mij heb je zelfs ergens hier op het forum gezegd (Je kunt ook ergens naar toe rekenen ;-) )
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18276
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door deusjevo » di 12 mei 2020 11:09

RonvA schreef:
ma 11 mei 2020 22:36
Ligt eraan wat je ermee wil doen, wil je het puur financieel gunstig. of wil je een grotere auto ook privé kunnen rijden die je sowieso nooit kan leasen? Als je hem sowieso al nooit kan leasen dan blijft er maar 1 optie over lijkt me ;).
Precies.
Mijn leasebudget houdt een beetje op bij de C of wellicht D segment (kleine middenklasse of middenklasse) terwijl ik graag liever in het E segment (hogere middenklasse) rijd, het hoeft dan niet eens nieuw te zijn maar dus wel wat groter.

https://autorai.nl/duidelijkheid-over-autosegmenten/
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”